Benen scheren (mok)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

caranthir

Benen scheren (mok)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:27

Hey,

Geen idee of het hier goed staat, maar ik vond het niet echt een medische of seizoensgebonden vraag. Mijn trekpaard heeft alweer een tijdje last van mok, maar ondanks haren wegknippen, zalven etc, lijkt het alleen maar erger te worden ipv beter.

Het wordt dus tijd om het probleem grondig aan te pakken en de scheermachine over z'n behang te halen. Nu heb ik helaas totaal geen ervaring met scheren en ik ben benieuwd of iemand hier misschien ervaring heeft met het scheren van alleen de benen ivm mok.
Nu ga ik niet zelf scheren, maar ik heb iemand van stal, met ervaring, bereid gevonden me te helpen. Maar op stal laaide de discussie al meteen op: met de haren mee of tegen de haren in? Ik begrijp dat met de haren mee de boel wat langer blijft? Dat zou op zich prettig zijn, omdat meneer graag overdag naar buiten wil. Hij staat helaas overdag behoorlijk in de modder, maar op stal houden is ook weer zo sneu. Heeft het dan nog nut om bijv. alleen de achterkant te scheren waar de mok echt zit, of zeggen jullie hup heel de boel eraf? Dit omdat, ondanks de modder, vaak de huid wel nog droog is onder zijn dikke vacht, wat dus niet lukt als dat weggeschoren is.
Nog andere goede tips, waar je als beginner misschien niet snel aan denkt?

Even voor de goede orde, het scheren hoeft uiteraard niet mooi, zonder sokken met een teddyberenvacht erboven, wordt het sowieso een lelijke bedoening.

Alvast bedankt!

Maysie

Re: Benen scheren (mok)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:49

Ik scheer gewoon alles kaal tegen de halen in waar de mok zit dit wassen met betadine shampoo en elke keer uit de paddock goed schoonmaken en drogen. En op zijn tijd weer kaal halen.. Dan kom je het dichts op de huid qua drogen. En kijken of je een droog stuk kan creëren voor ze om op te staan of beperkt naar buiten.

Mijn ervaring is dat vaak dat als je mee scheert er teveel en te snel "vocht" in blijft hangen zowel water vocht als vocht uit de mok. Nou heb je natuurlijk veel verschillende soorten mok. Waar behandel je het verder mee dan?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:51

ik zal er ook aan moeten geloven ben ik bang :n

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:55

Wij hebben onze Clydesdale ook moeten scheren (hij had last van mijt) de haren zijn niet alleen dik maar ook lang. Ik vind het makkelijk om met de haren mee te beginnen en als het langste en dikste haar eraf is netjes afwerken tegen de haargroei in. Ik zou de onderbenen helemaal scheren, het is geen gezicht maar beter dan open wonden en ontstekingen...

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:59

Ik sluit me helemaal aan bij antoinetje :)

Wil je wel even waarschuwen: Als je paard mok heeft, heeft ie dus wondjes. Mijn tinker slaat het licht uit mijn ogen, als ik ga scheren op een plek waar wondjes zitten. Ik kan alleen maar knippen dan. Dus ben in ieder geval voorzichtig en kijk even hoe je paard erop reageert.

Het is misschien ook wel handig om eerst de echt lange plukken met een schaar weg te halen.

Succes ermee

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:01

Inderdaad sommige zijn er heel gevoelig op inderdaad vooral omdat het allemaal aan elkaar plakt :'). Dan kan je ook nog met de haren mee scheren om de bovenste laag eraf te halen en dan wassen en schoonmaken zodat het haar zacht is en dan volgende dag tegen de haren in scheren als het droog is :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:02

Ja je moet wel voorzichtig zijn om de wondjes, goed advies Gooya met een schaar wgknippen! Major is zowieso heel erg kriebelig op zijn benen en ik kan zowieso niet scheren zonder praam..

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:06

De sokken kun je ok eerst bijknippen en evt alleen de kootholte scheren. Verder helpt wassen met betadine shampoo, sudocreme op de plekken smeren. En wat helemaal super is voor paardenbenen is door de zee stappen. Dus als je de mogelijkheid hebt lekker naar t strand!

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:09

bij mijn verzorgpaard hebben we tegen de haren in gescheerd omdat haar benen vol schurft zaten.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:17

Super bedankt voor deze tips. Dat wordt dus tegen de haren in scheren.
Ik heb in de kootholte al zoveel mogelijk haar weggeknipt en betadine-shampoo gebadderd (1x per week, moet ook niet te vaak) en verder gezalfd. Dat ging een paar weken goed, maar nu het deze week zo enorm geregend heeft was het gister zelfs een beetje "pussig" (niet echt pus, meer een beetje troebele uitvloeiing) en staat hij nu ook te stampen. Ik had een wat droger stukje gevonden en afgezet, maar ook die heeft het nu helaas begeven. Dat natte is natuurlijk niks, maar ik vind het ook sneu als hij niet naar buiten kan, hij stoeit veel te graag met z'n vrienden.
Met scheren hoop ik dat er wat meer zuurstof bij z'n benen komt en dan kan ik de schade tenminste ook echt goed zien. Ik heb tot nu toe maar 1 echt wondje gevonden, maar wie weet wat eronder zit.
Ben benieuwd of hij het scheren een beetje toelaat.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:22

Ehmm.. Ik zou toch met de haren mee scheren hoor (ik kan me indenken dat jou paard dikke sokken heeft) en de gevoelige plekken met een schaar. Om alles in model te brengen kun je wel tegen de haren in scheren (maar dat ben ik he..).

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:30

Ja ik begreep, om zeg maar te beginnen, met de haren mee. En voor het extra korte er weer tegen in. Dat dan rond de echte mokplekken. Behalve de wondjes. Lijkt me ook niet echt vriendelijk om een scheermachine over wonden te halen. Jij hebt gewoon het hele been rondom geschoren? Model wordt vast toch niet zo mooi, maar als die wonden maar genezen is het mij best. De scheerder heeft zelf een fries met mok, dus die zal ook wel weten wat handig is, maar ik wou toch een beetje beslagen ten ijs komen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:34

Eventueel kan je wondjes uitscheren met een klein tondeuse ;)

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:47

Mijn paard had ook altijd mok, mijn moeder maakte dan zo'n speciaal zalfje en smeerde het elke dag 2 maals op volgends mij en weg was het.

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 17:13

Even een update: Vanochtend de boel geschoren, paard was ontzettend braaf, alles kon er zo af. We hebben tot net iets over de kogel geschoren en niet verder, want gelukkig viel het aantal wondjes ontzettend mee. Rechtsvoor had zelfs maar 1 plekje, maar wel meteen een nare met behoorlijke verdikking.
Gewassen met betadine-shampoo, gedroogd en vervolgens zink-zwavel zalf erop. Ben benieuwd hoe dat gaat werken, maar het is in ieder geval heerlijk om er goed bij te kunnen en ook alle plekken te hebben gevonden.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:17

Wat Fijn voor je dat je paard zo braaf was, en dat het scheren goed gelukt is. En gelukkig dat je niet veel wondjes hebt aangetroffen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 18:39

tegen de haren in tot halverwege de kogel.
doe het altijd is beter schoon te houden.

mooi dat het goed is gegaan en niet teveel plekke had

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:23

Mooi dat hij zo braaf was! Hopen dat het snel beter gaat!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:30

Lastig dat je paard zo veel in de blubber staat.. maarja, met dit weer kun je bijna niet anders he..

Misschien kun je nog wat ideeën uit dit artikel halen :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:34

Ik wil je niet bang maken hoor, maar als je trekpaard de verkeerde afstamming heeft dan zal de mok alleen maar erger gaan worden toto het punt dat het niet meer gaat. De reden dat veel trekpaarden niet oud worden is omdat ze teveel mok krijgen. Wat is de afstamming van je paard en heb je een foto van hoe erg het nu is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:42

Dat komt niet door mok, Akhal_Teke, dat is CPL (chronisch progressief lymfeoedeem). CPL kan ontstaan of erger worden door (verwaarloosde) mok, dat wel.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:33

8nnemiek schreef:
Dat komt niet door mok, Akhal_Teke, dat is CPL (chronisch progressief lymfeoedeem). CPL kan ontstaan of erger worden door (verwaarloosde) mok, dat wel.

Dat klopt. Maar iedereen noemt dat ook mok en aangezien TS het ook over verdikking heeft...

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 01:47

Ik ken CPL inderdaad wel. Denk niet dat ie het nu heeft (is meer verdikking van wondzwelling), maar wat niet is kan nog komen, lijkt in beginstadium tenslotte heel veel op mok. Dat is gewoon afwachten, kan dan helaas toch niet veel meer doen, dan de boel zo goed mogelijk behandelen.

HafNap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:38

Fijn dat je paard zo braaf was met het scheren, hopelijk geneest het allemaal snel.

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:23

een ieder trekpaard heeft wel last van mok ,wat ik eigenlijks niet uit alle reacties hoor is de werking van cebasil op de mijt welke vaak de mok veroorzaakt ,benen goed wassen ermee en tien dagen later herhallen,wij zelf laten onze trekpaard behandelen tegen mijt welke gelijk een ontwormingskuur is ,weet ff de naam niet maar je hebt t in twee vormen eentje gaat een vloeistof over de rug ruikt een beetje naar petroliuem en na tien dagen herhallen en de andere word rechtstreeks in de bloedbaan gebracht, deze vorm schijnt langer te werken, mokcure van vsm hebben we bij onze eerste trekpaard goede resultaten mee echter bij onze lex nog niet geprobeerd heeft er gelukkig nog weinig last van en komt soms nog in t zeewater wat t beste schijnt te wezen voor paarden met mok. er zijn bedrijven die zeewater verkopen evt een alternatief als je niet bij de zee in de buurt woont