Dilemma's over waar mijn arabier te stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luckyboy5

Dilemma's over waar mijn arabier te stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 20:50

Ik heb sinds 3 maanden een arabier van 14. Hij is gecastreerd toen ik hem kocht. Hij was ,en is nog steeds erg dun.
Nu twijfel ik of ik hem zal verplaatsen of zal laten staan waar hij nu staat. Willen jullie met mij meedenken?

Waar hij nu staat :
-1 ha weiland zonder schuilstal, wél bomenrij.
-2 keer per week 4 paarden verzorgen, andere 5 dagen wordt door een ander gedaan
-gedeelt met 2 arabieren en 1 welsh a pony, waarmee hij al sinds zijn geboorte staat.
-iedere dag kuilvoer of hooi, en brok
-direct aan het bos.
-borstelen/opzadelen aan een boom op een onverharde weg ,waar weliswaar weinig autoos rijden
-geen bak : in het weiland rijden
-kosten 60 euro per maand

Nieuwe plek:
overdagnaar buiten (9-17), sávonds op stal (of in zomer 24/7 naar buiten ,in overleg)
-buiten = 1 ha ,opgedeelt in 2 stukken
-samen met een tuiger, een 30 jarige pony en een veulen
-in overleg de paarden binnen en buiten zetten :ik zal zon 4 a 5 keer ad beurt zijn.
-hooi, en brok
-wel een bak naast de stal, maar voor buitenrijden moet je eerst een stuk een drukke straat over
-kosten 90 euro voor de stal en weidegang, hooi te koop voor 50 euro (grote baal) stro 70 euro voor dubbele baal waar je 3 maanden mee doet.

Nou even wat info over mij en mn paardje:
- ik heb niet echt megaveel te besteden,
- ben een behoorlijke angsthaas met rijden, die drukke straat zal nog even een probleem worden , maar dat is het opzadelen ad weg ook.
-Ik weet niet wat het weghalen bij zn vrienden voor effect op hem zal hebben, ook qua gewicht, maar het vele buiten staan maakt hem denk ik ook mager.
En dan hier de bewuste heer waar het over gaat:
Afbeelding
Alvast bedankt voor jullie adviezen!

Somebitch

Re: Dilemma's over waar mijn arabier te stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:57

Ik zou hem lekker laten staan waar hij staat. :j

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:00

Ik zou hem gewoon op zijn plekje laten staan :j
De verschillen zie je ook negatief.. Je vind de stal waar hij nu staat beter als ik het zo lees, Geen drukke weg naar het bos, goedkoper en hij staat bij zijn vriendjes..

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:10

Oh, ik ben schijnbaar wat info vergeten :
Het probleem van deze plek is juist dat er geen stal is, en de pony nu zo dun is dat ik er eigenlijk niet eens een zadel op durf te leggen.
Bij de buik kun je de ribben voelen én zien.
Ik twijfel omdat hij op de stal van de nieuwe plek vast wel wat dikker zal worden,zodat ik er weer op durf , alleen vind ik het zonde dat ik áls ik er op kan ik dan alleen in de bak kan rijden en niet in het bos.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:13

Als hij te mager is kan je eventueel een deken op doen en je kan ook meer hooi voeren. Ruwvoer is hetgeen wat je paard dik maakt.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:14

Plek 1 klinkt wel goed hoor :)
Van buiten staan wordt een gezond paardje echt niet heel dun, tenzij ie wat ouder en zich bijvoorbeeld niet goed warm kan houden (dekentje misschien optie).
Is ie wel helemaal gezond?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:19

Hij heeft een deken én een onderdeken op, waterdicht.
Gezond is hij wel.
Hij krijgt veel hooi, maar staat samen met een ander paard,dat de baas is , en veel te dik. Zij eet dus ook veel op. In een stal zal dat wat makkelijker te doseren zijn, en is alles alleén voor hem.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:20

Je zou eventueel een deel van de wei afkunnen zetten voor het voeren. :j

Persoonlijk zou ik echt niet voor stal 2 kiezen. :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:21

Andere paard een graasmasker op? Dan doet die veel langer over het hooi en krijgt de jouwe meer binnen. Wel in de gaten houden natuurlijk dat de dikkerd met het masker wel genoeg binnenkrijgt, die moet natuurlijk ook niet te dun worden.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:22

Misschien op twee verschillende plekken in de wei hooi neerleggen dan krijgt de jouwe ook meer binnen :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:23

Ik zou gerust proberen van stal te veranderen. Waarom niet, als je denkt dat het beter is voor hem? Je kan altijd nog terug als het niet het gewenste effect heeft.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 21:29

Ik leg altijd al op 2 plekken hooi neer, anders krijg mijne sowieso niks :P

Voor de hoefbevangen a pony moeten we soms een graaskorf gebruiken maar ik vind dat echt een vreselijk ding , die zou ik écht niet zomaar gaan gebruiken!

Somebitch: de paarden krijgen wel zoveel hooi dat ze daar wel uren mee doen. zolang ben ik niet bij de paarden en degene die de andere daen voert zeker niet. En de wei zit een half uur van huis dus telkens op en neer is niet echt een optie.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:32

Mm.. dan zou ik misschien toch proberen of het op de 2e stal beter gaat als de gezondheid van je paard op stal 1 achteruit gaat.
Je zou misschien het probleem uit kunnen leggen aan de staleigenaar van stal 1 en in overleg tijdelijk naar stal 2 gaan zodat je paardje weer in goede vorm komt, en in de zomer weer teruggaan naar stal 1.

Mijn andere ideeen zijn nu wel op ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:34

Maar ik zie niet in dat als het hooi op meerdere plekken verspreid is dat ze dan nog te weinig binnen krijgt.. Dan zou ik eerder ook een bloedonderzoek doen.

Maargoed TS als jij denkt dat en stal verschil maakt in de dikte bij jou paardje dan moet je stal 2 kiezen. :j

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:44

Moet je bij die 2e stal het hooi ook nog apart betalen? Omdat in je rijtje hooi er al bij staat maar je daarna nog zegt dat een baal hooi 50 euro kost.
Hou er rekening mee dat je dan uiteindelijk op stal 2 veel duurder uit bent. Zo'n baal hooi is hoeveel kilo? Ik ga even uit van een flinke baal, maar dan nog, die heb je binnen een maand wel op. dan nog stro, 70 euro per 3 maanden dus 22 euro per maand ong.
Dan zit je dus per maand op 90 plus 50 plus 22= 160, veel meer dan op stal 1!
En stal 1 klinkt verder heel goed, vooral dat ze veel hooi krijgen.
Als ze op stal 2 minder voeren heb je er een probleem bij.

Ik zou ook voor jezelf even duidelijk maken wat je belangrijker vind; bak of bos. Hou er ook rekening mee dat die bak mischien een aantal maanden per jaar niet te berijden is (veel regenval, vorst) , of het moet een enorm goede bodem zijn.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:48

er zijn vast meer stallen in de buurt zodat je nog meer keuzes kan maken?
het moet voor je paard fijn zijn en voor jezelf ook..
stal 2 zou ik voor mezelf als ik in jou schoenen stond dus al niet kiezen..

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:04

Stal 1 is op zich ideaal.
Maar is er niks anders aan de hand dat hij dunner word??
Dat zou ik me eerder afvragen.
En zo dun dat je er geen zadel op durft te leggen??
Laat er eens een DA bij komen kijken.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 23:27

Nog even voor de duidelijkheid : stal 1 is GEEN stal,alleen weidegang zonder schuilgelegenheid. En ik ben dus bang dat hij zo dun is omdat hij zich ondanks de dekens niet warm kan houden , in ieder geval dat hem dat zoveel energie kost dat ie daardoor dun wordt. Zonder die 2 dekens stond hij ook altijd te rillen vd kou. Vroeger stond hij namelijk s'nachts nooit buiten , en was toen nooit dun.

Voor hem zou ik dan dus zeggen : naar stal 2 , lekker binnen en aankomen .(ik voer namelijk beide keren zelf , dus kan zelf bepalen hoeveel, en bij stal 2 weet ik dan ook zeker dat HIJ het opeet en niet dat dikke paard)

alleen zit ik voor mezelf dan met het probleem dat ik szomers het bos niet makkelijk in kom , en dat vind ik wel balen. maarja , bij weiland 1 kom ik er dan waarschijnlijk nooit op omdat ik dan óf gelijk naar buiten moet óf op het (gladde,niet egale) weiland moet rijden.
En ,even voor de duidelijkheid : ik heb nog nooit op hem gereden,ik moet nog beginnen met hem.

De meeste stallen in de buurt zijn ver bóven mijn budget, 200,00 is wel eén van de goedkopere, dus niet veel opties verder.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 23:30

Als jij denkt dat jou paard het beter heeft op stal 2 dan moet je daarvoor kiezen. Volg je eigen gevoel. :j

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 03:05

Mijn arabier was ook heel erg mager, nu weet
Ik niet of het bij jou heeeeel erg is?

Maar anders adviseer ik een da, toen ik dat
Deed, kwam er uit de bloedtest uit, dat ze
Leverontsteking had. Dat is nu gelukkig over.
Dankzij medicijnen, slobber (elke avond), warme deken
En veel liefde van mij!

P.s eerst da laten komen, maar voor nu zou
Ik gwn nog blijven staan.

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 03:07

Alleen jmmr dat er geen stal is, mijn
Arabier loopt buiten voor 7 uur (in de zomer
Langer) en s'avonds binnen.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 10:40

Heel erg is het niet ,maar je voelt de ribben en op de rug zie je ook 2 ribben zitten

Kyky127

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:29

Heeft ze ook een dikke buik of valt
Dat wel mee?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:06

Wat voer je hem verder nog bij? Ik zou het eerst op deze plek proberen. voor hem denk ik het fijnste.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:16

Bij mijn arabier vliegen de kilos eraf als hij te veel buiten staat. Hij heeft overal tijd voor behalve om te eten. Wat is de reden dat hij zo dun is? Een goeie tandarts laten langs komen kan een oplossing zijn. Of even een bloedtest ivm wormen.