Bestraten paddock, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wereld

Bestraten paddock, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:21

Graag willen wij de uitloop voor onze inloop stal willen laten bestraten, omdat het met zo veel regen als nu een grote blubber boel is..

Wat kunnen we het beste laten doen? Welke bestrating hebben jullie in de paddock, en hoe bevalt dat?

En is het slecht voor de hoeven als de paarden een paar weken achter elkaar alleen in de bestrate paddock lopen=

Ik hoop op veel reactie's, tips en ervaringen.. :D
Laatst bijgewerkt door wereld op 05-01-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Re: Bestraten paddock, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:26

Hier hebben wij van die grijze vierkante tegels en ook grindtegels voor de uitloopjes. Je zal wel eerst moeten wachten dat het droog genoeg is, voordat je ze kan leggen. Hoe is de afwatering? Het scheelt al heel veel als het water goed weg kan.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:32

Bedoel je stoeptegels?

Ja we willen het van de zomer laten bestraten..

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:36

Om hoe een groot oppervlakte gaat het?
Tegels gaan gauw wiebelen. Ik zou voor betonplaten kiezen. Heb je in verschillende afmetingen. Tot aan formaat Stelconplaat. :D ( en nog groter)
Goed zand eronder, ben je er in een keer goed vanaf. En het bevalt ons uitstekend!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:37

Wij hebben het vorig jaar gedan (en ik ben er heel blij mee).

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er betontegels overheen liggen (niet de normale stoeptegels want die hebben ze hier niet).

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:44

Coloured schreef:
Tegels gaan gauw wiebelen. Ik zou voor betonplaten kiezen. Heb je in verschillende afmetingen. Tot aan formaat Stelconplaat. :D ( en nog groter)
Goed zand eronder, ben je er in een keer goed vanaf. En het bevalt ons uitstekend!

Het gaat om een stuk van ongeveer 10 bij 20 meter.
Ik heb al een en ander opgezocht op internet en las dat betonplaten en grinttegels glad worden els het vriest..

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:45

hotchocolat schreef:
Wij hebben het vorig jaar gedan (en ik ben er heel blij mee).

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er betontegels overheen liggen (niet de normale stoeptegels want die hebben ze hier niet).

Heb je ook een foto van hoe het er uit ziet met de tegels er in?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:49

Als ik het niet vergeet maak ik die morgen.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:52

hotchocolat schreef:
Als ik het niet vergeet maak ik die morgen.

Oke dank je wel!!

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:53

Ik heb nog even gekeken en mij lijken H klinkers wel wat.. Iemand hier ervaring mee???

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:55

Bij ons staan ze idd op klinkers, gaat prima
Op grindtegels zou ik niet doen, dan slijten de hoeven enkel harder van dan op tegels.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 21:58

oke bedankt voor de tip..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:00

Ik heb zowel stoeptegels als betontegels. Ideaal :)

De kunst is gewoon goed leggen, stuk afgraven, ophoogzand erin, platmaken en laten rusten. Daarna tegels erin leggen met bandjes aan de zijkant om te voorkomen dat de tegels aan de wandel gaan. Zand erover en laten rusten.
Bevalt ons geweldig goed! :j

Hoeven slijten wel, maar op een keurige langzame manier. Scheelt in de hoefsmid :) ze hebben in ieder geval mooie sterke benen en hoeven, mok is verleden tijd en ze weten zelf wel hoe ze moeten inschatten qua gladheid. Rondje in draf kunnen ze makkelijk doen om de stal heen.

Klinkers zijn ook mooi, maar ik vind het meer werk qua leggen. Ik geef de voorkeur aan bredere tegels.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:44

Oke, heb je mischien een foto?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:40

Ik heb afgelopen najaar ook een stuk 'bestraat' rondom de hooikisten hier.

Bestraat tussen aanhalingstekens, want veel meer dan tegels legen was het niet. Heb ze gewoon zo op het gras gelegd (wel voor er modder kwam dus). Gaat wat schots en scheef, maar ze liggen nog goed, en ben heel blij dat ik het gedaan heb!
Nu met de modder overal moet ik 't soms wel van de tegels afscheppen, maar je ziet echt dat ze toch graag 'droog' staan. Pony's gaan echt zelf op de tegels staan :D

Op MP had ik gratis stoeptegels (meerdere partijtjes) gevonden. Best wat sjouwwerk, maar ideaal :))
Als je grindtegels gebruikt moet je ze wel ondersteboven leggen, want anders worden ze spekglad. Stoeptegels (30x30) zijn een stuk makkelijker te hanteren, dus die zou ik je aanraden.

Wat over steen lopen betreft: onze hoefsmid (en ik ook) raad het iedereen aan, en ik merk het ook duidelijk aan de hoeven: ze slijten veel natuurlijker, hoeven minder vaak bekapt te worden, ideaal!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:07

wereld schreef:
Coloured schreef:

Het gaat om een stuk van ongeveer 10 bij 20 meter.
Ik heb al een en ander opgezocht op internet en las dat betonplaten en grinttegels glad worden els het vriest..

Wij hebben platen met een klein profieltje. Ze liggen onder afschot zodat het water weg kan.
En overal waar water op of in kan blijven staan, kan het glad worden. Zou me over het glad worden niet te druk maken.
Als je paarden er dagelijks lopen, voelen ze heel goed zelf hoe ver ze daarin kunnen gaan. Tenzij het natuurlijk echt een ijsbaan is...

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:43

wat voor platen zijn het, of heb je mischien een fotyo?

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:48

wereld schreef:
Graag willen wij de uitloop voor onze inloop stal willen laten bestraten, omdat het met zo veel regen als nu een grote blubber boel is..
Wat kunnen we het beste laten doen? Welke bestrating hebben jullie in de paddock, en hoe bevalt dat?
En is het slecht voor de hoeven als de paarden een paar weken achter elkaar alleen in de bestrate paddock lopen=
Ik hoop op veel reactie's, tips en ervaringen.. :D

Wij hebben een stuk van 10 x 10 meter bestraat voor de paarden, het zijn gewoon grijze betonklinkers.
Het werkt perfect, je kunt het makkelijk schoonvegen en word bijna niet glad!
Het is belangrijk zoals er al wel eerder werd gezegd dat je er droog geel zand onder doet en dat het op afschot ligt.
Wij hebben een rand erom heen waarbij 2 klinkers breed een greppel is gemaakt.
Die stenen liggen 2 cm lager waardoor het water afgevoerd word.
Aan het einde daarvan hebben we een put gemaakt die het water afvoerd.

Op de foto is de padock nog maar 5 x 10 meter..
Afbeelding

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:06

Wij hebben 20*12 m beton platen.
Opgeruwd met frees.
Ze zijn niet extreem glad en wennen er snel aan.

Tonke17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:04

TS: wij laten een soortgelijke bestrating aanleggen zoals jullie (aan de foto;s te zien). Hoe hebben jullie de randen stevig gemaakt? We zijn er namelijk bang voor dat als de paarden op de randen (bandjes) gaan staan dat het uitzakt..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:08

Ik heb gewoon stoepbandjes en verzakt niks aan, en stoeptegels

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:59

Ik heb hier een stukje laten betegelen van 3x3 (mijn paard staat alleen in de paddock dus groter was niet nodig).

Ik heb grindtegels gebruikt, maar dan wel met de betonkant boven, en de grindkant dus in het zand. De betonkant is precies ruw genoeg om niet glad te worden met vorst en regen maar ook weer niet te erg de hoeven af te schuren. Ideaal dus.

Deze kon ik gratis ophalen in de buurt, staan veel advertenties op Marktplaats van mensen die ervanaf willen.
Omdat 1 tegel ca 20 kg weegt verschuift het niet snel. Hier is er nog niks verschoven en paard staat er erg veel op en maakt er dankbaar gebruik van.
Ook vind ik het erg handig om erop te voeren. In zand versmeren ze snel veel en krijg je het moeilijk schoon, nu is het een kwestie van de bezem erdoor en het is weer schoon.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:05

Stoeptegels of klinkers, iig iets dat niet glad maar enigzins ruw is, zou goed moeten zijn, hebben we hier ook liggen.

Op het moment veeg ik ze niet schoon, zo komt er een beetje grond over waardoor het stroever word en dus niet glad kan worden. Op die manier konden ze vorige jaren zelfs met de sneeuw nog veilig bij hun schuilstal komen. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:46

focussed. het zand om je tegels heen ligt wel een stuk hoger, heb je nu niet de hele dag door zand op je tegels liggen? Ik zou het stukje wat betegeld wordt echt wat hoger leggen dan het omliggende zand, om zo niet al het zand op de tegels te laten lopen
Ik heb het practisch gelijk liggen en kan 2 x per dag vegen omdat alles vol zand ligt

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:00

Stroeve tegels kopen/halen!

anders beginnen ze lekker te glijden als het glad word.
En een stukje hoger leggen,niet teveel maar een paar cm. dan hoef je niet zo belachelijk veel te vegen! :)