prijs zand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clairew

prijs zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 21:38

Hallo,

met het fantastische weer is nu overduidelijk welke delen van onze weide in het voorjaar een flinke opknapbeurt zullen nodig hebben. Zo willen we bijvoorbeeld voor de stal een klein paddockje afzetten waar we de paarden bij slechte weideomstandigheden kunnen opsluiten. We zouden een stuk afgraven, worteldoek leggen en dan drainagezand storten.

Alleen vind ik op internet HEEL uiteenlopende prijzen van zeezand. Wie heeft ooit al (zee)zand besteld en tegen welke prijs?

Verder zijn we thuis ook de discussie aan het voeren of we betonroosters of steenschotten vlak voor de stal zouden leggen (klein verhard stuk en daarvoor zand)

Alle tips zijn welkom.

DubbelFun

Re: prijs zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:01

Steenschotten zijn van hout toch ?? Die worden spekglad als ze nat worden én ze rotten weg.
Dan kun je beter betonroosters nemen, of de boel betegelen met 50x50 of 60x40 tegels.
Ik heb met deze zaak goede ervaringen www.zandbestellen.nl , maar misschien ben je bij een lokale grondverzetbedrijf minder kwijt.
Neem iig niet het goedkoopste zand, want het moet ook wel schoon zijn. Je wilt je paard niet op glas en grote stenen hebben staan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:04

Voor de stal verharden is absoluut aan te raden, al is het alleen maar om de modder uit en de eventuele bodembedekking in de stal te houden.
Zorg dat je worteldoek voor het gehele oppervlak aan 1 stuk zit, dus laat de stroken aan elkaar stikken.
Bel voor je zand liever in de rondte met lokale loonwerkers en grondverzetbedrijven. Het transport kost nl ook behoorlijk wat geld.

Verder moet je goed kijken naar waar het water naar toe moet. Heb je een sloot dan kan je drainage overwegen, maar als het water nergens naar toe kan blijft je paddock makkelijker droog als je niks afgraaft. Water zal nl altijd naar het laagste punt willen en als je bodem het niet doorlaat is dat de kuil waar je het zand in gestort hebt. Drainagezand is snel droog, maar heel zwaar om in te lopen. Als je in de paddock ook wil kunnen werken heb je steviger zand nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:15

@TS: als je ergens een laagste punt hebt zou je een grindput met rooster kunnen laten aaleggen. Dan kan het overtollige water weg en makkelijk de bodem inzakken. Hierdoor wordt de rest van de paddock minder belast met wegzakkend water en is dus ook sneller droog.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:25

ik heb einde afgelopen zomer zand laten storten op een stuk van ca 20 x 10 meter en ongeveer een laag van 25 cm en ik was dik 1000 euro kwijt.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 09:52

zuzu schreef:
ik heb einde afgelopen zomer zand laten storten op een stuk van ca 20 x 10 meter en ongeveer een laag van 25 cm en ik was dik 1000 euro kwijt.

waow dat is wel heel erg veel geld! Wist niet dat zand zo duur was!
Niemand een idee van de prijs per kuub? Ik zou wel maar een laagje van 15cm ofzo gooien. het is niet de bedoeling om in te werken. Het zou als kleine paddock dienen voor zijn schuilstal voor wanneer het weer echt vuil is, zodat hij de weide niet kapotloopt.

Ik zou er hoogstens wat grondwerk in doen maar het is absoluut niet de bedoeling om erin te rijden of te longeren. Het hoeft dus geen pistezand te zijn maar gewoon goed drainerend zand.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:23

Vrienden van ons hebben een paddock met zeezand, ze hadden eerst puin en doek en dan het zand laten storten, maar na 2 jaar kwam de doek omhoog. ze doen grondwerk in hun paddock, in de winter hebben ze geen plassen, enkel in de zomer is het wat mul.

Na de regenval van de voorbije maanden gaan we ook zeezand laten storten in onze paddock. het kost 14€ voor een kubieke meter. voor ons komt het op een 500€ voor 10cm dik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:36

Wij hebben rivierzand laten storten, bak van 20x40, 2 soorten rivierzand 10 cm per soort was zo'n 2500 euro ex btw.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:41

Als ik hier "gewoon" wit/geel zand bestel voor bv. onder de bestrating of om paddock''s aan te vullen voor shetlanders en kleine vee (minivarkens / kippen etc) dus geen zware paarden betaal in 120,00 voor een kleine vrachtwagen, dat omgerekend ong. 10,00 euro per kub.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:04

Een kiepwagen met 10 kuub ophoogzand is hier ook 120 euro. Maar voor paddocks vind ik dat zand niet geschikt , het slaat dicht. Wij hebben in de paddocks dan ook drainagezand , een lekkere grove korrel waar het water snel doorheen zakt. Inderdaad wel zwaarder om in te lopen maar liever zwaar dan een vijver :)

Nu het zo nat is is de paddock lekker stevig ook , dus dat is een extra voordeel. Wanneer het droog is is het zand zwaarder maarja dan kunnen ze toch ook gewoon op de wei , en ze hoeven er alleen maar in te lummelen. Ik vind daarbij grof zand ook fijner wanneer het erg droog is , omdat het niet stuift.

Dat ophoogzand waait gewoon weg als het droog is :P

Drainagezand kost hier per 10 kuub losgestort thuisgebracht 200 euro.

Als je maar een dun laagje wilt dan zou ik er geen worteldoek onder doen , want dat komt dan al snel omhoog. Op worteldoek moet je mijns inziens MINIMAAL 30 cm zand storten...en dan moet je geen gravende paarden hebben en er voor zorgen dat er geen al te diepe gaten in het zand komen : regelmatig harken / slepen dus :j

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 17:22

Ik heb enkele mailtjes verstuurd naar lokale bouwhandels om prijzen op de vragen van drainagezand.
Als het meevalt zal ik 30cm afgraven, worteldoek leggen en dan 30cm zand storten.

Hopelijk droogt de boel snel uit zodat ik kan beginnen!

Ik ga sowieso het paddockje (want het is maar klein) hoger laten komen dan de weide ernaast. Ga het zand proberen binnenhouden met treinbilzen.

Vader stelde voor om rond de paddock een grachtje te graven. zou dit helpen? Heb er persoonlijk mn twijfels bij naar de effectiviteit als je geen drainagebuizen legt...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:50

Als het water ergens naar toe wil lopen zal het helpen, maar dat hangt van je zand en je onderhoud af. En de rand van je grachtje moet lager liggen dan je zandlaag. Beste optie is dan om niks af te graven, maar geheel 30cm omhoog te gaan, dan is grachtje je laagste punt en daar wil water wel naar toe.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:57

Hier heb ik heel grof zand laten storten, dit loopt goed door dus weinig nattigheid. Kosten waren 10 euro per kuub!

Ik heb een stukje opgehoogd hiermee, was een stuk van 4x5 m. Ca 10 cm ophoging en was 3 kuub grof zand. Eronder ligt een laag van ca 15 cm fijn zand, en hiermee is de rest van de paddock ook gedaan. Heb nauwelijks last van nattigheid, heel soms wat water in de hoefafdrukken bij t fijne zand. De ophoging is altijd droog.

Heb geen drainage. Gewoon worteldoek en daarop zand.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:16

Drainage zand is erg duur zand. Zand voor paardenbakken is goedkoper en ook heel geschikt voor je paddock, bijv. M3C of M3D. Sowieso verschilt de prijs voor hetzelfde zand per leverancier enorm (voor M3C zand zit er soms wel 6,50 per m3 verschil in!)
Via google kun je ook wel wat zandhandelaren vinden. Zou gewoon bij verschillende een prijs opvragen en vragen naar zand wat geschikt is voor in een paardenbak en wat niet snel dichtslaat.
Je geeft aan geen drainage te hebben, is het geen optie om dat meteen aan te leggen als je toch 30 cm gaat graven om alles op te knappen? Als je dan nog een sleuf (of 2 ligt aan de grootte van je paddock) graaft en de buizen daarin legt, is dat een kleine moeite om meteen te doen lijkt mij.

Steenschotten zou ik niet gebruiken als loopgedeelte, het wordt ontzettend glad. Zou eerder kiezen voor een stukje bestrating of stelcon platen (bijv. halve ipv hele, ligt weer aan de grootte van je paddock).

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:03

@clairew Als je bielzen om je paddock legt houdt je het zand binnen maar het water loopt ook veel slechter weg.
Je kunt het zand uit je paddock beter wat af laten lopen naar de omgeving, het droogt dan veel sneller, beter.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:11

zuzu schreef:

Dit klopt inderdaad wel! Wij hebben afgelopen voorjaar een paddock aangelegd van ongeveer 20x9 m en qua diepte 30 cm en waren uiteindelijk rond de 1000 euro kwijt. Zeezand werkt ontzettend goed! Mits je 'de kraan' bij flinke buien open laat, dan loopt het water er zo uit en kunnen de paarden er heel fijn op rond lopen. Wanneer het zeezand echt helemaal droog is is het wel aan te raden om het nat te houden, want het waait dan zo weg. Helaas heb ik zo al heel wat zand uit de paddock zien waaien en je hele erf ligt ermee onder.