Weide is een modderpoel... wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Weide is een modderpoel... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:46

Sinds een tijd is de weide waar mijn 2 paarden staan een modderpoel geworden...
De ene stal heeft een stenen vloer (die dus droog is) en bij de andere stal is de bodem mest...
Het grote probleem is de meters voor de stallen... Daar zakken ze gemakkelijk 20-30 cm in weg, door het veelvuldig binnen- en buitenstappen in de stallen.
Daarop zoek ik een gemakkelijke oplossing zodat mijn paard droog kan staan.
(25+ en arthrose)
De weide is niet in mijn eigendom, dus kan ik geen beton gieten.
Ik dacht om zand te gooien voor de stallen, maar vrees dat dit niet veel verschil zal maken.
Wie heeft een oplossing? (moet evt ook terug verwijderd kunnen worden)
Ik ben volop aan het rondzoeken op internet voor evt beton roosters of stenen (maar kan niet vinden waar ik ze kan kopen)
Wie kan mij helpen?

capopjekop

Re: Weide is een modderpoel... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:48

Je zult denk ik moeten wachten tot de blub weg is, nu stenen neer leggen gaat niet werken vrees ik. Zelf heb ik toentertijd een advertentie op marktplaats gezet voor betonnen koeienroosters. Ze kunnen nu ten alle tijden droog staan. Ik heb ze overigens 2e hands gekocht, ze waren wel schoongespoten. Binnen een half uur had ik al reactie op mp. We hebben een stuk van 30 cm uitgegraven, daar zand op gestort en vervolgens de stenen gelegd.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 16:54

capopjekop schreef:
Je zult denk ik moeten wachten tot de blub weg is, nu stenen neer leggen gaat niet werken vrees ik. Zelf heb ik toentertijd een advertentie op marktplaats gezet voor betonnen koeienroosters. Ze kunnen nu ten alle tijden droog staan. Ik heb ze overigens 2e hands gekocht, ze waren wel schoongespoten. Binnen een half uur had ik al reactie op mp. We hebben een stuk van 30 cm uitgegraven, daar zand op gestort en vervolgens de stenen gelegd.

Ik heb ook een paar dagen geleden een advertentie gezet, maar helaas nog geen reactie gekregen...
Ik weet dat ik zal moeten wachten tot het droog is, maar ik weet voorlopig geen oplossing...
Ik kan hem niet op stal zetten ivm zijn arthrose en stalbenen, maar in die modderige wei staan zal ook niet goed zijn voor zn oude benen...
Hij is ook blind, dus kan ik hem niet gemakkelijk ergens anders stallen...
K vind het zo erg voor hem dat hij altijd door die blubber moet...
Blijven die roosters bij jou goed liggen, en krijg je eronder geen diepe blubber?
Heb je het met de hand uitgegraven en kan je ze ook met 2 of 3 man met de hand leggen? of zijn ze daar te zwaar voor?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:56

hier is het ook zo erg, de enigste oplossing hier is lieslaarzen! :+

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:09

een boer hier in de buurt gaf laatst een goede tip als je niks mag veranderen op stal.
voer je kuilvoer?
dit rot namelijk niet en samen met de modder word dit ook een stevige massa waar ze gewoon overheen kunnen lopen.
ik had hetzelfde probleem, huur een grote inloopstal waar wit zand gestort moet worden als paddock, maar helaas leveren ze met dit weer geen zand af in een drek wei.
de boer die mij kuilvoer levert gooide de oude plak die nog over was voor de deur, en nu een maand later en iets vermengd met modder lopen ze er tig keer per dag overheen en is het no steeds een dichte massa waar ze niet in wegzakken.
niet de ideale oplossing maar wel erg effectief.
na een half jaar is het helemaal weg zegt die boer.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 18:01

Dat advies van het kuilvoer absoluut niet doen!

Tijdelijk zorgt het kuil inderdaad voor een stevige bodem echter het kuil gaat mengen met de modder, gaat in je bodem zitten met als gevolg dat je het nooit weer uit de grond kan krijgen en de hele boel een groot moeras wordt.

Die grond mvermengd met kuil krijg je nooit weer goed omdat het zo vreselijk lang duurt voordat het weggerot is. Je water loopt niet meer weg en na een tijdje wordt het levensgevaarlijk omdat de paarden er diep in wegzakken en zich zo heel makkelijk verstappen.

Wij hebben alle grond waar kuil in zat helemaal moeten wegscheppen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:14

de boer waar de stal van is heeft het hier wel gedaan en ruimt het zelf ook weer op zodra er wit zand gestort gaat worden, vind het voor nu een fijne oplossing, paarden kunnen nu goed lopen, al is het bij mij niet zo'n modderpoel, de bak was afgegraven en nog geen zand in gestort omdat de wei te nat was volgens degene die het zand moet brengen, ik mis dus al 20 cm modder voor de deur.
hier heeft de ber het gedaan zodat als ze naar buiten gaan ze niet meteen uitglijden in de drekzooi

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:48

ikkebenhier schreef:
Blijven die roosters bij jou goed liggen, en krijg je eronder geen diepe blubber?
Heb je het met de hand uitgegraven en kan je ze ook met 2 of 3 man met de hand leggen? of zijn ze daar te zwaar voor?

Het ligt alweer bijna 6 jaar en het is nog niet verzakt of iets dergelijks.
Afbeelding
Hier lagen ze er nog niet heel lang, denk een paar weken. Maar het is nu nauwelijks verschillend met toen, alleen de stenen wat verkleurd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:43

Bij ons is het ook een modderpoel , voor de stallen kun je rubberen matten, of bestrating leggen.
Verder het weiland , helaas is daar heel erg weinig aan te doen en gewoon afwachten tot de blubber weg is