springschoenen aan op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ekanbeer

springschoenen aan op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 15:00

Hallo bokkers!

Mijn nieuwe paardje is toegekomen sinds maandag. We doen het voorlopig rustig aan. Ze mag op de weide, ik ben al eens gaan stappen aan de hand...
De vorige eigenaar zei dat ik best haar springschoenen omdoe in de wei, omdat ze dan veel minder snel ijzers zou verliezen...
Is dit zo? Want ik vind het alles behalve praktisch met dit weer.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:04

Wij doen het ook altijd. De paarden lopen in een koppel en ze willen nog wel eens rare sprongen maken. We zijn dan ook bijna nooit een ijzer kwijt, wel eens een springschoen! Met dit weer moeten de springschoenen inderdaad wel goed afgespoeld worden, anders plakken ze niet meer..
Laatst bijgewerkt door Inge_Zorro op 04-01-12 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:05

Met dit weer is het inderdaad niet praktisch, dan willen ze de springschoenen snel kwijt zijn in de modder.

Met droog weer kan het helpen, maar je hebt houdini's die alsnog hun ijzers eraf trappen.
Ik zou zeggen, laat ze af en kijk het een tijdje aan, als je ijzers blijven zitten dan blijven de springschoenen af :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:05

Springschoenen om in de wei is maar net wat je gewend bent... Ik moest het eerst ook van mijn smid, maar het hielp niet hoor. Heb een andere smid genomen en sindsdien geen ijzer meer kwijtgeraakt! Zelfs niet nu ze in de modder staan in het paddock!
Die van mij liep toen dag en nacht met springschoenen om en heeft nooit wondjes of iets gehad, maar helaas kan niet ieder paardenvoetje daar tegen. (het ligt natuurlijk ook aan de schoen die je gebruikt...) Mocht je toch besluiten springschoenen om te gaan doen, zorg dan dat ze voldoende groot zijn. Ik zie ook vaak paarden op de wei met springschoen die te kort zijn. Dat schiet natuurlijk ook niet op.

Persoonlijk zou ik eerst kijken of je nieuwe paardje echt vaak de ijzers verliest of niet.

Ekanbeer

Re: springschoenen aan op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 15:41

oké super bedankt voor de snelle antwoorden.
Ik zal het dan eerst even bekijken zonder en als het een probleem is doe ik ze weer om.