Grond om laten keren voor bak? Of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Radiostilte

Grond om laten keren voor bak? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 13:49

Ik weet dat er meerdere topics zijn over (goedkoop) een bak aanleggen maar ik kan op een paar vragen nog niet echt antwoord vinden dus vandaar dat ik maar een topic open.

We willen graag een bak aan gaan leggen. Nu wordt er verwacht dat deze bak niet jaren lang wordt gebruikt en is dit dus min of meer een 'tijdelijk' oplossing. Daarom willen we er eigelijk zo min mogelijk geld in stoppen. Nu weet ik dat een goede bak en een goedkope bak niet echt samen gaan maar we willen het graag proberen.

We zitten hier op zandgrond, het witte zand zit hier ongeveer 35 cm. diep maar het grondwaterpeil is hier wel hoog.
We hadden er zelf aan gedacht om de grond om te laten keren door een loonwerker. Even te bekijken hoe die is na het inklinken en dan kunnen we altijd nog beslissen om er bijv. kunstofsnippers of leemzand door te doen. Nu sprak ik laatst met een grondwerker ( een man met veel verstand van grond maar weinig van paardenbakken) en die raadde mij dit echter af. Omdat de zwarte grond dan onder de witte grond komt, dit gaat mengen en dit zou dan problemen op kunnen leveren aangezien ons grondwaterpeil best hoog is. De details hoe en waarom precies weet ik eigelijk niet.

De man gaf ons echter het advies om de zwarte grond er af te halen en er dan wit zand er bovenop te laten storten. Dit is een mogelijkheid die we zelf ook al hadden onderzocht maar is een veel duurdere oplossing. Je hebt dan natuurlijk wel meer controle over de opbouw van je bak en de korrelgrootte. Zo kun je bijvoorbeeld eerst een onderlaag kunnen doen van grovere zand en een toplaag van fijn zand. Maar wat ik me dan afvroeg, heb je dan niet hetzelfde probleem als met het zwarte en witte zand bij een hoog grondwaterpeil?

Wat zouden jullie mij adviseren om te doen? Zijn er hier mensen die hun grond hebben laten omkeren? En bevalt dit? Leverd het problemen op? En zijn er ook mensen die dit hebben laten doen die ook een hoog grondwaterpeil hebben? En hoe bevalt dat?

anoukie88

Re: Grond om laten keren voor bak? Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:52

Wij hebben onze grond laten omkeren. Maar dan wel 3 meter diep. Ik heb geen flauw benul van de waterstand enzo, maar ik weet wel dat onze bak hier in de buurt de enige is die te rijden is met dit weer. Ik ben helemaal blij met onze bak die door een "gewone boer met kraan" is omgekeerd. 100 meter verderop hebben ze een bak aan laten leggen door professionals en die staat altijd onder water.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:53

Thuis hadden wij ook een bak waarvan we de grond hadden laten keren. Dat beviel eigenlijk altijd heel goed. Er zaten wel eens natte stukken in, maar bij een bak van 45 bij 45 heb je vrijwel altijd wel een droog stuk, dus ik vond het geen probleem. Wij hadden er geen drainage in. Hoe het met het grondwaterpeil bij ons zat weet ik niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:11

Simpele oplossing voor: dieper laten omkeren, dan komt de zwarte grond dieper te liggen. De gemiddelde shovel kan makkelijk in 1 werkgang 80 cm diep spitten, dus qua kosten maakt dat niet uit.

Mijn ervaring is (omdat de zwarte grond - hier in ieder geval - zand met humus is) de humus na verloop van tijd uitspoelt en je de ondergespitte laag na een aantal jaren niet eens meer terug kunt vinden.
Onze bak is 18 jaar geleden omgezet, 10 jaar geleden hebben we lantarenpalen geplaatst en uiteraard sleuven voor de bedrading voor gegraven. We konden in de wanden van de sleuven niet zien waar de oude grondlaag was, terwijl we onder dat niveau zaten.

Het grondwater varieert hier van - 2 meter in een droge zomer tot -20 cm nu, bij een natte winter. Zo'n hoge waterstand versnelt het uitspoelen van humus, dus dat is alleen maar positief.

Dieper omzetten werkt minder goed als je toplaag echt klei is, want dan valt er niets uit te spoelen en creëer je een ondoordringbare laag op -80. Hoewel dat in een droge zomer weer best fijn zou kunnen zijn, en 80 cm zand een hoop water kan hebben voordat het vol zit.

Maar het zou mij verbazen als je toplaag klei zou zijn, omdat je onder klei meestal niet al op 35 cm zand hebt zitten...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 14:17

Ik had al vaker gehoord dat omkeren bij verschillende mensen wel goed was bevallen. Vandaar dat we het eigelijk op besloten hadden om de grond gewoon om te keren. Todat we die meneer spraken en begon over ons grondwaterpeil waardoor we weer begonnen te twijfelen.
@ Ibbel dat is idd een goeie. Bedankt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:51

OOk hier (Noordoostpolder) hebben we de grond om laten keren, maar dan wel zo dat er een laag zand van 1 meter dikte op ligt. Dat is nu 4,5 jaar geleden, en de paarden lopen er ook altijd in, en ik vind dat-ie nog steeds behoorlijk oké is. Met weer als nu staan er wel plassen in, maar met een dag droog is dat al een heel stuk minder.
Als tijdelijke oplossing zou ik het de moeite waard vinden, maar ik denk dat je wel een behoorlijke laag zand boven moet laten halen.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:26

Wij hebben de bak 7 jaar geleden laten keren, en we kunnen met dit weer zwemmen in de bak. Hij slibt dicht. Als het straks wat droger is dan gaat de ploeg erweer doorheen om het zwarte zand wat op te halen.
Bak is niet van mij, paard staat bij 'niet'paardenmensen die wel de ruimte en stallen ervoor hebben!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 18:45

@marionblo ik heb de loonwerker in de buurt vandaag gesproken en die zei al dat er ruim een meter om gekeerd zal worden

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:50

Wij hebben net 6 weken geleden een stuk weiland naast onze bak laten keren.
Wij hebben ongeveer 35 cm zwarte klei met daaronder zand met leem.
Het is ruim eem meter diep gekeerd, dit is met een grote kraan gedaan op 1 dag.
De man van de kraan heeft voorspelt dat we straks na het voorjaar daar gaan rijden ipv in de rijbak, omdat deze bodem beter en steviger is dan die van de pas gedraineerde en gerenoveerde bak.
Het is nog niet helemaal goed geegaliseerd, maar droogt net zo snel als de rijbak!
Ik denk dat de man gelijk gaat krijgen, hij had ook al meerdere bodems in binnenbakken aangelgd.
Hij begrijpt dus wel op wat voor bodem je wilt rijden.
We zullen zien.
Ik zou het gewoon proberen, goedkoper kun je toch niks.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:55

Wij zitten ook op zandgrond en hebben de grond door de loonwerker laten keren. Grondwater loopt hier van -1,5 tot -0,20m. Met langdurige zware regenval wil de bak nog wel wat plassen geven, maar in vergelijking tot alle aangelegde bakken bij ons in de buurt houdt hij het toch langer vol en blijft hij langer begaanbaar.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:12

Denk wel er aan dat het eerst een zware bak is omdat het zand zal moeten zakken. Wij hebben het thuis en de bak was aan het begin zo zwaar dat mijn haf na een kwartiertje al helemaal op was. Ze staan en bij ons 24/7 op en nu bevalt het prima. Uit kan wat nattig zijn maar het is nooit een zwembad.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:15

Ik heb ook een gekeerde rijbak. het zwarte zand zit nu ook ongeveer 2 meter diep. Ik heb nog nooit zand opgebracht na het keren. Wel drainage na drie jaar ingebracht. Ook mijn paddock is gekeerd zand. Bevalt allemaal prima.
Heb een eigen sproei installatie dus zomers nooit zwaar en nooit stuiven.