Hooi is nat geworden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hippe_Hannes

Hooi is nat geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:30

Tijdens het ophalen van onze nieuwe voorraad hooi, is het zeil losgeraakt. Het hooi is flink nat geworden.

Weet iemand hoe snel het hooi nu bederft, en of er iets is wat ik kan doen zodat het toch wat langer mee kan? Het is een voorraad van ruim twee weken, ik zou het erg jammer vinden als ik daar het grootste deel van weg moet gooien. Vooral omdat ik afhankelijk ben van andere mensen om nieuw hooi te halen...

Natuurlijk zijn mijn paarden belangrijk genoeg voor me om nog duurder hooi te laten bezorgen, maar ik zou het toch fijn vinden als ik dat kan voorkomen. ;-)

Amiigo

Re: Hooi is nat geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:32

De pak open maken en de plakken los van elkaar leggen, zodat het niet kan gaan broeien.
Hooi wat een beetje muf ruikt kun je best voeren :j en een stukje schimmel is niet erg, dat krap je er dan af en kun je gewoon voeren, doen ze hier op de manege ook (kuilpakken).
En snel opvoeren! Met dit weer mogen ze dat wel hebben om zichzelf warm te houden!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 18:44

Bedankt voor je antwoord! Ik geef ze nu weer onbeperkt hooi, ook omdat het nu op moet. :-)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:39

Het zou fijn zijn als je nu het hooi nu niet op elkaar hoeft te stapelen of onder plastic te zetten. In een droge schuur kan het wel wat hebben. Ik denk dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:42

gewoon zorgen dat het droog ligt en niet afsluiten maar juist in een goed ventilerende (moeilijk woord) ruimte

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:06

Snel opvoeren, want anders komt er nog meer schimmel op. Een klein beetje kan niet zo veel kwaad.
En inderdaad droog houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:10

Alle pakken die nat zijn, dus de bovenste als eerste opvoeren, ga je nu het zeil over die natte pakken trekken, gaat het broeien en beschimmeld het met deze temperaturen binnen een paar dagen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:01

Je moet het als eerst openmaken , en heel goed uit elkaar gaan halen in de breedte,
Vochtig hooi is te voeren,Beschimmeld kun je afkrabben,Muf hooi kun je ook best voeren , zwaar beschimmeld hooi beter van niet.
Is het alleeen vochtig dan is het echt geen probleem , Het schimmeld minder snel als je het uit elkaar haalt ,

Wat ook handig is het zeil proberen beter er op te doen :D

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:38

Ik schrik er een beetje van als iedereen als advies geeft een beetje schimmel kun je eraf krabben,schimmel op hooi is heel slecht,zelfs een beetje! Wanneer er schimmel op je hooi of stro zit zitten de schimmelsporen (die je niet met het blote oog kunt zien!) al door heel je pak heen!

Nat hooi moet je op de zijkant leggen,dan kan het water er nog een beetje uitlopen,de natste pakken openmaken en iedere dag even omschudden. Pakken niet opelkaar en tegen elkaar aan en dan ga je het die 2 weken echt wel redden.