Hoeveel plakken in een grote en kleine baal stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

Hoeveel plakken in een grote en kleine baal stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:14

Hoi,

Ik ben even aan het berekenen wat het voordeligst is qua strooisel met een smeerkees van een paard.
Nu vroeg ik me af hoeveel plakken er in een grote baal (rond de 400 kg) stro zit? En hoeveel in een klein baaltje (16kg /25kg)?
zijn die grote balen nu echt veel voordeliger dan kleine baaltjes?

groetjes Patricia

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:16

Zijn grote pakken voordeliger: ja, absoluut.

Echter kan je het qua plakken dus echt op geen enkele manier vergelijken, ten eerste zijn de plakken natuurlijk niet even groot, maar daarnaast zitten grote balen ook veel strakker geperst en haal je dus nog meer stro uit een plak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:17

Het gaat niet om de hoeveelheid plakken, maar om het aantal kilo's.
Hoe groter de verpakking (baal) hoe goedkoper per kilo.

Pivanti

Re: Hoeveel plakken in een grote en kleine baal stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:21

Ja maar wil ook even weten hoeveel plakken er ongeveer in een grote baal zitten om te kijken hoelang je ongeveer met zo'n grote baal zou kunnen doen

Stel dat je 1 plak van een grote baal ongeveer per dag verbruikt (heb nogal een smeerkees), hoelang doe je dan met zo'n grote baal

Zo kan ik beetje inschatten wat de kosten zijn en vergelijken met zaagsel verbruik nu

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:22

Als je normaal 1 (kleine) baal per week gebruikt van 20 kilo, dan doe je met een grote baal van 400 kilo dus (400/20) = 20 weken.
Gebruik je normaal 2 kleine balen, dan doe je 10 weken met een baal van 400 kilo.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:23

Dat is geheel afhankelijk van hoe strak een baal geperst is.
De een perst balen veel strakker waardoor je dus meer opbrengst heb dan de ander.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:30

Brainless, dat snap ik wel, maar ik weet ook nog niet hoeveel kleine baaltjes ik zou gebruiken...

Een stalgenoot gebruikt 2 baaltjes in de week, maar is een schoon paard zegt ze en het is niet echt dik opgestrooit...

Mijne is een zwijn (tenminste nu met zaagsel en rapsodi wel), zal er niet veel van eten, wil wel een redelijke laag in dr box (niet dat ze op t beton staat), stal is 9,5 m2

Zaagsel verbruik ik nu 2 pakken in de week van a 8,50 euro ps

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:32

Brainless schreef:
Als je normaal 1 (kleine) baal per week gebruikt van 20 kilo, dan doe je met een grote baal van 400 kilo dus (400/20) = 20 weken.
Gebruik je normaal 2 kleine balen, dan doe je 10 weken met een baal van 400 kilo.

Precies, zo moet je dat uitrekenen. Want er zijn ook meerdere maten grote balen he, het is niet dat er alleen maar heel groot of heel klein is, in principe kan er nog vanalles tussen in. Zo'n pers wordt afgesteld op een bepaalde lengte (bv 1.20 of 1.40 of soms nog meer) en dan worden de balen zo lang. Dus grote balen van de ene leverancier hebben misschien 20 plakken, en die van de ander 25. Dan weet je dus nog niks.

Edit: Ik gebruik trouwens voor een 'vies' paard ongeveer een halve kleine pak per dag. Grote pakken heb ik wel eens mee gewerkt (niet thuis) maar dan denk ik dat een halve plak per dag ongeveer genoeg is, afhankelijk van hoe het geperst is dus.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 03-01-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:33

Ohh oke, dat wist ik niet, ik dacht dat de afmetingen wel aardig gelijk waren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:38

@TS
Je kunt ook zaagsel niet met stro vergelijken.
Het kan zijn dat je paard op zaagsel netter is dan op stro (of andersom).
Ook kun je qua gewicht zaagsel niet met stro vergelijken.

Ik gebruik nu vlas en dat is voor mij voordeliger dan stro. (en makkelijker in gebruik).
Ook omdat vlas meer urine opneemt blijven de stallen schoner.
Daarnaast heb ik veel minder mestafval dan met stro. (scheelt meer dan de helft aan mesthoop).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:49

_Esther_87_ schreef:
Echter kan je het qua plakken dus echt op geen enkele manier vergelijken,

O jawel hoor, wel als je een buurman hebt die dat heeft getest :D Wel als bemerking erbij, je moet wel weten welke maten de pakken ten opzichte van elkaar hebben. Niet elke pers geeft dezelfde maat pakken.
Uitgetest heeft hij, pak met maat 100x120x240 omgezet in pakken met maar 60x90x120 en dat waren er 2,5.
En hij heeft getest een pak met maat 60x90x120 omgezet naar kleine HB balen (effe niet naar de exacte maat vragen, maar die gewone 20/25 kg baaltjes) en dat waren er 10 :D

Leuk he zon buurman :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:52

rina schreef:
_Esther_87_ schreef:
Echter kan je het qua plakken dus echt op geen enkele manier vergelijken,

O jawel hoor, wel als je een buurman hebt die dat heeft getest :D Wel als bemerking erbij, je moet wel weten welke maten de pakken ten opzichte van elkaar hebben. Niet elke pers geeft dezelfde maat pakken.
Uitgetest heeft hij, pak met maat 100x120x240 omgezet in pakken met maar 60x90x120 en dat waren er 2,5.
En hij heeft getest een pak met maat 60x90x120 omgezet naar kleine HB balen (effe niet naar de exacte maat vragen, maar die gewone 20/25 kg baaltjes) en dat waren er 10 :D

Leuk he zon buurman :+

En kan je nu ook vertellen hoeveel kleine plakken er in één grote plak gaan....want het gaat over plakken, niet pakken. Pakken kan je aan de hand van het gewicht namelijk zo uitrekenen, alleen was dat de vraag niet ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:54

@Rina
Leuk zo'n buurman ;)
Ik heb hier balen hooi (allemaal dezelfde maat) en de ene heeft 8 dikke plakken terwijl de andere 12 dunne heeft.

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:55

op onze boerderij hebben we ook heel wat nodig, en ook eens omgerekend hoeveel 1 grote in vergelijking met de kleine was, blijkt dat er 16 kleine balen in 1 grote passen.
kwaliteit is wel heel verschillend, sommige kun je goed strooien en anderen zitten heel plakkerig in elkaar. dit heeft wel effect op het strooien, een plakkerige plak strooi je niet zo heel makkelijk uit laten we maar zeggen

oh zie net dat dat de vraag niet was :o , maar van een halve plak stro kun je zat je stal opstrooien, doen wij ook altijd
Laatst bijgewerkt door tinker6 op 03-01-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:56

hoe lang je met zo'n grote baal doet hangt ook af van de kwaliteit van het stro. Met een grote baal van rond de 350kg deed ik meestal een maand, als het echt mooi lang stro was soms wel een week extra...
het aantal plakken kan wel eens verschillen. 1 ding is zeker grote balen zijn voordeliger, mits je ze kan stockeren...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:59

De TS heeft geschreven dat ze een pak per dag gebruikt, dan is het toch makkelijk genoeg uit te rekenen. Moet je even je grote baal in 10 verdelen :D ;) Weet je precies hoeveel plakken 1 pak is :+

Brainless, buurman heeft niet voor niks de bijnaam "Graf Geiz" (letterlijk vertaalt, graaf gierig) :+
De plakken an sich kan je ook niks mee. Het ligt geheel aan de lengte van het materiaal (hooi of stro) en hoe de machine het oppakt. Of het dus op dikke rillen ligt of dunne. Dikke rillen geven dikke plakken, dunne rillen dunnere plakken ;) (en jep allemaal al getest hier) :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:04

rina schreef:
De TS heeft geschreven dat ze een pak per dag gebruikt, dan is het toch makkelijk genoeg uit te rekenen. Moet je even je grote baal in 10 verdelen :D ;) Weet je precies hoeveel plakken 1 pak is :+

Brainless, buurman heeft niet voor niks de bijnaam "Graf Geiz" (letterlijk vertaalt, graaf gierig) :+
De plakken an sich kan je ook niks mee. Het ligt geheel aan de lengte van het materiaal (hooi of stro) en hoe de machine het oppakt. Of het dus op dikke rillen ligt of dunne. Dikke rillen geven dikke plakken, dunne rillen dunnere plakken ;) (en jep allemaal al getest hier) :D

1. De ts gebruikt nu helemaal geen stro dus ze weet niet hoeveel ze verbruikt.
2. Er zitten (lang) niet altijd 10 plakken in een grote pak...
Edit: Nevermind, dit had ik even verkeerd begrepen, 10 pakken in één grote. Maar dan nog, het blijft variabel gezien een grote pak nogal een rekbaar begrip is.

Ik snap je bedoeling hoor, maar het klopt gewoon niet. De vraag die TS stelt, kan je niet beantwoorden omdat het een variabele factor is. Als je gewicht aanhoud, kom je imo het dichtste in de buurt.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:06

Oke... lastig uit te rekenen dus....

Rina, ik heb niet gezegd dat ik 1 pak per dag gebruik ;) Mn paard staat nu niet eens op stro maar op zaagsel, ik weet niet hoeveel ik zag gebruiken.

Maar wat is dan t fijnste stro? Wat is goede kwaliteit? Lang is beter? of?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:08

lang stro neemt misschien iets minder vocht op maar strooit heel dik op en gaf bij mijn paard minder "afval". Kort stro neemt iets meer vocht op, maar strooit dun en is snel "stuk" getrappeld en geeft naar mijn mening meer "afval" op de mesthoop...

gerstestro wordt bv veel sneller opgegeten...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:05

_Esther_87_ schreef:
Edit: Nevermind, dit had ik even verkeerd begrepen, 10 pakken in één grote. Maar dan nog, het blijft variabel gezien een grote pak nogal een rekbaar begrip is.

Grin daarom ook dat ik de afmeting van die grote pakken erbij gezet had. En ja tuurlijk zijn er variabelen, tis maar een ongeveer ;) Er is zoveel afhankelijke van de pers, hoe strak ze die afgesteld hebben (bij stro wordt die bv veel straker gezet dan bij hooi) enz enz enz. Teveel om echt een maat eraan te geven. En dan idd nog de plakken an sich, welke weer afhankelijk is van de lengte en kwaliteit van het stro. We zijn het dus wel eens ;)

Pivanti ok daar had ik even overheen gelezen :o het was je stalgenoot die een pak per dag gebruikte.

Kwa welk stro enz enz. Ook hier weer ongelovelijk veel variabelen Y;( Soorten stro, maar ook de kwaliteit heeft invloed, en wat er uberhaupt geleverd kan worden. Lang of kort stro is ook al afhankelijk van het weer, slecht jaar zoals afgelopen jaar en je stro is zo wie zo kort ;)

Ik gebruik zelf gerste en triticale stro. Triticale is een combigewas van rogge en tarwe ;) Triticale wordt minder gegeten zeggen ze (mijn paarden vinden het lekkerder dan gerste :+ ) het neemt goed vocht op, imo beter dan gerstestro. Gerste geef ik dus bij als knabbelstro.