Bepalen jullie zelf hoeveel hooi/kuil je paard krijt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Bepalen jullie zelf hoeveel hooi/kuil je paard krijt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:03

Hallo allemaal :).

Dit is topic natuurlijk bedoelt voor mensen die in pension staan, op een manege, op een doe het zelf stal, bij een boer etc etc.
Bepalen jullie zelf hoelaat en hoeveel hooi of kuil je paarden krijgen? Mag je daarnaast wel nog hooi pakken?
Zelfde met stro,Mogen jullie zelf onbeperkt stro pakken of zit hier een maximum aan?
Natuurlijk is dit niet van toepassing voor mensen met zelf een wei/stal en die het hooi allemaal zelf inkopen/geven.

Safiera

Re: Bepalen jullie zelf hoeveel hooi/kuil je paard krijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:10

Aan mij heb je dan niet zoveel, haha. Ik (wij) kopen het inderdaad zelf. Of tenminste, via degene waarbij onze pony's staan.

Wilde alleen wel even zeggen dat ik het nogsteeds lastig vindt te bepalen hoeveel ze nou nodig hebben. Ben heel benieuwd hoe dat bij anderen zit eigenlijk.

Waar ik weet op de manege kregen ze twee keer per dag wat. Maar de manegepaarden hadden bijv. nooit hooi liggen zover ik zag. Dus zal iets van 2x een plakje zijn geweest schat ik := Hooi pakken was altijd streng verboden, niet alleen voor de manegeklanten, maar ook voor pensiongasten!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:17

Mijn paard staat volpension. De stal wordt voor mij gemest en opgestooid.
Dat geldt ook voor het voeren (biks en kuil). Het is niet de bedoeling dat de pensionklanten dit zelf pakken.

Maar dit gaat altijd in overleg. Is de stal toch erg vies, dat gaat er een extra plak stro in.
Mocht er reden zijn om meer of minder te voeren, dan gaat dat ook in overleg.
Heel plezierig dus, er is fijn onderling contact bij ons op stal.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:20

Ik kies het zelf (ze staan thuis), ik kijk gewoon hoe lang hij er over doet en merk dan ook wel van heeft die wel of geen genoeg.

nog een puntje ik heb kuil.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:20

toen ik in het verleden op pension stond was het een halve baal stro per dag. Indien je meer nodig had dan kon dat echter betaalde je dan meer. Zo ook met het hooi.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:21

ik bepaal zelf hoeveel ik opstrooi en voer. Bij ons op stal betaal je vast bedrag voor de stalling, maar koop je apart een baal stro en hooi erbij...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:22

Ik leg elke dag zelf hooi klaar, en ik mag ook onbeperkt gebruik maken van hooi en stro. Als we geen schoon stro of hooi op de mesthoop gooien, dan is alles prima. :j

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:24

Bij ons op stal is er een inventief weegsysteem voor hooi, kuil en stro.

Je kan dus zelf kiezen hoeveel en wat je geeft en dit wordt per gepakt gewicht afgerekend. Je krijgt aan het einde van de maand een strobriefje.
2x per dag wordt er gevoerd vanuit stal, maar dit is dan wat je zelf hebt klaargezet. Tussendoor kan je dus eventueel ook nog zelf voeren.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:28

Hier mag je zelf weten hoeveel stro je pakt, of dat nou elke dag een plak is of om de dag maakt het niet uit. We houden op een turflijst bij hoeveel plakken je gepakt hebt en als de baal op is wordt verrekend hoeveel iedereen moet betalen :)
's ochtends geeft de boer ze altijd hooi, hij weet wel ongeveer hoeveel elk paard moet krijgen. 's Middags geef ik het zelf en voor 's avonds zet ik een ton klaar (zo'n flextube) en dan wordt het in zijn stal gegooid :) We mogen altijd zelf het hooi pakken, het staat ook gewoon in de stuur waar ook de stallen zijn. Wel moeten we overdag zelf voeren en het liefst ook 's avonds. Rond 7uur loopt de boer altijd nog een rondje en als hij ziet dat een paard niks heeft geeft hij alsnog wat hooi.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:28

Mijn (shetland)pony staat volpension en staat elke dag tot haar knieen in het stro. Dus dat hoef ik niet zelf te pakken, is voldoende aanwezig in de stal.

Ruwvoer krijgt ze twee keer per dag een fijnmazig hooinet vol, daar doet ze enorm lang mee.
Mocht hij leeg zijn als ik op stal ben, dan vul ik hem altijd bij tot ie weer vol zit. Dit is gewoon toegestaan na overleg. Verder krijgt ze een paar keer per dag een emmer grasmix als aanvulling van het ruwvoer.
Verder kan ze altijd stro eten mocht ze dat nodig vinden :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:05

als ik gereden heb geen ik mijn paard altijd wat brok en wat hooi, niet veel wnt er word meerdere keren per dag gevoerd en het is meer bedoeld als extra/beloning

Parmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:24

ik heb mijn paard bij mn zus staan, gelukkig kan ik zelf beslissen hoeveel hij krijgt. mijn zus is van mening dat ik hem veel te veel geef en ik ben het daar weer totaal niet mee eens:)

qua strooisel mag ik helaas niet zelf beslissen, iets waar ik absoluut niet blij mee ben...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:28

Sinds 1 oktober staat mijn Ztje ook op een pensionstal. Hier krijgen de paarden 4 standaard 'bulten' per dag en het is niet de bedoeling om zelf bij te pakken. Enige keer dat ik zelf hooi kan pakken is wanneer ik aan het rijden ben en de paarden in de paddock's gevoerd worden. Dan wordt de paddock van mijn paard leeg gelaten, zodat hij en zijn vriendje later tegelijk allebei een pluk hebben.

Aangezien ik de bulten niet voldoende vond voor mijn paard ben ik dit gaan overleggen en nu krijgt hij tegen bijbetaling van € 10,00 per maand extra veel hooi op stal.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:33

Hier geven wij (bijna) elk paard hooi na het uitmesten van de stallen en daarnaast mogen de klanten zelf hooi bijpakken en/of klaarzetten voor s ochtends en/of s avonds.

Stro geven wij alleen zelf en word niet door de klant gegeven.

Ik vind het zelf goed zo omdat iedereen wel een andere hoeveelheid wil. En zo kan iedereen zelf bepalen wat het paard krijgt naast het klaargelegde hooi (waar je ook eigen inbreng heb over de hoeveelheid als klant).

Mijn eigen paarden krijgen op dit moment 3 x per dag hooi. S ochtends (klein beetje), s middags (klein beetje) en s avonds (ruime hoeveelheid). Als ze overdag gras hebben krijgen ze s ochtends niks.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:34

Ja, ik moet zelf voor hooi zorgen en kan zelf bepalen of ik heb een hele pak geef of maar een beetje.
Hij krijgt meer dan de andere paarden hier op stal, omdat die van mij al gouw aan de dunne kant word.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:38

ik sta op een pension stal waar je zelf moet mesten en zelfs dat word vaak nog voor je gedaan :)
de staleigenaaresse bepaald de hoeveelheid hooi, en ze krijgen bij ons en genoeg.
ook in de paddock krijgen ze veel. en vaak vul ik nog een hooi net tegen de verveling voor in de stal we mogen altijd bijpakken bij ons dat vinden ze geen probleem.

Baytje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:48

Wat de shet krijgt aan hooi bepaal ik zelf (niet veel dus :-)). Mijn paard krijgt standaard 6 kg, maar aangezien ik dat niet genoeg vind koop ik bij (6 kg extra). Van stro mogen we 9 kg per dag gebruiken, dat is ongeveer 1 plak per dag. ook hiervan krijgt de shet weer minder dan t paard. (want hij staat in een kleinere box). wij mesten zelf uit en zetten hooi klaar wat dan s morgens en savonds gegeven wordt. Aan de hand van een weegschaal kan je zien of je genoeg geeft (en natuurlijk weegt er bijna niemand)

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:51

Ik sta op een doe het zelf stal en koop dus zelf mijn kuil. Mijn pony krijgt 5,5 kilo per dag verdeeld over 4 voerbeurten. 's ochtends 1,5 kg kuil, in de wei 1 kg, 's avonds 1,5 en 's avonds laat nog een 1 x 1,5

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:08

Stro en hooi regel ik zelf. Dus mag ik ook zelf weten hoeveel ik gebruik:) We krijgen een deel op de zolder waar we onze balen kwijt kunnen (meestal een stuk of 40 balen). Het kuil wordt door de boer zelf aan de paarden gegeven, maar we mogen zelf ook bijpakken (niet dat dat echt nodig is, maar goed soms na het rijden is het wel lekker voor de paardjes als ze wat te knabbelen hebben:)

xxx

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:09

Ik sta in pension op een kleine privestal, ik koop voor mijn eigen paard alles zelf in en zet elke dag klaar wat ze moet hebben, dat wordt dan gegeven door de staleigenaar (en als die weg is voer ik zelf)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:40

Ik sta bij een particulier die zelf nog 3 paarden heeft. Ik heb er een paard & shetlander staan. In princiepe had ik altijd gewoon stro (wel heel zuinig mee zijn) tot ik 2 jaar terug op vlas over ging voor de grote dan. Mijn shet staat op stro en gebruik ik wat ik nodig heb. Echter ben ik inmiddels wel zo "opgevoed" dat ik er heel zuinig mee ben. Ik krijg bij menig pension stal de kriebels van wat voor mij super schoon stro er allemaal op de mest hopen ligt :oo
Hooi is ook onbeperkt. Nu was het wel zo dat het hooi dat ik graag voer niet genoeg is voor de winter, en kregen ze deze winter weer grotendelen rijk voer. Dat wilde ik niet, dus ben ik zelf hooi gaan kopen van armere kwaliteit. Shetlief krijgt nog gewoon het spul van de staleigenaar.

Ofwel; ja ik mag gewoon gebruiken naar behoefte, echter wel zuinig zijn en zeker niet verspillen. Mijn paarden hebben sinds ze daar staan altijd al onbeperkt voer gehad. Niet altijd van de kwaliteit dat ik zou willen, dat is ook de reden dat ik nu toch zelf hooi ben gaan inkopen.