Twijfelen, wel of niet laten staan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steefian

Twijfelen, wel of niet laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:59

Hooi bokkers.
als het niet goed staat, mijn excuses!

Ik ben een beetje aan het twijfelen.
Ben in het bezit van 4 mini shetlanders van bijna 2 jaar, en als ik eerlijk mag zijn vind ik dat die lekker buiten horen te huppelen.
Ze hebben wel een grote 1.5 paardtrailer als schuilhok, met stro en hooi.
maar nu is het probleem, mijn opa heeft veengrond(daar staan ze nu op)
maar om de trailer is het een grote blubber rommel,(ik denk dat ze er alleen omheen staan) dus ik begin een beetje te twijfelen of ik ze op stal moet zetten of ze gewoon lekker moet laten staan.
Bouwen op het land is ook geen optie

op stal vind ik niks voor die kleintjes, die horen lekker te ravotten.
iemand misschien advies?
ik hoor het graag

groetjes

tamary

Re: Twijfelen, wel of niet laten staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:00

Is die trailer te verplaatsen naar een verhard stuk?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:02

ja dat is het probleem,
als ik die verplaats danheb ik straks 2 grote kale blubber plekken.
en we moeten met de tractor het land op, dan is mn land straks kapot :+

hahah dilemmaa :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:04

Ik zou ze zéker niet op stal zetten. Zeker zulke jonge beestjes niet :n

Ieder land is nu grote blubzooi, knappe paardenhouders die nu hun boeltje nog droog hebben, zelfs complete paddocks staan nu vaak onder water of zijn blub/modderig geworden.

Zolang ze genoeg ruimte hebben om droog te staan met hun voetjes, is er niets aan 't handje hoor. En is het hele land blub of alleen om de trailer heen? Waar veel gelopen wordt, wordt het gewoon sneller blub. Als je daar ook hooi voert bijv. is het logisch, maar ze zullen vast verder lopen dan alleen in en om de trailer als ze meer ruimte hebben in 't land.

Mijn land was ook altijd een drama. Is het nog steeds, alleen is het pad naar de schuilstal (die afsluitbaar is) en een stuk daarvoor verhoogd, dat is nu mijn paddock. Niet erg breed, 2,5m. meter, maar wel heel lang. Daar lopen 2 shetten en een Welsh A op. Het stuk voor de stal is wit zand en is altijd mooi droog, alleen omdat de stal eigenlijk lager ligt dan de paddock zijn er sommige stukken nu iets natter, maar blub is 't niet. Dan het achterste, lange stuk is opgehoogd met gewoon zwart zand, en tsja, daar staan de plassen nu flink in en dat is idd nu een blubberbende, maar dan wel oppervlakkig. Eerder was het van die zuigende blub waar ze tot de knieen in zakten.

Ze kunnen best wat hebben hoor, moeten alleen niet áltijd constant met voeten en benen in de blub staan, dan heb je kans op mok, rotstraal en dat soort ongein.
Misschien een stuk rondom de trailer bestraten?

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:04

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:05

Ik denk dat tamary iets bedoelde als een stuk beton of ander niet-gras/blubber gedeelte om de trailer op te zetten. Een stukje bestraten en hierop de trailer plaatsen is misschien al een oplossing? Misschien niet ideaal, maar ik weet nu ook niks beters.. Succes

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:11

Bestraten dacht ik ook aan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:18

maar daar moet je nu niet aan beginnen, bestraten moet je doen als het droog is. Laag zand eronder en dan netjes tegelen.
Ik heb hier ook alles nog buiten lopen, welliswaar in een stuk wat wel bestraat is, maar dat is meer voor het behoud van mijn land, overigens zit daar een schuilstal bij maar altijd als ik langsrij staan ze lekker buiten.
Kunnen ze in de trailer droog staan? Dan zou ik ze buiten laten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:21

Ja da's idd het nadeel; als je nu gaat bestraten/betegelen gaat de boel geheid verzakken........ je kan het ook tijdelijk wat droger maken met flink wat houtsnippers, alleen dat gaat op een gegeven moment ook wel vermengen met de blub en wegzakken. Maar 't bied wel even een tijdelijke oplossing.

hoe is de rest van het land?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:55

het is alleen rond om de trailer erg blubberig, maar bestraten is helaas geen optie, omdat hier in de zomer ook mijn grote paarden bij lopen, en ben bang dat de gemeente gaat zeuren, en verzakt het dan niet meer met regen, anders heeft het nog geen zin :D

ze kunnen zo ie ze de trailer in, daar is het droog en ligt stro, maar is zie ze er nooit ingaan, dus daarom was ik aan het twijfelen.
Maar ik ben gelukkig niet de enige met het probleem hahah <3 zo te lezen.

anders heb k nog wel een optie om ze over te weiden hoor, maar de trailer gaat er nu onmogelijk meer uit
het land is rond de 3,5 hectare.
de rest van het land, is redelijk.
maar liggen best veel plassen, maar ze racen er net zo hard doorheen, dus erg droog zullen ze niet blijven hahah.
daarom mijn twijfels :D

zou het misschien een optie kunnen zijn dat ik dat blubberige gedeelte afzet en dan alleen de ingang van de trailer open laten,zodat ze er niet meer inkunnen, of zou dat niet uitmaken?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:58

is er in dat andere weiland wel beschutting? bomen oa?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:02

@ adner.
nee helaas niet, dat hadden we wel, maar de gemeente heeft de bomen laten kappen :(
of gewoon tog stiekem een hutje bouwen? :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:06

Als ik het goed begrijp is het alleen direct om de trailer een blubberzooi, de rest van het land is redelijk? En daar kunnen de shetters ook heen, dus ze zijn niet gedwongen in de blubberzooi te staan?

Hooi ergens anders voeren, waar het niet zo blubberig is? 16 ienieminihoefjes zorgen echt niet binnen een week voor een blubberpoel. Of steeds het hooi ergens anders neerleggen, zodat ze niet steeds op 1 plek staan.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:10

@ gamblerscup.

nou met 16 iniminihoefjes gaat het zeker wel snel, ze staan nu ongeveer 2? weken op dat stuk, nou een varken zou er zn plezier zwaar uit halen hahah :+

alleen het nadeel is, dat het aan een fietspad grenst, en als er mensen voorbij lopen, dan weten ze niet hoe snel ze die zooi in moeten hoor hahah.
maar ze blijven dan ook gerust een halve dag daar staan, terwijl ze zeeen van ruimte hebben.. eitjes haha
dus ik dacht misschien over de gehele breedte afzetten en de ingang vd trailer vrijlaten? zodat ze er niet meer omheen kunnen, maar er evt echt in moeten.

hooi ligt trouwens in de trailer

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:17

Hoe groot is dat stuk dan? Natuurlijk gaat een klein stuk wél kapot, als ze er (bijna) fulltime in rondlopen... maar dat doen ze dus vrijwillig? Ze kunnen droog staan? Dan lekker laten zoals het is ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:19

Is het een idee om een stuk tegels te leggen om de trailer? Heb ik afgelopen jaar gedaan om onze hooikisten, en dat werkt! Had er gratis via MP gevonden :j Het is bij ons ook nogsteeds blubber, maar op de tegels kun je dat wegscheppen, en ik merk duidelijk dat ze er graag en vaak op staan!

Heb de tegels wel gelegd voor de modder kwam, dus weet niet of dat goed zou gaan als er al modder ligt. Maar heb niks geëgaliseerd of zo, gewoon de tegels op het gras gelegd. Kun je ook gewoon weer weghalen mocht je je land voor iets anders nodig hebben.

Binnen zetten zou ook ik niet doen iig. Of je moet al zo'n soort grote groepsstal hebben, maar dan nog vind ik het eigenlijk niks voor (jonge) pony's. Enige probleem is dat je officieel verplicht bent ze een droog stuk aan te bieden... en voorbijgangers modder zielig vinden. Ik ken niemand die z'n land hier nog droog heeft, plus men van mening dat ze wel wat kunnen hebben. Maar wie ben ik?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:22

@gamblerscub

haha het land is rond de 3,5 hectaren, maar ze blijven potdikkie altijd maar voor aan staan :D
zijn er ook niet uit te ''slaan''
maar t is ook leuk, als ik er 1 uit wil halen dan denken ze ohh johh, kom je ook spelen?
nou dan vliegen de kluiten blub zo om mn oren hahah, oh hij trekt me om ofzo, dan heb k geen grip meer en dat s echt geen pretje kan k je verzekeren:D

ja en ik zit dus echt niet op de dierenbescherming te wachten indd, maar als ik nu ga betegelen, dan zie ik er over 2 dagen niks meer van, foetsie tegels, want het zuigt er natuurlijk in.
en mn vader zegt dat het mt blubber zo ie zo geen zin heeft om te straten.
hij gaat wel kijken vd zomer, om evt te tegelen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:36

Maar als ze daar vrijwillig in gaan staan, en verder nog 3,5 ha "droog" land hebben, zal de dierenbescherming niets doen, want er is geen reden voor. Je kunt ze moeilijk op een droog stuk vastzetten :D
Als ze maar de mogelijkheid hebben om droog en onder dak te staan, is alles ok. Als ze het vervelend zouden vinden in die blub te staan, gaan ze wel 20 meter verderop op het droge staan. Dom zijn ze niet hoor!

En misschien van het voorjaar het stukje naast het fietspad betegelen? Om voor volgende herfst de blub een beetje te voorkomen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:13

Nu tegelen gaat inderdaad niet lukken. Tegelen in een modderstuk ookal is het droog geeft ook ellende, met dit weer komt de modder dan tussen de tegels door omhoog. Wil/moet je direct op gras tegelen, dan moet er een goede wortelmat onder liggen en kies een wat hoger stukje uit.
Wat zou kunnen lukken is de blubber afzetten, ophogen met aarde (bv greppeltje graven ivm afvoer), inzaaien en begin herfst daar op tegelen. Dan heb je redelijk kans op een stuk dat goed blijft liggen, mits je 40x60 tegels gebruikt en 1 ingang maakt.