Wat in paddock kunnen plaatsen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Wat in paddock kunnen plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 12:43

Geachte lezer,

Mijn tinker merrie van 2,5 jaar staat met een ruintje van 3 jaar 24/7 buiten in een paddock met een container/schuilstal.

Nu krijgen ze 24/7 hooi in een plastic kuubskist met een trailer net er over heen en dit gaat prima. Ik ga er 2x per dag heen en vul het dan ook 2x per dag aan. Daarnaast krijgen ze dan ook wat wortels.

Ze staan in een paddock van ongeveer 20*20 van zand en een deel bestraat en belegd met rubber lange matten, zodat ze droog kunnen staan. Paddock is niet gedrainneerd, di snu behoorlijk nat. Het land is nu ook te nat (ca 1 hectare), dus daar kunnen ze ook niet op.

Nu merk ik dat ze zich een beetje beginnen te vervelen. Dus ben ook begonnen met mijn merrie met voetjes geven etc (kon ze nog niet). Maar wat zou ik eventueel nog meer in de paddock kunnen leggen of doen zodat ze wat meer afleiding hebben? Ik zat al een aan boomstam/takken te denken, zodat ze kunnen knabbelen, maar waar haal ik dat en wat voor soort?
Een bal kan helaas niet ivm dat ik in de polder sta en er dus behoorlijk wind is en zo een grote bal zo weg is gewaaid.

Misschien dat er mensen nog andere ideeen hebben?

Mvg Mara

tamary

Re: Wat in paddock kunnen plaatsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 12:50

Pylon, lege jerrycan, stop anders voetbal onder het net. Dan moeten ze er mee rommelen om hun hooi te kunnen eten.
Takken (of liever stukken stam) van berk, wilg en hazelaar zijn in elk geval geschikt.
Er zijn mensen die de nattigheid wat proberen aan te pakken met lavagrind (substraat, want ook bij planten gebruikt wordt), dat neemt goed vocht op en geeft het geleidelijk weer af.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:05

Bedankt voor je reactie.
Pylonnen en jerycans zullen ook weg waaien helaas. Dat is echt het nadeel van in de polder staan.
Maar wel bedankt voor het noemen van de boomnamen, kan ik daar ff naar zoeken.
Lavagrind zal ik ook even naar kijken. Het is alleen niet mijn weiland en paddock etc, dus zelf echt veel en dure veranderingen aanbrengen kan niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:20

Hier liggen pylon en jerrycan nog gewoon in de paddock en hier waait het ook flink.
Probleem niet eigen wei (ik huur) ken ik, maar aangezien dit lange termijn is wil ik wel degelijk wat geld er in steken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:25

Hazelaar zou ik niet doen, die staat in het lijstje giftig voor paarden ;) Maar spar, den en de verschillende fruitbomen kan je rustig geven. De mijne krijgen elk jaar 2 grote dennen en ze hebben er lol mee :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:06

rina schreef:
Hazelaar zou ik niet doen, die staat in het lijstje giftig voor paarden ;) Maar spar, den en de verschillende fruitbomen kan je rustig geven. De mijne krijgen elk jaar 2 grote dennen en ze hebben er lol mee :D

Ik denk dat je walnoot bedoeld, die is inderdaad giftig.
Spar & den niet geven aan drachtige merries.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 19:53

Hey
Bedankt voor je reactie. Alleen is er laatst hier ook een rubberen mat van 3 mtr lang en 1 mtre breed zelfs uit de paddock gewaaid. Moest met 2 man weer terug gelegd worden haha, hoe het kan??? maar het kan hier echt storm...
Voor dat zand zal ik evengoed even kijken. Alleen in dit geval huur in een pensionplekje en niet een eigen wei/paddock met alleen eigen paardjes bijv.

Had eventueel al wel bedacht om een voetbal ofzo in een trailer net te hangen en dan aan de container. Misschien niet heel spectaculier, maar misschien vinden ze het wel leuk.

Iemand een idee waar ik bomen/takken kan vinden?

tamary schreef:
Hier liggen pylon en jerrycan nog gewoon in de paddock en hier waait het ook flink.
Probleem niet eigen wei (ik huur) ken ik, maar aangezien dit lange termijn is wil ik wel degelijk wat geld er in steken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 20:34

Tamadine schreef:
Iemand een idee waar ik bomen/takken kan vinden?

Groenvoorzieningen gemeente, lokale hovenier.