tinker wil niet in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyca

tinker wil niet in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 22:19

mijn verzorg tinker staat 24 7 buiten met een schuilstal, maar hij vertikt het om erin te gaan staan, laat zich gewoon nat regenen,

kan dit geen kwaad, ivm ziek worden, ben vandaag dus ook op een natte tinker gaan rijden, heeft toch zijn beweging nodig,
zou hij ook bang kunnen zijn dat er bomen op de stal waaien of is het koppigheid??

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:23

Onze pony's gaan erin omdat we er hooi in geven , maar als ze gras genoeg hebben gaan ze ook echt niet schuilen , al regent het de hele dag, zijn nooit ziek een paard wordt niet ziek van kou of regen , geeft niks

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:24

Paarden vinden het niet erg om nat te regenen, hun vacht wordt nat maar hun huid niet doordat de vacht rechtop gaat staan.
Als mijn verzorgtinker natgeregend is dan droog ik met een handdoek een beetje de zadelplek en dan gewoon gaan rijden.
Paard is niet van suiker.
Paarden gaan met hun kont tegen de regen instaan, dat is hun manier van schuilen

Akecheta

Re: tinker wil niet in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:42

Tinkers hebben zo'n dikke vacht, dat ze niet veel behoefte hebben aan schuilen. Als je verzorgpaard niet wilt schuilen heeft ie het niet nodig. Je hoeft je geen zorgen te maken :)

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:47

Mijn tinkertje staat ook liever buiten in de regen dan in de schuilstal. Bij zijn vorige eigenaar stond niet eens een schuilstalletje in de wei en stond ie dus gewoon in weer en wind buiten. Met oud en nieuw heb ik hem 's nachts op stal gezet en hij was niet te genieten, hij is echt liever buiten.

_Loveshorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:20

Misschien heeft hij geen schuil nodig, hij weet denk ik wel goed als hij moet schuilen ja/nee.
Ik weet het ook niet, sorry. :o

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:35

Geweldig.. ik heb juist een tinker die de stal niet uit te branden is, en het vertikt de paddock in te gaan.. _/-\o_

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:36

Paard gaat er wel instaan als het tennisballen hagelt :))

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:39

Ik heb zo'n haflinger. Die staat ook liever buiten dan binnen. Slaapt met -10 nog buiten als het sneeuwt ipv in de stal.

Lekker laten zo. Paarden regelen zelf hun warmte wel als ze een normale vacht hebben. Even afdrogen voor het rijden en verder niets aan doen.

Als het erg hard waait en daarbij regent of als het erg warm is in de zomer met een sterkte zon dan willen ze bij ons nog wel eens de stal als beschutting gebruiken maar niet met regen/sneeuw/kou.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:30

wel fijn te lezen dat er nog meer paarden zijn die zich liever nat laten regenen, de eigenaresse was al bang dat hij door de wind en de bomen niet wil schuilen bang dat er iets op de stal valt,

hij heeft idd nog gras genoeg heeft een hele grote wei voor zich alleen,

krijgt ook maar een beetje hooi, en wortels muslie voor recreatie paarden, en brood en zemelen, is niet te vet en ook niet mager.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:42

Fijn dat er een stuk rust komt van de berichten op Bokt.

Klein puntje waar jij waarschijnlijk niets aan kan doen maar misschien kan je het eens aankaarten: een paard is niet gemaakt om alleen te staan. Als de eigenaresse de mogelijkheid heeft dan zou ik een weidemaatje zoeken. Hoeft nog niet eens gekocht te worden maar een plekje aanbieden voor een shetje of bv een afgekeurd paard kan ook.

lisalotje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:53

lok hem miss met brood

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 20:16

de eigenaresse heeft al eerder iemand aangeboden pony's erbij te zetten maar die laten niks meer horen, en ze wilt geen twee paarden, dan heb je meer kosten en meer verantwoordelijkheid,
mocht iemand het vragen dan mogen ze altijd hun pony er bij zetten

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:19

wij hebben 7 paarden op de paddock met een hele grote schuilstal waar ze gerust met zijn 7e in kunnen, als we voeren (ook in de regen) voeren we buiten en in de schuilstal, meestal staan er 5 buiten en 2 in de schuilstal. Gister met die vreselijk regen bedacht ik in de schuilstal te voeren maar nee hoor, niks daarvan ze willen liever buiten hun eigen plan trekken. Geen probleem dus.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:08

vandaag poging gedaan een geit erbij te zetten, helaas vond thinco dat geen geslaagde actie, en viel de geit compleet aan, geit maar weer weggehaald, dan maar voorlopig alleen,
waar de wei is staan woonboten, dus heeft toch genoeg afleiding, en de eigenaars gaan twee keer per dag voeren en water brengen en ik zelf ga nu meestal 1 a 2 keer per week rijden,

Wiekenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:54

Paarden die altijd buiten staan zijn er aan gewent, ze hebben een dikke vacht.
Heel veel paarden vinden regen en wind juist lekker, beter dan 30 graden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:13

Is de stal wel prettig voor een paard ?

Hoog / ruim / licht genoeg ?

Paarden zijn er niet op gemaakt om binnen te staan , ze voelen zich snel opgesloten.
Is in de natuur ook gevaarlijk om jezelf klem te laten zetten in een kleine ruimte : dan kun je zo aangevallen worden en dan kun je geen kant op.

Wanneer een stal ruim en licht is , ze nog wat van hun omgeving kunnen overzien vanuit de stal , en er ook eten beschikbaar is in de stal , dan gaan ze er sneller in :)

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 22:10

het is geen hele grote stal, maar hij is gewoon open, zonder deur of wat dan ook, kan er nog in draaien, dus daar ligt het niet aan, voor heen heeft hij vaker in een stal gestaan en nooit erg gevonden, kan er nu dus zelf voor kiezen om in en uit de stal te gaan.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:59

Afbeelding

_IWAN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:09

mijn verzorg shetlander staat ook dag en nacht buiten alleen als het echt viez weer is gaat hij op stal verder ook niet en hij is nog nooit ziek geworden dus valt wel mee.

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:42

Opzicht is het niet zo'n heel groot probleem.
De Bovenste haar laag is meestal wel nat, maar de onderste niet.
Wel moet je idd als je gaat rijden even de zadelplek zo droog mogelijk maken.
Als ie heel erg nat is, kijken of het met zweetmes er af komt.
drogen kun je idd met een handoek doen, maar Met stro eroverheen vrijven wil ook nog wel eens helpen

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 19:21

hij is gelukkig pas 1 keer echt nat geweest met rijden, en zorg er meestal voor dat ie niet te nat is als ie weer terug de wei in gaat,
het is ook geen druktemaker,
en het weer speelt ook mee gelukkig

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:40

Tinkers hebben een dikke vacht, en paarden zijn niet van suiker. Hij kan daar wel tegen.

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:01

Wellicht overbodige tip en beetje off topic.

Voor het droog maken van de zadelplaats, kun je een zogenaamde hondenhandoek gebruiken. Is een soort zeem, en neemt veel meer water op dan een normale handoek. Ook makkelijk uit te spoelen, en op te bergen in speciale koker.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 07:22

dank je wel iedereen voor de reacties en tips.