Paddock paradise wordt paddock hell...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Paddock paradise wordt paddock hell...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:15

Dag allemaal

Ik twijfelde om deze vraag hier te plaatsen of in de seizoensvragen, maar als ik verkeerd gegokt heb, zal een mod mijn bericht wel verplaatsen, hoop ik.

Ok, hier volgt de situatieschets...

Ik heb momenteel 5 paardjes (1 warmbloed, 1 Fjord, 2 shetlanders en 1 half-Arabier) staan op een wei van ongeveer een hectare.
Wei is verdeeld in vieren, met schuilstallen waar een betonen "terras" voor ligt.
Deze sluiten aan op een soort van "buitenhoefslag" rondom de graspercelen (type paddock paradise).

In de zomer staan de paarden 's nachts op de paddock (met hooi) en overdag op gras.
In de winter staan ze normaal permanent op de paddock (met hooi).
Normaal strooide ik de schuilstallen niet omdat ze altijd nog op de paddock konden liggen of rollen.

Met de regen van de afgelopen dagen, is mijn paddock echter herschapen tot een moeras waar droge plekken ver te zoeken zijn.

Wat zouden jullie doen?

Paarden allemaal op hun terras houden en stallen strooien?
(Probleem voor de warmbloed, want die eet zich een koliek als er stro en zelfs houtkrullen in de stal liggen, vlas durven we dus zeker niet proberen.)

Toch maar een extra stuk van de wei opofferen en ze daar overdag op laten, zoals in de zomer?
Dan lopen ze wel meer kapot dan normaal, maar minder dan als ik ze 24/24 van de paddock laat?

Nog andere suggesties?

Groetjes

Kaat

ikenindi

Re: Paddock paradise wordt paddock hell...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:23

Ze kunnen dus wel droog staan op het terras? alleen de paddock is nat? Ik zou ze laten staan. Je paddock wordt omgeploegd, maar ze kunnen in principe droog staan als ze willen en droge voeten hebben toch? (ik weet niet zeker of ik het goed begrijp...)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:25

Hier is het hetzelfde, we hebben ervoor gekozen een stuk weide op te offeren, en strooien de schuilstallen met zaagsel. Het werd wel geappriciëerd door de paarden, want de volgende ochtend troffen we ze allemaal slapend aan op het gras :)

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:27

@ Ikenindi: Ja hoor, goed begrepen.
Zou je dan de schuilstal strooien, zodat ze binnen zachter kunnen liggen? Dat deed ik tot nu toe niet omdat ze er een super zooi van maken binnen, ze gaan dan vooral binnen plassen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:31

Wat heb je in de schuilstal liggen?

Ik heb een verharde paddock en daar liggen rubberen matten op een gedeelte. Hoe naar ik het ook voor ze vindt dat ze niet kunnen rollen, ze hebben nu gewoon even pech! Als ik ze met dit weer op de weide laat dan worden ze echt niet beter van die blubberbende. Liggen kunnen ze wel op de rubberen matten, hoewel ze soms best zwart zijn dan :')

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:33

@ Caira: vooropig niets, we hebben één paard dat zich een koliek vreet aan alles wat we al geprobeerd hebben (zelfs houtkrullen)... Ik heb inderdaad rubber matten overwogen, maar daar strooi jij dus niets bovenop, begrijp ik?

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:34

Hier hetzelfde probleem, maar ik strooi zeker niks in de schuilstallen. Ook hier maken ze er binnen een paar uur een bende van, gaan inderdaad allemaal daar staan plassen en poepen.

Ik ben van mening dat ze niet per se hoeven te liggen, de meeste hier liggen uberhaupt zelden, ook niet in de zomer. Als ze toch willen liggen, doen ze dit ook op harde ondergrond, het is wel droog in de stallen en ze hebben er hier niks van. Persoonlijk zou ik het weiland er niet voor opofferen, voor je het weet is het weer droog.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:35

Maar wat is niets? ligt er grond, beton, stenen?

Nee ik strooi niets op de matten en ja ze gaan er gewoon op liggen. 's morgens de trekker erover, stront bij elkaar en klaar!

Zal even een fotootje zoeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:36

Mijn paard was ook kampioen stro en houtkrullen eten. Vreselijk.
Maar sinds oktober staat ze op een mengsel van vlas en krullen en dat gaat geweldig. Vlas blijft ze echt vanaf. Het voerbeleid is dan wel heel erg goed ze krijgt 6 keer per dag eten en in de avond nog een plakje stro(of 2) om te knabbelen.
Paarden krijgen ook meerdere keren per dag beweging in de ochtend in de molen en in de middag nog even in de paddock en daarna worden ze gereden.

In de te natte delen zou ik ze niet laten staan. Dus inderdaad op het droge gedeelte totdat het water gezakt is.

Hell zou ik het niet noemen, tis nu gewoon even behelpen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:43

Momenteel is het een drama en ik denk dat er veel zijn die met hetzelfde probleem zitten.
Misschien een idee om er rubber matten in te doen? Of wit zand?
Hier jagen we ze s' morgens ook door een laag modder de paddock in, gelukkig is er dan wel een heel groot stuk droog waar ze kunnen staan.
Laat in de middag gaan ze weer naar binnen zodat ze de hele nacht droog staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:58

bij mij hebben ze nu geen mogelijkheid om zacht te liggen, ze hebben een verharde uitloop voor de stal en ik heb in de stal wat vlas liggen. Ze plassen daar wel veel maar anders moeten ze dat op de stenen doen.
Weiland is geen optie nu, als ze daar weer op kunnen gaat de stal weer leeg.
Ik zou in jouw geval niks in de stal doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:05

Als het "terras" een beetje een paardwaardige afmeting heeft en je paddock is op zich altijd goed geweest waardoor je verwacht dat het water over een dag of 2 weer weg is zodat ze weer lekker op de paddock kunnen , dan zou ik het maar even laten voor wat het is :)

Is je paddock eigenlijk gewoon niet (meer) zo goed bestand tegen veel regen en verwacht je langere tijd problemen , dan kun je wel een deel van de wei open zetten maar de kans lijkt me groot dat dat na een paar dagen ook een bende wordt ?

Dan heb je daar ook weinig aan...

Hoe ligt je wei , kun je nu een flinke vrachtwagen zand aan laten voeren ?

Dan zou ik daar voor gaan , paddock ophogen en zand in de stallen.

Rubber tegels zijn ook wel fijn in de stal , hebben we hier ook , maar over het algemeen liggen ze toch liever buiten :)

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 10:19

Herkenning is al fijn... :-) Bedankt allemaal.

Met "niks in de stallen" bedoel ik tegels (in Vlaanderen noemen we dat "dals", van die grote straatstenen zeg maar). Vroeger was het zand, maar dat werd ook een bende.
Ik heb ze inderdaad al op de beton zien liggen (de fjord heb ik daar al zien rollen), geen wondjes achteraf, dus winterhaar genoeg, denk ik...

De toestand van de paddock kan ik niet goed inschatten.
Het kan dat de toplaag te hard gelopen is, maar het is nu ook gewoon natter dan een normale winter.

De wei is niet goed bereikbaar met een vrachtwagen, dus zand laten aanvoeren is niet direct een optie.

Groetjes

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:30

Ik zou dan ook toch wel voor rubberen matten kiezen als ik jou was. Dan kunnen we toch wat lekkerder liggen. Zeker niet een deel van je land er bij halen hoor alles is nu zo zeiknat dat word ook weer een bende schiet je niks mee op (van voor een dag misschien). Het is even niet anders de hit actief stal bij ons in de buurt heeft er ook last van daar staan de paarden ook op het terras ipv in de zandpaddock

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:31

Mijn paarden krijgen niets in de stal als er veel regen valt. Ik heb beton in de uitlooptstal en daarvoor nog een veranda met beton, en daarvoor weer een stuk betegeld met beton tegels en dan komt de wei (beter gezegd in de winter, een grote bende :D ).
Ze hebben ze altijd droge voeten als ze willen want ik haal iedere ochtend en avond het water uit de stal wat naar binnen is geregent en als er weer droog weer aan komt leg ik er wat zaagsel in, verder niets.
In de zomer leg ik ook niets in de stal want ze komen dan nooit in de stal, dat is zonde van het zaagsel want alles gaat onder de spinnenwebben zitten etc.

Het is echt niet erg als ze geen bedekking hebben, bij mij gaan ze gewoon in de wei liggen, midden in de modder (heb ook droge stukken in de wei maar daar gaan ze niet liggen).

En nog even een vraagje, hoe blijft jou PP in leven met shetlanders :D :D ? Mijn shetlander heeft werkelijk mijn hele PP gesloopt 2 jaar geleden dus voor mij was de PP pret snel over :')

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 10:35

@ Marliez: ik heb één hele brave shet en de andere is een uitbreekkampioen, maar geen sloper, die hebben we dat afgeleerd door op de onderste draad véél stroom te zetten...

Ik zie die van mij enkel liggen op droge plekken, misschien zijn het watjes.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:41

wij hebben ze nu opeen stuk weide (blubber),met een grote in loopstal waar ze droog kunnen staan,ik strooi de stal nooit.

ik zou je paarden dus gewoon zo laten staan,(of rubbere matten kopen),maar zeker geen stro/zaagsel inverband de koliekige.
succes ts

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 10:45

OK, ik ga op zoek naar Rubber matten. :-)
Suggesties welkom, maar ik neem aan dat hier wel een topic over bestaat!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:26

gevonden:

Afbeelding met de matten aan de linkerkant

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:38

Ik heb geen padock paradise maar ik zou niks van weide openzetten, binnen een dag misschien 2 ga je met het zelfde probleem zitten vrees ik. Hier hebben we een stal (rubberen matten) met uitloop (zand). En een weide natuurlijk (die is nu wel gesloten met dat o.a het is her ingezaaid en die er nog niet op mag)

Hij zelf gaat zowel op de matten als in het zand gaan liggen (ik heb geen strooisel omdat dat altijd een vresselijk boel is binnen no time en ik het zonder gewoon makkelijker vindt). Je hebt ook matten die extra "dempen" ik weet wel niet hoeveel dat kost.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:46

Ja ik heb ook hetzelfde probleem nu..Mijn paarden maken echt een rotzooi van de stal nu en liggen doen ze daar zowiezo niet dus ik doe er geen stro in..Overdag kunnen ze in de wei liggen op de hoge stukken..Het is momenteel ook wel echt heel erg hoor,hopen dat het snel weer eens wat droger wordt!!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 00:00

Allemaal bedankt! Kennissen van mij hebben melkvee, ik ga daar eens informeren naar ligmatrassen voor koeien, meestal is dat materiaal goedkoper dan dat specifiek voor paarden.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:18

er is hier iemand die de zandpaddock heeft gefreesd met een gehuurd apparaat, daar wordt het een stuk droger van, is dat wat voor je??

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 08:46

Amalarab: Dat heb ik nog nooit geprobeerd, hangt af van de ondergrond, denk ik? Welke bokker was dit? Dan kan ik eens informeren...

MiriamArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:19

Je kunt ook een boer vragen of hij met een eg/diepwoeler zo'n 40 cm diep de grond wat los kan "scheuren" (niet te diep). Wij laten dat aan het eind vd zomer doen omdat anders het grondwater hier ineens omhoog kan komen en je dan een soort van drijfzand krijgt. De paddock is dan weer mooi los en als het zoals nu echt flink regent staat er wel water maar dat is met 2 dagen weer weg.
Ik zou dat nu niet doen maar als het een tijdje wat droger is.

Paarden hier kunnen overdag onder de overkapping staan (bodem=stoeptegels) en snachts ook in de stal. Ik heb er wel bodembedekking in zodat ze lekker kunnen liggen (wordt inderdaad meest gebruikt als wc).
Hier ook geen stro ivm koliek, wij hebben een soort van houtkruimels...sterk voorgedroogd zodat het veel vocht opneemt...een soort kattenbakvulling-idee....
Overdag gaat de track toch nog open, is wel een modderzooi maarja... Daar voer ik ook her en der verspreid op de droogste plekken hooi (1x) en de rest van het hooi krijgen ze onder de overkapping.

Paarden vinden het prima, staan toch het liefst buiten in de regen/modder...