ik wou graag even jullie raad. Op mijn weide staan momenteel 4 paarden, binnekort komt er een 5de paard bij. De bedoeling is dat er vanaf dan steeds 5 paarden staan. 4 van de 5 zijn pensionpaarden, dus de kudde wisselt regelmatig (mensen die hun paard verkopen, geen tijd/geld meer hebben, een weide dichter bij huis hebben gevonden,...).
Momenteel staat er 1 schuilstal van 5m x 5m. Maar spijtig genoeg is de kudde nog niet stabiel genoeg en staat er bij regen vaak maar 1 paard in de stal. Paard nummer 1 verjaagt paard nummer 2, 3 en 4. Paard nummer 2 verjaagt paard 3 en 4 en paard 3 verjaagt paard 4. Op die manier kunnen paard 3 en 4 dus bijna nooit in de stal.
Daarom wil ik graag een nieuwe schuilstal zetten die groter en breder is.
Het liefst zou ik ze 15 meter breed maken, en 3 meter diep. 1 zijde van 15 meter is dan helemaal open (een schuilstal moet verplicht 1 zijde helemaal open hebben). Om de 3 meter zou ik een scheidingswand plaatsen (onderaan hout, bovenaan tralies).
Op die manier zouden er als het ware 5 schuilstalletjes van 3m x3m gecreëerd worden.
De idee erachter is dat op die manier elk paard zijn eigen plekje heeft en vanuit zijn stal de andere paarden niet zo makkelijk meer kan verjagen.
Bijkomend voordeel is dat ik in echt natte periodes de paarden af en toe op stal zou kunnen zetten om op te drogen en om te voorkomen dat er al te veel modder op mijn winterpaddock gemaakt wordt. (zand storten mag er niet, beton mag niet, zelfs grastegels zijn niet toegelaten)
Mijn grootste bedenking hierbij is dat er op die manier misschien wel een paard ingesloten kan worden door een dominanter paard.
Wat denken jullie? Zou er genoeg ruimte zijn om te vluchten? Of is het te riskant met een onstabiele kudde?
De kans is ook groot dat de gemeente of provincie moeilijk gaat doen over de totale oppervlakte/breedte van de stal.
5 stallen van 2.75m x2.75m mogen normaal geen probleem zijn. Denken jullie dat dit voldoende groot is? (momenteel 1 C-pony, 1 D-pony, 1 paard van ongeveer 1m55 en 1 paard van 1.68m). Zou dit ook voldoende groot zijn om het grootste paard in op te sluiten?
En nog een laatste vraag: aangezien ik enkel een schuilstal mag plaatsen, mogen er in theorie ook geen balken voor de stal geplaatst worden om de stal af te sluiten. Stroomdraad is vergunningsvrij, dus dan zou ik de stal met 2 of 3 stroomdraden willen afsluiten.
Vinden jullie dat dit kan? Of gaan de paarden niet meer durven bewegen in hun stal/ niet meer in hun stal durven omdat ze best een kleine oppervlakte hebben en dan nog met stroomdraad langs 1 kant...
Sorry voor het uitgebreide bericht

Hopelijk kunnen jullie mij wat raad/tips geven
groetjes