ontwerp schuilstal voor onstabiele kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

ontwerp schuilstal voor onstabiele kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:05

Hallo iedereen,

ik wou graag even jullie raad. Op mijn weide staan momenteel 4 paarden, binnekort komt er een 5de paard bij. De bedoeling is dat er vanaf dan steeds 5 paarden staan. 4 van de 5 zijn pensionpaarden, dus de kudde wisselt regelmatig (mensen die hun paard verkopen, geen tijd/geld meer hebben, een weide dichter bij huis hebben gevonden,...).
Momenteel staat er 1 schuilstal van 5m x 5m. Maar spijtig genoeg is de kudde nog niet stabiel genoeg en staat er bij regen vaak maar 1 paard in de stal. Paard nummer 1 verjaagt paard nummer 2, 3 en 4. Paard nummer 2 verjaagt paard 3 en 4 en paard 3 verjaagt paard 4. Op die manier kunnen paard 3 en 4 dus bijna nooit in de stal.

Daarom wil ik graag een nieuwe schuilstal zetten die groter en breder is.
Het liefst zou ik ze 15 meter breed maken, en 3 meter diep. 1 zijde van 15 meter is dan helemaal open (een schuilstal moet verplicht 1 zijde helemaal open hebben). Om de 3 meter zou ik een scheidingswand plaatsen (onderaan hout, bovenaan tralies).
Op die manier zouden er als het ware 5 schuilstalletjes van 3m x3m gecreëerd worden.
De idee erachter is dat op die manier elk paard zijn eigen plekje heeft en vanuit zijn stal de andere paarden niet zo makkelijk meer kan verjagen.
Bijkomend voordeel is dat ik in echt natte periodes de paarden af en toe op stal zou kunnen zetten om op te drogen en om te voorkomen dat er al te veel modder op mijn winterpaddock gemaakt wordt. (zand storten mag er niet, beton mag niet, zelfs grastegels zijn niet toegelaten)
Mijn grootste bedenking hierbij is dat er op die manier misschien wel een paard ingesloten kan worden door een dominanter paard.
Wat denken jullie? Zou er genoeg ruimte zijn om te vluchten? Of is het te riskant met een onstabiele kudde?

De kans is ook groot dat de gemeente of provincie moeilijk gaat doen over de totale oppervlakte/breedte van de stal.
5 stallen van 2.75m x2.75m mogen normaal geen probleem zijn. Denken jullie dat dit voldoende groot is? (momenteel 1 C-pony, 1 D-pony, 1 paard van ongeveer 1m55 en 1 paard van 1.68m). Zou dit ook voldoende groot zijn om het grootste paard in op te sluiten?

En nog een laatste vraag: aangezien ik enkel een schuilstal mag plaatsen, mogen er in theorie ook geen balken voor de stal geplaatst worden om de stal af te sluiten. Stroomdraad is vergunningsvrij, dus dan zou ik de stal met 2 of 3 stroomdraden willen afsluiten.
Vinden jullie dat dit kan? Of gaan de paarden niet meer durven bewegen in hun stal/ niet meer in hun stal durven omdat ze best een kleine oppervlakte hebben en dan nog met stroomdraad langs 1 kant...

Sorry voor het uitgebreide bericht :o
Hopelijk kunnen jullie mij wat raad/tips geven

groetjes

realmagic

Re: ontwerp schuilstal voor onstabiele kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:09

weet natuurlijk niet hoeveel ruimte je hebt, maar ipv de "boxen"naast elkaar zou je ook kunnen kiezen voor bv een groot vierkant. en dan op elke windrichting een inloop/ingang (dan wel iets ruimer houden)
voordeel is welke kant de wind ook staat er zijn altijd meerdere droge uit de wind plekjes.
afsluiten met stroomdraad zou ik dan alleen maar met 1 draad doen,per paard op de juiste hoogte, dan kunnen ze er hooguit doorheen maar komen er niet in vast.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:34

1 enkele stroomdraad is inderdaad veiliger dan 2 of 3. Bedankt voor de tip! Ga ik doen.

Open zijdes in elke windrichting heeft als voordeel dat het hele stalgebouw niet zo lang meer is (dus een vergunning zal gemakkelijker te krijgen zijn), dus is wel een goed alternatief. Een variant met 3 open zijdes is misschien nog beter omdat een opening langs de westkant sowieso weinig voordeel biedt (?).
De scheidingen in de stallen zou ik wel graag behouden omdat ik ze dan met slecht weer even binnen zou kunnen houden.
Denk je dat het gevaarlijke situaties kan opleveren, met zo'n kleine compartimenten?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:37

ervaringen leren dat dat meestal geen problemen opleverd de paarden die niet bij elkaar willen gaan gewoon ergens anders staan, of je dan 3 of 4(dat is eigen inzicht) kanten maakt heb je wel dichte tussenschotten nodig ivm wind. voordeel is dan ook paarden die elkaar niet zo mogen staan naast elkaar en zien elkaar niet (of je moet met ramen werken)

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:55

Heb net even wat schetsen gemaakt, maar er moeten op die manier inderdaad altijd dichte schotten in dan.
Nadeel is dat als ik de paarden opsluit, ze elkaar niet meer kunnen zien. Aangezien ze gewend zijn 24/24 en 7/7 bij elkaar te lopen, vrees ik dat dat wel wat onrust zou veroorzaken.
Ik denk dat ik het maar hou op 2 windrichtingen. 3 stallen langs de ene kant, en 2 stallen en een opberkot langs de andere kant.
Op die manier kan ik 1 lang dicht schot plaatsen van 9 meter lang, zodat de wind niet dwars door de stal gaat.
Tussen de stallen kan ik dan alsnog gaas plaatsen zodat ze elkaar kunnen blijven zien.
De stal wordt op die manier ook minder lang dan mijn oorspronkelijk plan (nu 6m x 9m ipv 15m x 3m (en erachter een opberkot van 3m x3)) en er zijn twee zijdes zodat de paarden die elkaar niet graag mogen elkaar voldoende kunnen ontwijken.

merci voor de tips!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:13

Je kan bij je wanden ook de onderkant dichtmaken met gewone boxwand, maar de bovenkant met windgaas tegen de wind. Kijk ook wat je kan doen met een paar los staande schotten, zodat de stal op het oog uit verschillende stukken bestaat. Kans is groot dat de paarden elkaar dan wel in de stal laten, omdat ze ieder een eigen plek kunnen claimen. Je wil alleen wel dat elk stuk in/doorgangen heeft tegen klem zetten. Vaak is een schot van 1m bij 2m daarvoor al genoeg.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:21

graag gedaan :D

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:39

[i]
tamary schreef:
Je kan bij je wanden ook de onderkant dichtmaken met gewone boxwand, maar de bovenkant met windgaas tegen de wind. Kijk ook wat je kan doen met een paar los staande schotten, zodat de stal op het oog uit verschillende stukken bestaat. Kans is groot dat de paarden elkaar dan wel in de stal laten, omdat ze ieder een eigen plek kunnen claimen. Je wil alleen wel dat elk stuk in/doorgangen heeft tegen klem zetten. Vaak is een schot van 1m bij 2m daarvoor al genoeg.
[/i]

Bedoel je met de wanden de tussenschotten? Daar dacht ik een soort tralies te gebruiken, windgaas lijkt me niet echt bestand tegen duwende/bijtende paarden?
Aan de buitenkant (voorkant van de stallen) zal ik het moeten doen met een stroomdraadje omdat het een schuilstal moet blijven. De 'gesloten' wanden dacht ik gewoon helemaal in hout te doen. Ik zie niet direct in waar je het windgaas wil hangen vrees ik.
De los staande schotten had ik ook aan gedacht. Op zich een goed plan, maar op die manier kan ik de paarden dan weer niet opsluiten in geval van erge regen (lees natte weide) of bij blessure.
Ik weet ook niet zeker of het wel voldoende zou zijn om de bangere paarden in de stal te kunnen laten.
Mijn merrie (4 jaar oud) heeft namelijk net ontdekt hoe leuk het is de baas te kunnen spelen over kleine kwetsbare ponietjes. Voorlopig overdrijft ze hier dan ook nog wel eens mee. Verder staat er nog een paardje op van 25 jaar die nieuwkomers achtervolgt tot hij volledig buiten adem en nat in't zweet (zelfs in de winter) even moet rusten om dan weer een nieuwe ronde van aanval in te zetten. (zijn favoriete slachtoffers zijn veulentjes van nog geen 6 maanden oud). Pas als de nieuwkomer over/door de draad is gegaan of na een maand opjagen, stopt hij er mee..
't is dus niet een alledaagse kudde, vandaar mijn bekommernis :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:01

Splits dan je paddock en schuilstal en zet die 2 jagers dan lekker samen.

Kleine pony's kan je ook een vluchtweg geven door draadje/balk te plaatsen waar zij wel onderdoor passen.