hooibak met rubberen mat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

hooibak met rubberen mat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:44

Dag iedereen,

Na lang twijfelen welke slowfeeder ik nu zou kiezen, was ik uitgekomen bij een hooibak met metalen rooster.
Een hooinet verticaal ophangen zoals vele doen, gebruik ik zelf liever niet omdat de paarden dan toch meestal met hun hoofd schuin staan te eten.
MAAR... het metalen rooster wordt telkens mee naar boven getrokken als de paarden het hooi eruit plukken. Op zich niet zo erg voor het paard dat staat te eten, die is op tijd weg met zijn hoofd. Maar het andere paard krijgt op die moment wel telkens het rooster tegen zijn tanden!
Ik heb er al aan gedacht om een hooinet in mijn bak te hangen (ik heb zo'n grote witte regencitern van 1000 liter als hooibak) maar het nadeel is dat het net slap gaat hangen zodra er wat hooi uit is. En dan nemen ze bij zowat elke hap hooi ook het net mee in hun mond, wat uiteraard niet de bedoeling is.
Nu lijkt een rubberen mat met gaatjes mij een mooi alternatief voor het metalen rooster. Zo'n mat weegt best veel waardoor het vanzelf steeds goed zakt, is duurzaam, lijkt me niet schadelijk voor de tanden,...
Heeft iemand hier ervaring mee? (ik heb voorlopig enkel de kleine rubberen matjes gezien op een speciekuip, maar ben dus op zoek naar een grote variant hierop (+/- 1m x 1m).

Groetjes

tamary

Re: hooibak met rubberen mat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:16

Ik heb ze in speciekuip wel gehad. Pony's aten er langs, er doorheen hebt ik nooit hooi/voordroog zien komen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:44

Ja, een speciekuip wil ik daarom niet gebruiken (ook omdat er te weinig hooi in past)
Ik denk dat het met zo'n grote citern nog wel zal meevallen. Die loopt namelijk recht naar beneden itt een speciekuip, en omdat de oppervlakte veel groter is, is er in verhouding weinig rand. Eens ze wat plukjes hooi langs de rand hebben opgegeten, ontstaat daar een lege ruimte en moeten ze wel in het midden gaan eten, lijkt me.
Ik zou de rubber mat ook goed bevestigen (bijvoorbeeld met vier karabijnhaken op de hoeken van de mat en die bevestigen aan vertikale koorden/staven die telkens in de hoeken staan/hangen). Zo blijft de rubber mat vlak en kan ze gemakkelijk mee naar beneden zakken.

Had je voor de rest nog nadeel ondervonden van rubber als materiaal voor een slowfeeder?

Dingen die ik me nog afvraag zijn o.a. welke dikte optimaal zou zijn, hoeveel openingen er in zouden moeten zijn en met welke grootte, waar kan je zo'n mat kopen (of beter zelf gaatjes boren in een gewone rubber mat? (bijvoorbeeld oude transportband), valt het wel mee qua gewicht, krijgen ze toch rubber binnen? gaat het schuren aan hun neus,......? Andere voor/nadelen?
Bijkomend voordeel vind ik wel dat rubber 'stil' is, itt tot een metalen rooster die je enkel op verafgelegen weides kan gebruiken (tenzij je dove buren hebt)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:22

arwen21 schreef:
Had je voor de rest nog nadeel ondervonden van rubber als materiaal voor een slowfeeder?

Pony's wisten heel snel hoe ze bijna al het hooi er in een paar plukken uit konden krijgen. Dingen waren daarom bij hen erg populair. Ik heb een gewone ringmat gebruikt, toevallig 2 wat verschillende, 1 heel stevige en een slappe.

Misschien dat ik het in een bak met rechte wanden nog eens zou proberen, maar dan moet ik die bak wel goed vastzetten. Ze voetbalden er nl ook flink mee en daar kunnen die kuipen niet goed tegen. Pony's hebben er nooit schade, etc. van gehad.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:41

Ok, bedankt.
Vastzetten is inderdaad wel nodig met zo'n speciekuipen.
De citern die ik heb, is van zichzelf al vrij zwaar. Ik heb er nog een hoop stoepstenen in geplaatst, en die verplaatst geen millimeter meer momenteel :-)