Schoonhouden van mijn Mini zijn 'Penis':)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett89

Schoonhouden van mijn Mini zijn 'Penis':)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 01:40

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand nog tips heeft over hoe ik de 'Dinges' van mijn Mini het beste kan verzorgen/schoonhouden?
Waar checken jullie altijd op? Hoe en hoe vaak maak je hem schoon, waar moet ik op letten?
Ik heb nl gemerkt dat naast schilfers op zijn 'Ding' zelf, er zeg maar vlak aan de binnenrand
waar hij naar binnen gaat: ook een soort zachte prutjes zitten... (lijkt wel op oorsmeer oid)

Misschien zijn er nog dingen die ik ervan kan opsteken (dit is mijn eerste niet-Merrie vandaar :P :D )

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:03

Gebruik even de zoekfunctie: koker schoonmaken ed. dan vind je je antwoord wel. :j

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:06

shilady

Re: Schoonhouden van mijn Mini zijn 'Penis':)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:11

Ik zou denk ik zelf gewoon een warme natte doek gebruiken

Maarja aan de andere kant lees ik ook vaak dat het helemaal geen kwaad kan die korstjes en andere dingetjes tis eigenlijk meer voor het ook dat je het schoon maakt haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:40

shilady schreef:

Maarja aan de andere kant lees ik ook vaak dat het helemaal geen kwaad kan die korstjes en andere dingetjes tis eigenlijk meer voor het ook dat je het schoon maakt haha

Oh? Dus jij maakt je eigen edele delen ook nooit schoon??

Voor TS: Alles wat je schoon kunt maken aan de koker, penis en anus is goed. Wat niet lukt is jammer, tenzij er een serieuze reden is dat het schoon MOET zijn zoals in het geval van, dreigende, ontsteking.
Gebruik een zachte doek, warm water en wegwerphandschoentjes. De zachte prutjes in de koker kun je gewoon met je hand verwijderen. Wel wegwerphandschoenen dragen, die prutjes stinken behoorlijk en je krijgt die geur niet zomaar van je handen!

Let erop dat je paard het OK vindt dat je aan z'n edele delen zit. Als ie daar niet van gediend is, zul je hem dat moeten leren.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:45

ikke schreef:
shilady schreef:

Oh? Dus jij maakt je eigen edele delen ook nooit schoon??

Voor TS: Alles wat je schoon kunt maken aan de koker, penis en anus is goed. Wat niet lukt is jammer, tenzij er een serieuze reden is dat het schoon MOET zijn zoals in het geval van, dreigende, ontsteking.
Gebruik een zachte doek, warm water en wegwerphandschoentjes. De zachte prutjes in de koker kun je gewoon met je hand verwijderen. Wel wegwerphandschoenen dragen, die prutjes stinken behoorlijk en je krijgt die geur niet zomaar van je handen!

Let erop dat je paard het OK vindt dat je aan z'n edele delen zit. Als ie daar niet van gediend is, zul je hem dat moeten leren.

Ik vraag me af of het echt schoon MOET zijn.
Hoe doen ze dat in de natuur dan? Dan maken ze het bij elkaar schoon?
Ik kan me voorstellen dat het niet het schoonste stukje van je paard zal zijn, maar ik vraag me af of het wel goed is om het schoon te maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:48

In de natuur zijn er geen ruinen. Door de castratie veranderd de hormoonhuishouding en vieze koker is 1 van de gevolgen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:49

Naar mijn weten 'moet' dit alleen bij ruinen (die gebruiken hem namelijk niet ;), maar bij hengsten word het ook wel gedaan(als ze bv niet dekken).
En ruinen bestaan in de natuur niet... En de hengsten die dekken en worden zo schoon (is mij altijd geleerd iig)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:53

Ik doe dit bij mijn paardjes niet vaak afentoe gewoon eens met de sproeier (heel zacht zetten). erop en een votje voorzichtig schoonmaken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:57

colette_007 schreef:
Naar mijn weten 'moet' dit alleen bij ruinen (die gebruiken hem namelijk niet ;), maar bij hengsten word het ook wel gedaan(als ze bv niet dekken).
En ruinen bestaan in de natuur niet... En de hengsten die dekken en worden zo schoon (is mij altijd geleerd iig)

Dan hebben ze je maar een deel van het verhaal verteld.
In de natuur hebben ze ook, grote, plassen water en rivieren, die soms zelfs overgestoken moeten worden. Moet je eens opletten hoe schoon alles daarvan wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:05

ikke schreef:
colette_007 schreef:

Dan hebben ze je maar een deel van het verhaal verteld.
In de natuur hebben ze ook, grote, plassen water en rivieren, die soms zelfs overgestoken moeten worden. Moet je eens opletten hoe schoon alles daarvan wordt.

Dus als zaakje schoonmaken niet lukt, regelmatig gaan zwemmen met je paard.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:08

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:32

Denk niet dat je de edele delen van een mens kan vergelijken met die van een paard ;)

Ik blijf er in elk geval lekker van af bij mijn ruintje :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:39

shilady schreef:
Denk niet dat je de edele delen van een mens kan vergelijken met die van een paard ;)

Leg eens uit wat het verschil is, dan......

tamary schreef:
Dus als zaakje schoonmaken niet lukt, regelmatig gaan zwemmen met je paard.

Voor degene die vinden dat de natuur het allemaal zelf wel regelt, is dat inderdaad een verplichting :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:41

shilady schreef:

Ik deed er ook niets aan totdat hij een ontstoken koker kreeg (en ik op mijn kop kreeg van mijn DA omdat ik hem nooit eerder had schoongemaakt).

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:03

Bedankt allemaal, eigenlijk wat jullie zeggen qua schoonmaken deed ik ook al wel, met lauw water, zacht washandje en wegwerp-handschoentjes maar dan deed ik het toch gewoon goed. Gelukkig heb ik een hele lieve Mini want ondanks dat hij pas 2,5 is, laat hij het nog makkelijker toe dat ik zijn koker schoonmaak, dan dat ik zijn hoefjes uitkrab :P

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:48

Ikke wil je echt het verschil horen? :')
Dat een mannelijk mens nooit zoon grote kan hebben als een paard
en dat paarden paarden zijn en mensen mensen zijn ;)

Ts idd denk dat je het wel goed hebt aangepakt met dat schoonmaken
ik denk ook dat het beter is om zo afentoe met een warm washandje schoon te maken
dan bv met zeep .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:09

shilady schreef:
Ikke wil je echt het verschil horen? :')
Dat een mannelijk mens nooit zoon grote kan hebben als een paard
en dat paarden paarden zijn en mensen mensen zijn ;)

Ts idd denk dat je het wel goed hebt aangepakt met dat schoonmaken
ik denk ook dat het beter is om zo afentoe met een warm washandje schoon te maken
dan bv met zeep .

De fysieke verschillen zijn me genoegzaam bekend :D
Maar maakt het dan uit of het menselijke edele delen zijn of paardelijke edele delen? Waarom de ene wel regelmatig schoonmaken en de andere niet?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:22

tja wat versta je onder regelmatig?
Mensen maken het elke dag schoon
maar denk dat dat bij paarden echt niet nodig is..

ik denk zelf aan de goede bacterien die je ook kan weghalen met veel schoonmaken
wil zelf alleen schoonmaken als het echt vies is maar als het eruit komt en het ziet er gewoon schoon uit dan blijf ik er liever van af :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:41

shilady schreef:
tja wat versta je onder regelmatig?
Mensen maken het elke dag schoon
maar denk dat dat bij paarden echt niet nodig is..

ik denk zelf aan de goede bacterien die je ook kan weghalen met veel schoonmaken
wil zelf alleen schoonmaken als het echt vies is maar als het eruit komt en het ziet er gewoon schoon uit dan blijf ik er liever van af :j

Maar als het weghalen van die goede bacterien bij paarden een probleem is, waarom zou dat dan geen punt zijn bij mensen?
Zowel mens als paard is uiteindelijk een zoogdier, dus waarom maakt het bij het ene zoogdier niet uit en bij het andere zoogdier wel?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:49

Ik haal er soms de stukjes uit, maar mijn ruin heeft niet zoals andere ruinen korstjes aan zijn penis hangen! Wel weet ik dat hij heel vaak plast, en hem dus ook redelijk vaak uithaalt. Maar ga wel nog eens moeten schoonmaken als ik tijd heb. En hoe zit het met uiers van merries? Bij mijn merrie zit daar ook steeds prut tussen en als ik er dan aan zit en dit was met Zwitsal zeep, dan staat ze de hele tijd te flemen. Maar al dat gepruts aan die uier zorgt er wel voor dat erna een gezwollen uier heeft. Het is een haflinger en ze heeft al altijd wel iets in de uier zitten, is niet zoals bij andere paarden als ik dit vergelijk. Blijf ik daar dan beter gewoon af? Of maken jullie ook schoon?

Fritsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 00:55

Mijn ruin is er erg makkelijk mee en heb hem aangeleerd dat als ik een aantal keer tegen zijn koken aan tik, hij zijn penis naar buiten doet. Ik maak deze schoon als die vies is, gele plakkigere stukjes, stro of modder mee in aanraking is geweest. Meestal zo'n 1 keer per week. Is die schoon, laat ik het zo. Ik ben van mening dat het netjes schoon moet zijn, maar overdreven ook niet omdat hij zijn natuurlijke bacterieen ook nodig heeft. Bij mijn merrie maak ik haar uiers op dezelfde manier schoon met dezelfde regelmaat. Nooit problemen mee gehad.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:10

Jullie vergeten 1 ding : door het in en uit schuiven van de penis in de koker wordt het vuil ook naar buiten geschoven. Maar als er teveel smegma ophoopt kan dit niet meer naar buiten, gaat het irriteren en ja, dan krijg je een ontsteking. Zelf reinig ik enkele keren per jaar de koker van mijn ruin met koud water (hebben geen warm op stal) en een zachte spons en babydoekjes. Af en toe spuit ik een beetje babyolie in sprayvorm in de koker, hierdoor glijdt het vuil mee naar buiten. Als hij zijn penis uitschuift probeer ik wel eens de vieze schilfertjes eraf te halen, en als het lukt doe ik er dan ook een beetje babyolie spray op omdat de penis van mijn paard er snel droog en rood (is gedeeltelijk roze) uit gaat zien.

Wat overigens heeeel veel mensen niet weten : het "hoedje" (de eikel) om de plasbuis onderaan de penis kun je voorzichtig een beetje omklappen, hier blijft vaak een klont smegma hangen en dat veroorzaakt infecties en is natuurlijk ook geen prettig gevoel voor je paard. Ook af en toe eens goed de huidplooien achter de koker nakijken is belangrijk, ik ben daar namelijk wel eens een teek tegen gekomen (paard staat in de wei). Dit geldt ook voor de oksels, zijn beruchte tekenplekjes. Het zaakje daar beneden goed schoon houden is absoluut net zo belangrijk als het normale poetswerk !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:22

Toen mijn hetje nog een hengst was maakte is het altijd schoon voor het dekken. Nu was hij eigenlijk nooit heel vies en nu hij ruin is nog steeds niet eigenlijk. Mijn andere ruin is ook heel schoon.

In de winter maak ik ze nooit schoon, in het voorjaar en zomer altijd als ze een wasbeurt krijgen. Meestal spoel ik het dan gewoon even en dat lijkt dus ruim voldoende.

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:36

mijn dierenarts heeft me het advies gegeven minimaal 2x per jaar met babyshampoo (= zacht) te wassen, maar bij mijn mini kan het nu niet meer, omdat hij een penistumor had en bijna de hele penis is geamputeerd, dus niet meer kan uitschachten... hij moet nu elk half jaar door de dierenarts gecontroleerd worden en denk dat ik dan ook gelijk ga proberen een sopje klaar te zetten mocht het nodig zijn een beetje te wassen
het is dus wel belangerijk af en toe schoon te maken en te controleren, zodat je evt. veranderingen eraan vroeg ontdekt!