Altijd een vieze stal, zouden ze het stro allemaal opeten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Altijd een vieze stal, zouden ze het stro allemaal opeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:00

Hallo allemaal,

Mijn verzorgpaardjes staan met zijn 2tjes 24/7 op wei met schuilstal. In hun schuilstal ligt stro, en ook hun hooi krijgen ze in de schuilstal. Ze krijgen 2x per dag hooi, maar dit is niet onbeperkt.
Als ik hun stalletje uitmest ( alleen de mest en de natste plekken eruit, eigenaresse wil een soort oppotstal) en weer dik opstrooi met een flinke laag stro is het altijd de dag erna alweer een bende, is er geen strootje schoon/droog meer. Zouden ze het stro allemaal opeten, en daardoor weer zo snel vies zijn? Als ik het opstrooi knabbelen ze wel altijd aan het stro, maar zouden ze in een middag en een nacht een zo'n hele stal met hun 2tjes kunnen opknabellen naast hun flinke portie hooi? Of zouden ze zoveel plassen en dat weer door elkaar lopen dat het alweer zo'n sop bende is?

Anoniem

Re: Altijd een vieze stal, zouden ze het stro allemaal opeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:03

Combinatie van beide denk ik :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:04

Hoe groot is je schuilstal?
Best kans dat ze veel op knabbelen, stro vinden ze best lekker en is best goed om bij te geven is eigenlijk alleen maar buikvulling.
Maar ze kunnen er ook gewoon een bende van maken. Wat je ook zou kunnen doen is naast het opstrooien gewoon nog 1 of 2 plakken stro naast het hooi leggen misschien dat ze het andere stro dan wat meer laten liggen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:11

Helaas niet erg groot, waar stro ligt is ongeveer 2 bij 2en half, had afdak is wel nog een stuk groter :).
Dat zou ik inderdaad kunnen proberen!

Tigra_ schreef:
Hoe groot is je schuilstal?
Best kans dat ze veel op knabbelen, stro vinden ze best lekker en is best goed om bij te geven is eigenlijk alleen maar buikvulling.
Maar ze kunnen er ook gewoon een bende van maken. Wat je ook zou kunnen doen is naast het opstrooien gewoon nog 1 of 2 plakken stro naast het hooi leggen misschien dat ze het andere stro dan wat meer laten liggen.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:57

Dat verklaart het denk ik, gewoon en combinatie van beide. En aangezien je stal niet zo heel erg groot is, maken ze dr een bende van!

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 01:01

Hoezo maken ze van een kleinere stal sneller een bende :)?

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:05

Nou, als daar toch minder ruimte is? Stel je voor je hebt een stal van 10 bij 10, dat word toch minder snel vies omdat het zo groot is. (beetje raar idee, maar wel goed voorstel) Er is minder ruimte, daardoor word alles ook viezer vooral met 2 ponys. Maar dit zal vast niet zo erg zijn als het elke dag word uitgemest en ze netjes al hun hooi opvreten ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:09

Nou, dat verschilt per pony/paard :))
Wij hebben hier ook niet zo;n grote stallen, maar hij houd hem wel erg netjes! Ik strooi 1x per week een baaltje stro en voor de rest een beetje drolletjes en natte plekken eruit.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:10

Ja dat natuurlijk wel, maar als je zoiezo al paardjes heb die de boel alleen maar viezer maken, en dan ook nog is een wat kleiner stalletje, verklaart waarom het altijd zo vies is

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:19

Mijn vorige pony at zijn stro op, en ging vervolgens in zijn hooi zijn behoefte doen. Dus ja, het kan heel goed dat je paard het stro opeet, denk dat de meeste paarden wel een deel van hun stro opeten. Mijn paard weet niet hoe snel hij erbij moet zijn als ik een nieuwe baal in zijn stal gooi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:56

ik heb hetzelfde probleem plus dat ze al de modder binnen lopen ...

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:16

Dankjewel voor de reactie's.
Maar als ik opstrooi dan knabbelen ze alleen wat aan het stro, pikken de lekkere strootjes eruit. Dus geen hele happen, zouden ze dan toch in 1 nacht al dat stro opeten...?

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:14

Ik denk ook dat het een combinatie is van beide :). Of ze ook echt de stal leegeten in één nacht durf ik niet te zeggen. Ik heb hier ook van die smeerpoetsen haha.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:17

Dat kan wel hoor.
Ik heb een fjord gehad die ook haar hele stal leeg at.
(stal van 4 bij 3)
'S morgens lag er geen sprietje meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:19

Veel paarden zijn dol op stro, is ook een goede extra ruwvoervoorziener...maar met het totale gras nu eten ze meer dan misschien de hoeveelheid hooi die je geeft? Mijn paard eet ook als hij kan zijn halve stal leeg in een nacht tijd...staat dus daarom niet meer op stro.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:20

Ohoke, dankjewel voor je reactie. Maar nam jou fjord echt happen van het hooi of zoch hij ook gewoon lekkere strootjes uit en knabbelde daar wat op?

Dakotah schreef:
Dat kan wel hoor.
Ik heb een fjord gehad die ook haar hele stal leeg at.
(stal van 4 bij 3)
'S morgens lag er geen sprietje meer in.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 14:21

Duhelo schreef:
ik heb hetzelfde probleem plus dat ze al de modder binnen lopen ...

Vervelend :j , wat doe jij om het zo schoon mogelijk te houden?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:25

Nee ze begon eerst met de lekkerste sprietjes, maar ging daar gewoon de hele nacht mee door.
Tot de stal leeg was, alleen waar de mest lag lag nog een beetje maar het schone stro was allemaal op.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:52

Meer ruwvoer voeren is denk ik de beste oplossing. Hoeveel kg krijgen ze nu? 2x per dag is niet zoveel, tenzij er 2x 10 kg wordt gegeven..

Mijn merrie at altijd erg veel stro (niet alles leeg maar wel een behoorlijk deel) en kreeg 3,5 à 4 kg hooi. Nu krijgt ze 7 à 8 kg en eet ze bijna niks meer van het stro.

Anders misschien vragen of het hooi in fijnmazige netten (3x3 cm mazen ) of slowfeeder mag! Dan doen ze langer met hun porties en wordt t wat meer onbeperkt.