Vragen over stalondergrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenny

Vragen over stalondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:33

Goede avond,

Mijn pony mag absoluut niet meer op bodembedekking staan omdat hij dat opeet daar koliek van krijgt.

Nu ben ik aan het kijken voor een rubber vloer of iets dergelijks. Probleem is dat ik op een pensionstal sta en de stalondergrond bestaat uit 50 x 50 tegels en de box geen afvoer heeft.

Wie heeft er tips v.w.b. welke vloer/ondergrond ik het beste kan gebruiken?

Gwen

tamary

Re: Vragen over stalondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:03

Eet hij bv ook vlas als dat al vies is?

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 03:15

Hey,

Hij graast stro en laat zijn hooi liggen, eet houtkrullen alsof het snoepjes zijn en vreet vlas alsof dat het enige is wat hij krijgt. Zelfs met een vol net ruwvoer.

Inmiddels heb ik een mat van ruim zijn staloppervlak gevonden. Urinebestendig, zacht en veerkrachtig. En nog goedkoper dan de tegels en slijtvast.

Gwen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 03:30

Maar als de box geen afvoer heeft, dan loop je daar toch op vast?
Denk aan de maden van de zomer :=

Bij ons op stal staan ze op rubberen matten met minimaal vlas en eronder zitten afvoerroosters.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 05:46

Waarom eet het paard geen hooi ??
Hier klopt iets niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 09:57

Maar hoe ga je zo'n grote mat en ondergrond reinigen? Wij hadden in de trailer matten liggen van ca. 1.20 bij 1.00 en die waren al lastig er uit te halen (gewicht) om te reinigen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:31

Vreemd dat hij stalbedekking als houtkrullen & vlas verkiest boven zijn ruwvoer. Is het wel van goede kwaliteit?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:43

Ik zou ook een kritisch naar het hooi kijken en desnoods eens een zak Fibra kopen.
Verder is een HIT-softbed misschien ook een oplossing. Dat is een hele zachte rubber mat waar geen strooisel meer op hoeft. Een afvoerrooster voor de urine is dan wel aan te bevelen. (of je moet dagelijks dwijlen :D )

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 00:30

Hi,

De mat is heel goed schoon te houden met water en houtkrullen die de urine en het water opnemen.

Het ruwvoer is van topkwaliteit. Waarschijnlijk is hij zo verzot op zijn bodembedekking omdat hij bij de vorige eigenaar waarschijnlijk honger heeft geleden en het zichzelf heeft aangeleerd.

Nu met de kou staat hij op een laagje hooi dat lekker broeit door de urine. Ik zorg er wel voor dat hij geen natte voeten krijgt.

Gwen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:40

ik snap het niet zo, eerst mag je paard geen bodem bedekking meer in zn stal en nu staat deze en op rubber, houkrullen en een laag hooi dat lekker broeit??

Nouja, als jij het zelf maar snapt :D

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:29

Hier ook iemand die dat niet snapt..

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:54

En nog iemand die het niet snapt..

Eet je paard ook zaagsel?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:15

Ik weet wel zeker dat er een hooi soort gevoerd wordt wat het paardje niet lust, dus niet eet.
Ik heb ook wel eens een partij hooi/voordrroog gehad die de paarden niet moesten.
Na 2 dagen gaat dat hooi naar een bevriende koeienboer en koop ik weer ander hooi.

jacque87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:34

rubbertegels, 50x50 of 100x100

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:44

Mijn vorige verzorgpony begon ook toen ze van bodembedekking veranderde, ervan te eten.
We hebben toen elke keer azijn over het vlas heengegooid, waardoor ze het heel erg vies vond en het dus niet meer opat. we hebben dit wel 2 weken moeten volhouden dacht ik..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:06

Vaag verhaal idd: eerst geen bodembedekker en nu ineens 2 (hooi???? en zaagsel). Als je je paard ziek wilt krijgen en rotte hoeven wilt hebben, dan is dit een nummer 1 hit.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 10:23

Ik heb nooit gezegd dat mijn paard op een laag houtkrullen staat. Ik gebruik een handje houdkrullen om de urine op te laten nemen en verwijder dit weer uit de stal. Het hooi is van super kwaliteit en is een laagje van wat hij bij het voeren verspilt.
Met de afgelopen kou kwam het broeien goed van pas. Hij heeft het niet koud gehad. Het toplaagje hooi is altijd schoon. Verder staan zijn hoeven niet op het hooi, hij staat er zijdelings van. Hij ligt er 's nachts wel op.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:35

Ook ik begrijp het niet en ook nog nooit meegemaakt (en ik heb al heel wat paarden op stal gehad). Als hij op zn oude adres honger heeft geleden dan zou hij zich eerder vervreten in ruwvoer dan dat hij krullen en vlas gaat eten. Er zal toch wel iets met zn ruwvoer aan de hand zijn. Jij geeft aan dat het van topkwaliteit is, maar hoe weet je dat? Hoeveel voerbeurten zijn er op stal?
Hoe je nu zn stal hebt is wachten op rotstraal.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:09

Alani schreef:
Ook ik begrijp het niet en ook nog nooit meegemaakt (en ik heb al heel wat paarden op stal gehad). Als hij op zn oude adres honger heeft geleden dan zou hij zich eerder vervreten in ruwvoer dan dat hij krullen en vlas gaat eten. Er zal toch wel iets met zn ruwvoer aan de hand zijn. Jij geeft aan dat het van topkwaliteit is, maar hoe weet je dat? Hoeveel voerbeurten zijn er op stal?
Hoe je nu zn stal hebt is wachten op rotstraal.

Zelfde vragen en helemaal mee eens.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 01:45

Ruwvoer is droog, goed ingebaald, vrij van schimmel, vocht, gisting enz. Hij heeft onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking.

Als je vlas, houtkrullen of stro op de grond legt dan gaat zijn voorkeur daar naar uit. Hij eet het of het gras is. Erg vaag. Hij graast dan dus echt zijn box leeg. Hij stond op de faculteitskliniek in Utrecht en ze geloofden het niet, dus gingen testen. Vlas testten ze niet, maar stro en houtkrullen wel. Hij at het alsof het zijn lievelingshapje was.
De rubberen mat is niet vochtig. Het laagje hooi neemt het vocht op zodat de stal met 2x per dag mesten behoorlijk schoon blijft. Hij staat op speciaal beslag en de kans op rotstraal is klein.

Voor hem is dit nu in combinatie met de stallingsmogelijkheden de beste oplossing.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 01:47

Komt hij niet buiten dan? :) Mischien is dat een optie.
Langer buiten zetten

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 14:51

Hooi en urine gaan broeien, kans op rotstaal is simpelweg groot.

Ik vraag me eigenlijk af wat je vraag is, ik heb de indruk dat wij meer vragen hebben dan jij.

Gwenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 15:37

Ik had vragen en ik heb zelf een oplossing gevonden zoals je kan lezen. Ik zoek wel nog eventueel een bodembedekking die goed vocht opneemt en een paard met longproblemen kan eten zonder een al te grote kans op koliek.
Ik zit aan koolzaadstro te denken, maar hoor hier hele wisselende dingen over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:42

Goed merk strokorrels (Strovan).

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:53

Gwenny schreef:
Ik had vragen en ik heb zelf een oplossing gevonden zoals je kan lezen. Ik zoek wel nog eventueel een bodembedekking die goed vocht opneemt en een paard met longproblemen kan eten zonder een al te grote kans op koliek.
Ik zit aan koolzaadstro te denken, maar hoor hier hele wisselende dingen over.

Ik gebruik Hemparade (hennephout) als strooisel.
Mijn paard eet ook alles (gelukkig niet met koliekgevolgen, maar wel een beetje dure aangelegenheid), behalve dit!

Verder kun je ook spul krijgen wat je over het strooisel heen kunt sproeien waardoor het een andere geur/smaak krijgt. Misschien helpt dat bij jouw paard ook. (Ik vond het teveel gedoe, maar gelukkig niet nodig bij Hemparade).