waar/welke rijbak verlichting?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majken

waar/welke rijbak verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:26

We zijn op zoek naar verlichting voor onze buitenbak. (zo goedkoop mogelijk) Ik dacht aan 8 meter hoge palen/masten met een HQI lamp of een andere lamp erin.

Waar hebben jullie je buitenbak verlichting/palen gekocht? En hoeveel palen moet je hebben en met welk aantal watt?
En hebben jullie het laten doen of zelf gedaan?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

merrieveulen

Re: waar/welke rijbak verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:15

bij ons heeft de stalhouder vorige maand wat laten plaatsen, zou de naam van het bedrijf even moeten opzoeken maar het zit gevestigd in Hardenberg. onze bak is 23 bij 50 meter zo ongeveer, en wij hadden genoeg aan twee palen met elk twee lampen, geplaatst op de korte zijden. een zee van licht, echt geweldig en in één ochtend klaar.
kosten plusminus 2400 Euro.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:18

merrieveulen schreef:
bij ons heeft de stalhouder vorige maand wat laten plaatsen, zou de naam van het bedrijf even moeten opzoeken maar het zit gevestigd in Hardenberg. onze bak is 23 bij 50 meter zo ongeveer, en wij hadden genoeg aan twee palen met elk twee lampen, geplaatst op de korte zijden. een zee van licht, echt geweldig en in één ochtend klaar.

Oef dat vind ik nog een hoop geld voor verlichting. Wij gaan gewoon lantarenpalen plaatsen. Bij een bak van 30 x 60.

In totaal 6 palen x 100 euro + bedrading en dergelijke a 200 euro = 800 euro.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:31

ja wij hadden hiervoor ook lantaarnpalen met bouwlampen (het licht van een gewone straatlantaarn is nl echt waardeloos). het licht daarvan was echter niet te vergelijken met wat er nu staat. lantaarnpalen zijn misschien 4 á 5 meter hoog, hun lichtbundel is daardoor veel kleiner dan bij een hogere paal met dezelfde lamp.

wij hadden altijd vier lantaarnpalen met op elke paal twee lampen en twee lampen aan een gespannen kabel in het midden. veel meer onderhoud was eraan en het licht was vergeleken met wat er nu staat echt een lachertje. er was wel in te rijden maar les bijvoorbeeld was onhandig omdat de instructeur de details niet goed kon zien.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:58

Ik vind dat best veel geld voor 2 palen. Weet je wat voor een lamp er inzit en hoeveel watt?

merrieveulen schreef:

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:00

zou ik moeten navragen... ik weet wel dat het eruit ziet als stadionverlichting, haha! echt daglicht als je eronder rijdt, de paarden zijn ook veel geconcentreerder nu we niet meer van die verschillen in lichtheid hebben.

prijs was trouwens incl. alles, ook het plaatsen enzo met een kraan.

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:02

Ik heb destijds gebeld met de Gemeente alhier, situatie uitgelegd en gevraagd of ze misschien nog wat oude palen hadden liggen.
2 weken later had ik er hier 4 liggen...... Gratis en voor niets (wel een luxe taart naar de afdeling laten bezorgen.....)
Wat betreft lichtopbrengst : ik kan er de krant niet bij lezen, maar om te rijden voldoen deze goed genoeg.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:11

als je dat zou willen navragen heel graag.
wat bedoel je met op elke paal 2 lampen? hoe moet ik me dat voorstellen?

merrieveulen schreef:
zou ik moeten navragen... ik weet wel dat het eruit ziet als stadionverlichting, haha! echt daglicht als je eronder rijdt, de paarden zijn ook veel geconcentreerder nu we niet meer van die verschillen in lichtheid hebben.

prijs was trouwens incl. alles, ook het plaatsen enzo met een kraan.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:09

nou de palen staan op de A en de C, en in plaats van één grote lamp zitten er twee bovenaan de paal, pal naast elkaar. het oppervlak van elke lamp is ik denk zo'n 30 bij 30 cm. omdat ze naast elkaar zitten kom je dus op 30 bij 60 cm dan. bij wijze van spreke zou je dus ook één grote lamp kunnen doen. de palen zijn overigens 10 meter hoog geloof ik. ze zijn geplaatst toen onze oude paaltjes ook nog stonden, en dat waren gewone straatlantaarns. die kwamen nog niet eens tot de helft.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:36

Wij hebben een kleinere bak (18x27) en bij de B staat 1 aluminium (conische) vlaggenmast (meen 7 meter en dan 1 meter de grond in) met bovenin een bouwlamp van 1000 w. Deze verlicht de hele bak. Gaat prima zo. Kosten? Alleen een paar uurtjes werk, de mast en lamp hadden we nog liggen. Lamp monteren, draad door de mast, ingegraven in de grond (ca. 10 meter lengte en 50 cm diep) en naar de stal toe. Daar aangesloten op een schakelaar.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:39

nog iemand?

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:44

Hier bij A één lamp, een gasontladingslamp van 400 watt, een zee van licht, goedkoop in verbruik. Al 6 seizoenen in gebruik en nog steeds dezelfde lamp erin (liggen twee op voorraad voor het geval dat..).
Staan ook aangeboden op marktplaats rond de 100 euro.
Sinds vorig jaar heeft ook de ijsbaanvereniging hun heil hierin gezocht om kosten te besparen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:45

Wij hebben 8 meter hoge palen met daarop een bouwlamp, met led licht. Werkt super en geeft erg veel licht, maar verbruikt weinig stroom. Erg zuinig dus.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 18:55

Hoe komen jullie aan de palen?

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:24

hoi,

Wij hebben ze bij Huzen Omheiningen gekocht.
De site is www.huzen.com en daar staan lichtmasten op. Super wit licht hebben wij en er zit zelfs afstandbediening bij en ze zijn niet heel duur.