In september ben ik verhuisd en moest ik dus op zoek naar een nieuwe stalling voor mijn 17-jarige merrie.
Omdat ik niet meteen een geschikte stalling in de omgeving vond (er zijn wel veel maneges, maar bijna allemaal zonder weidegang), bracht ik haar naar een manege in de Ardennen waar ze nog heeft gestaan, maar wel ver weg dus (130 km). Na 1 of 2 maanden miste ik haar te erg, en begon ik opnieuw te zoeken naar een goede stalling in de buurt. Die dacht ik uiteindelijk gevonden te hebben, en het goede nieuws was dat mijn paard (na enige tijd aandringen) mocht komen, want er zouden 2 nieuwe stallen gezet worden.
De stallen waren allemaal open (dus ze konden met hun hoofd over de staldeur hangen) en ze werden heel de dag op de wei gezet. Perfect dus! Toen ik het contract ging ondertekenen werd mij getoond in wat voor stal mijn paard zou komen te staan, en dat was niet zo'n open stal als de andere, maar een stal die volledig gesloten was (dus hoofd kan niet over de deur). Ik vind zo'n stallen vreselijk, maar ja, het contract was al ondertekend en m'n omgeving zei dat het niet zoveel kwaad zou kunnen.
Nu is het winter en zijn de paarden al 3 tot 4 weken niet meer buitengeweest. De eigenaar had mij wel gezegd dat als het slecht weer was de paarden op stal moesten blijven (wat ik ook volledig begrijp), maar nu zijn er toch al heel wat dagen geweest dat het niet heeft geregend, maar omdat het land niet kapot mag, blijven ze dus gewoon binnen (ook dat begrijp ik...)
Mijn probleem is dat ik juist op zoek was naar een stalling waar mijn paard veel buitenkwam, want ik heb geen tijd om er elke dag heen te gaan om haar beweging te geven en ik vind het ook super erg om een paard lang op stal te houden. Wat dus nu wel het geval is.. Ik vind dit zelf pure mishandeling. Mijn paard staat dus in een 3x3 stal, tussen 4 muren (3 wanden zijn dicht, 1 is tralies), zonder buiten te komen. Ik doe echt alles wat ik kan om er langs te gaan, maar het lukt niet altijd. En dan nog vind ik het absoluut te weinig om haar 's avonds gewoon even 'los te gooien'.
Ik voel mij er zo slecht over dat ik op het punt sta mijn moeder te vragen haar op te halen en bij haar te zetten, probleem is wel dat ik haar dan nog maar zelden zal zien

Is het wel goed om mijn paard ALWEER te verhuizen?
Wat zouden jullie doen? Ik doe mijn paard nog liever weg dan dat ik haar op deze manier moet houden, al is het maar tijdelijk en gaan ze binnenkort weer het land op...