Paard staat voortdurend op stal, alweer verhuizen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard staat voortdurend op stal, alweer verhuizen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:42

Hallo bokkers, ik weet niet goed wat doen dus plaats ik even een berichtje..

In september ben ik verhuisd en moest ik dus op zoek naar een nieuwe stalling voor mijn 17-jarige merrie.
Omdat ik niet meteen een geschikte stalling in de omgeving vond (er zijn wel veel maneges, maar bijna allemaal zonder weidegang), bracht ik haar naar een manege in de Ardennen waar ze nog heeft gestaan, maar wel ver weg dus (130 km). Na 1 of 2 maanden miste ik haar te erg, en begon ik opnieuw te zoeken naar een goede stalling in de buurt. Die dacht ik uiteindelijk gevonden te hebben, en het goede nieuws was dat mijn paard (na enige tijd aandringen) mocht komen, want er zouden 2 nieuwe stallen gezet worden.

De stallen waren allemaal open (dus ze konden met hun hoofd over de staldeur hangen) en ze werden heel de dag op de wei gezet. Perfect dus! Toen ik het contract ging ondertekenen werd mij getoond in wat voor stal mijn paard zou komen te staan, en dat was niet zo'n open stal als de andere, maar een stal die volledig gesloten was (dus hoofd kan niet over de deur). Ik vind zo'n stallen vreselijk, maar ja, het contract was al ondertekend en m'n omgeving zei dat het niet zoveel kwaad zou kunnen.

Nu is het winter en zijn de paarden al 3 tot 4 weken niet meer buitengeweest. De eigenaar had mij wel gezegd dat als het slecht weer was de paarden op stal moesten blijven (wat ik ook volledig begrijp), maar nu zijn er toch al heel wat dagen geweest dat het niet heeft geregend, maar omdat het land niet kapot mag, blijven ze dus gewoon binnen (ook dat begrijp ik...)

Mijn probleem is dat ik juist op zoek was naar een stalling waar mijn paard veel buitenkwam, want ik heb geen tijd om er elke dag heen te gaan om haar beweging te geven en ik vind het ook super erg om een paard lang op stal te houden. Wat dus nu wel het geval is.. Ik vind dit zelf pure mishandeling. Mijn paard staat dus in een 3x3 stal, tussen 4 muren (3 wanden zijn dicht, 1 is tralies), zonder buiten te komen. Ik doe echt alles wat ik kan om er langs te gaan, maar het lukt niet altijd. En dan nog vind ik het absoluut te weinig om haar 's avonds gewoon even 'los te gooien'.

Ik voel mij er zo slecht over dat ik op het punt sta mijn moeder te vragen haar op te halen en bij haar te zetten, probleem is wel dat ik haar dan nog maar zelden zal zien :( Maar misschien is dat voorlopig de beste oplossing, tot ik iets anders heb gevonden voor na de winter. Er is hier ook een hit-actief stal in de buurt (kost wel € 350...) en dat lijkt me nog wel wat, maar dat is dan ook eerder iets voor in de lente want de aanpassing zou nu te groot zijn.

Is het wel goed om mijn paard ALWEER te verhuizen?
Wat zouden jullie doen? Ik doe mijn paard nog liever weg dan dat ik haar op deze manier moet houden, al is het maar tijdelijk en gaan ze binnenkort weer het land op...

Eastpak

Re: Paard alweer verhuizen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:45

Als het bij je moeder beter is, zou ik het zeker doen, ook al moet je haar dan wel missen, je paard zal het daar wel beter hebben dan waar het nu staat. Ondertussen kan je gewoon verder zoeken achter een stalling...

pip_nijn6

Re: Paard staat voortdurend op stal, alweer verhuizen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:48

Naar je moeder brengen!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:48

Ja ik zou je paard wel verhuizen, de stress van het verhuizen weegt denk ik niet op tegen de stress van je huidige stalling. :) Ik weet niet hoe het bij je moeder is, maar als ze daar lekker buiten kan enzo en ze word goed verzorgd dan is het voor nu jammer dat je haar wat minder kan zien maar het zou wel een snelle oplossing zijn voor de winter :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:55

Robin_S schreef:
...Er is hier ook een hit-actief stal in de buurt (kost wel € 350...) en dat lijkt me nog wel wat, maar dat is dan ook eerder iets voor in de lente want de aanpassing zou nu te groot zijn.

Is dat wel zo? Goede deken op, kan je paard het daar niet mee redden? Ik zou eens informeren of dat niet kan, juist nu is het zacht weer voor de tijd van het jaar, ik zou als het even kon, mijn kans grijpen en en dat doen! Informeer eens bij die stal, en leg de afspraken vast (bij de huidige stal ben je besodemieterd qua stal, en ik had daar niet zo makkelijk mee akkoord gegaan, maar goed je wist het niet of het nadelig was). Informeer ook eens bij je veearts, of die overgang kan, hij/zij kan echt onpartijdig advies geven. Als je het doet moet je het snel doen, voordat de echte winter inzet, lijkt mij. En je bent net voor het einde van het jaar.

Toch zou je ook nog bij je huidige stal kunnen informeren of er niets mogelijk is, kan je paard niet wisselen van box? Met wat meer naar buiten (wat is er echt mogelijk daar, en wat niet) wellicht toch nog een optie. Zet ze wat onder druk, meldt dat het je tegengevallen is en dat je overweeg weg te gaan. Houd het netjes, maar wees wel duidelijk, zet ze wat onder druk -je hebt niet gekregen wat afgesproken was!-. Zie het zakelijk, dat helpt vaak wel. Ze zullen liever, in deze huidige crisis, je houden als klant en wat concessies doen, dan je zien vertrekken!

Mijn paarden (1 van pensionklant) aan huis staan nu ook buiten, en wel in de buitenbak. Daar blijf ik meer voor thuis ook. Als paardenhouder moet je in de winter nou eenmaal veel voor je paard doen, en dat hoort erbij. Ook voor jouw pensionhouder.

Die verhuizing, daar zou ik niet tegenop zien. Veel paarden hebben daar niet veel van, en uiteindelijk als het de gezondheid ten goede komt zal hij echt wel wennen. Ik heb mijn 24-jarige vorige winter 3x verhuisd door omstandigheden, en ze had daar echt niets van. Als het zou moeten zou ik het zo weer doen, qua verhuizing dan.

Hoe dan ook, ga voor je paards welzijn :-) Succes!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:06

Robin_S schreef:
Ik doe mijn paard nog liever weg dan dat ik haar op deze manier moet houden, al is het maar tijdelijk en gaan ze binnenkort weer het land op...

Op je huidige stal? Daar zou ik dan niet zo zeker van zijn, gezien je ervaringen tot nu toe. De winter gaat nog beginnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:08

Bedankt voor de reacties!

Misschien weegt de stress van een verhuis inderdaad niet op tegen haar leventje nu... ik voel me echt enorm schuldig tov haar dus ik zou zo snel mogelijk een oplossing willen vinden.

De (eventuele) overgang naar de hit-actief doe ik liever in de lente, want ze heeft al eens in een hit-actief gestaan, en dat is haar niet goed bevallen. Na 3 (zomer)maanden heb ik haar er moeten weghalen omdat ze helemaal uitgeput was en een infectie op haar luchtwegen en longen had, ze was ook helemaal apathisch. Nochtans was het daar een paradijs voor paarden... maar misschien was de kudde te groot voor haar (60 paarden). Ze kreeg daar ook geen krachtvoer en misschien had ze dat toch nodig.. ik weet het niet.

In deze hit actief is de kudde wel kleiner (ik gok 10 - 20 paarden), en krijgen ze wel krachtvoer, maar ik wil toch een beetje opletten met de vergang. Is € 350 trouwens niet te veel voor een hit actief stal? Weet iemand dat? Mijn vorige betaalde ik € 275.

En Stefje helaas gaat het wisselen niet, alles staat bomvol en niemand wil ruilen natuurlijk.. :( ook het buitenzetten is echt geen optie want de eigenaar maakt geen uitzonderingen, het is ofwel alle paarden ofwel niemand. Het enige wat we kunnen doen is de paarden losgooien in de bak maar dat vind ik dus echt niet voldoende..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:10

stefje schreef:
Robin_S schreef:
Ik doe mijn paard nog liever weg dan dat ik haar op deze manier moet houden, al is het maar tijdelijk en gaan ze binnenkort weer het land op...

Op je huidige stal? Daar zou ik dan niet zo zeker van zijn, gezien je ervaringen tot nu toe. De winter gaat nog beginnen...

Hm ja daar had ik nog niet eens aan gedacht, stel dat het nog gaat sneeuwen ofzo zal het inderdaad nóg langer duren.. :\

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:15

Jeetje, slechte ervaring zeg met die hit-actief! Ik weet niet veel van hit-actief, maar een kleinere groep kan wel anders uitpakken lijkt me, vooral als er goed toezicht is of de groep het wel goed doet met haar. Zijn er anders geen andere stallen? Hier bij ons in het westen stikt het ervan... Ik zou denken een lichte luchtige stal met buitenluik om veel te zien, en enkele uren per dag in een paddock zijn al heel wat beter dan wat je nu hebt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:18

Voor mij zou de keuze simpel zijn, of de hit actief of naar je moeder. Maar no way dat mijn paard in zo'n stal zou blijven staan de rest van de winter...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:19

Robin_S schreef:
stefje schreef:

Hm ja daar had ik nog niet eens aan gedacht, stel dat het nog gaat sneeuwen ofzo zal het inderdaad nóg langer duren.. :\

Ik weet niet hoe lang je al een paard hebt :-) maar ik herinner me van de afgelopen 20 jaar paarden houden voornamelijk zware winters met veel nattigheid! Deze winter is ook heftig voorspeld (hoewel er tot nu toe niet veel van uitkomt ;-)) De winters duren gauw tot dik in februari/maart, dat zou ik wel als uitgangspunt nemen. Weliswaar is het wat afhankelijk van het gebied waar je woont of je paard op bevroren grond toch naar buiten kan (hier in de buurt kan dat slecht). Van het ergste uitgaan en dan valt het hopelijk wat mee :-).

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:22

vervelend dat de staleigenaar niet duidelijk is geweest dat de paarden eigenlijk bijna de gehele winter binnen komen te staan, als je dat had geweten had je waarschijnlijk verder gezocht naar een andere stal.
Ik vind die Hit actief stallen zoiezo belachelijk duur voor wat ze bieden, zal wel zijn omdat het 'Hip' is en tja het is maar net wat de gek ervoor geeft :=
Ik zou in jouw geval je paardje naar je moeder brengen als ze daar mee naar buiten kan, en dan op het gemak eens verder kijken wat er nog in de buurt voor stallen zijn.
Succes!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:23

Ik zou heel snel op zoek gaan naar een andere stal en als tussen oplossing je moeder inschakelen. Hier in ieder geval zo snel mogelijk weg. wat een ellende!!

Ik heb geen ervaring met hitactiefstallen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:22

Vivat schreef:
vervelend dat de staleigenaar niet duidelijk is geweest dat de paarden eigenlijk bijna de gehele winter binnen komen te staan, als je dat had geweten had je waarschijnlijk verder gezocht naar een andere stal.
Ik vind die Hit actief stallen zoiezo belachelijk duur voor wat ze bieden, zal wel zijn omdat het 'Hip' is en tja het is maar net wat de gek ervoor geeft :=
Ik zou in jouw geval je paardje naar je moeder brengen als ze daar mee naar buiten kan, en dan op het gemak eens verder kijken wat er nog in de buurt voor stallen zijn.
Succes!

Niet omdat ze "hip" zijn, maar omdat het enorm veel geld kost om ze te bouwen.
Die bodemroosters kosten €10,- tot €15,- per m2 (die onder het zand liggen zodat het geen modderboel wordt) het grondwerk en drainage onder die roosters, die voermachines kosten al snel tussen de €10.000 en €20.000 per stuk (beperkt aantal paarden per machine), dan nog delen bestrating, hele grote inloopstal, eventueel nog die rubber paardenmatrassen, stroruiven, de investering loopt als snel op tot ruim boven de €100.000,- en dat moet ook terugverdiend worden...
Echt wel even wat anders dan een ongedraineerde zandpaddock met schuilstal en grote ruif met onbeperkt ruwvoer er in hoor...

Ik zou niet meer op een stal willen staan waar men niet de paarden minimaal een dagdeel vrije beweging aan biedt in een paddock, buitenbak of weide. En met weide bedoel ik niet zo'n complete diepe modderboel die winterweiland genoemd wordt, maar een stuk wat zo goed als moddervrij is en een stevige bodem heeft met liefst nog wat gras er op (zonder gras is het paddock)

Is je paard gewend bij je moeder? Dan zou ik hem verhuizen als hij op stal niet ook door anderen losgegooid kan worden in de bak met een groepje. En dan ondertussen door zoeken naar een stal waar de paarden overdag wel naar buiten gaan voor minimaal een uurtje of 4. Als je dan zelf in de namiddag of avond ook nog je paard beweging een aandacht geeft, zijn dat de extra uurtjes en geeft dat al meer afwisseling.

Als je paard het niet goed doet in een actiefstal, zijn er nog genoeg andere mogelijkheden die tussen 24/7 op stal en 24/7 in een groep zitten en met €350,- lijkt me dat daar genoeg keuze in zou moeten zijn. Zeker als je bij particulieren zou rondvragen... Die willen voor wat extra centjes je paard vast wel in de bak zetten of in een paddock of als die rustig is en het land het toelaat in de wei.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-12-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:26

ja maar daar lopen ook een stuk of 60 paarden ;) en als je dan kijkt wat een manege bouwen kost, zet er nog maar een nulletje achter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:27

joyce B schreef:
Vivat schreef:
Succes!

Niet omdat ze "hip" zijn, maar omdat het enorm veel geld kost om ze te bouwen.
Die bodemroosters kosten €10,- tot €15,- per m2 (die onder het zand liggen zodat het geen modderboel wordt) het grondwerk en drainage onder die roosters, die voermachines kosten al snel tussen de €10.000 en €20.000 per stuk (beperkt aantal paarden per machine), dan nog delen bestrating, hele grote inloopstal, eventueel nog die rubber paardenmatrassen, stroruiven, de investering loopt als snel op tot ruim boven de €100.000,- en dat moet ook terugverdiend worden...
Echt wel even wat anders dan een ongedraineerde zandpaddock met schuilstal en grote ruif met onbeperkt ruwvoer er in hoor...

Klopt, en het is net nieuw dus nu zeker moet het nog terugverdiend worden. Maar dan nog, is €350 een normale prijs? Er is wel een grote binnenpiste en het is ook vlak aan het bos gelegen, misschien trekt dat de prijs ook wat omhoog. Al moet ik zeggen dat op mijn vorige hit actief (27Ranch) ook echt alles van accommodatie aanwezig was, en dit een stuk goedkoper was (€ 275).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:29

Vivat schreef:
Succes!

Dan had ik inderdaad verder gezocht!
Heb net m'n moeder gebeld maar ze heeft helaas geen tijd voor m'n paard. Dat wordt dus toch verder zoeken naar een andere stal..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:35

nieuwbouw is duurder dan bestaande bouw. Dus een stal met een binnenbak in een oude schuur of loods, is goedkoper uit dan een stal die net een hele nieuwe loods heeft moeten laten bouwen voor die nieuwe binnenbak... Steen gemetseld is weer duurder dan open wanden of damwand, luxe afwerking of goedkoop... Bouwen is ontzettend duur geworden. Grondprijs en ligging maken ook uit. België is goedkoper met grond (over het algemeen) dan Nederland, zeker in gebieden die volgebouwd zijn.

Sterkte met zoeken.
Zet anders zelf een advertentie op marktplaats en biedt aan dat je bereidt bent goed te betalen als je paard de hele dag buiten kan staan of zet een ruime marge neer met je maximale prijs en dan prijs naar kwaliteit/verzorging of zo... Veel particulieren hebben geen website en adverteren ook niet de hele tijd. Die doen het liever via via, maar zo krijg je wel meer mogelijkheden!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:37

Ik zit hier ook mee.. alleen ben ik 16 en van mijn moeder mag hij niet naar een andere stal..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:43

misschien even vertellen waar je een stal zoekt,misschien weet een bokker een ades,of heeft een bokker nog plek voor je paard.maar daar liet ik mijn paard zeker niet staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:44

Had ik inderdaad even moeten vertellen, het gaat dus om een stalling in de omgeving Leuven, België.
Ga zo meteen ook een zoekertje plaatsen :)

lianne74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:27

ophalen en direct naar je moeder brengen; ik zou het vreselijk vinden als mijn paard helemaal niet buiten zou mogen.......het is een paard en geen konijn.....en zelfs die zouden buiten horen te kunnen!

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:43

TS schreef vanmiddag dat bij haar moeder niet gaat lukken ;)
weet zo ook niets in die buurt helaas... Hier nog wel plek voor eentje maar da's nabij Rotterdam dus daar schiet je niets mee op helaas..
Toen ik op zoek was naar stalling ben ik gewoon rond gaan rijden en aanbellen, veel kleinere stallen adverteren niet/nauwelijks en hebben meestal geen website
Succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:47

Als ik dit zo lees, stond mijn trailer al aangekoppeld...

Dan maar een tijdje erg ver weg, maar zo slaap je niet meer.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:48

Ik zou proberen je paardje direct naar die hit actief stal te brengen. Hier staat ze duidelijk niet goed zoals je wilt. als het gaat om haar direct naar de hitactief stal te brengen zou ik dat doen . dan moet ze geen tussenstop maken bij je moeder , als dit niet gaat eerst naar je moeder en dan naar de hitactief stal. :) je zegt zelf dat je er niet zoveel tijd voor hebt en dat het toch zo'n 350 euro kost , kan je dan geen verzorgster zoeken voor je paard ? minder kosten voor jou en je paardje krijgt aandacht :)