verbruik en prijzen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spephanie

verbruik en prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:31

hoi

ik weet dat er al veel onderwerpen hierover zijn en heb deze zover ik ze kon vinden ook allemaal al gelezen, maar wil graag jullie hulp.

ik wil graag weten hoeveel je per paard per maand kwijt bent aan:
1: Stro
2: Hooi
3: Kuil
4: alle overige

Situatie is voor 30 paarden in Breda. Komen overdag gemiddeld genomen 8u buiten.
Ik wilt graag weten hoeveel het verbruik is in KG en eventueel de prijs daarbij.

De berekening die ik zelf heb gemaakt, maar weet dus niet of het klopt!
1: Stro 400 kg
2: Hooi 350 kg
3: Kuil 150 kg
4: overige... ?
Dit is Per Paard per maand

Ook zit ik nog met de vragen hoeveel/hoevaak mest op te laten halen en wat zijn de kosten?
en wat ben je kwijt aan kosten voor water en licht (met binnenbak etc)
en hoeveel moet je rekenen op overige kosten?

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt voor het meedenken ;)
Laatst bijgewerkt door spephanie op 28-12-11 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

doebidon

Re: verbruik en prijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:33

daar ben ik ook wel heel benieuwd naar ik lees mee.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:37

Om verbruik en prijzen te kunnen berekenen heb je eerst je beleid nodig. Hoe groot zijn je stallen maakt oa uit hoeveel stro
er in gaat. Je schrijft hooi en kuil te willen voeren. Maar wat is de verhouding en hoeveel hooi of kuil ga je voeren?
Pas dan kun je iets uitrekenen natuurlijk. Ook opslagcapaciteit maakt uit. Kun je groot inkopen voor een heel jaar?
Er zijn nogal wat variabelen om een goede prijsberekening te maken.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:37

Van een grote baal stro had ik per paard 1 a 1.5 plak per dag nodig dan stond ze wel 23 uur per dag op stal(nu dag en nacht buiten) ik denk als ze zo 8 uur per dag buiten komen dat je aan 0.5 a 1 plak per paard per dag genoeg heb. kuil voerde ik heel ruim, zo 1.5 plak per dag (grote baal)
stal van 3 bij 3/
kosten van grote balen weet ik niet , zat bij stalprijs in

spephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:42

Mellis86 schreef:
Om verbruik en prijzen te kunnen berekenen heb je eerst je beleid nodig. Hoe groot zijn je stallen maakt oa uit hoeveel stro
er in gaat. Je schrijft hooi en kuil te willen voeren. Maar wat is de verhouding en hoeveel hooi of kuil ga je voeren?
Pas dan kun je iets uitrekenen natuurlijk. Ook opslagcapaciteit maakt uit. Kun je groot inkopen voor een heel jaar?
Er zijn nogal wat variabelen om een goede prijsberekening te maken.

De stallen zijn van gemiddeld formaat 3,5 x 3,5
De verhouding had zou meer hooi dan kuil zijn, 2x hooi per dag en 1x kuil.
Opslag is het niet echt een probleem dus ik kan wel grote pakken nemen.
Prijs berekening is niet mijn eerste vraag, ik zie liever aantal kg verbruik per paard per maand. de prijs kan ik dan zelf berekenen, maar deze mag je er natuurlijk wel bij zetten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:43

spephanie schreef:
hoi

ik weet dat er al veel onderwerpen hierover zijn en heb deze zover ik ze kon vinden ook allemaal al gelezen, maar wil graag jullie hulp.

1: Stro Ik gebruik strokorrels, heb een pallet laten komen van 270 euro, daar doe ik al een jaar mee
2: Hooi 100 per baal van 500 kg graszaadhooi, doe ik een maand mee (2 shetten en een welsh), als het niet al te koud is 1,5 maand Gewoon hooi kost hier nu gemiddeld 5 euro per 20kg.
3: Kuil kuil is voor koeien, zelf voer ik nu voordroog bij naast het graszaadhooi om ze niet teveel te laten afvallen. Per pak was ik ongeveer 11 euro kwijt (komen van eigen land) Met een ronde baal van ik schat 350/400 kg doe ik 1,5 maand

Situatie is voor 30 paarden in Breda. Komen overdag gemiddeld genomen 8u buiten.
Ik wilt graag weten hoeveel het verbruik is in KG en eventueel de prijs daarbij.

Is dit per dag gerekend voor 30 paarden?

spephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:45

capopjekop schreef:
spephanie schreef:
hoi

1: Stro Ik gebruik strokorrels, heb een pallet laten komen van 270 euro, daar doe ik al een jaar mee
2: Hooi 100 per baal van 500 kg graszaadhooi, doe ik een maand mee (2 shetten en een welsh), als het niet al te koud is 1,5 maand Gewoon hooi kost hier nu gemiddeld 5 euro per 20kg.
3: Kuil kuil is voor koeien, zelf voer ik nu voordroog bij naast het graszaadhooi om ze niet teveel te laten afvallen. Per pak was ik ongeveer 11 euro kwijt (komen van eigen land) Met een ronde baal van ik schat 350/400 kg doe ik 1,5 maand

NEE, mijn berekening is Per Paard Per Maand

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:47

geen verstand van. maar 350 kg hooi voor 30 paarden is erg weinig. laten we zeggen, veel te weinig.
tenminste, als je het goed wil doen. 350 kg op 30 paarden komt neer op ong. 11,6 kg per paard per maand. dus 2,90 kg hooi per paard/week. die hoeveel krijgt de mijne op een halve dag ;)
een paard dat weidegang heeft, (dus genoeg heeft van het gras, niet nu dus), die heeft 0,5 kg hooi per 100 kg paard nodig. dus voor een gemiddeld paard, 3kg. een paard dat geen weidegang heeft, of zoals nu, in de winter, die moet 1 kg hooi per 100 kg paard hebben. dus gemiddeld 6/6,5 kg per paard.

dus als je het goed wilt doen dan komt dit op zo'n 168 kg hooi per paard per maand. (uitgaande van 6 kg per paard.)

en houd er ook rekening mee dat veel mensen geen kuil willen voeren.

stro 400 kg is volgens mij ook erg weinig.
hier gebruiken ze van die grote balen stro van denk zo'n 250 kg. en hier doen ze volgens mij iets van een week mee. met 12 paarden. stallen worden 1x per week helemaal leeg getrokken en voor de rest dagelijks opgestrooid met 0,5 tot een hele plak per stal.

spephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:27

Bedankt voor jullie reacties.

Niemand anders die me een antwoord kan geven op hoeveel KG een paard verbruikt aan stro/hooi/kuil?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:37

spephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:43

Dat is een handige link, dankjewel!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:29

misschien kan je is langs een manege gaan en het daar vragen?! die zullen toch wel weten wat een paard/pony ongeveer verbruikt?!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:40

spephanie schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Niemand anders die me een antwoord kan geven op hoeveel KG een paard verbruikt aan stro/hooi/kuil?

Ik sta en werk vrijwillig mee op een stal met 50 paarden en ik geloof dat we per week ong 1 a 1,5 grote baal stro verbruiken als we met de hand opstrooien.
De stallen worden opgepot en gemiddeld 1x per 3 weken leeggehaald.
Als we met de machine opstrooien verbruiken wel wel meer ik schat zo'n 2 a 2,5 baal per opstrooi beurt.
Verder zal een gemiddeld paard ong 10 kg hooi/kuil per dag nodig hebben. Kleintje iets minder en grote iets meer.

Hou even in je achterhoofd dat dit wel schattingen zijn maar je hebt beetje een richting.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:49

capopjekop schreef:
spephanie schreef:
hoi

NEE, mijn berekening is Per Paard Per Maand

Dit komt dan eigenlijk op precies hetzelfde neer. Of je het nu per paard/per maand berekent, of per 30 paarden/per dag.. :+

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:03

hooi per paard per dag is bij mij 15kg, stro is erg verschillend per paard. Bij mij krijgen ze geen kuil.
ik kom dus op +- 450kg hooi per paard per maand.. Dat isn met het weer zoals het nu is, als het kouder wordt merk ik dat ze meer nodig hebben.
Bij mij hebben ze 4x4 boxen met daaraan paddocks van 8x4. hier staan ze alleen in de avond en nacht overdag niet. Mijn stro verbruik is dus niet echt te vergelijken met anderen. Doe ong 3weken met een baal van 400kg over 4 paarden en een pony. Das vrij weinig dus,

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:05

Epony krijgt hier 7 a 8 kg voordroog per dag.
Paard zou ik (afhankelijk van de grootte) een kilo of 10-11 voeren.
Dit is per dag.

Op mijn oude stal stonden de paarden gemiddeld 20 uur per dag in stal (3x3) en ging er bij mijn Epony iedere dag ca 7 kilo stro in.

Nu staat ze 8 tot 10 uur per dag buiten (winter), staat ze in een box van 4x4 en gaat er ongeveer 5 kg stro in per dag. Nu is die van mij erg schoon, dus staat ze op 20 cm stro omdat er wel iedere dag bij komt en weinig uithoeft.

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:01

ik ben ook beniuwd lees met je mee

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:33

ook ik lees dit even mee

spephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:49

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, sommige zijn erg nuttig!!
Uiteraard zijn meer antwoorden nog welkom ;)