Dekenvraag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kwpn123

Dekenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:30

Ik vroeg mij af of een 300 gr deken te dik is met dit weer of juist niet? Het gaat om een ongeschoren paard, hij heeft net vorige week zijn winterdek gesloopt maar weet niet hoeveel gram dat ongeveer was. Heb een premiere 300gr gezien maar wil niet dat mijn paard het te warm krijgt. Verder heeft hij geen wintervacht.
Wat is jullie advies?

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:31

Tja, ik ben helemaal geen voorstander van een deken op een ongeschoren paard. Ze maken toch een wintervacht aan want dat gebeurt vooral onder invloed van het korten van de dagen in de herfst. Weliswaar blijft deze vacht met een deken op wat korter, maar het is wel degelijk een wintervacht. Dat betekent dat de haren anders zijn van structuur (brosser, meer luchtbelletjes waardoor de vacht beter isoleert) en dat er een ondervacht aanwezig is. Ongeacht onder welke omstandigheid dit paard wordt gehouden lijkt mij 300g op een ongeschoren paard veel te veel. Zeker bij deze temperaturen. Een paard heeft het niet snel koud. Een ongeschoren paard dat voldoende ruwvoer tot zijn beschikking heeft hoeft geen deken op in de winter. Ook niet in een buitenstal. De vertering van ruwvoer werkt als een kachel en houdt het paard, samen met de vacht, prima op temperatuur. Je kunt er alleen nu de deken niet meer afhalen maar zet hem dan onder een lichtere deken. Voor volgende winter zou je kunnen overwegen om je paard dekenloos te laten. Vind je dat te lastig met rijden dan kun je hem beter in de herfst zonder deken een wintervacht laten ontwikkelen, deze als het kouder wordt scheren en het paard dan een deken opleggen. Naar mijn idee is het één van beide: met wintervacht zonder deken, of zonder wintervacht (geschoren) met deken.

Livito

Re: Dekenvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:34

als je hem nu zonder deken hebt staan is 300 wel te warm want dan heeft hij al genoeg vacht aangemaakt .
als je optijd begint met dekens kan het prima :j , ik heb die van mij nu ook ongeschoren onder 300 staan (wel dun vachtje)

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:29

Heb mijn ongeschoren paard nog zonder deken staan...alleen een regendeken met slecht weer. Hij heeft veel minder vacht dan de andere paarden op het land maar met deken krijgt hij het echt te warm en als ze gaan zweten onder hun deken worden ze veel sneller verkouden/ziek/ diarree. Bovendien moet je wel heel veel dekens op gooien tegen de tijd dat het ECHT koud wordt. Ze kunnen het met deze temperaturen veel beter zelf uitzoeken en ik zou pas een gevuld deken op doen als het echt heel koud wordt. Met veel regen kan je altijd een regendeken op doen. (staat je paard altijd buiten? of ook op stal?)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:52

Ik heb een ongeschoren paard met 0 grams regen deken staan. Als het gaat vriezen doen we er een 100/150/20 grams op, we moeten even kijken welke deken we kunnen vinden. Maar ik zou geen 300 gr op doen

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:09

Die van mij ongeschoren ook 300 grams, ongeschoren, heel dn vachtje.

Shet die geschoren is, ook 300 grams.
Het lig er ook aan, leg hem op zou ik zeggen, en kijk een paar uur later, hoe je paard eronder voelt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:14

Die van mij heeft een heel dun velletje, bijna een zomervachtje en is ongeschoren. Ze heeft nu een 150 grams op. Ze stond ook niet overdreven vroeg onder de dekens, ze heeft gewoon geen wintervachtje nodig (denkt zij). Als het kouder wordt, krijgt ze een 300/350 grams op. Mocht het nog veel kouder worden, komt er een staldeken onder van 100 gram.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:01

Nu 300 gram vind ik veel, tenminste waar ik woon is t snachts nog warm'

Ik hield altijd dit een beetje aan:
Boven 12 graden (snachts) : geen deken
Tussen 8-12 graden: 0 grams
Tussen 3-8 graden: 150 grams
Tussen -3-3 graden: 200/250
Lager dan -3: 300 grams
Vanaf de -12 snachts deed ik 400 op, dat was een beetje de max.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:55

Ik heb net gevoeld, en zowel bij mijn geschoren shet als bij mijn ongeschoren kwpner voelen prima onder een 300 gr,
staan helemaal niet klam of hebben t koud..
dus hun houden hem voorlopig lekker op

pollewoplabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:45

Mijn paard heeft nog nooit een deken op gehad! Alleen na het rijden een zweetdeken maar die haal ik er na een uurtje weer af.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:58

kwpn123 schreef:
Ik vroeg mij af of een 300 gr deken te dik is met dit weer of juist niet? Het gaat om een ongeschoren paard, hij heeft net vorige week zijn winterdek gesloopt maar weet niet hoeveel gram dat ongeveer was. Heb een premiere 300gr gezien maar wil niet dat mijn paard het te warm krijgt. Verder heeft hij geen wintervacht.
Wat is jullie advies?

Ik vind dat voor een ongeschoren paard best warm. Hier staan ze ongeschoren momenteel onder de 220 grams en dit weekend, bij 10 graden, gaan ze onder de 100 grams. 300 is hier echt voor dagen onder de 0 graden. Wat zou je anders op moeten leggen als het straks wel 15 graden vorst geeft?

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:21

Toen ik vorig jaar mijn paard kreeg, had hij een 150 grams deken op, die kreeg ik mee... die deken was niet meer heel en zat onder de uitwerspelen.. ik heb hem later maar weggegooid en een 300 grams deken gekocht.. ik deed dees op en het was geen probleem.. maar het was ook wel wat kouder toen..
je kunt ook 2 dekens van 150 gram kopen, als het te warm is doe je er eentje af en als het kouder is weer eentje op.. tis maar een idee :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:48

Slotje, er is een centraal dekentopic op SV.