Bezigheidstherapie shetlanderhengsten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Bezigheidstherapie shetlanderhengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 01:23

Hallo blokkers,

Ik heb wat rond gekeken op bokt en internet maar misschien hebben jullie nog wat tips.

Even wat informatie:
Shetlander hengst rakker 12 jaar
Shetlander hengst Joey 2 jaar zoon van rakker
Stal 2,5 bij 2,5 meter met onbeperkte uitloop op paddock van ongeveer 5 à 6 x de grote van hun stal.
Uitloop verhard
Ze krijgen bijna onbeperkt ruw hooi (van eigen land) met kruiden en van alles er door. Meer geven eten ze niet op dus ze zijn voldaan
Daarnaast krijgen ze 2x op een dag een klein emmertje dailyplus (hier zijn ze gek op) en peentjes of appeltje
Daarnaast krijgt rakker zijn training en Joey gaat zo nu en dan mee op wandel tocht en wordt gepoetst voor de rest mag hij jong zijn.

Nu verveeld rakker zich nog niet zo erg maar Joey wel. Ze spelen veel samen, hebben een jolybal, 2 flexibele voeremmers waarmee gegooid wordt, houtblokken om te knagen.

Nu vraag ik me af wat voor speeltjes kan ik ze nog meer aanbieden, ik zie namelijk dat overal Joey zich verveeld.

Vanaf morgen hebben ze een slowdeefer kliko dus ze zullen langer doen over hun eten. Maar graag zou ik wat dingen willen vinden voor de om ze wat te entertainen .

Ik ben opzoek naar wat betaalbare speeltjes graag ook nog klein beetje sloopproof maar iets wat ze van de straat kan houden :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Bezigheidstherapie shetlanderhengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:32

ik heb in de paddock een pion staan die erg geliefd is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:19

Wat voor training krijgt rakker? Er zijn namelijk veel dingen waar je een 2-jarig voorzichtig bij kunt betrekken. Zoals VD of meelopen naast de kar.

spephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:37

een grote pion is altijd veel speel plezier

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:00

Een grote pylon heb ik al aan zitten denken, is even kijken waar ik die vandaan kan halen.

@troi, rakker krijgt verschillende trainingen, van VD tot LLlijnen tot mennen. Het VD heb ik met Joey ook al een klein beetje opgepakt maar hij is nog erg uitbundig daar in.

Mee nemen naast de wagen durf ik nog niet omdat Joey gerust ergens boven opspringt en ik niet altijd iemand mee heb die Joey aan kan.

Ik pak Joey wel wel eens mee naast de fiets, dit gaat erg goed en vind hij leuk maar ik zoek dus nog wat dingetjes om de andere uurtjes wat te doen. Het ligt overigens er niet helemaal aan dat ze nu op de paddock staan, in de wei met voldoende gras merkte ik ook dat hij toch graag uitgedaagd wordt met leuke dingen of speelgoed. Daarnaast wil ik hem nog niet te veel belasten met trainingen.

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:22

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:08

kunnen ze met dit mooie weer niet overdag een paar uurtjes op het gras.

Mijn shets staan nu overdag lekker op de wei en 's nachts in een uitloop van 6x7 met een uitloopstal met hooi maar die hebben daar verder niks te 'spelen' eigenlijk

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:22

@ Polly jammer genoeg niet, ik woon in een gebied ruim 6 meter onder NAP en betekend dus hele erge natte voeten hier. Van de zomer zijn de sloten ook hoog in waterstand gehouden waardoor het extreem nat is. Weiland is jammer genoeg echt niet te doen anders had ik ze daar op gezet :)

Vandaar dat ik voor nu een alternatief zoek om ze toch bezig te houden, zodra het kan gaan ze gelijk het land weer op.

Vandaag hebben ze hun slowfeeder kliko gekregen, ben benieuwd wat ze daar van vinden en of het wat gaat schelen.

Het is ook niet zo dat ze er "slecht" bij staan maar ik merk gewoon dat ze lopen te rommelen en bezigheid zoeken en daar wil ik zoveel mogelijk aan voldoen voor ze :)

Ik denk overigens ook dat Joey gewoon leergierig is en nieuwsgierig, hij speelt extreem graag wil overal bij zijn en leert heel snel, Rakker heeft het namelijk niet echt nodig, maar Joey lijkt iets te kort te komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:28

hmm das zeker jammer, ik zit hier ook zeker niet droog en ook op klei maar ze lopen wel weer een paar dagen buiten.
Heb je al verschillende voerplekken?
Ik heb meerdere slowfeeder netten die ik op verschillende plaatsen hang liefst zoveel mogelijk los van de wand (midden in de stal bv) dan hebben ze ook wat te doen en moeten ze een beetje heen en weer lopen

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:37

Op dit moment heb ik verschillende voerplekken van los hooi. De slowfeeder is gemaakt sinds een paar dagen en deze staat er dus 1 van als proef. Wanneer dit goed bevalt komen er 1 of 2 bij.

Slowfeeder netten durf ik met de jongste echt nog niet aan, ik vind dat het te laag hangt en hij echt werkelijk waar overal in hangt op staat en doet. Net zat hij alweer tijdens het mesten met zijn voorbenen in de kruiwagen, veel te bang dat dat fout gaat en er is in dat opzicht geen 24uurs toezicht in de stal zelf. Als ik dan hooinetten op hang moet ik ze hoog genoeg hangen wat het allemaal niet bevorderd. Erg lastig dus en heb al veel zitten brainstormen er over en vandaar de vraag naar bokt toe :)

Mijn weiland is overigens echt puur een laagje water nu, ik heb ruimte zat dus stukken zwart lopen is geen probleem opzich maar het is zo nat dat ze er niet eens in willen. Daarom houd ik ze nu dus ook gewoon op het droge.