wij zijn op zoek naar een geschikte heg om rond onze rijbak en longeercirkel te zetten. Ik had ooit een keer een topic gezien op bokt, waarin ze spraken over een heg die geen vliegen aantrok en niet giftig was voor paarden. Een soort 'paardenheg' dus, maar ik kan nu nergens meer dat topic terugvinden. En in verdere topics met dezelfde vraag vind ik eigenlijk geen duidelijk antwoord. Dus bij deze; weet iemand welke heg heel geschikt is voor deze dingen?
Wij hebben een laurierhaag (langs de hele oprit). Is fijn want blijft altijd groen. Minder is wel dat ze heel erg breed worden en ieder jaar een keer of 2 gesnoeid moeten worden.
En Laurier is giftig voor paarden, dus m.i. minder geschikt, zoals eigenlijk alle groenblijvende struiken. Haagbeuk is het mooist vind ik persoonlijk en verliest weinig blad.
Wij hebben rozenbottels langs de paddocks, en meidoorn langs de bak. Meidoorn is leuk zolang je er niet door hoeft en je het niet hoeft te snoeien, want er zitten flinke dorens in
Delphi2
Geplaatst: 27-12-11 17:30
Wij hebben ook meidoorns langs de bak, zo lang je niet van je paard in de heg valt prima haag Alleen niet wintergroen, maar in bloei is de haag wel prachtig!
Het is toch de bedoeling om een haag naast de bak aan te planten? Niet om naast je wei te planten. Dus m.i. geen enkel bezwaar om die naast een bak te zetten. Daar rijd je in, toch?
@ peteritus1: Volgens mij is TS juist opzoek naar een haag de niet giftig is voor paarden. Beukenhaag zie ik vaak maar ik zou eerlijk gezegt niet weten of die vliegen weg houdt
Anoniem
Geplaatst: 27-12-11 19:21
Wij hebben een beukenhaag (geen idee welke) naast de weides staan. Ze eten er niet van (zit stroomdraad voor) en hij houdt zijn blad mooi. Helaas zijn ze nog niet al te groot
Bedankt voor de reactie's. Ik ben inderdaad op zoek naar een haag, langs de bak. Maar naast de bak hebben wij een weide waar de paarden inlopen, dus de haag/heg komt tussen de bak en de weide in te staan. Ze kunnen er makkelijk van eten als ze zouden willen vanuit de weide. Vandaar dat ik liever niet heb dat ze giftig zijn.
ReneeMonty
Geplaatst: 27-12-11 20:37
Haagbeuk, gewone beuk en meidoorn zijn de 3 die het meest gebruikt worden. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen. De haagbeuk verliest al zijn blad. De beuk daarentegen houd zijn blad het word wel dor waardoor het ritselt in de wind, sommige paarden vinden dit dus eng. De meidoorn heeft enorme stekels zou zelf die niet nemen door die stekels. Vind de haagbeuk het meest geschikt bij paarden al zullen andere mensen weer een andere voorkeur hebben.