Schuilstal met lamellengordijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Schuilstal met lamellengordijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 13:38

Ik zou eigenlijk de ingangen van de schuilstal willen voorzien van lamellengordijnen tegen tocht, vocht|regen en kou ( als 't ooit nog 's winter wordt!)..
De lamellengordijnen zien er zo uit:

Afbeelding

Wie heeft hier ervaring mee?
En is het te doen om de paarden te leren dat ze er zelf ( dus zonder begeleiding) doorheen kunnen lopen om naar binnen en buiten te gaan?
Naast de landbouwwinkel.nl is er ook nog een bedrijf dat Flappies" heet - heeft iemand daar ooit wel 's van die plastic stroken gekocht?

capopjekop

Re: Schuilstal met lamellengordijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:44

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:51

De juiste werking heeft alles te maken met de breedte, dikte en windsnelheid.
Te dunne/smalle lamellen kunnen zelfs ronduit gevaarlijk worden als er een te harde wind recht op staat.
Persoonlijk zie ik dan meer in 2 klapdeuren van lamellen of ruim voor de ingang 2 palen met winddoek monteren als windbreker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:38

Ik heb ze van Flappies en ze werken heel leuk...totdat het echt hard gaat waaien , ze slaan hier dan de glaasjes uit de lampen die op 2,5 meter hoogte naast de deuren zitten :=

Als je 1 deur hebt die toch al niet vol op de wind zit en je neemt de zwaarste en breedste flappen die je maar kunt vinden (halve meter breed ofzo moet wel volstaan denk ik :P ) dan is het een leuk systeem :P

De Fjord ging er hier direct doorheen , iets te eten binnen zetten en Fjord loopt wel , die vond het ook wel geinig , die flappen :P

Rena van mij was er bang van. Daar heb ik echt mee moeten oefenen en er ook een paar weken voor uit moeten trekken voordat ze er zelf doorheen durfde : eerst alleen de buitenste 2 flappen naar beneden hangen zodat ze die wel zag maar ze niet aan hoefde te raken om naar binnen te gaan :=

Dan na een paar dagen elke keer een flapje extra naar beneden.

En natuurlijk dan elke keer binnen voeren en binnen hooi ophangen zodat ze ècht naar binnen moest , anders had ze het niet gedaan :P

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:40

Ik heb niet zo'n stal, maar onze schuur heeft wel van die lamellen!
Enne, die paarden lopen er nu zo doorheen hoor. Als ze eens los lopen, lopen ze er zo doorheen richting hun box. Dus ja, dat is te doen :D

_cynthia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:40

hit actief stallen werken hier vaak mee, die zou je kunnen bellen voor ervaring lijkt mij.

rossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:44

Wij hebben ze ook en werkt prima.
Hebben een soort schuifsysteen waardoor je de ene helft ook over de andere helft kunt schuiven en dan een stukje open hebt.
Paarden waren er hier zo aan gewend. Kwestie van binnen voer leggen en klaar. :j

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:42

De flappies heb ik hier ook voor de deur van mijn schuilschuur. Werkt uitstekend, alleen met hele harde wind waaien ze alle kanten op.

Mijn Haf ging er zo doorheen (eten!! :Y) ), mijn ponytje had wat meer tijd nodig, die vond het geklapper in het begin wat eng. Nu kijken beide nergens meer van op en staan regelmatig met zo'n flap over hun hoofd...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:38

Heb ze ook gehad. In Duitsland gekocht jaren geleden. Je moet ze niet te licht hebben. Je kunt je paarden er makkelijk leren door te lopen. Bij mij was geen van de paarden er bang voor. Alleen bij hele erg wind wilde ze wel een ontiegelijke herrie maken. Ze mogen ook niet te lang zijn want dan gaan de paarden er op staan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:11

Offtopic berichten zijn verwijderd ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:13

Wij hebben ze ook hier op stal, bevalt goed, inderdaad met wind waaien ze behoorlijk, maar verder prima
Je moet alleen niet te veel grapjurken hebben die het leuk vinden om ze vast te pakken en er aan gaan trekken, ze zijn nog heel, maar voor mn gevoel is dat niet zo goed :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 02:45

Dank allemaal voor de adviezen!

We hebben voor de Flappies gekozen ( je moet haast wel met zo'n grappige naam) . we willen eerst één kant van de schuilstal ermee gaan "behangen" en als de paarden er goed mee overweg kunnen sluiten de de andere ingang er ook mee af. De éne opening van de schuilstal is behoorlijk beschut door een houtwal dus ik denk ( of liever gezegd: ik hoop) dat het met inwaaien wel mee zal vallen. En de andere zijde ligt in de luwte van de gewone stallen.

Het ziet er zo uit, nu nog zonder gordijnen:
Afbeelding

en de andere kant er tegenover:

Afbeelding

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 07:22

Ik ben benieuwd hoe het je bevalt en de dames.

Jouw paarden zijn nog meer verwend dan die van mij :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:28

Aha dát ontwerp :)
Je hebt dus al mijn idee van de windvang in hout uitgevoerd :D
Hoe liggen de ingangen nu; n/z - w/o ?? want als ze die doorgang nu gebruiken om te schuilen (ipv de echte schuilstal) dan kan het daar idd gaan tochten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:59

Oef , ik wens je succes met die brede doorgangen die toch nog aardig op de wind liggen :=
Bij ons staat het huis er enkele meters voor en dat helpt ook niet afdoende :P

Heb je de zwaarste / breedste / dikste flappies besteld die ze hebben , en laat je ze ver overlappen ?

Wel mooie schuilstal zo zeg , lekker ruim en toegankelijk :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:02

Mooie stal!!!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:15

De houten wand ervóór houdt de oostenwind er al uit en dat is meteen een mooie poetsplaats geworden ( ook handig voor de smid, staat-ie lekker droog als het regent!). De zij-ingangen liggen min of meer west aan de ene kant en noord aan de andere kant. Met de harde wind van een aantal dagen geleden tochtte het wel een beetje ( vandaar ook het idee van de gordijnen) maar de stal is vrij diep en achterin is het tochtvrij. De foto vertekent een beetje maar het is een grote stal: 8 meter breed en zo'n 6 meter diep. Mijn twee dames hebben ruimte genoeg! We hebben de flappies van 3mm en 30 cm besteld - de overlap aan weerszijden van de stroken wordt 5|6 cm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:19

Je kijkt nog ruim over die houten wal heen , lijkt nu niet echt een indrukwekkendere barrière dan hoe het hier bij ons is :=

Voel je al weinig wind dan daar als het flink waait ? Dan heb je misschien nog een kans dat je niet onthoofd wordt door een flappie ;)

Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 11:22

Op de plek waar je nu de houtwal ziet, staat normaal gesproken de trailer. Die houdt ook het nodige tegen.
Nu ja, we gaan zien hoe en of het werkt..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:22

Dat is inderdaad een ruime stal. We gaan hier thuis ook zoiets maken. Ze hebben al een tochtvrije schuilstal, maar wilde graag ook een schuilstal in onze schuur maken, zodat de heren ook binnen konden eten (vooral voor ons handig met het voeren). De andere schuilstal staat aan de andere kant van de paddock, en was te ver om heen te gaan met hooi als het flink waait. Daarnaast was hij te klein om te voeren, dus hadden we de voerkisten buiten staan. Nu hebben ze dus een stuk in de schuur, waar ze ook kunnen eten, en wij droog kunnen voeren.

Ik ben ook op zoek naar zo'n tochtgordijn voor de grote ingang die ze hebben (zit helaas echt op de windkant), dus ben benieuwd hoe jou flappies gaan bevallen. Wij gaan eerst op de windkant een scherm plaatsen om de meeste wind op te vangen (dus ingang verlengen en meteen ook deel overkappen buiten nog voor extra ruimte), maar als dat niet voldoende is, dan ook aan een tochtgordijn :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:23

Aha , dat kan nog schelen dan wellicht ja , als er nog een extra blokkage voor staat :)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:42

Ik heb je idee aan Paul voorgelegd :D :D :D ik kon zijn reactie aan raden; straks willen de dames ook nog parket en sfeerverlichting :D :D
Kortom hij vindt het volledig overbodig. Hadden ze maar geen paard moeten worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:43

En is de meest open kant nu ook de Noordkant ?? Dan lijkt dat de meest logische plek. Mochten ze het eng vinden dan kunnen ze altijd nog aan de andere kant naar binnen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 12:16

janouk schreef:
Ik heb je idee aan Paul voorgelegd :D :D :D ik kon zijn reactie aan raden; straks willen de dames ook nog parket en sfeerverlichting :D :D
Kortom hij vindt het volledig overbodig. Hadden ze maar geen paard moeten worden.

Zo zie je maar hoe mannen kunnen verschillen! Het idee van de gordijnen komt namelijk van mijn Henk.. niet van mij! _O-
Vind het wel lief van 'm hoor!