Nog meer paarden met een trimfobie ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Nog meer paarden met een trimfobie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 11:15

Hallo,
Heb dit weekend eens de megalange manen van mijn merrietje onder handen genomen. Ze waren erg ongelijk en hierdoor vond ik het maar eens tijd om ze netjes kort te trimmen.
Mijn merrie is er nu 4, maar ik kocht ze niet zadelmak waardoor ze dus nog wat groen is en sommige dingen nog niet kent waaronder dus het manen trimmen.
Het begon dus heel gewoon, ze stond vast en ik begon een plukje te trekken. Plots probeert ze zich zo hard los te trekken dat het katoen van haar halster doorscheurt en heb ze nog net kunnen tegenhouden om er vandoor te gaan >;) Had het sne ldoor bij het vasthouden van het volgende plukje manen dat het hierdoor kwam. Heb haar dus in stal gezet met touw rond hals dat ik vasthield (halster was ondertussen dus kapot) en probeerde rustig verder te doen. Het is een hele opgave geworden om het kunstwerk af te krijgen en het eerste kwartier heeft ze echt alles geprobeert: slaan, strijgeren, kopstoten,... Hierna gaf ze wat op en zwierde ze enkel nog wat met haar hals iedere keer ik een plukje vastnam.
Het viel me wel op dat het geen pijn deed, want ze deed haar oren niet naar achteren en als ik ze even losliet om de manen uit haar stal te gooien kon ik ze erna gewoon terugnemen dus ik denk meer dat ze gek word van het gekietel ?!

Mijn eerste merrie kon hier ook niet tegen en de enige keer dat ik haar manen heb getrimd heeft er uiteindelijk iemand moeten helpen met praam.

Zijn er hier nog paarden die het zo verschrikkelijk vinden om getrimd te worden ?

Grtjs

Maaiike94

Re: Nog meer paarden met een trimfobie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:36

Hier hetzelfde probleem, mijn paard heeft ook een bloedhekel aan manen trekken.
Goed dat je toch doorgezet hebt met je paard.

Ik laat nu de manen lang groeien, rij toch enkel recreatief.
Om het bij te werken gebruik ik nu een solocomb, dat is een soort manenkam met mesjes erin.
Ook prima te gebruiken voor manen inkorten trouwens.

GLKC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:40

Mijne doet exact het zelfde. Ik heb uiteindelijk na een aantal keren opgegeven.
Bij mij gaat er nu de schaar in wel een op manier dat het er redelijk getrokken en niet (te) rechtgeknipt uit ziet. Eigenlijk doe ik het zelfde als wanneer je ze trekt alleen knip ik het stukje wat je normaal trekt.
Dat gaat goed dus hij blij en ik blij.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 12:17

Ik had bijna opgegeven :o
Ze heeft wel 2-3 keer mep gehad, want last of geen last, slaan of stijgeren naar baasje mag niet.
Na iedere 15 cm vordering zonder al te moeilijk te doen kreeg ze snoepje of stukje appel en dit had ze dan ook wel snel door :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:13

de mijne, ja. heb het járen geleden ooit één keer geprobeerd, omdat 'het zo hoort', maar mijn God wat een beestenpesterij. en waarom? omdat geknipt minder mooi is? ik vind het echt belachelijk.
er zijn paarden die genieten van het manen trekken, veel zijn het er echter niet.

een paard acteert niet, en heeft altijd een reden voor dergelijke vormen van verzet. jouw paard heeft willen aangeven dat je haar waarschijnlijk bezeerde. en in plaats van naar je paard te luisteren krijgt ie op z'n sodemieter. persoonlijk vind ik dat niet echt normaal. een paard reageert niet voor niets zo hysterisch.

een paard heeft geen geluid om pijn mee te duiden, en oren naar achteren is géén pijnsignaal. het feit dat ze je toelaat geeft aan dat ze je wel graag wil vertrouwen, zorg dan ook dat je te vertrouwen bent.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 10:01

Ze is 4 jaar en haar manen werden nog nooit gedaan. Ze moet het ook wel leren hé. Het deed haar ook geen pijn anders had ik niet voortgedaan, het was eerder dat het haar jeuk gaf. Ik ken mijn paard goed genoeg om te weten hoe ze pijn aangeeft zeker met wat we het laatste jaar hebben voorgehad. Het is wel een merrie met heel veel karakter en ze is nu zo in een fase waar ze alles probeert en waar ik niets mag toelaten. En als een paard naar mij slaat krijgt het een mep, zou niet graag hebben dat als er ooit een veearts iets moet doen hij de stal word uitgemept ook al is de verzorging niet zo leuk...

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:23

HOe gaat dat manentrekken dan in zijn werk? :? Heb er nog nooit van gehoord.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 10:57

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:49

betadine schreef:
Een filmpje zie je hier
Het is wel wat stuntelig, maar ik vond geen ander filmpje :=
http://www.youtube.com/watch?v=jewpJviqYLY

Door het trekken verdun je de manen en geef je een meer natuurlijk effect

Dank je wel! :D

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:54

betadine schreef:
Een filmpje zie je hier
Het is wel wat stuntelig, maar ik vond geen ander filmpje :=
http://www.youtube.com/watch?v=jewpJviqYLY

Door het trekken verdun je de manen en geef je een meer natuurlijk effect

Beter kun je dan wel even de manenkam tegenhouden, minder pijnlijk :')

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:16

betadine schreef:
Ze is 4 jaar en haar manen werden nog nooit gedaan. Ze moet het ook wel leren hé. Het deed haar ook geen pijn anders had ik niet voortgedaan, het was eerder dat het haar jeuk gaf. Ik ken mijn paard goed genoeg om te weten hoe ze pijn aangeeft zeker met wat we het laatste jaar hebben voorgehad. Het is wel een merrie met heel veel karakter en ze is nu zo in een fase waar ze alles probeert en waar ik niets mag toelaten. En als een paard naar mij slaat krijgt het een mep, zou niet graag hebben dat als er ooit een veearts iets moet doen hij de stal word uitgemept ook al is de verzorging niet zo leuk...

een paard met respect voor, en vertrouwen in zijn eigenaar/ verzorger slaat niet. ik hoef mijn paarden dan ook nooit 'terug te slaan'. begin bij het begin, als een paard je op zo'n manier uitprobeert zit er echt in je basis iets niet goed.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:22

Ik heb het ooit wel eens bij een paard dat het echt niet leuk vond met een praam gedaan.
Maar liever doe ik dat natuurlijk niet.

Hele kleine plukjes nemen helpt.
Verder kun je, als je manen niet dik zijn ook kiezen voor snijden. (dan heb je een kammetje met een mesje erin) Dat trekt minder. en geeft toch een mooier effect als knippen.

verder tijdens het poetsen af en toe een plukje pakken er ertussen uit trekken, zodat ze langzaam went aan het gevoel, kan ook helpen.

Kun je verder wel goed haar manen kammen?
anders zou je haar daar als eerste goed aan moeten laten wennen en dan stap voor stap verder.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:07

Hier hebben ze lange manen maar als ik "trimfobie" hoor, dan denk ik direct aan de oren van mijn paard. :D Het is net Alf met die lange plukken. Zodra hij een schaar hoort dat ook maar iets verder in de buurt komt van zijn oor dan de kaaklijn of halverwege de hals wordt hij knetter vervelend. Begint dan flink met zijn hoofd te slaan. Als veulen hebben ze hem de oren een keer uitgeschoren, dus ik denk dat ze hem toen in de houtgreep hebben genomen. Maantop en oren bijknippen is nagenoeg onmogelijk. Heb al van alles geprobeerd. Enige wat werkt is hem er mee te overvallen tijdens het eten. En dan nog lukt het per voerbeurt maar bij 1 oor. :+

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:13

@ bravura, dat zit 'm meestal in de manier van benaderen. ik wed dat je paard met het aandoen van een halster of hoofdstel bijvoorbeeld geen problemen heeft.

waarschijnlijk heeft hij er ooit een slechte ervaring mee gehad (wss ook zijn eerste, dus nooit een echt goede, waarbij het in alle rust en ontspanning van beide partijen gedaan werd). soms kan het heel lang duren voor zoiets weer OK is, neem gewoon de tijd.

nog even over het trekken, ik ken paarden die er gewoon voor gaan staan en van genieten, maar heb zelfs weleens een manenkam zien bloeden door het trekken. het kan dus wel degelijk zeer doen, óók met kleine plukjes. net als bij mensen is dit heel erg verschillend per individu.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:06

Je wilt niet weten op hoeveel manieren en met hoeveel rust (en tijd om aan het knipgeluid te wennen) we het hebben geprobeerd. Hij gooit zijn hoofd omhoog en ik vind dat te gevaarlijk, als hij verkeerd weg draait steek ik hem in zijn oog. Dat wil ik niet mee maken. Verder kan ik alles knippen. Behalve die maantop en oren....zodra die schaar in de buurt komt gooit hij zijn hoofd omhoog.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:02

ik ben een lange manen liefhebster ,maar manen trekken lijkt mij erg pijnlijk :j
heb het een stalgenootje ooit zien doen bij haar pony..........kort vastgezet met praam om :(:)
en idd zag je ook weleens bloed :j

als je bij jezelf een paar haren eruit trekt doet dat behoorlijk zeer, lijkt mij bij een paard ook!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 19:00

Tuurlijk doet trekken zeer. Iedereen die roept dat dit niet het geval is, wil ik persoonlijk het verschil tussen snijden, knippen en trekken wel even laten voelen.

Ik doe het ook nooit meer bij mijn (sport)paarden. Ik kortwiek de manen gewoon met een mesje, dus snijden. Er is geen paard meer die daar een hekel aan heeft.
Met invlechten smokkel ik dan een beetje, zodat je niet ziet dat de ene knot wat dikker is dan de andere. Probleem opgelost en paardenplagerij is nergens voor nodig.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:20

@ bravura, precies, maar dat is ook direct wat ik bedoel. één van mijn dieren heeft het ook gehad, maar ik moet zeggen dat na járen er nog steeds verbetering in zit. ik kan er met de schaar bij, alleen het plukje dat uit het oor groeit van binnenuit kan ik niet knippen, de rest wel. heeft ook heel lang geduurd hoor, maar het groeit met de mijne dus nog steeds.

@ marion71, amen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:30

betadine schreef:
Ze is 4 jaar en haar manen werden nog nooit gedaan. Ze moet het ook wel leren hé. Het deed haar ook geen pijn anders had ik niet voortgedaan

Iets lostrekken dat vast zit aan een levend wezen doet altijd pijn. Bij sommige paarden zitten de haren beter vast dan bij anderen, waardoor het nog meer pijn doet.

Als je percé wil trekken doe het dan als paard warm is, dus na het werk en neem echt kleine plukjes. Fijner voor allebei is om of te leren vlechten met de lengte manen die ze heeft of om een heel andere techniek te gebruiken.