Hoe hout eten stoppen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Hoe hout eten stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:52

Ik ben een beetje ten einde raad momenteel, mijn inspiratie is op! Ik hoop dat jullie nog goede ideeën hebben die mijn 2 Fjorden, alias Eddie en Willem bever, van het hout eten afhouden >;)

Ik woon sinds augustus in Zweden en mijn stal is van hout. Mijn paarden vonden dit meteen al een zeer smakelijk hapje, dus na twee weken hebben we stroomdraden in de stal gespannen zodat ze niet meer in de wanden konden bijten. Dit hielp goed, tot ongeveer een week of 4 geleden. Het is hier inmiddels flink winter en er ligt een behoorlijke berg sneeuw. De dames staan dus in mijn rijbak overdag, welke inderdaad ook is voorzien van een houten afrastering. Ook hier hebben we inmiddels stroomdraden langs moeten zetten, omdat ze ook daar bijna alle palen flink beschadigd hadden in een dag tijd!

Voordat jullie beginnen te roepen dat ze niet genoeg te eten hebben: ze hebben continu de beschikking over ruwvoer wat ze met smaak eten en een rode mineralen liksteen, er mankeert ze verder niets.

Inmiddels is het zo erg dat onze hooiruiven in de rijbak bijna volledig opgegeten zijn, dus die zijn sowieso afgeschreven. Mijn stal begint inmiddels ook aardig beschadigd te raken, de dames vreten namelijk gewoon tussen de stroomdraden door. Ik heb al van alles geprobeerd: anti-bijt middel likken ze er gewoon af alsof het slagroom op de taart is 8)7 , grof zand door de verf helpt ook niet (schijnt zeer te doen aan de tanden, maar die van mij trekken zich er niets van aan), kippengaas trekken ze er gewoon vanaf en als laatste redmiddel heb ik deze week overal sambal aan gesmeerd. En inderdaad: ze vreten het gewoon op zonder blikken of blozen (ik heb het zelf geproefd en heb meteen onder de kraan gehangen, dus daar lag het niet aan).

Zoals jullie misschien snappen ben ik ten einde raad... Ze eten met z'n tweeën gewoon mijn hele stal op!
We hebben al besloten dat we de boxen zelf gaan vervangen voor exemplaren van tralies en govaplast, maar de buitenwanden blijven van hout, die constructie kunnen we gewoonweg niet veranderen! Daarbij is het vervangen van de boxen niet goedkoop, dus dat kunnen we pas eind 2012 of begin 2013 realiseren...

Degene met de gouden tip mag hier een week lang gratis logeren! :D

petitparis

Re: Hoe hout eten stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:58

heb je heel fijn hooi? Misschien missen ze ook wat structuur en helpt het om wat stro bij te voeren. Verder kan ik me niet direct inbeelden wat je anders zou kunnen/moeten doen.

Ik vrees dat dit gedrag ook voor een stuk "geconditioneerd" is ondertussen...

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:02

Een ijzeren strip op de randen monteren? Omheining/stallen bewerken met carboleum?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:04

kribox erop smeren zou ik zeggen, maar of ze dat in zweden verkopen...
Da's speciaal om dit soort houtvreterij te stoppen! :D
(ons vorige paard schuurde met haar tanden langs de staldeur als ze ongeduldig was, hele geul in de deur := maar daarna dus niet meer)
*edit: het heet Cribox, en het is te kopen bij o.a. de Paardendrogist of Agradi ;)
t'is er in bruin en kleurloze uitvoering.. En van Leovet (anti-bite) en Excellent zijn wat goedkopere uitvoeringen, als je een hele binnenbak moet doen ;)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:10

carbolineum zou ik zeggen.. maar die van mij hapte daar ook doorheen, ik heb hier en daar dus metalen strippen en platen in mijn stal geschroefd.. maar ja dat is alleen haar stal, geen hele omheining.

ze krijgt zo af en toe ook een boomstam in de paddock, die stript ze helemaal kaal.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:13

@petitparis: daar ben ik dus ook bang voor! Ze krijgen gemixt grov stengelig hooi met fijn voordroog en kunnen dus zelf kiezen wat ze willen eten.

@_Sim_: die hebben we al op de deuren zitten, maar ze knagen juist op de vlakke delen van de stal en daar kunnen we geen strips op zetten[*]

@_l_amanda_l_: we hebben het gehele assortiment anti-bijt wat hier te koop is al geprobeerd, ook cribbox, maar dat eten ze gewoon met smaak op :j

Carboleum zou ik kunnen proberen, even kijken hoe ik daar aan kan komen. We voeren ze al boomstammen, maar wat niet mag is natuurlijk veel lekkerder!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:17

je zou de wanden kunnen bekleden met landbouwplastic. of de wanden bekleden met betonplex,krijgen ze geen grip op.

Hier doen ze het ookidd, ik heb ook geen gouden tip. Al heeft mijn stalgenootje vandaag een stam appelboom in de box gelegd.

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:20

kokosmatten tegen de kant aan schroeven. Dat steekt in het tandvlees als ze eraan willen bijten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:20

En als je nou eens een aantal wilgentakken in de stal hangt zodat ze daar van kunnen eten?

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:25

Oei hout en paarden is absoluut geen goede combinatie! Daar zijn wij inmiddels ook achter (hele schuilstal is letterlijk opgegeten door de paarden). Wat helpt is cribox maar dit helpt maar een relatief korte tijd en is vrij lastig om voldoende dik aan te brengen aangezien het erg hard en dik is (tip:doe het kort in de magnetron ;) ). Cribox is duur en dus vrij lastig om goed en overal aan te brengen. Reken op meerdere potten a 10 euro per behandeling. Wat je ook kunt doen is kippengaas aan de binnenkant van de stal aanbrengen. De paarden kunnen dan niet meer bij het hout komen. Maar vergeet niet ook het plafond te doen (mits het van hout is natuurlijk :P ) want ze vinden letterlijk iedere cm die je hebt overgeslagen ~~}>

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:28

Bij mij begonnen ze aan de hooibakken, heb er hoefteer opgesmeerd. Helpt goed!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 21:32

Carboleum is ook niet meer wat het vroeger was. De stof die het eten tegenhield, zit er niet meer in. Dat werkt ook niet meer afdoende. Hier hebben we kunststof waar de paarden bij kunnen met tralies. De paal in het midden hebben we inmiddels beschermd met een metalen huls. :+ Hopelijk vind je snel de oplossing. Hoefteer zou idd nog kunnen helpen.

evertw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 22:29

Mijn paarden zijn er sinds kort mee begonnen. Antibijt erop gesmeerd maar idd dat helpt ook niet. Liktstenen opgehangen, daar maken ze goed gebruik van maar blijven toch bijten. Ben expres hiernaar toe gekomen om te kijken wat anderen er aan doen. Ga denk ik nu maar beginnen met kippengaas.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 23:23

Bedankt voor alle tips, ik ga de hoefteer proberen aan de hooiruiven en we gaan morgen kippengaas bevestigen aan de wanden en dat lussen we dan door met de stroomdraad die er al zit zodat overal stroom op staat. Wordt vervolgd!

Noordzeenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:38

Vervelend probleem. Onze paarden doen het af en toe, gelukkig niet zo erg als de jouwe. Wat misschien te proberen is, is het insmeren van het hout met hun eigen mest. Tenzij ze dat ook eten, dat kan dan weer wijzen op een tekort aan mineralen en vitaminen.
Het zou ook dieper kunnen zitten: er is onderzoek gedaan dat uitwijst dat er verbanden bestaan tussen maagzweren en stereotypisch gedrag. Het is wellicht een idee je dierenarts te vragen om te controleren op een teveel aan maagzuren.

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:55

:o afgetapte olie van auto of brommers er op smeren goed dik, dus enkele keren als dat niet help ,helpt er niets meer succes {:)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:50

Mijn paard was aan de bovenste balk begonnen,maar daar zit nu overal kippengaas overheen en nu blijft ze eraf,aan de deur kan ze niet bijten omdat dat kunststof deuren zijn die op hout lijken en zijn afgewerkt met stalen strippen.

Misschien kun je stalen plaatwerk aan de deuren laten maken en de rest van de binnenkanten afzetten met strippen en kippengaas.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 02:55

Wel, ipv het gévolg te bestrijden, kun je wellicht beter naar de oorzaak kijken?

Even kort:

Citaat:
Een paard hoort niet in een stal thuis, want:

- Paarden hebben geen dag- en nachtritme
- Paarden horen niet langer dan een uur achtereen stil te staan
- Paarden besteden 14 uur per dag aan het eten, bewegend
- Paarden leggen dagelijks minimaal 30 Km af
- Paarden zijn geen nest- of grotdieren maar slapen op de open vlakte
- Paarden worden gefrustreerd, gestrest, agressief en apathisch als ze alleen in een box staan. (Dat is één van de conclusies van onderzoekster Machteld van Dierendonck van de Universiteit van Utrecht.)

psychische gevolgen:
Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Stalondeugden hebben niets met ondeugendheid te maken maar zijn een signaal van een dier in geestelijke nood.

lichamelijke gevolgen:
Langdurig stilstaan vermindert de doorbloeding van het lichaam van het paard en kunnen afvalstoffen zich ophopen in het lichaam en schade veroorzaken (spierverzuring, ziektes etc)

Als je echt 'ten einde raad' bent (en anders hoop ik ook) zet je paard gewoon 24/7 buiten. Ook alleen 's nachts op stal is een lánge tijd....

edit: even in je profiel gekeken, ben ronduit geschokt van wat ik daar las 'alles wat een paard zich kan wensen' sorry, ik bracht m'n bericht in eerste instantie netjes, maar een paard wenst zichzelf niet in een stal! En je fjordjes laten je gewoon even weten dat die stal van je, veel is, maar niks wat zíj wensen... Maargoed, ik ben vrij zeker dat ik hier tegen een muur sta te praten (correct me if I'm wrong) en dat je naar je paarden óók niet luistert. Wat ik hoop dat je tóch doet en hopelijk 't zelf óók inziet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 03:16

Ze eens 24/7 buiten houden met een zooitje takken om op te knagen - kijken wat ze dan doen?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 03:47

Maartje1990 en TurdusMerula als jullie nu eens de openingspost gelezen hadden dan lees je dat TS in Zweden woont en er nu een behoorlijk pak sneeuw ligt daar en de paarden overdag in de rijbak gehouden worden,dus ze staan niet heel de dag op stal!

Tevens een paard 24/7 buitenhouden is ook geen waardige optie,net of die dieren van tegenwoordig zo blij zijn 24/7 buitengehouden te worden in de modder,dag en nacht regen op hun lijf of in de vrieskou met de Oostenwind op hun lijf of in de brandende zon heel de dag zonder schuilgelegenheid,is ook maar een achterhaalde gedachtengang van de mens tegenwoordig.

Gezeur hier altijd over dat 24/7 buitenhouden!!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 03:53

Maar ik zeg helemaal niet dat de paarden de hele dag op stal staan. ;)

Ik heb de openingspost gelezen, ik heb ook gelezen dat de paarden de hele dag in de bak staan.
Toch is er blijkbaar 'iets' dat er voor zorgt dat ze toch hout blijven knagen.
Daarom ben ik benieuwd wat de paarden zouden doen als je ze áltijd buiten zet en iets stevigers te knagen geeft.
Ik heb het verder helemaal niet over 24/7 buiten in de regen of sneeuw of zon, of wat je noemt. :)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 04:14

Ze vreten van TS ook heel de omheining op dus lijkt me geen optie om ze dan 24/7 buiten te zetten.

Sommigen paarden doen dat gewoon en de enige optie is de boel afzetten met kunststof of stalen strippen/platen of kippengaas,heeft allemaal niks met te weinig onbeperkt hooi of te veel op stal staan te maken.

Wanneer ik mijn paard in de buitenbak zet en iemand heeft een balk of hindernis laten staan begint ze ook de springbalken aan te vreten of wanneer ik met haar opgezadeld en wel aan de bakrand een praatje sta te maken wil ze ook ineens een hap nemen uit de houten bakrand,terwijl ze toch 8 uur per dag op de wei/nu paddock staat en daarnaast gereden en getut wordt en voldoende afwisselend te vreten krijgt zoals:gras,hooi,brok,muesli,winterpeen,aangemaakte zemelen,appel,en mineraalblok dus daar ligt het ook niet aan.

Kan me voorstellen dat het gekomen is op jongeren leeftijd dat ze dan last krijgen van hun tanden en het dan fijn is wanneer ze hun tandvlees kunnen masseren door hout te knagen en daardoor een fijngevoel ervaring hebben opgedaan met houtknagen,dus misschien een omgezaagd stuk wilgenboom in de wei/paddock leggen waar ze zich op kunnen botvieren en dan misschien op stal de boel wel heel laten?

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 05:43

Ik ga hier geen discussie voeren over paarden 24/7 buiten, strerker nog: dat is in Zweden verboden in de winter. Bovendien zou je een andere toon kunnen aanslaan en meer respectvol voor een ander kunnen zijn. Wat dat betreft ben ik blij dat ik nu hier in Zweden woon, hier 'veroordeeld' niemand elkaar, zoals hier door sommige nu in het topic weer wordt gedaan.
Wat een mentaliteit een ander afzeiken! Ik heb alweer spijt dat ik dit topic geopend heb, van mij mag het dan ook op slot!

@ paddenpad: mijn jongste paard is er inderdaad mee begonnen in de tijd dat ze is gaan wisselen. Mijn oudste paard heeft het overgenomen en ze zijn inderdaad allebei gezond. In NL was mijn oudste paard heel vaak ziek (koliek) en de DA heeft nooit een oorzaak gevonden. Sinds we hier wonen gaat het goed en is het een heel ander paard! Vrolijk en werklustig.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 06:21

Nou een weekje vakantie... :+

heel goedkoop.. neem een doos van die latex handschoenen en smeer hun eigen poep maar uit over hetgeen watze opeten. Triest voor jou want je moet het regelmatig herhalen maar werkt goed!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:26

Op stal een graasmasker om doen.