welke eetbak op de weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

welke eetbak op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 14:59

FahyaFemke

Re: welke eetbak op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:01

wanneer duwen ze die om, met het eten of als hij leeg is?
want ik blijf er bij met voeren, en als ze klaar zijn neem ik de emmers weer mee uit de weide. Zo voorkom ik dat ze er mee aan de haal gaan en dat hij onder de modder komt, of kapot wordt gelopen :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:19

Mijn vader heeft op 2 palen een plank gemaakt en daar hangen wij 2 van die hangvoerbakken aan, werkt heel handig!
Eerder gebruikten we van die rubber bakken, maar één van mijn jaarlingen schopt ze meteen om.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 15:33

de ene eet proper, maar de andere rommelt heel erg als die aan het eten is. Met als gevolg dat de eetbak dan wel eens ondersteboven staat (is een echt varkentje). Ik zet de paarden wel apart op een stukje weide als ze eten krijgen, zodat ze niet bij elkaar eten kunnen gaan halen. Ondertussen doe ik mijn werk aan de stallen en zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:52

Hier gaa dat zo. Kunnen ze niet omgooien of elkaars eten afpakken. Als ze klaar zijn komen ze de emmers inleveren in ruil voor een snoepje, dus ik hoef ook niet achter ze aan te lopen of op te letten of ze klaar zijn.
http://www.blink.dds.nl/voeremmers.JPG (foto in link ivm afmeting.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:21

ik zou voor de 2de gaan, als je een ronde aan systeem 1 hangt gaat dat niet lekker geloof ik! En die 2de ziet er veeeel steviger uit!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:12

tamary: ik zou het touwtje vervangen door een bredere band die minder/niet in hun hals kan snijden, maar dat is persoonlijk.....ik vind het er nu niet paardvriendelijk uitzien.
Je principe bestaat al heel lang, dit kan ook met een voerzak, die hebben standaard verstelbare bredere banden er aan zitten.

TS: je kan ook 2 specikuipen kopen (kosten ongeveer 10 euro voor 2 stuks), daar een stoeptegel bij in leggen en dan daarin voeren, door de tegel gooien ze de bak niet zo snel om (bak is ook meer dan ruim genoeg), is 1 tegel niet genoeg, dan leg je er een tweede bij in / op.
Afbeelding

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 23:04

dat is wel een beetje ruw voor de neus en het voer gaat er dan naast bij de ruimtes en pony kan er dan niet bij;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:17

Je kan er met (kant en klaar) cement ook een mooie gladde bodem in maken, is heel eenvoudig, dan krijgen ze hem ook niet meer om, en er blijft dan nergens voer liggen en is niet ruw, maar glad (als je het netjes doet tenminste) ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 00:41

Hmm..ik heb het gewoon heel simpel gedaan..die lichtgrijze emmers (vaak wel bij een veevoeder bedrijf te koop), want die wegen niet zoveel..de drager eraf gesloopt en die oogjes gebruikt voor wit botentouw, dat even vlechten en op maat maken en hupsakee, zo staan ze alle 8 tevreden te eten. Kunnen niet jatten van elkaar, komt niet in de drek terecht en snijd ook niet..ik intussen waterbakken vullen, zodat ik wel oogje in zeil houd, maar er is in al die jaren nog nooit iets misgegaan ;)
Goedkope en simpele oplossing.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 13:17

Dat principe van voeremmer, lijkt me niet echt paardvriendelijk. Wel? Zo kan je paardje tussendoor ook niet eens gaan drinken. Lijkt me toch geen echt niet handig om zo te moeten eten, of vergis ik me?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:19

Zelf voer ik gewoon in emmers. De wei is blubberig, maar ik heb een verharding waar ik op voer. Heb je niet een droge plek waar je met je emmers kunt voeren.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 14:30

@ capopjekop: ja er is wel een droger plekje, maar de ene gooit haar emmer echt in het rond dat het eten toch nog wel ergens in de modder belandt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:33

Steen erin wil ook weleens helpen, dan eten ze ook rustiger. Zou dan wel een gladde nemen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:37

Veel drinken tijdens het eten is toch niet goed voor ze. :)

Een autoband en daar de emmer in klem zetten?

Een steen erin kan helpen, maar vvooral tegen schrokken.. Maar als je zon klojo hebt die dat lawaai leuk vind blijft de emmer niet overeind.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:39

ik voer in voerbak skip op de wei waar ik geen bakken kan hangen en anders voer ik met de voerbak beugels halfrond .de eerste is erg handig en kun je ook in de weide laten,is lekker flexibel en er gebeurt niks mee.ook is deze handig om je paad in de stal mee te voeren,zo dat ze van de grond kunnen etenhttp://www.paardendrogist.nl/produc ... ooinetten/

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:39

Fiorini schreef:
Dat principe van voeremmer, lijkt me niet echt paardvriendelijk. Wel? Zo kan je paardje tussendoor ook niet eens gaan drinken. Lijkt me toch geen echt niet handig om zo te moeten eten, of vergis ik me?

Dat klopt. Wij hebben ijslanders, dus die krijgen zo weinig en zijn met nog geen 3 minuten klaar met eten..ik blijf er express ook bij, de meeste kennen wel een truucje om die emmer van hun hoofd te krijgen..dan drinken ze maar na hun eten.
De oudjes eten apart, want die hebben grasmix en dat is erg veel en doen er 45 minuten over wegens ontbrekende kiezen..die doe ik ds ook geen emmer om hun hoofd, ten eerste wegens het gewicht, ten tweede omdat er gedronken moet worden tussendoor.
Nu zijn dat 3 paarden en die hebben ook respect voor elkaar en gaan niet lopen jatten of etteren met elkaar, dus dat scheelt..
Vervolgens zorg ik dat er in tussentijd hooi klaarstaat, dan hebben ze gelijk weer wat om te doen.

Mijn ene merrie loopt na het eten altijd naar de waterbak, standaard, het wil nog weleens dat zij eerder klaar is dan dat ik in haar weide kan komen, dan zet ze de onderzijde van de emmer op het water, waardoor het touw losser zit en zo kan ze hem afwurmen :P Touwen uiteraard niet exact op maat maken, moet wel beweging in zijn, maar niet zo los dat ze met hun kaak er vast aan kunnen blijven hangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:16

Fiorini schreef:

:?
Je moet er geen kg's brok in 1 keer in willen voeren, maar het is de manier om zonder stress en voernijd meerdere dieren tegelijk in 1 ruimte te voeren zonder voor politieagent te moeten spelen. Drinken moeten ze maar even mee wachten of ze drukken de emmer onder water en drinken zo (liefst met baggerweer en dus vieze emmer uit net schone bak |o ). Pony's zijn een stuk handiger dan je denkt, zolang er niks stuk kan maak ik me over een hele hoop van dit soort dingen niet ze snel druk. Laat ze het maar zelf uitvogelen, al kan dat nadenken wel eens voor de mens frusterende acties opleveren.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:01

Tractorband met een speciekuip erin :)

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:31

_Amigo schreef:
Tractorband met een speciekuip erin :)

Dit is een hele goede tip, zo heb ik bij mijn verzorgpaardjes ook een tijdje het hooi gevoerd werkt erg goed :)!

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:37

Ik zet mijn voeremmer (grote emmer) in de kruiwagen als ik voer. Mijn paard speelt met zijn eten en gooit zijn bak anders ook om. In de kruiwagen speelt hij nog wel met zijn eten maar wat hij knoeit valt in de kruiwagen en eet hij dus daarna nog op...