Wat zijn de voordelen van stalmatten voor mij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djeradalover

Wat zijn de voordelen van stalmatten voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:22

Hallo,

Ik heb een ruin en hij maakt echt een bende van zijn stal. Daarom hebben we hem ook van het stro afgehaald en op vlas gezet.
Alleen van vlas maakt hij ook een bende (het enige voordeel is dat hij dat niet opeet). Nu vroeg ik me af, zouden stalmatten een goede optie zijn? (want hij maakt lege plekke in z'n stal en ligt dan op beton).
En is dit naast functioneel ook kostenbesparend?

Groetjes Iris

tamary

Re: Wat zijn de voordelen van stalmatten voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 00:42

Hoe groot is je box?
Als je gaat kijken richting stalmatten zit je qua kosten al snel net zo hoog als een hitmatras en dat heeft een paar voordelen t.o.v. matten ivm geen vocht doorlaten (dus niet zo makkelijk vies er onder) en er gaat geen vlas op (mesten er niet graag op daardoor). Je maakt dan naast/om het matras een poep/plasplek met vlas, matras zelf is kaal zodat het makkelijk schoon en droog blijft.

Stalmatten moet je zeker 2x per jaar schoonmaken, als je stal geen afvoer heeft wordt het eronder vreselijk smerig en dat vreet je matten aan. Ik heb ze gehad en onder die omstandigheden zijn ze qua onderhoud ronduit lastig. In dagelijks gebruik bevielen ze wel, paard had altijd zachte ligplek en stond droog, maar met wat ik nu weet zou ik een hitmatras willen en geen matten meer.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 11:01

Ik zou ook een HIT-matras adviseren. Dan ligt ie iig zacht en warm. Wel zul je idd een ruime strook achter de mat moeten laten waar strooisel komt want hij zal niet graag midden op de mat willen plassen (dat spettert).

@tamary : ik heb al dik 10 jaar rubber matten en geen rooster, ik haal mijn matten er nooit uit en ze zien er zeker niet aangevreten uit :D

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 15:41

Dankje voor jullie reactie's, maar als ik alleen een strook overlaat met vlas gaat hij dan echt helemaal achterin de stal staan om te plassen op 't vlas?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:43

De meeste ruinen leren dit zichzelf wel aan. De strook moet dan wel iets van 70 cm breed zijn.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:28

Ik kan er nog geen antwoord op geven, maar ik heb gister matten binnen gekregen die we via Pieteritus1 hier op Bokt hebben besteld! :)
Ze zijn bedoeld voor mijn 2 jaarlingen, die hebben een stuk van nu 5 bij 10 in de stro opslag waar ze staan en in een hoek komen de stalmatten, ik heb 16 m2, alleen heb ik nu bedacht dat ik er 6 in de stal van mijn 5 jarige merrie ga leggen.
Die heeft een stal van 3x3 met een uitloop van 3,5x3, nu staat ze op stro en ik heb al strokorrels liggen om te proberen, de achterste meter in haar stal ga ik strokorrels in doen, als wc, en dan de voorste 2 meter de matten (met een klein laagje korrels er op denk ik) en een pluk stro om te knabbelen.
Nu loopt ze vaak aardig wat stro haar stal uit, dat ben ik dan ook kwijt.
Het is een behoorlijke viespeuk, dus ik ben benieuwd wat ze er van vindt en of ze het wc gedeelte snapt!

Bij mijn jaarlingen komt dan de andere 10 m2 te liggen en op de rest van het ligstuk houd ik dan voorlopig stro, ik kan de matten altijd weer verschuiven mochten ze op de ene plek wel bevallen en op de andere niet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:09

Ik heb nu 2 jaar matten en het bevalt me supergoed. Vooral veel comfort voor de paarden en idd ongeveer 1/3e besparing op strooisel, maar daarom was het ons niet te doen. Die besparing is een gemiddelde op 15 paarden. Je moet niet verwachten dat je smeerkees netjes wordt door de matten. Een smeerkees is een smeerkees en verbruikt meer strooisel. Wel zal hij wat netter zijn en hoeft hij niet meer op de betonvloer te liggen. De ergste smeerkees die bij ons op stal staat, is een (oude) merrie en haar mesten we nu ze meer op stal staan 2x per dag. Maakt in haar geval een wereld van verschil.

Tot nu toe heb ik ze er niet uitgehaald. Als ik check wat er onder de matten zit aan viezigheid valt dat erg mee. En wat er onder zit, is met een week weer terug. Op de matten gebruiken wij in principe alleen stro en bij een enkeling een combi met een pak vlas.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:21

Ik heb nu enkele weken vochtdoorlatende matten.
Bevalt me uitstekend.
Ik doe er iedere dag maximaal twee plakken stro in. En de natte vieze plekken haal ik eruit.
Is ongeveer halve kruiwagen per dag. terwijl ik een vuize ruin heb.
Gemiddeld verbruik aan stro is een baal per week.