Pony heeft altijd een vieze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Pony heeft altijd een vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:39

Hoi,

Ik ben me wat aan het orienteren op bodembedekking.
Stro is geen optie dat word helemaal een smeerbende, op het moment staat ze op vlas met probeersel van een potstal en ik heb geprobeerd 'normaal' uit te mesten, dus niet de potstal.
Zaagsel is 2 keer zo vies als het vlas in de stal.
Uiteindelijk ben ik gewoon zoveel balen kwijt voor in de stal dat dit niet meer leuk is.

Wat is nog meer een fijne bodembedekking in de stal?

Tendance

Re: Pony heeft altijd een vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:45

Ik vraag me toch af hoe je het vlas gebruikt, want ik heb best een heel vies paard, maar heb maar 1 pak per week nodig.

Zo ziet mijn week eruit:
- Iedere dag de drollen eruit halen en de stal omscheppen.
- Iedere dag bij het omscheppen de rode stukken eruit halen.
- 1 keer in de week alle vlas naar de buitenkant scheppen, in het midden een nieuw pak doen en het oude eroverheen gooien, dan eten ze het niet op.

Ik doe niet aan potstal opbouw, want ik wil graag paarden met voeten zonder rotstraal.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:46

[VSW] ervaringen met vlas, hennep en andere bodembedekkingen

Ik gebruik zelf vlas want stro wordt hier ook op gegeten.
En de volgende dag een grote vieze bende.
Zaagsel ben ik zelf ook niet zo fan van.
Maar ik gooi 3 pakken er in en dan elke week een nieuw pak er bij.

En dagelijks haal ik de drollen er uit en aan de onderlaag kom ik niet aan.
En dan 1x in de maand alles leeg halen.
Die van mij is ook echt een viezerd hij poep en plas overal waar hij staat.
Maar met vlas blijft het hier goed droog en schoon.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:51

Bij mij werkt, het paard op de wei laten, het aller beste. Je pony staat niet een hele dag in zijn stal te draaien. Drollen blijven heel, dus makkelijk eruit te scheppen en proper stro blijft gescheiden van vies stro,

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:52

Tendance, ik heb eerst een potstal gehad met een dikke bodem en een dikke nieuwe laag. Daarna heb ik de stal helemaal leeg geschept en ben ik het op precies op jouw manier gaan doen. En 4 balen in de maand, dat mocht ik wel willen, maar dat is dus niet het geval.

FerroSandy, dank je ik neem een kijkje in dat topic.

Quinta, wie zegt dat mijn pony de hele dag in haar stal staat??

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:55

Zelfde als FerroSandy,
Het is wel erg belangrijk dat er een goede laag in ligt. Vlas werkt alleen als het paard e onderbodem eigelijk niet omwoeld. Bij mij gaan er 4 pakken in (3x3 stal) daarna iedere week nieuw pak erbij. ik doe wel iedere 2 weken de onderbodem eruit, is dan een mooie koek geworden. ideaal.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:55

Zegt niemand, Ik zeg alleen wat ik bij mijn paarden zie. Als ze smorgens tot 10 uur op stal staan dan is het ook een smeerbende.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:58

Yuri, de onderlaag woelt ze niet om. De onderlaag is juist heel netjes en ik dacht bij het leegscheppen dat ik een drama tegen zou komen, maar dat viel me echt 100% mee.
De bovenlaag is dik en mooi schoon voor een paar dagen. Maar het lijkt of de nattigheid naar boven trekt. Ik kan er iedere week een pak bijgooien, maar na een paar dagen is het weer een hele hele viezen bende. In ieder geval was de potstal absoluut geen ideaal bij mijn pony, ik moet zeggen dat bij onze andere pony's dit altijd heel goed ging hoor. Dus van die potstal ben ik afgestapt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:13

Wat raar is dat. Ik krijg echt onderin een mooie koek zeg maar.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:15

Zo is ook hoe ik het ken, de onderlaag is een mooi koek. Alleen lijkt het of het bij mijn stal op een een of andere manier omhoog trekt. De stal is verder droog, het lekt niet, de waterbak is niet lek en dat gedeelte is gewoon mooi droog en er staat geen paard naast haar dus daar kan het ook niet door komen.
Ze heeft wel een vrij grote stal en ze loopt veel, maar zoals ik zeg is de onderlaag heel mooi.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:20

Dan kan je eventueel kleine laag er vanaf halen waar het naar boven komt in de stal en in de week een half pak erbij gooien op de op de plek waar je het weg gehaald hebt om te proberen.
Als de rest goed blijft.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:22

mijn paard heeft vroeger op stro gestaan maar at daar dan vreselijk veel van en was vreselijk vies, heb even geprobeer met zaagsel maar dat werd ook een bende, toen vlas gebruik zoals hierboven met 3 a 4 pakken beginnen en dan elke week 1,5 tot 2 moeten bijstrooien omdat ze zo vies werd en ik er veel uit schepte.

daarna heb ik geprobeert 2 pakken in het midden uit te strooien dus de buiten zijde en vrijhouden vooral de achterkant een kleine halve meter vrijgehouden en elke halve week gooide ik er een half pak bij, dagelijk de drollen en het nat eruit en omscheppen, dat werkte beter als me hele stal volgooien en oppotten.

3,5 jaar geleden heb ik rubberenmatten aangeschaft toen ik ginge verhuizen van stal en er een put onder deze stallen ligt, en strooi ik 1 pak in de stal alleen het achterste gedeelte, schep dagelijk de drollen eruit en het nat en moet nu 1 keer in de week een nieuw pak erin gooien, maar dat doe ik pas als de vlas echt bijna op is in de stal.

helaas is het vlas er duur momenteel, en slecht aan te komen, nu heb ik een lading hennepvezel laten komen, en daar werkte ik eerst hetzelfde mee als vlas, maar kwam er al snel achter dat dat niet echt fijn werkte dus heb ik 2 pakken uitgestooit over de hele bodem van me stal boven op de matten, en na een halve week weer 1 erbij, dagelijks haal ik de drollen eruit en om de dag het nat, en nu hoef ik er maar 1 pak per week bij de gooien en blijft ze ook schoon.

mijn stalgenoot heeft het hennepvezel ook op deze 2 manieren geprobeert maar haar paard werd echt vies op dat spul en was op vlas juist heel schoon, dus nu hebben we het anders gedaan, we hebben 1 pak aan de voorzijde van de stal uit gestrooit en juist niet op de plek waar ze poep, dus alleen de achterste halve meter vrij gehouden en nu is die ook erg schoon, om de dag het nat eruit.

dus gewoon wat dingen uit proberen, er wordt een advies gegeven over hoe te gebruiken maar zoals je aan mijn ervaringen kunt lezen kan je het op verschillende manieren gebruiken.

in de zomer staan ze bij ons maar af en toe op stal en dan heb ik alleen de rubberenmatten liggen en gebruik ik geen strooisel, maar in de maanden dat ze snachts en soms overdag wat meer op stal staan, gebruik ik wel strooisel, nu staan ze een uurtje of 4 buiten overdag en verder ben ik er nog wat mee bezig tussen door dus staan ze redelijk veel op stal.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:26

Ik hoef nooit de hele stal leeg te houden.
Het kost mij maar 1 keer 4 balen en vanaf dat moment iedere week maar 1 baal.
In het eerste jaar ben ik dus 55 balen kwijt en daarna ieder jaar 52 balen.

Vlas werkt ook als het paard de onderbodem wel omwoelt alleen dan niet als potstal, maar zoals ik hierboven omschreven heb.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:26

Maar zodra ik een kleine laag eraf haal dan kom ik ook aan de ondergrond, dus dat lijkt me ook niet echt goed?
Ik heb wel geprobeerd een halve pak erin te gooien maar dat is na een dag ook al echt vies. Dan doe ik er dus 2 keer per week een halve in. Dat is echt geen oplossing.
Echt, ik heb al zoveel geprobeerd dat ik het nu ook niet weet. Ik vroeg de staleigenaresse: joh wat moet ik doen met die stal want ik weet het niet meer! Ja die wist het dus ook niet echt meer... helaas.
Punt is dat er een strook bij de waterbak en voerbak droog is, vanaf daar tot aan de staldeur is het gewoon een bende.

Bedankt voor je ervaring Corina. Ik ben zelf niet zo bekend met de stalmatten. Nu wil ik wel graag een bodembedekking omdat ze in haar stal ligt snachts. Maar zoals ik begrijp kan dat wel over die matten? Heeft dat dan nog een voordeel of kan dat een voordeel hebben?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:27

Versmeert de pony zijn hooi toevallig? Ik voer echt teveel ruwvoer en vooral mijn merrie laat alles liggen en smeert het vervolgens door de stal heen. Ik verbruik nu meer dan 2x zoveel vlas, omdat heel het systeem niet meer werkt. De nattigheid trekt nu niet meer in de onderlaag, maar wordt door het hooi de hele stal door geleid. :7

Als dat niet het geval is, dan is het wel bijzonder. Normaal gesproken werkt het vlas heel goed bij ons.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:30

Nee ze smeert het hooi niet door de stal heen (gelukkig)!
Ze is juist heel zuinig met haar hooi, alles moet tot op het laatste hooitje op :+

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:37

Marchador schreef:
Maar zodra ik een kleine laag eraf haal dan kom ik ook aan de ondergrond, dus dat lijkt me ook niet echt goed?
Ik heb wel geprobeerd een halve pak erin te gooien maar dat is na een dag ook al echt vies. Dan doe ik er dus 2 keer per week een halve in. Dat is echt geen oplossing.
Echt, ik heb al zoveel geprobeerd dat ik het nu ook niet weet. Ik vroeg de staleigenaresse: joh wat moet ik doen met die stal want ik weet het niet meer! Ja die wist het dus ook niet echt meer... helaas.
Punt is dat er een strook bij de waterbak en voerbak droog is, vanaf daar tot aan de staldeur is het gewoon een bende.

Bedankt voor je ervaring Corina. Ik ben zelf niet zo bekend met de stalmatten. Nu wil ik wel graag een bodembedekking omdat ze in haar stal ligt snachts. Maar zoals ik begrijp kan dat wel over die matten? Heeft dat dan nog een voordeel of kan dat een voordeel hebben?

ik heb wel ene put onder me stallen anders werken de matten niet fijn denk ik, (daar heb ik dan geen ervaring mee), maar ik gebruik er gewoon strooisel op en dat werkt prima, wel haal ik de stal 1 x per jaar de matten eruit en spuit ik ze schoon.
die van mij ligt ook altijd snacht maar dat kan gewoon hoor, en siinds ik matten heb gebruik ik ook iets minder aan strooisel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:40

Oke.
Nou ik werk al 5 jaar met vlas op de op mijn genoemde manier en heb nog nooit een vieze stal gehad en ben echt iedere week maar 1 pak kwijt.
En dat met toch inmiddels wel 10 verschillende paarden.
Ook hele vieze paarden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:14

Tendance en bij de hele vieze doe jet het op dezelfde manier?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:28

Ja, ook iedere dag drollen eruit en iedere dag omscheppen en de rode plekken eruit.
Dan hebben ook de vieze paarden geen probleem!!!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:30

Ik ben heel te reden over strokorrels. Stro maakt ze een smerige ende van, zaagsel en vlas eet ze op :=
Dit houdt ze supernetjes en ik vind het geweldig uitmesten :j

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:44

strokorrel doen mijn stalgenoten op het moment aan als uitprobeersel en die zijn er wel tevreden over, althans.. over de strokorrel, niet over de prijs.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:46

Idd, die vond ik ook hoog. Maar heb de eerste drie-vier weken niks bij de stal hoeven te gooien, kon vooruit met wat er in lag, nu een halve zak er in gegooid en kan weer een tijd vooruit. Dan scheelt het.
Maar ook alleen maar omdat mijn pony dit supernetjes en heel schoon houdt.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 15:47

Koop jij de megazakken of pakken per 15? kilo?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:49

Ik volg dit even..
Mijn pony staat op zaagsel en heb bijna 2 balen nodig voor één week ( van die kleine pakken).. Ze maakt er zo'n bende van.. Ze gaat niet iedere ochtend om 7 uur naar buiten maar meestal rond 10 uur. en 's avonds rond 7 uur gaat ze weer op stal.

Ik haal elke dag de drollen er uit
Ik haal elke dag de natte plekken eruit.

Na 5 dagen ziet het er toch echt uit als bruine troep en dat is een beetje vies om er gewoon nieuwe bovenop te gooien? Of kan ik dat naar achter schuiven en voorin een nieuw pak zaagsel?