welke stal bedekking voor schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wengoe

welke stal bedekking voor schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:15

welke stal bedekking gebruiken jullie voor in een schuilstal? Onze stallen staan altijd open daar onze paarden 24/7 weidegang hebben.
Momenteel gebruik ik vlas en mijn vriendin koolzaadstro.
Daar de paddock nu 1 modderpoel is, en de stallen nu vlug vuil worden wou ik toch eens weten of er iemand tips heeft om toch goede droge stalbodems te houden?

NeverGiveUp

Re: welke stal bedekking voor schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:59

Wij hebben een mat erin..

Ze staan/liggen er namelijk nooit in, gebruiken het alleen als wc. Dus elke keer stro erin vonden we een beetje zonde :P

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:22

ik had eerder ook vlas. beviel goed maar ze gingen ook binnen plassen en poepen, en daar is nu juist die weide (paddock + weide welke ik dagelijks uitmest) zo mooi voor. ook in het kader van de stankreductie en schone voeten.

nou goed, ik heb dit jaar voor het eerst matten. mijn ene pony staat op ijzers en heeft zodoende een wat zachtere, stroeve mat. de ander loopt blootsvoets en heeft een gladdere kunststofmat. ik vind het ideaal, vooral de gladde mat veeg ik aan met stoffer en blik en dan is het weer helemaal schoon en ik heb een stuk minder stof ook binnen. de andere matten klop ik buiten uit, ook zo gepiept. én ze poepen en plassen niet binnen. poepen héél soms als het echt slecht weer is en ze dus niet naar buiten willen ervoor, maar dat is dan een keer één drolletje.

de mijne liggen ook liever buiten in hun zelfgegraven kuil, dus daarvoor hoef ik ook geen strooisel te doen. wat ik wel van plan ben is wat stro onder de matten te doen. de vloer bestaat nl uit betontegels en dat trekt erg koud op. omdat ik het hooi wel binnen voer en ze met slecht weer vaak langdurig binnen zijn lijkt het me voor de gewrichtjes wel zo fijn als er dan iets van isolatie is, bijvoorbeeld dmv stro tussen de vloer en de mat.

leuke bijkomstigheid is dat de hoefjes en ijzers nauwelijks meer slijten sinds ik de matten in de stallen heb.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:17

Ik verplaats dit topic van VS naar VSW.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 22:13

Hier heb ik gekozen voor rubber staltegels.

Staat comfortabel , nodigt niet uit om te piesen in de stal en àls ze al eens in de stal zouden willen liggen (doen ze toch liever in het zand buiten :P ) dan kunnen ze op de tegels redelijk comfortabel en warm liggen daar het veel zachter en warmer dan beton / aarde is :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:02

Wij hebben matrassen van Hit (foto in profiel, helemaal onderaan), daar gaan ze bij slecht weer lekker op liggen.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:04

Wij hebben gewoon wit zand, :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:05

Herkenbare reacties. Hier ook rubber in de inloopstal en vaste buitenslaapplekken in de paddock (wit zand) :-) .

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:06

Gewoon beton. Eerst hadden we er vlas in liggen, maar de stal bleek de ideale wc te zijn, dat vonden wij iet wat zonde van a) het vlas en b) onze tijd.
Ze staan hier nu al 5 jaar op en het gaat prima.

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:09

krulen (zaagsel) werkt perfekt, als je elke dag de drollen er uit haald en ix in de maand nate pleken blijft het mooi droog en kost je maar 2 balen permaand en stinkt ook niet naar urine

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:11

Stenen ondervloer met daarop het ingelopen zand.....
Ik heb er wel zaagsel in gehad maar dat liepen ze mee naar buiten of zat na het liggen in hun vacht dan effe lekker uitschudden buiten en dan word je zand een grote vieze bende met regen......dus nu steen met een laagje zand.

flashdance4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:03

binky schreef:
Ik heb er wel zaagsel in gehad maar dat liepen ze mee naar buiten of zat na het liggen in hun vacht dan effe lekker uitschudden buiten en dan word je zand een grote vieze bende met regen......dus nu steen met een laagje zand.

dat valt heel erg mee hoor als jij je wei onderhoudt dus alles op ruimt heb je daar echt geen last van het is wat meer werk maar dat moet toch geen probleem zn

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:57

flashdance4 schreef:
binky schreef:

dat valt heel erg mee hoor als jij je wei onderhoudt dus alles op ruimt heb je daar echt geen last van het is wat meer werk maar dat moet toch geen probleem zn

Stond de inloop aan de wei zou ik het geen probleem vinden......maar ga jij maar eens het zaagsel uit nat zand halen{padock},geen echt leuk werkje :o en daarbij verteerd het slecht dus word je zand er niet beter op.Ik onderhoud alles maar ik kan moeilijk de hele dag achter mijn pony's aanlopen omdat ze misschien wel in en uit de schuilstal lopen zo'n tig keer per dag ;)