scheerles of toiletteerles, interesse daarin?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

scheerles of toiletteerles, interesse daarin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:51

Hoi Allemaal,

ik wil graag een website gaan maken en daarop wat diensten aanbieden.
Ook wil ik er een informatieve site van maken, dus bijv. ook manieren van vlechten laten zien (foto's, zelf gemaakt) en waarom een bepaalde vlecht wordt gebruikt.
Ik merk gewoon dat er veel vragen zijn over scheren en toiletteren.

Wat ik graag wil is bijv. toiletteer en scheerlessen geven. Ik heb veel ervaring met het scheren en toiletteren van diverse paarden.
Zo heb ik vorig jaar mijn eigen merrie in Zebra-giraffe patroon geschoren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar uiteraard zijn ook de gewone "standaard" patronen geen probleem.

Er is natuurlijk een hoop mogelijk, op locatie komen, maar ik beschik zelf over voldoende paarden zodat het ook altijd mogelijk is om bij mij te komen oefenen.

Voor de scheerles zit ik dan te denken aan een paar opties:

Dus bijv. een clinic van 2 uur (alleen praktijk), of een clinic van 4 uur (met daarin theorie en praktijk)
Hiervoor wil ik dan een vast tarief afspreken, exclusief reiskosten.

Dan is er bijv. ook priveles mogelijk, Dus mensen die bij mij een paard komen leren scheren, of waar ik heen ga om daar het paard samen te scheren.
Ik denk dat het het makkelijkste is om hier een uur tarief aan vast te hangen, en dat wat er behandeld wordt in overleg gaat. Want sommige mensen zullen misschien geen interesse hebben om patronen te leren scheren, terwijl andere juist graag figuren willen leren scheren.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor toiletteren, denk aan vlechten (met elastiekjes/naald en draad/ hengstenvlechten etc.) manen trekken/manen knippen.....Groot voordeel is dat wij op stal veel jonge paarden en fokmerries hebben staan die niet op wedstrijd hoeven, dus deze kunnen gebruikt worden om te oefenen.

Zoals jullie wel kunnen merken heb ik ontzettend veel ideeen, die allemaal nog uitgewerkt moeten worden en hoop dat jullie me daar een beetje bij kunnen helpen.

Mijn vraag is eigenlijk een beetje of jullie denken dat hier interesse voor is en wat hiervoor een redelijk tarief zou zijn (excl. reiskosten). ( denk hierbij aan uurtarief/materiaal wat slijt, bij theorieles de voorbereiding die daarbij hoort)
En het volgende, wat zou een leuke/goede naam zijn voor de website (ik geef overigens ook gewoon priveles of groepslessen, ben in het bezit van een instructeursdiploma, en doe o.a. fotografie er voor de hobby bij, en uiteraard scheer ik paarden)

ElCamino

Re: scheerles of toiletteerles, interesse daarin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:06

Sorry....Denk het niet....er zijn al toiletteercursussen en in een aantal opleidingen wordt het meegenomen in de studie.
Daarbij leren veel mensen die werkzaam zijn op een stal of manege van hun collega's wel scheren en toiletteren.
Denk dat mensen die zelf een paard hebben en hem laten scheren uiteindelijk zelf een machine kopen en het zelf gaan doen. Ik ben het zelf gaan doen omdat mijn paard 3x per jaar moest...eerst gehuurd maar eigen machine was goedkoper, daarna ben ik ze gaan scheren om extra zakcentje te verdienen.
Zelf heb ik in het verleden dus veel paarden geschoren, keuringsklaar gemaakt etc etc...ik heb het mezelf aangeleerd en er een aantal verkl**t maar nu kan ik het heel goed.

Ik hoop echter natuurlijk dat je een leuke site maakt en mensen enthousiast krijgt ervoor.!!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:30

ja precies, op die manier ben ik ook begonnen, maar had het denk ik erg fijn gevonden als ik van te voren ergens een les had kunnen volgen gewoon in de handigheidjes.
Nu heb ik er in het begin soms 3 uur over gedaan om een paard te scheren, terwijl als je de handigheidjes, volgordes etc. weet, kan het in anderhalf uur.
Ook dingen als waar een scheermachine aan moet voldoen. Mijn eerste machine was bijvoorbeeld echt een waardeloos ding. Ik had me laten adviseren door een winkel, en later bleek dat de machine prijs kwaliteit echt waardeloos was, kei duur en geen vermogen.
Dus als je kijkt naar het aantal Volt/Watt etc. kun je al een hele hoop uit het vermogen halen.

Ik heb in mijn omgeving juist wel gemerkt, dat mensen graag advies willen.
En waarom zou je wel geld uitgeven voor advies in rijden, (want als je tenslotte genoeg stunt, leer je ook heus wel rijden) maar niet aan goed leren scheren en toiletteren.

Het voordeel van een clinic of priveles, is dat je in verhouding niet superveel meer kwijtbent dan wanneer je je paard door iemand anders zou laten scheren, maar gelijk de kennis mee krijgt om het eventueel een volgende keer zelf te doen.

Ik ken iemand die voor het eerst zijn paard ging scheren, die begon bij zijn kont, paard was nog nooit geschoren geweest. Paard was gelukkig heel braaf, maar het had natuurlijk heel anders af kunnen lopen.

Zo zijn er 101 dingen waar je eigenlijk op moet letten, of die je leert door dingen die mislukken/fout gaan.
Is leuk, maar als je zaterdag op concours moet, is het niet altijd even slim (zeker niet als je je paard voor het eerst scheert) om vrijdagavond te gaan scheren. Ook betreft sedatie, funcioneel scheren (dus een paard die 24 uur per dag op de wei staat, kun je beter in een patroon scheren dan helemaal kaal) etc.

Allemaal dingen die tijdens een clinic/cursus worden besproken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:52

Daar heb je óók helemaal gelijk in! Maar ik neem aan dat mensen die verstandig zijn zich ten eerste even melden bij iemand die het eerder deed of even zich inlezen via internet (bv bokt, er zijn zat tips en topics over) of dmv een boek.
Nogmaals, ik hoop dat je het van de grond krijgt. Ik heb destijds professionele visitekaartjes laten drukken met aan 2 kanten foto's en op de achterzijden tekst, dat scheelt ook al enorm.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 14:02

En heb je ook een idee voor een websitenaam. Het moet wel een beetje algemeen zijn, omdat ik niet alleen scheer en toiletteer, ik geef ook gewoon rijles, stukje fotografie (bijv. voor verkoop), en ik wil natuurlijk een stukje over mijn eigen paarden en ervaringen op de site kwijt....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:40

hm.... ik had gewoon mijn eigen naam.
Je zou natuurlijk je voornaam-scheerservice.nl kunnen doen of zo.
Of gewoon je naam of initialen bv: "CP-trainingstable" of "CP-scheer-service"
Algemene namen voor sites met scheren zullen wel al bestaan...

Dit is mijn kaartje:Dat kun je natuurlijk aanpassen, ik wilde niet teveel tekst erop, gewoon paar kernwoorden en je 06

Afbeelding
Afbeelding

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:12

Als dat hier bij mij in de buurt zou zijn zou ik er wel intresse in hebben! Ik kan heus wel manen knippen/trekken en vlechten ect. Maar er zijn natuurlijk altijd dingen die ik niet weet. Scheren zou ik bijvoorbeeld ook erg graag willen leren.
Welke omgeving zit je?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:15

Ik denk wel dat er veel mensen zijn die gewoon een basisscheercursus zouden willen krijgen, maar niet eentje met teveel poespas er om heen.
Dan zou ik een uur theorie doen (max) met uitleg over verschillende machines, patronen en hoe je scheert, en een uur praktijk met hoofdje, beentjes en deel van het lichaam.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:53

Zelf zou ik geen interesse hebben maar als je een praktische workshop geeft met een aantal handige tips, dan zouden er wel mensen zijn die interesse hebben. Ik zou er dan niet voor kiezen om 2 uur theorie te geven.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:34

Leuk idee, zeker interesse voor, mits je het goed aanpakt. Ik geef ook les in allerlei zaken die met paarden te maken hebben. www.Horsetail.nl dan kun je de opzet van mijn site zien. :)

Het is wel van belang dat je alle facetten van het toiletteren goed beheerst, meerdere vlecht technieken e.d.
De truckjes om een paard zo optimaal mogelijk te presenteren.

Succes!

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:42

ja lijkt me wel leuk
ik kan het echt voor geen meter namelijk
ik verkloot het altijd dus laat het nu doe nals het moet hihi

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:01

C_arola schreef:
Zelf zou ik geen interesse hebben maar als je een praktische workshop geeft met een aantal handige tips, dan zouden er wel mensen zijn die interesse hebben. Ik zou er dan niet voor kiezen om 2 uur theorie te geven.

Nee natuurlijk geen 2 uur theorie, dat is ook bijna onmogelijk..... maar wel gewoon in een wat langere workshop wat meer dingen behandelen. Dus meerdere modellen/patronen, en hoe evt. figuren scheren etc.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:03

_KellyAV schreef:
Als dat hier bij mij in de buurt zou zijn zou ik er wel intresse in hebben! Ik kan heus wel manen knippen/trekken en vlechten ect. Maar er zijn natuurlijk altijd dingen die ik niet weet. Scheren zou ik bijvoorbeeld ook erg graag willen leren.
Welke omgeving zit je?

Ik zit zelf in de regio Noord Brabant, maar als het bijv. om een clinic van 4 uur gaat (of een combinatie van een clinic/paard scheren meerdere mensen) is verder weg natuurlijk zeker mogelijk......(er komen natuurlijk wel km kosten bij)

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:08

In een workshop toiletteren zou ik wel interesse hebben. Inderdaad de basis en de tips/trucs om een paard zo voordelig mogelijk voor te stellen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 13:11

Wat dan natuurlijk belangrijk is om te weten voor mij, is of het dan gaat om warmbloed of koudbloed...want KWPN is natuurlijk altijd knotjes met stiekjes of naald en draad, terwijl haflinger, fries etc. is vaak hengstenvlecht, matje (meer pony;s), of lange vlechten/merrievlecht etc.

toilletteren is ook stamboekafhankelijk, dus knippen/scheren van de oren, sokken en staart, maar ook nog eens smaak afhankelijk.
Zo vind ik bij sommige paarden staart opgeschoren aan de bovenkant wel mooi, en bij andere weer helemaal niet.
Paard met korte hals kun je beter kleine vlechtjes maken, lange hals weer beter knotten met naald en draad......en hier zijn ook weer verschillende mogelijkheden in.....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:02

hmmm, even een zakelijk dingetje....Denk je om je eigen inkomsten?
Als je mensen in je omgeving goed leert scheren ben je je verdiensten kwijt!
Stel: je scheert bv op Stal Wennekers, staan ruim 350(!!) paarden. Je komt daar binnen via het scheren van een paard en bouwt een klantenkring op. Je scheert dan in de winter bv een stuk of 30 paarden daar (er zijn namelijk ook anderen die scheren op die stal) en je leert één van je klanten scheren of geeft daar je cursus....iedereen gaat zelf aan de slag en je bent een hoop inkomsten kwijt!
Ik sta altijd klaar om mensen te helpen etc maar kijk wel uit dat je niet je eigen glazen ingooit...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 16:00

Ik hoef mijn inkomsten niet te hebben van het scheren ;) ik heb vaak zelfs geen eens tijd om te scheren, en ik vind het ontzettend leuk om mensen dingen te leren.....Daarbij, de mensen die zelf willen scheren, gaan mij toch niet betalen om te scheren en gaan vaak zelf proberen..... En misschien zijn er inderdaad wel mensen die ook een klantenkring op willen bouwen. Dan is het wel fijn als je gelijk professioneel aan de slag kunt en niet op je klanten hoeft uit te proberen met dingen.

En dat geldt natuurlijk met heel veel dingen. Is hetzelfde als lesgeven.... je leert je klanten vooruit, hierdoor gaat het vaak al snel beter waardoor sommige op een gegeven moment toe zijn aan nieuwe instructie. (als je bijv. zelf Z2 rijdt, maar je hebt een klant die inmiddels ook al Z is, dan zal diegene toch een keer op zoek gaan naar iemand die weer "verder" kan helpen)

Scheren is en blijft toch niet het leukste klusje, zo ken ik mensen die zelf kunnen scheren (ook een apparaat hebben), maar liever iemand anders 50 euro betalen zodat ze het niet zelf hoeven te doen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:03

volgens mij bestaat dit al, workshops keuringsklaar maken ed waar dit ook allemaal in besproken/behandeld word, maar je kan het altijd aanbieden natuurlijk

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 16:13

Het zou voor mij gewoon een extra aanvulling zijn op de rijlessen die ik al geef of in combinatie met een paard die ik toch al moet scheren.....
En misschien zijn er best wel ponyclubs of rijverenigingen die eens een avond willen houden met bijv. scheren als onderwerp.
Er is natuurlijk heel veel mee mogelijk.
Mensen die voor het eerst naar de keuring gaan die informatie willen, mensen die wedstrijden willen gaan rijden en willen toiletteren etc. En omdat alles in overleg kan, en er ook privelessen mogeljik zijn, ben je niet afhankelijk van geplande datums of algemene workshops (die bijv. wel eens door de KNHS in Ermelo worden gegeven) waarbij net jouw vraag niet beantwoord of behandeld wordt....