uitloopstal, met stro vies, oppotten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

uitloopstal, met stro vies, oppotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 09:46

Helaas kan de grond al het water niet meer slikken, en staan de paarden net voor de schuilstal kniediep in de modder. het water loopt ook vrolijk de stal binnen, en met dat de paarden constant van de stal naar het betonplateautje banjeren, is ook de stal een vieze drekbende.
als ik een grote plak stro erin gooi blijft die welgeteld 2 uurtjes droog, daarna is het ook nat en vies.
ik zit dus met het probleem dat de paarden niet droog kunnen liggen (ook al maken ze er geen gebruik van aan hun vacht te zien) maar vooral niet droog kunnen staan.
ik had al gedacht aan totaal geen stro meer te gebruiken, maar dan wordt de stal ook nat en modderig, wel makkelijk uit te mesten.
of desnoods op te potten, ik vrees echter dat oppotten ook erg nat wort, en ik het er dan manueel niet meer uit krijg...
rubber matten izjn geen mogelijkheid voorlopig ...

it_is_me

Re: uitloopstal, met stro vies, oppotten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:50

Enige oplossing is alles verharden. Op Marktplaats zijn vast wel tegels te vinden, die je gratis kan afhalen en daaroverheen leg je in de stal een rubber mat o.i.d.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:55

Ik heb het ook met mijn vlas, het stuk waar hij binnenkomt is echt een drapbende. Ik ruim het ook niet meer op, als het straks weer wat droger word haal ik het weg maar dat heeft nu echt geen enkele nut...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:02

Ik zou ook kiezen voor verharden, en dan misschien iets van een ophoging maken bij de ingang van de stal waardoor ze hun benen goed moeten optillen om de stal in te kunnen. Ik heb vlas in de schuilstal liggen (op tegels) en dat gaat heel goed. De drollen schep ik eruit, de rest laat ik liggen. Dat ligt nu al een paar maanden en gaat prima :j Het voordeel hier is dat ik nog een verharde uitloop voor de stal heb liggen, dus dat daar de meeste blubber al achter blijft, en niet mee de stal in gaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:22

tegels leggen kan je nu wel vergeten hoor, zeker als het allemaal stuk gelopen is en ze daadwerkelijk 'tot hun knieeën in de modder staan'. Dan krijg je nooit een stabiel plekje.

Ik heb om de stal heen een stuk bestraat met stoeptegels met zand eronder en nu het zo nat is staan ze daar en komen ze niet op de wei of in de paddock. Evengoed word het een bende in de stal, er ligt vlas in en ik probeer het zo schoon mogelijk te houden, ze kunnen droog staan maar liggen word na een dag regen lastig omdat het ook vochtig is door het in en uitlopen.

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:47

ik zou het als ik jouw was als het weer weer beter word het gaan bestraten eromheen en het gedeeltje naar de uitloop stal opverhogen zodat het niet meer onder kan komen te staan

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:51

kan je niet een soort drempel voor je stal fabriceren, een flinke plank ervoor ofzo?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:58

Voorlopig kan je weinig anders dan een noodoplossing maken zodat het water niet meer je stal ik loopt.
Misschien dat je van bv rubber matten een soort van 'drempel' kan maken waardoor het water er niet meer in kan.

Aan de modder is weinig meer te doen als de situatie al zo drassig is. Daaraan zal je wat moeten doen (ik zou voor meer verharden gaan) als het weer voorjaar wordt. Straten op bevroren grond of modder is niet te doen.

Voor tijdelijk zou je nog af en toe goed droog zand bij kunnen strooien op de modder om het wat minder te maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:14

droog zand storten om de modder minder erg te maken, in de stal verharden en ophogen als je dat nu nog niet gedaan hebt en misschien toch kijken of je wat rubber matten kunt vinden/krijgen/lenen om voor je stal neer te leggen tot het droog genoeg is om te verharden...

Doe het dan ruim, minimaal 4 meter, dan lopen ze het meeste natte er al af (dat kun je terug vegen of scheppen met sneeuwschuif/schep) en komen ze een stuk schoner de stal in...

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:23

Om de inloopstal heb ik hier een stukje met tegels en daar om heen liggen spoorbielzen.Misschien een idee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:27

de stal zelf is wel degelijk verhard, maar net buiten de stal is het een modderbende.µ
Staleigenaar ging kijken om beton te storten voor de stal, maar dit komt er maar niet van (en ik kan niet teveel opjutten zeg maar, daar ik mijn paard daar gestald heb in ruil voor krachtvoer en hoefsmid voor hun paard, dus aan 50 euro per maand incl hooi en stro en weidegang zeg maar)
Zelf gaan verharden ed is ook niet mogelijk, daar het mijn land niet is ...
ik heb al een rubber mat voor de ingang geprobeerd, water loopt er lekker onder.
Een verhoog helpen ze kapot (trekpaarden, alles moet kapot)
gelukkig loopt het water langs een kant, en zo onder de stalpoort terug naar buiten, dus het is een strook van 50 cm waar er soms water loopt.
Ht grootste probleem is de nattigheid en modder dat ze naar binnen lopen, ze banjeren vrolijk door de stal, en maken zo het propere stro ook vies :\

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:33

Ik denk dat er dan weinig op zit dan af te wachten tot het weer droger en mooier weer gaat worden ;) en dan rond de lente het weer eens aan te kaarten bij de eigenaar van het land.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:36

dat is ook het plan, maar ondertussen kunnen mijn paarden nog altijd niet deftig droog staan :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:36

Inderdaad droog zand storten, dusdanig hoog dat het in ieder geval zo is dat de regen niet zelf de schuilstal in kan lopen. Hier is het nu ook een modderzooitje op veel plekken, maar de schuilstal blijft helemaal goed. Moet wel om het jaar zand bijstorten om te zorgen dat die plek ook echt hoger blijft als de rest.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:39

Hier liep het water stilletjes aan ook de stallen binnen en werd het ook 1 grote drekbende.
Ik heb nu de paarden op stal opgesloten, dan blijven ze droog en wordt de stal geen modderplaats :)
Ondertussen is het grachtjes graven om het water weg te krijgen...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:40

grachtjes heb ik ook al met veel moeite gegraven, heeft al een groot deel geholpen tegen het inlopende water :)
Angela: dan effectief zand IN de stal storten, of ervoor?

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:00

Hoe hoog is het dak? Is er geen mogelijkheid om de vloer van de stal te verhogen? Met bv grote omgedraaide beton tegels. Daar over heen op potten. Het overtollige water loopt tussen de tegels weg. Evt achter de stal of ergens in de wand kleine gaatjes maken voor afvoer. Zo kun je als het moet zo alles weer terug draaien.

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:01

Ps kun je een foto maken van de plek?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:11

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVYCTQIT.jpg
dit was het eerste jaar, toen hebben ze houtschors gegooid. tweede jaar was het al drassig, nu is het helemaal om zeep.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7I6NQKL8.jpg
dit jaar voor de natte periode.
helaas lopen er in augustus-september vaak koeien op (die droog staan, weg moeten, oid)
als het dan ietwat regent, wordt alles compleet vertrapt, koeien zakken heel diep weg in natte grond, waardoor het erg diep kapot gaat.
de modder is zo erg dat mijn laarzen afgezogen worden :D (en dat bij gewoon wandelen, laars zit dan bijna helemaal in de modder)

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:15

Een laag tegels op zijn kant ingraven,of toch die spoorbielzen ;) voor de opening zodat ze in ieder geval over iets heen moeten stappen een greppeltje ervoor graven dat afloopt naar de zijkant? Ik roep maar wat hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:17

greppeltje is al gebeurd, maar ik raakte niet bijster diep (nadat ik bijna in de modder meegezogen was heb ik het opgegeven :D
Misschien dat ik inderdaad nog een biels kan schooien. tegels op zijn kant zal niet lukken, daar ze er zeker een spel gaan van maken om ze los te krijgen, en kapot te maken ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 11:51

ik ben toch begonnen met "oppotten".
de stal werd met het oude systeem (een plakje stro erin, iedere dag volledig leeghalen, vers stro) heel erg vies, modderig, en gewoon extreem nat.
ik heb nu de eerste dag kniehoog opgestrooid.
dag twee was het volledig nat en vies. dan heb ik er een beetje uitgehaald, en al het natte stro naar de achterkant van de stal gedaan
(stal is 4*8, hooiruif zit aan een korte kant, uitgang naar weide aan de andere korte kant)
zodat er op het eerste 4*4 opgepot wordt, de 4*4 aan de kant waar ze eten trek ik iedere keer volledig proper, en leg daar het nieuwe stro)
ik haal iedere dag een kruiwagen nat eruit, gooi het droge stro van de voorkant op het oppotgedeelte naar achter, en gooi een grote plak vers stro aan de voederkant.
Zo staan ze met de voeten redelijk droog om te eten, niet met de neus in de ammoniak lucht, en hebben ze een dik bed waar ze eventueel kunnen op slapen.
vandaag was de stal redelijk droog gebleven (de toplaag), maar ze hebben wel in de grote weide gestaan, dus dat scheelt ook wel :)

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 12:04

Stro is niet zo geschikt om mee te potten,houtmot neemt veel meer vocht op,is dat geen optie?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:36

houtmot? ik heb eerlijk geen idee wat dat precies is :o
Echter, stro en hooi kost mij niks meer, al de rest moet ik apart bijkopen.zou mss wel lukken als onderlaag zeg maar, maar dan met stro als toplaag.

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 13:23

Houtmot is zaagsel,oftewel afval van hout.Je kunt het kopen in grote pakken,net als vlas,maar soms kun je het ook gratis krijgen
bij een timmerbedrijf.Het moet alleen niet te fijn zijn want dat is erg stoffig,van die houtkrullen is het beste.
En als onderlaag kan het ook,met stro erover heen.