Uitleg voor beginnende paarden liefhebbers!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goed of niet?

Goed
20 (80%)
niet goed
5 (20%)

Totaal aantal stemmen: 25

korbakimmy8

Uitleg voor beginnende paarden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:32

Ik ga uitleg geven over het verzorgen van paarden en de verschillende uitrustingen qua zadels, hoofdstellen en dekens.
Voor alle beginnende paardenliefhebbers is dit misschien wel handig en kunnen bij mij reageren als ze een vraag of opmerking hebben.

We gaan het hebben over
Het begin, Het halster + touw
De verzorging van het paard
De dekens
De uitrusting
-zadels
-hoofdstellen

*Het begin, Het halster + touw.
We gaan hier de volgende vragen beandwoorden.
-Wat is een halster?
-Hoe zit een halster in elkaar?
-Hoe moet een halster om?
-Wat voor soorten halsters heb je?

Een halster is bestemd om een paard aan de hand mee te kunnen nemen. Je kan een paard zo ook vast zetten als je het paard wil poetsen (verzorgen) zodat het paard niet weg loopt. Een halster ziet er als volgt uit:
Afbeelding
Het halster zit achter de oren en om de neus en onder de kin. Zo kan hij niet afglijden of afgetrokken worden. Zoals u op de foto hieronder kunt zien (het cirkeltje) waar het klipje vast zit. Dat klipje zit los als je het halster om doet. Als je het halster om hebt, die je dat klipje vast zodat het halster om blijft zitten.
Afbeelding
Je kan een halster ook verstellen qua grote. Op de volgende foto kunt u zien waar je een halster kunt verstellen (de cirkeltjes)
Afbeelding
Onder het halster zit een klein ringetje. Daar moet je het paard aan vast maken. Dat doe je met een halstertouw. Een halstertouw is gewoon een soort van dik touw met een klipje aan één van de uiteinde. De eerste foto is het ringetje en de tweede foto is een halstertouw.
Afbeelding
Afbeelding
Een halster heb je eigelijk altijd nodig voordat je niets gaat doen bij een paard. Een paard moest meestal vast staan voordat je hem kan poetsen, een paard moet vast staan omdat hij zijn zadel op moet of beschermers om moet krijgen.
Een halster is dus altijd handig om op stal te hebben hangen.

*De verzorging van een paard (het poetsen).
We gaan op de volgende vragen andwoorden geven.
-Welke boster en wanneer?

Een paard moet je natuurlijk ook goed schoon maken net zoals dat jij moet douchen. Een paard dat 24 uur per dag buiten staat zonder deken op, kan je beter niet iedere dag poetsen als je niet iedere dag op het paard rijd. Wanneer je wel iedere dag op een paard rijd, moet je zoiezo goed poetsen op de plek waar het zadel en singel ligt. Zorg ook altijd dat het hoofd van het paard goed schoon is als je gaat rijden. Als je niet goed poetst, gaan er zand korreltjes tussen de haren zitten en wanneer je het zadel op de rug van een paard legt en er mee gaat rijden, gaat het scheuren. Een paard dat altijd (snachts) op stal staat of een deken op heeft, mag best iedere dag gepoetst worden. Dat vinden paarden meestal ook erg lekker! Hieronder foto's en uitleg van de verschillde borstels.

Dit is de roskam. Met de roskam moet je harde rondjes draaien over de rug, buik, nek, en billen. Het hoofd en de benen maak niet niet schoon met een roskam. Een roskam is bestemd om alle modder of harde vieze stukjes los te maken. Een roskam gebruik je dus ook als eerste.
Afbeelding
Daarna komt de harde borstel. De harde bostel komt na de roskam en daarmee haal je alle over gebleven stukken modder mee weg. Met de harde borstel moet je met de haren van het paard mee gaan.
Afbeelding
Daarna komt de zachte bostel. Daarmee maak je de haren mooi glanzend. Je gaat ook weer met de haren mee.
Afbeelding
Ik zelf gebruik daarna altijd een soort van stofboster. Die haalt het stof uit het vacht van het paard. Ik vind dat altijd erg prettig werken, maar niet iedereen gebruikt een stofborstel.
Afbeelding
Daarna komt het hoofdbosteltje. Dat is en kleinere zachte borstel waarmee je het hoofd van het paard kan schoon maken. LET OP: dat je niet met de bostel in de ogen van het paard komt!!
Afbeelding
Dan heb je nog de manenkam. Daarmee kan je de manen en de staart totdat er geen klitten meer in de staart en manen van een paard zitten. Ik gebruik zelf altijd gewoon een mensen haren borstel. dat vind ik veel sneller gaan en beter werken. Dit is een echte paarden manen kam.
Afbeelding
Dan komt als laatst de hoevenkrabber. Daarmee haal je moder en steentjes uit de hoeven. De hoeven hebben een V vorm, dus zo moet je ook de hoeven uitkrabben.
Afbeelding

*De dekens.
We gaan andwoord geven op de volgende vragen:
-Welke dekens heb je?

Je hebt veel verschillende dekens. We beginnen met de zweetdeken. De zweetdeken is handig voor als een paard flink gezweet heeft tijdens het rijden of mennen of ander werk dat hij gedaan heeft. Door de zweetdeken blijft het paard lekker warm en krijgt hij het niet koud. Van de zomer hoef je alleen op wat minder warme dagen een zweetdeken op te doen, maar op warme zonnige dagen kan je het paard afspuiten met water het paard in de zon laten opdrogen. Dit is een zweetdeken:
Afbeelding
Dan hebben we voor de zomer de vliegendeken. De vliegendeken helpt tegen vliegen. En krijgen de paarden geen jeuk. In de vliegendeken zitten kleine gaatjes.
Afbeelding
Je hebt ook een zomer deken. Die kan je op doen op koude zomer dagen of warme herft-lente dagen. De zomer deken is gewoon een hele dunne deken.
Afbeelding
Dan hebben we nog de winterdeken. De winterdeken doe je op bij koude winterdagen. De deken is heerlijk dik en lekker warm voor het paard.
Afbeelding

*De uitrusting.
Het zadel en het hoofdstel.

Als je wilt paardrijden, heb je een zadel en een hoofdstel nodig. Je hebt verschilldende soorten hoofdstellen en zadels. Je heb zadels voor Dressuur dat heten Dressuur zadels en je hebt ook zadels voor het springen. Dat heten springzadels. Je hebt verschillde verschillen van zadel. Ik ga even wat verschillen opnoemen met behulp van plaatsjes en tekst. Op de eerste foto zie je een dressuur zadel. Dit zadel heeft een diepe zit. Ook zijn de singelstoten veel langer dan bij een spingzadel. De beugels zitten meestal op een lager gaatje en bij een sping zadel zitten die hoger.
Afbeelding
Op foto 2 zie je een springzadel. Springzadels hebben een minderdiepe zit en de singelstoten zijn niet zichtbaar of heel weinig. De beugels zijn meestal ook een gaatje hoger dan bij een dressuur zadel.
Afbeelding

Je hebt ook verschillende hoofdstellen. Bijna bij alle hoofdstellen zit een bit. Dat bit gaat in de mond van het paard en daar kan je dan mee sturen (morgen verdere uitleg)(vervolg)
Dit zijn 2 foto's van 2 verschillende soorten hoofdstellen:
Afbeelding
Afbeelding

Morgen schrijf ik nog bij sommige dingen een aanvulling.

Tips zijn altijd welkom en leuke reacties ook!

Wel graag laten staan op Bokt want heb er de hele avond aan gewerkt.
Mag wel verplaatst worden als hij niet goed staat!

mika11

Re: Uitleg voor beginnende paarden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:34

Goh, wat een werk heb je verricht!

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:34

Lief dat je hier de tijd voor neemt! Ik heb niet de tijd genomen alles te lezen. :oo
Ik heb namelijk al gruwelijk lang ervaring. (gruwelijk lang = 6 jaar wat wel mee valt, maar ik ben 11 right..)
Hihi.. Maar toch lief voor de (nog) jongere bokkertjes.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:01

Jeetje, dat is idd nogal wat werk. Is dit niet handiger voor op de wiki? Denk dat het hier niet echt tot zijn recht komt eigenlijk.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:05

Wellicht zit er inderdaad nog Wiki materiaal bij.
Wel goed bezig geweest. ;)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:49

Staat een schrijffoutje in...
Een halster heb je eigelijk altijd nodig voordat je niets gaat doen bij een paard.
Voordat je iets gaat doen?µ

Verder: erg mooi tot hier toe! Nu verder lezen...

Edit: nog wat kleine en minder kleine schrijffoutjes gevonden...

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:40

Goed geschreven :)
Leuk ook met alle afbeeldingen, die maken het erg duidelijk

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:54

Leuk begin hoor voor de ècht onervaren mensen , veel werk heb je er al in gestopt +:)+

Maar kijk wel even goed naar je spelling , er zitten wel heel veel fouten in hoor , alleen het woord borstel al :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:59

Wat goed dat je dit neergezet hebt. Het zal je een boel tijd gekost hebben om plaatjes te zoeken, tekst te schrijven. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:04

Dat moet veel werk gekost hebben :)
Goed van je; heel handig voor mensen die net beginnen ;)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:39

Iris82 schreef:

Hoi!
Nee er zit eigelijk niks van wiki bij:P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:41

En aan wie is deze presentatie gericht? Ga je dit ergens melden of is dit voor beginnende paardenliefhebbers hier op Bokt?

Ik heb nog wel wat op en aanmerkingen over de dekens en ik zie wat typfouten... Mag ik het melden of moet ik mijn (virtuele) mond houden? :)

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:43

Dit is inderdaad handig voor beginners vooral de plaatjes maken het duidelijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:43

korbakimmy8 schreef:
Iris82 schreef:

Hoi!
Nee er zit eigelijk niks van wiki bij:P

Ze bedoelt denk ik dat ze misschien iets van jouw tekst kunnen gebruiken voor op de Wiki.
Maar leuk gedaan hoor.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:53

@Tigra_
Ohw op die manier haha:P Dan snap ik hem al:P

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:59

Ik ga morgen even lezen en kijken of we het kunnen gebruiken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:18

Je hebt er een hoop werk van gemaakt. Knap hoor het wordt al een flink werkstuk. :j