minimale wiede

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

topfitmy

minimale wiede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:52

beste mede bokkers

Ik heb nog geen paard maar zou er wel een keer 1 willen
Dan zou het w.s. een kwpner worden
ik ben nu nog jong en heb er geen geld voor maar dit wil ik toch alvast weten

Wat is de minimale weide voor 1 paard

-ik zou dan elke dag leeg scheppen
-en het paard word zoizo het hooi en brokjes gevoedert
dus het is niet om hem/haar van eten te voorzien.

En is het nodig om een weide te hebben??

Groetjes van tm

Angela

Re: minimale wiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:56

Een weide is niet noodzakelijk, maar natuurlijk wel prettig voor het paard. Een paddock kan ook. Je moet er ook rekening mee houden dat een paard een kuddedier is, en dus eigenlijk niet alleen zou moeten staan. Als je een paard op de eigen weide wilt gaan houden, moet je dus meteen van 2 paarden uit gaan.

Ik zou voor een paddock waarop 2 paarden dag en nacht staan uitgaan van zo'n 500 m2 minimaal, en een weide moet je echt voor dag en nacht 5000 m2 tellen, als je gaat bijvoeren. Deze weide lopen ze echter dan wel helemaal kapot met slecht weer, dus eigenlijk moet je naast een kleine weide ook altijd nog een paddock hebben.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:59

Een paard is een bewegingsdier, dus het is noodzakelijk de ruimte te hebben om het paard paard te laten zijn EN het is een kuddedier, dus je moet een 2de paard of pony erbij nemen.

Wat minimale afmetingen betreft, daar zijn veel mogelijkheden en meningen over. Persoonlijk vind ik het minimale 0.5ha per paard (voor een shet kan je wel iets minder rekenen maar toch). En liefst in een langwerpig stuk zodat het paard een "lengte" kan sprintjes trekken. Om de weide te sparen zou je een paddock kunnen maken ter grootte van een kleine rijbak (15x30m groter mag altijd), waar het paard het grootste deel van de tijd zal op staan en slechts enkele uren/dag op de weide.

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:00

ik zou eigenlijk zoizo binnen kort als een shet kopen(het liefst een amitikaanse mini want die zijn niet zo mollig)
Als het van mijn ouders mag:)

Maar moet een weide zo groot zijn als ze er maar 1 à 2 uur per dag in gaan om te grazen en ff ze rolle bolle ofso???

En wat voor een shet??

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:04

gebruik zoekfunctie eens ;)

Maar je vergeet (schuil) stalling, evt. dierenartskosten, hoefsmid.

Hier staan ze met zijn 3-en nu ivm. de slechte weer in de (helaas slechtere) bak van 22x43
Land is hier groter (wat er gelijk aan grenst, maar nu winterstop heeft), en we hebben nog 2 grote stukken weide op de hterhand (even omheinen en dan kunnen ze daar op)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:05

heb jij wel eens staan kijken als paarden "spelen" op de weide? 50m om een sprintje te trekken is dan wel heel krap hoor.
Mijn paard staat met 5 anderen op een stuk van +/- 1ha (ze worden bijgevoerd met hooi, want anders zou de weide veel te klein zijn) Als ze stilstaan, lijkt de weide meer dan ruim genoeg, maar zelfs als er maar 2 van hen spelen en een "wedstrijdje" lopen, dan zijn ze op een minuut tijd meer den 2-3x de weide rond/op en af.

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:07

oke bedankt voor alle andwoorden.:)

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:08

Ook een amerikaanse mini kan verschrikkelijk mollig/dik worden hoor ;) Vergis je daar niet in...

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 11:40

jaa dat heb ik gezien.
Maar een shet is van zichzelf al mollig....:)

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:19

Dat hangt er van af wat jou definitie van mollig is. Een shet in goede (sport)conditie is echt niet mollig hoor... En eigenlijk hebben bijna 90 % van alle paarden overgewicht dus een gemiddelde paard is ook al 'mollig'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 19:22

topfitmy schreef:
jaa dat heb ik gezien.
Maar een shet is van zichzelf al mollig....:)

Teveel eten en te weinig werk. Dat maakt de combi groot paard en shet ook lastig. Waar het grote paard net genoeg aan heeft is voor de shet veel te veel. En je moet rekening houden met je omheining, want die moet en de shet (die makkelijk ergens tussendoor kruipt) en de grote paard binnen houden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:21

Ik verplaats dit topic van BEH naar VSW omdat het hier beter past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:24

topfitmy schreef:
ik zou eigenlijk zoizo binnen kort als een shet kopen(het liefst een amitikaanse mini want die zijn niet zo mollig)
Als het van mijn ouders mag:)

Maar moet een weide zo groot zijn als ze er maar 1 à 2 uur per dag in gaan om te grazen en ff ze rolle bolle ofso???

En wat voor een shet??

1. Het is sowieso. Niet zoizo.
2. American Miniature horse ben je gelijk 10x zo duur uit. Just sayin'.

En 1 á 2 uur per dag is echt te weinig... Het moet gewoon groot genoeg zijn.

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 10:11

Sorry bokkers........ik ben weer eens van gedachte verandert :)

Ik dacht van.....als ik nu een shet koop moet ik daar veel geld aan uitgeven
En als ik nu wacht tot ik wat ouderben kan ik een paard kopen...
Ik ben nu nog maar 13 :)
En ik dacht als ik 16 ben en ik heb een vast inkomen kan ik van dat inkomen 200 euro gebruiken voor stalling op de manege waar ik rij.
Daar hebben ze 2x kraal, stapmolen, grote stallen, 2x binnenbak, 1x buitenbak, 1x buiten springtuin, weide, wasplaatsen, en dan kun je er ook voor kiezen dat je paard elke dag gevoert word met hooi en brokjes van de manege, maar dan moet je wel weer meer betalen

Wat lijkt jullie het beste om te doen..???

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:15

Het lijkt mij verstandig om te wachten en eventueel een paard te kopen als je ouder bent. ;) Tot die tijd kun je er over nadenken wat voor een paard bij je past, op welke stal het paard zou komen te staan en hoe je dat financieel gaat regelen.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:22

Je tweede plan lijkt mij een beter idee.
Goed dat je er nog eens over na hebt gedacht.
Maar houd er wel rekening mee, dat áls je zestien bent, 200 euro per maand wel krap is om een paard te kunnen onderhouden! Er komen ook nog andere kosten bij, zoals de hoefsmid, wormenkuren, entingen, spullen/tuigage en misschien overige dierenarts kosten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:36

Als je alles zelf moet betalen wordt het wel moeilijk hoor als je nog geen "echte" baan hebt...

Stalling is 1 ding , maar eerst zul je genoeg geld moeten hebben om paard + spullen te kopen.
Dan moet je natuurlijk ook genoeg uren werken om genoeg te verdienen voor stalling + overige kosten...en die uren naast de tijd dat je op school zit en andere dingen doet gaan toch ook van de uren af die je aan je paard kunt besteden :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:40

Het lijkt me zeker wijs om te wachten tot je 16 bent en dan te kijken wat je situatie is. Stel dat je dan geen werk/inkomsten hebt, wordt het ook lastig allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:30

Ik wou dat ik 200 euro in de maand verdien :') dan moet ik volle weekenden werken!
Hoe zou je dat dan willen combineren met school? ;) ik denk dat je inderdaad beter kunt wachten tot je wat ouder bent en bijv. zelf kan autorijden. Is een stuk makkelijker.

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 16:58

Nou da valt best wel mee want ik werk nu 1x in de week en ik verdien 100 euro per maand
En dan werk ik bij de oliebollen kraam.
Als ik 16 zou zijn en daar zou werken zou ik 200 euro per maand verdienen met 1x in de week 6 uurtjes.
Dan red ik het dus wel(niet dat ik daar dan nog werk ofso....) en dat is alleen 1 kwart van het jaar.

Maar ik heb best wel heel veel vrije tijd...moet ik eerlijk zeggen, ik ben thuis bijna nooit met school bezig alleen als ik een toets hebt neemt het een half uurtje in beslag :)

Al het geld wat ik nu verdien zet ik appart en bewaar ik voor als ik een paard koop.
Dat doe ik al meer dan een jaar en het is al een behoorlijk bedrag
Daarvan zou ik dan over een paar jaar een paard kunnen kopen en dan wou ik de stalling van mijn sallaris doen+eventueel dierenarts
Maar er blijft ook nog wel wat van mijn potje over

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:00

Hè , maar als je een kwart van het jaar (dus 3 maanden lang) elke maand 200 euro zou verdienen dan ben je er toch nog niet ? :)

Die andere 9 maanden moet je ook aan die 200 euro voor de stalling zien te komen + nog extra geld dat ook nodig is voor het kopen van andere zaken (zoals wellicht apart voer , wormenkuur , medicatie , hoefsmid , les , contributie voor een vereniging , wedstrijdkosten , spullen die vervangen of aangevuld moeten worden , en wellicht zul je ook nog wel wat geld nodig hebben voor dingen buiten je paard. Kleding / beltegoed / abonnementen , cadeautjes voor vriendinnen , geld voor als je op stap gaat of gaat winkelen enzo :)

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:02

ja weet ik maar dat was alleen als voorbeeld dat ik zoveel verdien met maar 1 keer in de week voor bizzybijtje.

Ik verdien nu zonder werk zo'n 60 euro per maand
En als ik 14/15 ben ga i zoveeel werken als ik kan.

Dat probeer ik nu al maar niemand wil een kind van 13...

:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:03

Nee dat is lastig inderdaad , dan kom je toch al snel bij bollen pellen en oppassen enzo...

topfitmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 21:00

jaa,en ik ben echt niet goed in oppasen....maja we moeten het er mee doen hè:p
Maar ik ben al blij zat dat ik nu ben aangenomen bij de oliebollenkraam..:)
maar die is over 1 week weer weg ......

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 22:22

Ik zou ook nog even lekker sparen en over een paar jaar op zoek gaan naar een paard. Misschien kun je tot die tijd een verzorgpaard zoeken zodat je kunt uitproberen of je het echt leuk blijft vinden. Heel veel succes.