Schuilstal opdelen voor 2 paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Schuilstal opdelen voor 2 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:01

Ik heb mijn 2 paarden 24/7 buiten staan en dit gaat heel goed. Een van de twee is erg dominant, maar dat zorgt eigenlijk nooit voor problemen. Nu is het wat natter weer, en merk ik dat Tivara (dominant) regelmatig in het stalletje ligt. Tequila daarentegen niet, tenminste, niet dat ik weet. Ze staan regelmatig samen in het stalletje, maar Tivara kan ook nog wel eens lelijk doen (vooral als ik in de buurt ben/tegen voer tijd) en het stalletje voor zichzelf willen.

Ik heb erover gedacht om in het stalletje een soort schot te plaatsen waardoor Tequila ook rustig in het stalletje kan staan, maar ik kom er zelf niet helemaal uit. Ik heb het idee dat er niet echt een makkelijke oplossing is, maar wie weet zijn er bokkers met meer inzicht dan ik :D (Ongetwijfeld)

Het stalletje is ongeveer 3 x 6, het is iets ruimer maar de precieze afmeting weet ik niet, zal ik binnenkort even meten. Er zit 1 'gewone' staldeur in een hoek van het stalletje. Achterin het stalletje zitten van die 'mestgleuven' (geen idee wat de naam van die dingen is). Ik vind het dus wel belangrijk dat de paarden er nog wel in kunnen liggen, dus een schot in de lengte is volgens mij geen optie. Met een schot in de breedte krijg je zo snel het probleem dat Tivara Tequil wat makkelijker in het nauw kan drukken.

Wat foto's:

Afbeelding
Achter de stalwand staan mijn spullen opgeslagen. Dat hoort dus niet meer bij de stal. Rechts in de hoek, waar het licht vandaan komt zit de deur.

Afbeelding
Vanuit de deur genomen

Afbeelding
En een iets duidelijkere foto die niet met mijn telefoon is genomen ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:22

Als je ze 24/7 buiten wil laten staan dan wordt het lastig vrees ik. Als je de stal namelijk opdeelt kan het zijn dan je ene pony binnen gaat staan en de dominante die uit de stal schopt alleen kan ze er dan niet uit en kunnen er grote problemen ontstaan.
Ik heb 2 deuren zodat als de ene binnen staat en de dominantie naar binnen wil zij makkelijk naar buiten kan door de andere deur zodat er niets aan de hand is.
Verder heb ik nog een veranda met overkapping zodat ze allemaal droog kunnen staan. Als de dominantie binnen staat kan de ander op de veranda droog staan. Ze kan dan wel niet in het zaagsel liggen maarja daar kan ik niets aan veranderen.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:01

Dat probleem ken ik. Mijn ruin is erg dominant wanneer ik in de buurt kom, mijn merrie is wat nerveuzer. Ik heb ze nu alledrie (heb er 3) apart staan onder een grote kapschuur met ieder een eigen ingang. En ook ieder een apart stukje gras buiten. Lint vanf de stal tot aan de wei en ze kunnen niet bij elkaar komen. Dat had ik eerder wel maar de merrie werd er dood ongelukkig van.
Dat geeft een hoop rust. Bij iedere beweging of schrapen met de hoeven werd de merrie schrikkerig.
Nu blijkt dat ze niets van m te vrezen heeft word ze nijdiger naar hem... ;)
Ik zou in jouw situatie proberen of je er niet een deur extra kan inmaken, en wanneer dat niet kan een tussenschot maken in de breedte waar ze alletwee om heen kunnen lopen.
Zeg maar van zo'n 1 a 1'5meter breed. Dat werkt psychologisch als een afscheiding, hij moet er moeite voor doen om een plek te vinden en jouw bange paard kan altijd wegkomen. Ze kunnen er een rondje om heen lopen.
Twee hoge palen en een houten laag tussenschotje op buikhoogte van trespa.

joyce B

Re: Schuilstal opdelen voor 2 paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 00:27

ik had de eerste winter 2 pony's samen in een kapschuur van 4 bij 6/7 lopen voor de nacht.
Om te voorkomen dat ze elkaar klem zouden zetten had ik een hooibak in het midden gezet waar ze omheen konden lopen en elk van 1 kant van konden eten. Als een vast tussenschot zoals hier boven niet is wat je wilt, zou een getimmerde hooibak of kuubkist van ongeveer een meter lang misschien ook nog een optie zijn.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 09:08

Ik wil ze 24/7 buiten laten staan, Tivara kan namelijk echt niet op stal, die breekt alles af. Ik kan ze ook niet apart zetten, dan blijft Tivara heen en weer lopen omdat ze last heeft van verlatingsangst. Ik voer uit kuubskisten, dus dat is inderdaad best een idee! Of zo'n 'half schot'. Nog een mooie bijkomstigheid is dat Tivara niet uit zichzelf door smalle openingen gaat, dus dat Tequila heel makkelijk achterin de stal kan staan, en Tivara, in ieder geval in het begin, daar niet durft te komen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:20

ik dacht hetzelfde als joyce, zet een schot in het midden van de stal, maar zorg dat ze er nog wel achter door kunnen.
met een kuubkist is dit inderdaad misschien ook wel gewoon opgelost.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:29

Als je een schot neerzet dan moet je daar aan 2 kanten langs kunnen anders kan het 'bange' paard nog niet vluchten voor de 'agressieve'.
In een stal van 3 meter breed zal het schot dus niet breder als 1 meter kunnen zijn.
Een kuubkist in het midden is dus een goede oplossing, of anders een groot hooinet tussen 2 palen in hangen. Dat neemt weer minder ruimte in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:35

Het handigste is om aan bij beide uiteindes van de stal een deur naar buiten te hebben , en dan een tussenschotje waar ze nog langs kunnen.

Zolang je maar 1 deur hebt waar ze langs naar binnen kunnen , kan de dominante altijd nog met z'n dikke reet vlak voor die deur gaan staan waardoor de andere alsnog niet naar binnen durft...en het achterste deel van de stal dus alsnog niet gebruikt wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:37

Klopt, 2 deuren is handiger, maar niet als ze tegenover elkaar zitten. Dat tocht.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:35

Ik kan helaas niet nog een deur erbij maken, dus die optie valt helaas af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:40

Dan zul je het misschien voor elkaar kunnen krijgen door in het achterste stuk het lekkerste hooi o.i.d. te leggen. Een beetje dominant paard blijft anders maar wat graag de ingang blokkeren , etterbakken zijn het wat dat betreft , zullen niet even doorschuiven om hun collega ook een plekje te gunnen :P

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:50

Echt de ingang blokkeren zal ze niet zo snel doen. Ik heb al wel meegemaakt dat ze in de ingang stond, maar dat Tequil er gewoon langs gaat en naar de achterkant van het stalletje gaat. Met voer is ook weer een probleem omdat ze wat voernijd naar andere paarden heeft. Misschien dat ik toch maar eens ga kijken naar een paar palen met een net met hooi tussenin. Even kijken hoe dat gaat, mocht de voernijd teveel problemen veroorzaken kan ik er altijd nog een schot tussen zetten :j

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:36

Wat je ook kan doen is een een slowfeeder maken van een kliko, die zet je buiten. Voor het dominante paard gooi je hooi in de stal. Je geeft eerst de dominante voer en daarna de ander.
Dan kunnen ze altijd kiezen wie waar eet.
Mn. Omdat het dominante gedrag bij het voeren optreedt.
Wanneer het hooi op is is de strijd ook minder.
Dat is mijn ervaring met hetzelfde probleem en door ervaring wijzer geworden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:40

Mja als je onbeperkt voert dan heb je dat probleem ook niet....dan weten ze immers dat er altijd genoeg is voor iedereen en ze er niet om hoeven te vechten :)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:46

Hoi hoi, ik vind de tip van het schotje ertussen, waar ze aan beide kanten omheen kunnen wel goed gevonden! Ik sta er altijd versteld van hoeveel rust een stukje lint in een paddock ook al kan geven...paardenpsychologie heh. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat lukken, succes!

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:18

Mijn paarden krijgen onbeperkt hooi, maar het is altijd dezelfde die denkt dat de ander lekkerder hooi heeft.
Zo blijven ze wat rondjes draaien. Dat is niet echt voedernijd maar rangorde.
Koeien doen dat precies zo.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 23:32

@Jacolien; ik voer al uit slowfeeders, en ze krijgen hier onbeperkt, dus dat werkt helaas niet. Hier is het niet zo zeer dat ze de ander weg jaagt bij het voer, maar Tequila mag niet in de buurt komen van 'haar voerbak', dus niet echt het proces wat jij omschrijft. :)