In mijn zoektocht naar noodstallen / mobiele stallen kwam ik het volgende model tegen:
http://www.rutjespaardenboxen.nl/nl/pro ... egory_id=2
Deze stallen zijn goedkoper dan een aantal andere noodstalopties die ik heb overwogen voor 4 paarden. Het overdekte gangpad is een groot pluspunt. De afmeting van de stal vind ik ook acceptabel (veel noodopties halen de 3x3 niet). Deze stallen lijken me ook zeer eenvoudig weer af te breken of in nood te verplaatsen. Dat zou in ons geval ideaal zijn.
Máár… is de stal wel degelijk genoeg? De wanden lijken kwetsbaar.

Ik besef dat deze stallen enorm koud zijn. Maar goed, onze huidige stallen zijn ook erg koud, dus we zijn wel wat gewend. Kou vind ik niet erg, als ze maar droog staan. (Er zitten wel overal kieren in die stal, zou daar nog veel regen doorheen komen?) Een grote schuilstal erbij als noodoplossing had ik ook niet erg gevonden, maar ik zit met een shet, een jonge hengst, een merrie in de sport en een ruin op rust, dus de voerbehoefte kan niet veel meer van elkaar verschillen. Daar is gemakkelijker op in te spelen als ze even apart op stal kunnen. Verder staan ze bij ons toch zoveel mogelijk buiten.
Natuurlijk neem ik contact op met de verkoper om mijn vragen beantwoord te krijgen, maar ik ben toch wel heel erg benieuwd of er bokkers zijn die ervaring hebben met deze stallen.
Een containerstal lijkt me degelijker dan deze stallen, maar ik heb echt problemen met de standaardafmetingen van zo’n stal (295 x 240 cm). Dan zou ik aan een container per paard zitten (6 x 2,4 m of een container van 9 meter met 2 stallen van 2,4 x 4,5 m, maar die kan ik nergens vinden). 4 containers vind ik echter niet echt ideaal en dan wordt het ook nog een uitdaging om ze zo neer te zetten dat de paarden elkaar kunnen zien, anders krijg ik te maken met zeer ongelukkige paarden. Ik denk dat zo’n opstelling teveel ruimte in beslag neemt en dat we de bouw van de uiteindelijke stallen daardoor bemoeilijken. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar bovenstaande stallen.
Ik kon met de zoekfunctie niets over deze stallen vinden, dus ik ben benieuwd of iemand al ervaring heeft!