Ervaring met mobiele paardenstal van Rutjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Ervaring met mobiele paardenstal van Rutjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:49

Naar aanleiding van mijn vorige topic: [VSW] Noodstallen plaatsen... Ideeën, ervaringen of tips?

In mijn zoektocht naar noodstallen / mobiele stallen kwam ik het volgende model tegen:

http://www.rutjespaardenboxen.nl/nl/pro ... egory_id=2

Deze stallen zijn goedkoper dan een aantal andere noodstalopties die ik heb overwogen voor 4 paarden. Het overdekte gangpad is een groot pluspunt. De afmeting van de stal vind ik ook acceptabel (veel noodopties halen de 3x3 niet). Deze stallen lijken me ook zeer eenvoudig weer af te breken of in nood te verplaatsen. Dat zou in ons geval ideaal zijn.

Máár… is de stal wel degelijk genoeg? De wanden lijken kwetsbaar. := En waait de stal niet weg bij een beetje wind? Blijven de stallen goed als je ze een paar maanden gebruikt?

Ik besef dat deze stallen enorm koud zijn. Maar goed, onze huidige stallen zijn ook erg koud, dus we zijn wel wat gewend. Kou vind ik niet erg, als ze maar droog staan. (Er zitten wel overal kieren in die stal, zou daar nog veel regen doorheen komen?) Een grote schuilstal erbij als noodoplossing had ik ook niet erg gevonden, maar ik zit met een shet, een jonge hengst, een merrie in de sport en een ruin op rust, dus de voerbehoefte kan niet veel meer van elkaar verschillen. Daar is gemakkelijker op in te spelen als ze even apart op stal kunnen. Verder staan ze bij ons toch zoveel mogelijk buiten.

Natuurlijk neem ik contact op met de verkoper om mijn vragen beantwoord te krijgen, maar ik ben toch wel heel erg benieuwd of er bokkers zijn die ervaring hebben met deze stallen.

Een containerstal lijkt me degelijker dan deze stallen, maar ik heb echt problemen met de standaardafmetingen van zo’n stal (295 x 240 cm). Dan zou ik aan een container per paard zitten (6 x 2,4 m of een container van 9 meter met 2 stallen van 2,4 x 4,5 m, maar die kan ik nergens vinden). 4 containers vind ik echter niet echt ideaal en dan wordt het ook nog een uitdaging om ze zo neer te zetten dat de paarden elkaar kunnen zien, anders krijg ik te maken met zeer ongelukkige paarden. Ik denk dat zo’n opstelling teveel ruimte in beslag neemt en dat we de bouw van de uiteindelijke stallen daardoor bemoeilijken. Vandaar dat ik zo benieuwd ben naar bovenstaande stallen.

Ik kon met de zoekfunctie niets over deze stallen vinden, dus ik ben benieuwd of iemand al ervaring heeft!

Duhelo

Re: Ervaring met mobiele paardenstal van Rutjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:39

ik heb geen ervaring met bovenstaande stallen, maar kwam iets eronder wel dit tegen:
http://www.rutjespaardenboxen.nl/nl/pro ... egory_id=2
komen de paarden bv snachts op stal, of is het grotendeels zodat ze hun krachtvoer apart kunnen opeten?
als je kijkt naar de prijs, ben je met de gewone schuilstal ong 4000 euro kwijt (ipv 7000)
zet ze tegenover elkaar, leg ze zelf een golfplaatje over voor je droge middengang te creeeren, en sluit de stallen af met stroomlint oid. (mooi haalbaar als ze geen uren in de stal moeten blijven ...)
of als ze er wel langer moeten blijven , kun je werken met metalen stangen, al dan niet met een rubber eraan (beetje trailerstang idee zeg maar)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:26

ze zullen vast wel in de grond verankerd worden, dus wegwaaien zullen ze vast niet.

ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou gewoon de leverancier vragen of je ze ergens in de buurt kunt bekijken. :)

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:36

Wij hebben ponykamp gehad, waarbij de pony's ook in zoon stal stonden, ik kan je verzekeren, die zijn niet stevig!
Wellicht kun je ze met aanpassingen wel stevig genoeg krijgen, maar ik ben bang dat het niet lang leeft met flinke storm etc...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:25

@_Lorette_ : ik denk ook dat de basisuitvoering niet al te stevig is. Het zijn tijdelijke stallen tenslotte. Wil je ze stevig genoeg maken voor gebruik voor langere tijd dan komt er - vrees ik- nog een aardig bedrag bij.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:22

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 17:42

En welke stallen bedoel je precies? Houten stallen hebben een veel minder tijdelijk karakter. Ze zijn wel goedkoop, maar wij zijn bang dat die veel lastiger uit elkaar te halen zijn. De houten stallen worden ook vrij snel aangevreten, waardoor ze weer lastiger te verkopen zijn als we er weer vanaf willen. Voor 4 stallen zitten we uiteindelijk alsnog aan een redelijk hoog bedrag.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 12:28

De permanente versie is 400 euro duurder (staal ipv canvas) en volgens de verkoper zouden de stallen stevig genoeg zijn en niet zomaar wegwaaien. De wanden zijn van betonplex.

We houden het in gedachte en tot het echt zo ver is, blijven we uitkijken naar verschillende opties.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:44

Ik zag dat de basis stal uit 10 mm plaat bestaat, dat is gewoon écht veel te dun.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 13:53

Hmm, dat is inderdaad wel heel erg dun... ik had nog de 30 mm in mijn hoofd.

Ik wil eigenlijk gewoon direct een goede stal hebben staan. Dan hebben we dit gezeur ook niet. :7 Maar helaas is dat niet aan mij.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:25

De paardenstallen ken ik niet, maar omdat je het ook over de containers hebt:

Je kan denk ik beter zoeken op 40 ft containers, aangezien ze bijna allemaal werken met 20 ft en 40 ft en niet met meters.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 00:05

Dat weet ik, maar dankjewel voor die tip. :) Ik heb voornamelijk interesse in (en gezocht naar) 30 ft containers voor 2 stallen van (bijna) 4,5 x 2,4 meter... Maar die zijn heel lastig te vinden.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:15

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 00:20

O, ik had eigenlijk alleen de 12 meter container met 4 stallen gezien en die was door de kleine afmeting per stal geen optie! Fijn dat je 'm nog een keer laat zien. Ik zal contact opnemen voor meer info.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:12

Die stallen zien er netjes uit, maar ik vraag me af hoe mensen in zo'n smalle stal nu zo'n voerbak op kunnen hangen ????

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:26

Snap het alleen als je er pony's in houdt.

Mijn paarden zouden in een soort van S-bocht moeten gaan staan om daar bij te kunnen. :7 2.40/2.50 x 2.95 vind ik echt te klein. Ik zou pas een containerstal willen overwegen voor tijdelijk gebruik als er minimaal stallen van 2.40 x 4 of 2.40 x 4,5 stallen in zijn gemaakt. Dan kunnen ze nog een béétje overdwars staan...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:29

Op verzoek zal dat best kunnen denk ik.
Overigens zijn er wel bredere kontainers (3 mtr) maar die zie je hier niet zo vaak. Die worden in Zweden/Denemarken veel gebruikt speciaal voor papiervervoer (rollen zijn zo breed).
Verder is het misschien een optie om de standaardkontainer op zijn kant te leggen. Een zeekontainer is nl 2,60 hoog en dat scheelt toch weer 20 cm :D
Hoe dat technisch uit pakt weet ik niet, maar ook dat is na te vragen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:31

Van wat ik hoorde is het lastig om die containers over Nederlandse wegen te vervoeren? Ik ging er daarom al vanuit dat het niet haalbaar zou zijn.

Een container op z'n kant is wel een creatieve oplossing. :P Scheelt toch weer wat. Ik heb werkelijk geen idee of dat technisch mogelijk is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:38

Heb je hier al eens aan gedacht ??

Afbeelding

Ik heb er 3 jaar geleden eentje neergezet en hij staat nog steeds :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 10:46

Dat durf ik echt niet. Onze schapenstal stond al ruim 10 jaar, maar die is dit jaar dwars door de omheining uit het weiland gewaaid. := De schuilstal staat iets ingegraven en is verankerd met betonnen poeren. Dat gaat goed. Nu zullen de noodstallen wel meer richting het huis gaan (met enkele bomen), dus iets meer beschut, maar zo'n tent idee zie ik niet helemaal zitten. Als schuilstal zou het nog een optie vinden, maar niet als noodstal. Ik weet ook niet hoe de paarden daar op zullen reageren. Ik vrees dat ze bang zijn voor het geluid van het zeil. En ik wil eigenlijk voorkomen dat we de hele trukendoos open moeten trekken om zo'n stal fijn en veilig te maken, want dan wordt het weer een hele klus om de stal te verplaatsen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:38

_Lorette_: waarom wil je specifiek aparte stallen? om ze effectief een hele nacht in te zetten, of gewoon om ze apart te zetten voor krachtvoer te eten?
Toen mijn paard nog mijn verzorgpaard was, deden we het al jaren zo om ze gewoon op stand te zetten.
paarden stonden in een oude koeienstal, en waren aangebonden om te eten. doordat er halve standen instonden (van die betonnen) zagen ze elkaar niet op het moment dat ze effectief aten, en alle paarden (zelfs de mijne met extreme voernijd!) stonden heel rustig te eten. (zodra ze los waren was het iets anders)
Is het geen optie om de paarden tijdens het voeren gewoon aan te binden (sportpaard eventueel met deken op naar buiten, mijne stond geschoren met dik deken 24/7 buiten), of in geval van voernijd enkele wegdraaibare wanden creeeren waardoor je stands maakt? (of de schuilstal wat vergroten, en met wegschuifbare wanden 4 boxen creeeren oid?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:01

Ja, ik wil ze ook apart op stal kunnen houden (alleen 's nachts), apart hooi kunnen voeren, etc. Ik wil dat ze afzonderlijk van elkaar kunnen besluiten of ze gaan liggen of niet. De schuilstal staat helemaal aan de andere kant van het weiland, het verst van het huis af. Zeer onpraktisch met voeren / water geven. En die stal staat twijfelachtig illegaal/legaal (in theorie verrijdbaar, in de praktijk niet), omdat er op het weiland een heel andere bestemming zit, dus bijbouwen durf ik al helemaal niet. In het bestemmingsplan is wel ruimte voor stallen op het woonperceel. Ik wil echt afzonderlijke stallen, anders kan ik net zo goed besluiten om alleen de schuilstal te gebruiken. Die is in de winter heerlijk warm, maar dan alleen voor 2 paarden. Ik slaap niet lekker als 4 paarden het in de winter alleen moeten doen met die stal. Stel dat de gemeente zegt dat de schuilstal gesloopt moet worden, dan wil ik ook bij het huis noodstallen hebben waar ze terecht kunnen. Zonder enige stal / goede schuilmogelijkheid wil ik geen paarden houden.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:13

als je deze stallen maar tijdelijk wel gebruiken waarom huur je ze dan niet ? (sorry als ik er overheen gelezen heb.

ik geloof dat dat ongeveer 10 euro per week per stal is.
het zal ook wel een aardig bedrag worden uiteindelijk , maar ik geloof nooit dat je dan boven die 7000 euro uitkomt
ik zal eens even voor je kijken of ik het kan vinden en een berekening maken als je dat fijn vind.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 01:27

Ik heb nergens de optie tot huur gezien bij de stallen uit de openingspost. Het is het overwegen wel waard, maar in de meeste gevallen is koop het voordeligst (als ik de stallen later weer kan verkopen). De noodstallen die beschikbaar zijn voor huur, kosten mij bij iets langer gebruik zoveel dat koop voordeliger is. (Bij enkele containerstallen geldt een minimale huurtijd, waardoor de nieuwprijs er sowieso uit wordt gehaald.) En ik kan van tevoren niet inschatten of ik de stallen voor een maand of voor een jaar nodig heb.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 01:33

okee dat weet ik niet , ik dacht dat je ze enkel voor de wintermaanden nodig had>
Dan ben je namelijk wel voordeliger uit met een huurbox
voor langer gebruik is het inderdaad beter om een box te kopen