met oud en nieuw binnen zetten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsuzannexx

met oud en nieuw binnen zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:51

IK HEB IN DE ZOEK FUNCTIE GEZOCHT MAAR IK HEB MIJN ANTWOORD NIET KUNNEN VINDEN.

Ik heb 2 shetlanders van 4 jaar.
Het zijn best wel hete shetlanders.
nou heb ik ze 2 jaar geleden gewoon buiten laten staan met veel hooi en wortels.
maar toen kwamen we s'nachts terug (wij zijn nooit met oud en nieuw thuis)
was ik mijn shetlanders kwijt. wat bleek ze waren uitgebroken door angst.
gelukkig had mijn buurman ze om 12 uur in paniek zien rennen en heeft ze kunnen
pakken en in zijn schuur gezet _/-\o_ .

nou heb ik ze vorig jaar in de stal gezet (ze kennen dat ze s'nachts in de stal moeten staan)
de bovenste deur open gelaten zodat ze wel iets konden zien, ook een lamp aangedaan zodat
de flitsen iets minder werd en een radia aan. Heel veel hooi en wortels zodat ze lekker konden knabbelen.
Maar toen we s'nachts terug kwamen waren ze helemaal nat van zweet en ogen waren bijna wit en rolden er bijna uit.

maar nou weet ik niet wat ik dit jaar moet doen.

ik zou heel graag tips willen. :j

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:57

ik zet ze altijd binnen, liever binnen van streek dan dat ze uitbreken met alle gevolgen die ik niet wil meemaken...

mijn advies is naar binnen, lekker veel hooi geven en als er voldoende ventilatie is ook de bovendeur sluiten, die kan je dan als je thuis komt weer opendoen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:58

Wat dacht je van gewoon thuis blijven en voor je dieren zorgen? Ik zorg dat ik om 12 uur bij de paarden sta, ik voer ze de hele dag weinig en om kwart voor 12 krijgen ze pas te eten.

bobeniti

Re: met oud en nieuw binnen zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:00

ja als je shetjes zo in paniek zijn ga je toch niet weg lijkt mij dus ik zou er gewoon bij blijven dan om 1 uur weggaan als je graag weg wilt maar als ik zou weten dat me paardje er zo bij zou staan zou ik echt zorgen dat ik er ben

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:02

Ik zorg ook altijd dat ik om 12 uur bij de paarden ben, daarna ga ik lekker stappen ;).
Bij ons gaat het licht op stal aan, de radio aan en de deuren dicht. Beetje hooi en ze blijven goed rustig.
Ik zou ze zeker niet buiten laten als ze de vorige keer zo zijn geschrokken.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:03

ik wil ook thuis blijven en om 12 uur bij mijn pony's staan
maar ik ben 13 en mijn ouders die vertikken het om voor die "***knollen" (mijn ouders vinden dat hoor) thuis te blijven.
en ik moet om iedere reden ook mee. dus dat kan echt niet. dit zou ik ook echt graag willen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:04

Hier is ook altijd iemand bij de pony's. Dit jaar denk ik mijn vader. Ik vind vuurwerk net zo eng als de dieren zelf dus van mij worden ze niet echt rustiger :') Die van mij blijven gewoon buiten, dat zijn ze gewend en dat zorgt voor de minste stress.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:04

Wat ik inderdaad vaak hoor is ook al als advies gegeven
paarden op stal
licht aan
eventueel radio
zorgen dat ze wat eten hebben
en daarna ook
En het liefst bij de stallen blijven
Maar is makkelijker als je stal bij huis hebt....

Die luxe heeft niet iedereen.

Hoop dat het dit jaar beter gaat.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:05

Op stal, en om 12 uur lekker bij ze gaan zitten!
Desnoods met het hele gezin, gezellig toch? ;)
ik zit om 12 uur (okeoke, 5 over 12..)
altijd bij mn shetje in de stal, met de radio aan
en een worteltaart! :)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:06

xsuzannexx schreef:
maar ik ben 13 en mijn ouders die vertikken het om voor die "***knollen" (mijn ouders vinden dat hoor) thuis te blijven.
en ik moet om iedere reden ook mee. dus dat kan echt niet. dit zou ik ook echt graag willen

Tja, ouders...! Gelukkig zijn die van mij niet van die feestbeesten :+
Kan er niet iemand even gaan kijken bij ze?
buurman, vriendin, stalhoudster?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:07

Is er niet iemand die even bij ze wil gaan kijken? Verder zou ik ze binnen zetten, niet buiten en lekker veel hooi.

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:09

WenMLove schreef:
xsuzannexx schreef:

Tja, ouders...! Gelukkig zijn die van mij niet van die feestbeesten :+
Kan er niet iemand even gaan kijken bij ze?
buurman, vriendin, stalhoudster?

ik kan alleen vragen of mijn oma om 12 uur even wil gaan kijken en er even wat hooi in wil gooien om kwart voor 12.
maar ze heeft alleen een trauma aan paarden. dat is echt mijn enigste optie :o

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Jeetje, naar verhaal! Ik heb mijn pony zoiezo op een manege, dus ze staat binnen. Wij doen altijd de radio aan als er veel geluiid is, dat kun je het best doorzetten . Ik wil mijn pony met oud en nieuw het liefst in huis hebben, maar dat is natuurlijk niet mogelijk. Ik zal iemand vragen af en toe te gaan kijken en ze gerust te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:14

Ouders..
Binnen zetten met een berg hooi, en iets zodat ze wat afleiding hebben.
Anders zou ik 't ook niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:15

Caira schreef:
Wat dacht je van gewoon thuis blijven en voor je dieren zorgen? Ik zorg dat ik om 12 uur bij de paarden sta, ik voer ze de hele dag weinig en om kwart voor 12 krijgen ze pas te eten.

Precies :-) doe ik meestal ook wat betekent dat ik vaak alleen ben met oudjaar, of ik zet ze in de manege, daar merk je weinig van de knallen.

cynthia25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:29

Bij ons de paarden op stal, lampen aan en toezicht door de staleigenaar. Was die er niet geweest dan zou ik er zelf gaan kijken, zou toch geen feestgevoel hebben als er niemand toezicht op de paarden hield. Misschien woont er iemand in de buurt die een oogje in het zeil kan houden. Je kunt het altijd vragen toch? Gewoon aanbellen en de situatie uitleggen, nee heb je, ja kun je krijgen......

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:10

Ik zou ze ook in de stal laten, staan ze al samen in één stal? en inderdaad eten geven, en kijken hoe het gaat. Mijn paard gaat met oud & nieuw gewoon naar binnen, zonder licht, maar worden niet zo bang als jou shetlanders.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:12

Wij zetten ze ook altijd op stal en geven ze idd eten vlak voor 12 uur en vlak na 12 uur ga ik altijd even kijken hoe het gaat :j

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:08

Caira schreef:

Jep, dat doe ik ook.
De hele vriendenclub gaat nu naar een vriend van ons die in Zwolle woont. Vorige jaren waren we altijd bij ons, en dan gingen drie vriendinnen met me mee naar de paarden met champagne om daar naar het vuurwerk van de huizen om de wei heen te kijken en ondertussen de paarden kalmeren, die na 5 minuten kwamen kijken wat we toch aan het doen waren :+
Ze krijgen hier ook om half 12 eten, eten kalmeert namelijk. Daarbij spray ik heel veel Bach Rescue in de monden, dat kalmeert ook.

Dit jaar zijn mijn vriend en ik dus alleen, er komt geloof ik nog een vriend van mijn vriend op bezoek, maar ik sta om 12u met de jaarwisseling in het weiland :j . Alleen.
Dat zijn offers, maar ach... ik vind het altijd wel wat hebben :D Mijn paarden zijn de eersten die ik een gelukkig nieuwjaar wens <3 . Soms afgezien van mijn moeder die tijdens het surveilleren(3 over 12) me nog opbelt :') 'Mam! Bel je zo terug, moet echt even opletten of het goed gaat hier, ja, jij ook, ja papa ook, ja, ook aan zussie, nou ja daaaag' :D :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:26

Ik wens de paarden ook altijd als eerst gelukkig nieuwjaar. :+

1 jaar was het met O&N zo mooi droog dat we de paarden naar ons grote weiland hebben gebracht (land met alleen een schuilstal). Dat ging echt perfect. Er wordt daar minder vuurwerk afgestoken en ze hebben het idee dat ze kunnen vluchten als dat nodig is, waardoor ze om 12 uur op hun dooie gemak aan het grazen waren. Een unieke situatie, omdat de schimmel doodsbang was voor vuurwerk.

Thuis schieten ze de vuurpijlen over onze stal heen, dus dan krijgen de paarden de volle laag. Het flitst en dondert aan alle kanten. (We wonen binnen de bebouwde kom.) Dat is elk jaar weer een marteling. De bovendeuren dicht, radio aan, enorm veel voer en om 12 uur krijgen ze echt wagonladingen lekkers als afleiding. Als er echt een bang paard bij zit, dan wordt 'ie wat verdoofd. Als het even kan zonder verdoving, maar soms is het echt nodig.
Ik vind het een rottijd voor de paarden en mijn avond is ook niet echt heel gezellig als ik een groot deel van de nacht in de weer ben met het afleiden van de paarden. Wij durven ze niet alleen te laten, omdat het er toch heftig aan toe gaat. En stel dat de stal in brand vliegt door een of andere vuurwerkbom...

Het liefst breng ik ze dit jaar weer naar het grote land. Maar dan mag het nog wel flink drogen (dus ik heb weinig hoop), anders glijden ze gevaarlijk door de klei- en veengrond bij een schrikreactie. Het land is al snel glad en één van de paarden heeft een blessure, dus die mag al helemaal niet glibberen en de rest zou ik graag heel willen houden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:30

ik zet ze ook op stal, maar ivm buitengebied valt de schade aan angst etc hier altijd reuze mee. wel altijd even controleren,maar geen problemen.
ik zou wel de bovendeuren dichtdoen, geeft wat meer rust

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:31

Pff oud en nieuw, van mij mogen ze vuurwerk afschraffen vorig jaar was ik rond een uur of 3/4 bij mijn pony in de stal, ik kon er niet aan raken met een vinger of ze sprong de lucht in. bij elke knal stond ze te rillen en eten wilde ze niet. gelukkig staat ze nu in een binnen schuur tussen twee paarden dood makke paarden in, en niet meer in een buiten stal misschien scheelt het! de eigenaren van stal zijn er gewoon om op te letten

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:32

Wat bedoelen jullie met bovendeuren?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:34

Bij ons staan ze op stal, licht aan en de radio aan. Vlakbij is een woonwijk waar veel lui wonen die van lekker knallen houden...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:34

die van mij gaat elk jaar op stal :))
ging tot vorig jaar heel goed...
vorig jaar raakte hij zo in paniek dat hij over de deur heen sprong...
hij kwam er gelukkig heel huids van af...
zijn deken heeft het helaas niet gehaald :')
die is volledig in stukjes gescheurd :+
dit jaar even overleggen hoe we het nu doen...
helaas is zijn bovenluikje weg gehaald en kan die niet zo maar terug gezet worden...
mischien laten we hem wel gewoon los door de stalgang wandelen :)
staldeurtje open :)
kan hij weg als hij weg wil (zonder rare enge sprongen te moeten maken) kan hij bij de andere paarden steun zoeken of in zijn eigen stalletje gaan bibberen :(:)
maar dat is dus nog even de vraag :)