veulens ook met nieuwjaarsnacht op wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

saf

veulens ook met nieuwjaarsnacht op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 16:43

Mijn twee veulens (6 maanden oud) staan 24/7 op de wei met schuilstal en binnenkort zullen ze hun eerste nieuwjaarsnacht meemaken, nou is het niet erg afgelegen; aan de rand van een woonwijk, dus ik vraag me af of ik voor die nacht de stal van de boer maar zal huren, veilig in de schuur. Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:44

Als ze nog nooit in een box hebben gestaan zou ik ze er niet inzetten,dat geeft alleen maar meer stress :j
Gewoon zorgen voor goede omheining en evt. af en toe kijken.
Kan de boer ze niet in de gaten houden?

Is er veel vandalisme in de buurt?
Als ze op dieren gooien met vuurwerk zou ik ze toch wel binnen zetten,maar dat hangt van de buurt af :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Fellow

Re: veulens ook met nieuwjaarsnacht op wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:46

Ik zou ze niet buiten laten staan. Misschien al even een tijdje van tevoren daar neerzetten, zodat ze wel de kans krijgen om te wennen aan een stal. :)

Dromen

Ik zou veulens nooit in nieuwjaarsnacht buiten laten staan.
Stel je eens voor dat jij dat veulen zou zijn.

Straks word je gebeld dat het veulen in het draad is gekomen, of ontsnapt is.
Beter even een stal huren

Nickeltje

Staat er een volwassen kalm paard bij dat al vaker een nieuwjaarsnacht buiten doorgemaakt heeft?
Zo niet, en je zit bijbebouwde kom waar vuurwerk verstook zal worden, zou ik zelf heel voorzichtig zijn...
Als ze in het donker in paniek een hek door vliegen...

Aan,de andere kant kan stressen en een schuur wat compleet nieuw voor ze is ook nadelig zijn inderdaad.

Welsh4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:53

Tja, is altijd moeilijk vind ik. De stress van een stal (als ze dat nog niet kennen) is ook wat.
Heb mijn veulens wel buiten gehouden.
Waren heel relaxt.(af en toe even om een hoekje gekeken)
Leken er echt naar te kijken.
Is de woonwijk erg dichtbij?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:58

Ik laat geen enkel paard buiten in de buurt van de bebouwde kom met oud en nieuw. Veilige stal bij de boer? Dan zou ik die lekker huren.
Mijn paarden staan altijd buiten maar met oud en nieuw altijd binnen.
Ik durf het niet aan deat ze gaan rennen, of een vuurpijl op hun knikker krijgen.

Daarnaast inspecteer ik altijd eerst de wei op nieuwjaarsdag, haal daar vaak troep (vuurwerkafval) uit en wil niet dat ze daar zelf aanzitten.

Zou wel ervoor zorgen dat er in de stallen geen vuurwerk kan vliegen dmv open (boven) deuren etc.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:59

Ik zou het niet doen. Maar de buren gebruiken ehhh. Carbit?? Dus dan wil ik alles veilig in de stal. Je kunt ze al een keer eerder een nacht op stal zetten?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:00

Van te voren aan een stal laten wennen, eventueel met nieuwjaarsnacht de radio op stal aanzetten.

Overigens denk ik dat ze misschien beter af zijn in de weide. Dan kunnen ze zien wat het is, en hebben ze ook niet het gevoel dat ze ' opgesloten ' zitten, wat misschien voor nog meer stress zorgt.
Als je een weide met een houten omheining hebt, en een stroomdraadje, kan er niet zoveel gebeuren.
Ik merk zelf dat mijn paarden binnen meer gestresst zijn: Ze horen wel knallen maar zien niks, willen weg maar kunnen geen kant op.
In de wei staan ze gewoon rustig te kijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:03

Wat voor veulens zijn het? Hoog in het bloed staande warmbloeden, volbloed Arabieren, of lekker relaxte Shetten of Fjorden? Dat maakt al enig verschil.

Verder is het natuurlijk niet doodstil in de weken voor Oud- en Nieuw en hebben ze al de nodige knallen gehoord voor het echt losbarst. Dus je kunt al een inschatting maken hoe ze gaan reageren.

Opsluiten in een dichte stal is het laatste wat ik zou doen - zelfs al zijn ze het gewend, ze kunnen dan veel minder goed zien waar het vandaan komt én ze kunnen gevoelsmatig helemaal niet weg.
Een stevig omheinde paddock van bv 20 x 20 zou ideaal zijn - ze kunnen even wegspringen en de stress er uit lopen, maar geen topsnelheid ontwikkelen waarmee ze dwars door alles heen kunnen gaan.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 17:22

Woonwijk zit wel dichtbij, er is een dorpscentrum met aan de rand een heel grote woonwijk met daarachter een groenstrook met zandweggetje en dan de wei. Er zit zo'n 12 meter tussen de bebouwing en de wei. Praktisch naast elkaar dus.
De afzetting bestaat uit twee rijen schrikdraad.
Een paar weilanden verderop gaan ze carbietschieten :S

Ik ben er nog niet helemaal uit, ik wil ze niet laten stressen door ze op te sluiten maar ook niet door vuurwerk...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:23

Staan er een paard volwassen rustige paarden bij (die vuurwerk al een paar x hebben meegemaakt)?
Bij mij was dat ook zo, en me veulen was heel rustig. Geen paniek ofzo, zelf nog niet eens opkijken ofzo :)
Hier grenzen we ook aan een woonwijk, ze zouden ze vuurwerk over het hek heen kunnen gooien bij de paarden in de wei. Maar heb er een paar briefjes opgehangen dat ze dat absoluut NIET mogen doen :o

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:24

Met draad zou ik het persoonlijk niet doen, heb daar al zoveel ongelukken mee zien gebeuren. :n

Verder stelt Ibbel wel goede vragen die je beslissing makkelijker kunnen maken.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:27

Als ze niet gewent zijn om binnen te staan en dan ineens binnen worden gezet + allerlei kabaal horen (vuurwerk) dat ze wel horen, maar niet kunnen zien .. denk ik dat de paniek nog meer verhoogt. Buiten kunnen ze het iig zien. Als er vuurwerk gegooid word naar ze is natuurlijk altijd gevaarlijk, maar als die kans niet extra hoog is zou ik ze buiten laten staan. Kunnen ze zien wat er gebeurt, kunnen ze hun energie (schrik) kwijt en zijn ze in hun vertrouwde omgeving.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:30

Je hebt nog een paar weken voordat het Nieuwjaar is. Ik zou de paarden niet op het land laten, maar binnen zetten, en dat van tevoren oefenen. Op de dag zelf licht op stal aan, muziekje erbij en een grote hoop hooi. En als je ze met zijn tweeen in een box zet hebben ze steun aan elkaar.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 17:32

Sjors schreef:
Staan er een paard volwassen rustige paarden bij (die vuurwerk al een paar x hebben meegemaakt)?
Bij mij was dat ook zo, en me veulen was heel rustig. Geen paniek ofzo, zelf nog niet eens opkijken ofzo :)
Hier grenzen we ook aan een woonwijk, ze zouden ze vuurwerk over het hek heen kunnen gooien bij de paarden in de wei. Maar heb er een paar briefjes opgehangen dat ze dat absoluut NIET mogen doen :o

Nee het gaat om twee ponyveulens, beide hengst en beide ongeveer 6 maanden oud. Ik denk niet dat er vuurwerk in de wei gegooid zal worden/vandalisme ofzo komt meer in het centrum voor, de woonwijk zijn veel families en kinderen niet echt jongeren gelukkig :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:34

Tja dan kan het nog wel eens lastig worden.
Heb je op zolder niet wat rotjes liggen van vorig jaar?
Die zou je kunnen afsteken, en mischien raken ze er dan al een beetje aan gewend.
Je zou ook wat herrie kunnen maken met bijv. een trommel :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:36

Er zijn ook CDs te krijgen met knalgeluiden, pistolen en vuurwerk. Alleen denk ik niet dat je ze nog zover van tevoren in huis hebt dat je daarmee kunt gaan oefenen....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:37

Ze zullen nu toch ook al wel aan het knallen zijn daar met vuurwerk? hoe reageren ze daar op?
Mijn paarden blijven buiten voor het eerst, voorgaande jaren gingen ze altijd naar binnen.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 17:39

@Ibbel, het gaat vooral om 1 van de twee; een sportpony hengst (is nu een C en wordt een grote D) de ander is een Shetlander hengstveulen maar die is ook niet altijd even rustig helaas :\
De eerste nacht dat bij ons zijn ze door de draad gelopen, de bovenste was los maar ze waren niet ontsnapt, verder is er nog nooit wat gebeurd betreft de wei en omheining

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 17:42

bedankt voor al jullie reacties tot zover, ik heb nu al heel wat meer om over na te denken ;) wat zouden jullie zelf doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 17:45

Ik zou ze op stal zetten en er sowieso zelf bij zijn. Dan maar een jaartje geen feest. Je zou ook kunnen kijken of je meerdere mensen zo gek krijgt om het bij jullie stal te vieren...ligt er natuurlijk aan hoe de temperaturen zijn :D. Ik zou een caravan regelen en die daar neerzetten en daar vieren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:10

Als je paarden afleid met radio en wortels en kuil of hooi staan ze echt niet te zenuwen hoor. Hier op stal is totale rust met oud en nieuw. En bij ons naast is altijd vuurwerkfeest voor het hele dorp.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:11

Ik persoonlijk zelf had ze binnen gezet. Ik weet het niet, maar je weet het maar nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:19

Chaos schreef:
Als je paarden afleid met radio en wortels en kuil of hooi staan ze echt niet te zenuwen hoor. Hier op stal is totale rust met oud en nieuw. En bij ons naast is altijd vuurwerkfeest voor het hele dorp.

Mijne dus echt niet.
Mijn pony trekt zich er weinig van aan,maar mijn paard is helemaal in de stress.
Afgelopen oud en nieuw radio op vol volume gehad,luikjes open zodat ze konden kijken,lampen aan wat de flitsen verminderde,flink wat eten,maar niks hielp. Heb de hele nacht bij haar gezeten,gelukkig was het hier binnen 2-3 uur wel over :)