Kosten en vergunningen stelconplaten/betonplaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Kosten en vergunningen stelconplaten/betonplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 09:40

Hoi,

Tot nu toe verhard ik weilanden met grindtegels, maar ik heb nu sinds kort een eigen weiland en wil het graag wat professioneler verharden. Daarom denk ik aan stelconplaten of betonplaten. Het weiland moet ongeveer 350 bij 25 meter, ik wil langs de randen een pad leggen (een groot rechthoek wordt het dus) van ongeveer 80 centimeter breed (de beweegruimte wordt breder, maar dit wordt dus het verharde deel).

Is daar een vergunning voor nodig? En wat zou zoiets kosten? Ik vrees dat het buiten mijn budget is en dat ik alsnog op grindtegels overstap, maar wil het toch even weten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:07

Stelcon platen wegen ongeveer 2500kg en zijn meestal 2000mm vierkant. Afwijkende maten bestaan ook.
Dat betekend dat ze worden gelegd met een vrachtwagen-met-kraan en dat je weiland dus bereikbaar dient te zijn voor die vrachtwagen.

Even Marktplaats afstruinen; dit soort platen wordt daar met regelmaat aangeboden, vaak gelegd en wel voor een vaste prijs.
Bedenk echter ook dat Stelcon en aanverwante platen een degelijk zandbed vereisen voor een stabiele ligging. Zo'n stabilisatielaag dient al gauw 40 - 50cm dik te zijn. Dat alleen al is 950m3 zand! Dat betekend ook dat je die 950m3 die eruit komt, op een of andere wijze zult moeten afvoeren. De simpelste oplossing daarvoor is egaliseren over je eigen weiland, dat daarmee 5cm hoger zou worden.

Even voor de vuist weg, zo'n zandbed uitgraven, aanbrengen, egaliseren en verdichten zal je vlug een week met twee mensen kosten. 80 uur aan 75 euro (inkl alle gereedschappen) is dat alleen aan werk al 6000 euro. Met zand erbij ga je dus zonder problemen richting 10.000 euro. Vervolgens moet je daar nog een slordige 375 Stelcon platen laten leggen. Tipje: http://link.marktplaats.nl/511541399

En nog wat: met grindtegels kun je welliswaar heel veel zelf doen, maar dan ben je in je uppie ook ongeveer een maand fulltime bezig. Die tijd moet je maar net hebben.......
Ook dat zandbed, zelfs al maak je het half de dikte, levert nog altijd 450m3 zand die je wel aan moet voeren (500 auto-met-aanhanger ritjes) en verwerken.

arno8

Re: Kosten en vergunningen stelconplaten/betonplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 11:21

Bedankt! Stel dat ik het geld zou hebben (wat helaas niet zo is). Kan ik het dan gewoon dumpen, of gaat de overheid dan moeilijk doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:27

arno8 schreef:
Bedankt! Stel dat ik het geld zou hebben (wat helaas niet zo is). Kan ik het dan gewoon dumpen, of gaat de overheid dan moeilijk doen?

Dat hangt af van de gemeente en mogelijk het bestemmingsplan. Dat zul je bij de gemeente moeten navragen.
Je uitgegraven grond verspreiden over je eigen terrein is zelden een probleem, maar een dergelijk grote oppervlakte verharden (je hebt het over totaal 1500m2) kan best eens meldings- of zelfs vergunningplichtig zijn. Nogmaals: dat is per gemeente verschillend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:20

Van het zand dat je afgraaft kun je natuurlijk ook een leuke uitkijkheuvel maken :D

Of twee...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:53

Ik denk dat jij de komende 5 jaar Marktplaats afstruint voor 40-60 tegels Arno :P

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:48

Beton platen zijn ook vaak glad afgewerkt aan de boven kant en kunnen bij regen al glad zijn. en al helemaal als er iets van vorst is. Je kunt ook een loonwerker inhuren en zelf voor de platen zorgen. Bel eens grote aannemers soms kom je ze goedkoop tegen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:13

Stelconplaten moet je ook omgekeerd neerleggen. De onderkant is veel ruwer en je hebt geen last van die ijzeren randen als die loslaten.

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:22

Ja dat is waar en die ijzeren rand wil inderdaad nog wel eens loskomen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:51

Voor het verharden buiten het bouwblok, bv in de wei, heb je een vergunning nodig.
Normaal wordt een klein stukje (bv bij de ingang) gedoogd, maar voor grotere stukken zul je zeker een vergunning moeten aanvragen.

Stelconplaten zijn echt ideaal, maar wel prijzig per m2.
Daar komen de kosten voor het vervoer (vrachtwagen) en leggen (kraan) nog bij.
Omdat de platen heel zwaar zijn is een goede (vlakke) ondergrond van groot belang om verzakken/kantelen te voorkomen. Daar komt dus vaak ook een shovel aan te pas.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:14

hestejente schreef:
Van het zand dat je afgraaft kun je natuurlijk ook een leuke uitkijkheuvel maken :D

Of twee...

Daar dacht ik ook al aan :D

pmarena schreef:
Ik denk dat jij de komende 5 jaar Marktplaats afstruint voor 40-60 tegels Arno :P

Daar zal het wel op neerkomen idd. Ik begin net als in m'n huidige weiland met een klein rondje, en dan ieder jaar een stuk erbij. Dan is er niemand die het merkt en houd ik m'n rug heel :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:19

Je kunt ook af en toe een paar stelconplaten neerleggen en dan wat zand er over gooien.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:21

Dan wordt het wel duur want dan heb ik steeds voorrijdkosten. Ik denk dat ik gewoon marktplaats blijf afstruinen. Ben inmiddels door al het boogschieten aardig gespierd in m'n armen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:26

Boogschieten ?? Heb ik wat gemist :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:51

arno8 schreef:
Dan wordt het wel duur want dan heb ik steeds voorrijdkosten. Ik denk dat ik gewoon marktplaats blijf afstruinen. Ben inmiddels door al het boogschieten aardig gespierd in m'n armen :P

Leuk! :-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:09

Ik zelf ben ook geen liefhebber van die stelcon platen voor paarden.
Aanschaf duur, aanleg duur en de kans op verzakken geeft gevaarlijke randen voor de paarden.

Mijn paddocs verhard ik met straat klinkers.
Die zijn redelijk goedkoop twedehands, ongeveer 5 tot 6 euro de m2.
Uitgraven doe ik niet, wel eerst de bodem wat vlakken op afschot en 5 cm zand erop.
Je gaat dan omhoog maar het blijft wel droger zo.
In principe kan je met hulp van een (zwarte) stratenmaker en wat vriendjes in een dag meer dan 100 m2 leggen.
Het voordeel van een stratenmaker is dat hij materieel heeft zoals een klein shoveltje of minikraantje, een
trilplaat en verstand van zaken.
Vaak hebben die stratenmakers ook wel een adresje voor klinkers en zand.

http://www.mijnalbum.nl/Album=3IIQROJD

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:38

@Ariebren:
Waarom gaat jouw voorkeur uit naar klinkers, boven (gratis af te halen) grindtegels?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:43

Is er geen andere optie die er tussen in ligt? Ik weet dat je ook grote betontegels hebt (geen steltonplaten)

Maak je toevallig ook je eigen houten bogen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:07

NiFallor schreef:
@Ariebren:
Waarom gaat jouw voorkeur uit naar klinkers, boven (gratis af te halen) grindtegels?

Klinkers liggen steviger dan tegels.
Die grindtegels zijn loodzwaar, ik pak ze niet meer op. :7
Je kan klinkers zo leggen dat ze niet verschuiven.
Een tegel kan nog wel eens scheuren en of kiepen als er een zwaar paard op staat.
Vooral is het risico groter van breken bij de heftige regenval van de laatste jaren.
Vergelijk tegels en klinkers maar eens met een oprij laan waar een auto overheen rijdt.
Het goed gelegde klinker pad ligt een beetje bol en blijft zo.
Bij tegels zie je al gauw twee sporen ontstaan.
De grootste klacht van de fietspaden met tegels is dat er zoveel verzakkingen zijn.

Ik hoor het wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:42

Het bol liggen heeft te maken met de ondergrond, als je die bol legt kun je er alles bol op leggen :D
Verder heeft schuiven alles te maken met de opsluiting aan de zijkant en het gewicht wat je er op zet.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:44

Mijn buurman is stelconplatenfabrikant en die heeft er voor mij een aantal gemaakt van een extra dikte met extra wapening erin, omdat die over een sloot liggen. Hij heeft ze zelfs uit zichzelf extra opgeruwd, zodat de paarden er niet over uit kunnen glijden.
Gelukkig heb ik er NIETS voor hoeven te betalen en zijn ze door een vriend van ons, die een transportbedrijf heeft, gratis neergelegd met een loader.
Ze zijn, als je ze zo moet laten maken, wel behoorlijk duur (zeker met extra wapening).

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:11

Leuke tips komen hier voorbij! Dat met die klinkers klinkt handig, maar ik vind het ook heel handig dat grindtegels gratis zijn. Zou het daar ook een optie zijn de grond alleen te verhogen en niet uit te graven? Of gaat het dan zeker verzakken?

Over het boogschieten: heb een tijd geleden een Hongaarse ruiterboog gekocht. Ben me aan het verdiepen in de Hunnen (die deels opgegaan zijn in de Hongaarse bevolking) en hun technieken met boogschieten te paard. Ik mag dat volk wel! Ze gingen pas nieuwe kleren dragen als de oude kleren uit elkaar vielen en het enige (uiterlijke) verschil tussen de grote baas en de rest van de manschappen was dat zijn kleren wat minder vuil waren, dat soort dingen. Zulke duurzaamheid kunnen wij nog wat van leren ;)

Heb al een paar keer vanaf Volare geschoten die het heel goed oppakt, maar nu ben ik voorlopig alleen vanaf de grond aan het oefenen om mijn herlaadsnelheid op peil te krijgen. Als ik in galop op een doel afsnel kan ik maar een pijl afschieten voordat we voorbij het doel zijn.

Zo'n ruiterboog bestond oorspronkelijk deels uit hout en deels uit bot (bij de mijne is het bot vervangen door kunststof), daarom worden het composietbogen genoemd (composeren = samenstellen, ze zijn samengesteld uit meerdere delen). Het voordeel hieraan is dat ze een stuk korter zijn en dus gemakkelijker af te schieten vanaf een paardenrug.

Ik schiet dus niet met een volledig houten boog en kan die zelf ook niet maken. Wel maak ik de pijlen zelf. Door mijn lengte en de andere schiettechniek (je ankert niet, maar trekt tot voorbij je wang waarbij je je nek recht houdt) heb ik langere pijlen nodig dan standaard worden gemaakt. Dus koop ik ronde houtjes bij de bouwmarkt om die in stukjes te zagen en er punten, nokken en veren op te plakken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:18

Ik krijg een beetje een HC-flashback van dat boogschiet-verhaal :P

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:56

Toen ik op bokt zocht naar 'ruiterboog' kwam ik hem ook tegen. Heb hem nog om advies gevraagd. Hij had wel een andere insteek dan ik. Het ging hem niet zozeer om het schieten, maar om de kunst van het berijden van een paard zonder de teugels te gebruiken (je handen zijn namelijk al bezig met de boog).

Ik vind het idee van boogschieten te paard vooral tof en dat je paard dan lichter in de hulpen wordt is een leuke bijkomstigheid (niet dat mijn insteek beter is, maar zo sta ik er nou eenmaal tegenover).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:04

Dan kan je ook nog de teugels aan de stijgbeugels vastmaken. :7
Sturen met je voeten, net zoals de drumhorse met de pauken.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 30-12-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt