Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vaughane

Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 00:59

We hebben een aantal stallen en gebruiken per stal (als die helemaal leeg is geschept) anderhalf tot 2 pakken vlas. De drollen en natte plekken halen we elke dag weg, waarna we weer bijstrooien / opstrooien. Eens in de zoveel tijd scheppen we de stal helemaal leeg. Deze manier van werken bevalt ons goed. Bij niet-vochtdoorlatende vloeren, zoals bij ons, zijn we geen voorstander van een potstal.

Laatst las ik dat je in een lege stal het beste 5 pakken vlas kan uitstrooien. Dit zou het uitmesten vergemakkelijken en uiteindelijk goedkoper zijn in het vlasgebruik.

Ik wil het zelf niet uitproberen, want dan zou ik in onze stallen in één keer een hele pallet vlas moeten kieperen. Vandaar mijn vraag: Wie heeft er ervaring met 5 pakken vlas per stal? Wat zijn dan je ervaringen? Is dat inderdaad makkelijker met uitmesten? Gaat er inderdaad per maand minder vlas doorheen? Is zo'n dik pakket vlas op de stalvloer niet glad doordat de vlasstukjes makkelijk over elkaar heen glijden? Heb je andere ervaringen met 5 pakken vlas per stal? Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt voor je reactie.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:04

ik moet zeggen dat ik het 1 keer heb geprobeerd . maar eigenlijk merkte ik qua maandbesteding geen verschil .

ja trouwens de eerste 2 weken was m.n stal heerlijk droog. maar als je daarna de natte plekken eruit wild halen heb je zo ongeveer een heftruck nodig .
wel had ik mijn paard tot de knieen in het zaagsel staan en lag de helft er al uit als je de staldeur open deed

ik zou zeggen gewoon mesten zoals je nu doet dat werkt het beste vind ik

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:11

Ik doe er de eerste keer drie a 4 pakken in, daarna dagelijks de drollen scheppen, en aan het einde van de week kiep ik dr weer een pak vlas in. Gaat heel goed, zolang je maar alleen de bovenste laag omwoelt, en niet ook de (natte) onderste laag. Paard heeft een heerlijk warm en zacht bedje zo.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:15

Ik doe het wel, maar moet wel bekennen dat ik een vrij opgevoede ruin heb. Plassen op 1 plek en poepen netjes in de hoek. Verbruik 1 baal per week. Compleet uitscheppen met 3 maanden en niet teveel in wroeten.

Dribbelkont

Re: Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:03

ik heb het ook gedaan met mijn vorige pony
4 pakken vlas in box van 3 bij 3 en elke dag de drollen eruit en zijkanten naar de middel gooien en weer zachtjes rechtharken.met zon bladhark . dan midden in de week strooide ik een half pak er bij en dan aan einde van de week de natte plekker er onder uit halen en andere halve pak erbij
zo vond ik het prima te doen en haalde ik anderhalve kruiwagen natteplekken er uit.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:18

Ik heb een hengst en daar is het voordeel van dat hij op 1 plaats mest en plast. Ik haal elke dag de natte plekken en mest eruit en schep hem dan regelmatig een keer door.
Ik doe er gemiddeld 1 pak per 1.5 week bij.
Ik schep hem nooit helemaal leeg want dat is bij mij dus niet nodig. Er ligt een dikke laag in en ik ben begonnen met een stal van 3.5 x 3.5 met 3 pakken.(wel eerst even een beetje nat gemaakt omdat het anders te glad was)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:19

mijn stallen zijn ongeveer 3,5 x 4 en er gaan in een lege stal zo'n vier pakken vlas, meen ik. ik vul de stal niet helemaal overigens, een rand van 50 cm langs de voorzijde (drinkbak, deur en plaats voor het hooi) blijft altijd leeg. zo lopen ze het vlas er niet helemaal uit en ligt het hooi nooit tussen het vlas.

de hengst is erg schoon. de mest ligt altijd op 1 hoop op een bepaalde plaats en de urine ligt ook altijd op dezelfde plek. ik haal in die stal dus eigenlijk maar 1 keer per week de natte plekken eruit. de mest is elke dag gemakkelijk weg te halen. er gaat 1 baal per week nieuw vlas in. per dag een halve kruiwagen aan mest en als er natte plekken uitgaan is dat meestal 1 tot 2 kruiwagens in totaal per week.

de ruin is minder schoon. de stal is elke dag omgewoeld, dus dat kost meer tijd om die netjes te houden. in een slechte bui woelt ie zelfs hooi met vlas door elkaar en liggen de natte plekken overal. die stal probeer ik met wat vaker natte plekken eruit te halen een beetje bij te houden, maar zijn stal moet gewoon wat vaker helemaal leeggehaald worden. bij hem haal ik dus meestal meer uit de stal en hij zal iets meer dan 1 baal vlas per week verbruiken. ik vermoed dat als ik de vlaslaag dunner maak, het zelfs meer zal zijn.

mijn idee is dat het inderdaad goedkoper is om meer vlas erin te hebben dan minder.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:54

Ik ken je probleem Quadripes. Mijn merrie is ook zo smerig. Die woelt ook de hele boel om en maakt van de helft van dr stal zo'n natte bende dat dat er gewoon niet kan blijven liggen.
Ik wil eigenlijk een bodem van vlas maken bij haar, zodat het daar intrekt ipv gelijk de hele vloer soppig te maken, maar dat schijnt dus niet te kunnen bij mevrouw.
Het is idd goedkoper even wat meer vlas erin te doen. Als je er weinig in doet dan blijf je opstrooien, omdat het zich gelijk vermengt met de plas.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:55

Wij zijn begonnen met 3 pakken in een stal van 3 x 3.
De ruin die erin staat is een enorme smeerkees :+
In 5 dagen tijd is de stal zeiknat.
Ik gooi er iedere week twee nieuwe pakken vlas bij.

Linndatbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:01

Ik denk dat jullie echt een paard hebben (?). Ik heb een pony en strooi 2 pakken hemparade om de 2 week. Maar bij vlas en paarden kun je denk ik het best 2 en een half pak erin doen, totdat het echt af is. Het is trouwens ook afhankelijk van de grootte van de stal, want mijn stal is wel aardig groot.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:08

Wij hebben 7 stallen en zijn dit jaar begonnen met vlas. In iedere stal hebben we idd 5 pakken gedaan om te beginnen.
Bij ons wordt steeds een pallet van 40 pakken gebracht.

In het begin toen we de stallen nog op moesten bouwen, was het vrij zwaar en lastig om alle mest goed uit het losse spul te halen.
Nu de stallen goed lopen en er zich een zgn vaste koeklaag heeft gevormd, heb ik in ongeveer een uur a 5 kwartier alle stallen gedaan. Wij doen die iedere dag.
Door de koeklaag is het heel gemakkelijk de mest er van af te scheppen.

Wij halen in principe nooit de stallen leeg, want dat is juist niet de bedoeling van vlas. Het is belangrijk dat die koeklaag gevormd die we intact laten. Dat is dus ook de truc bij vlas. Als je het goed doet, kun je er maanden zo mee door gaan.

Ik weet precies waar alle paarden de natte plek hebben, dus waar ze plassen.
Ik doe dus alle natte plekken en hou dat bij.
Bij de ene hoef ik er 1 keer per 2 weken een plek uit te halen, bij de andere iedere week.
Ligt eraan hoe lang en vaak de paarden bij ons op stal staan en hoe netjes of vies ze zijn.

Ik steek met de mestvork de natte plek los en keer hem om. Dan komt de rode verzadigde laag bovenop te liggen en die haal ik er af. Wat er dan nog blijft liggen is de volgende onderlaag die weer rood verzadigd moet worden. Omdat deze laag al plakkerig is, vormt dat de nieuwe koek op de plasplek. Dat is nodig zodat de paarden deze niet kaal lopen en dan op beton staan.
Daarover hark ik al het vlas wat naar de zijkanten is gelopen en zorg iedere dag dat er in het midden het meeste vlas ligt.

Al het andere waar geen natte plek zit, laat ik liggen en beschadig ik niet. Want dan verkloot je de stal en gaat het efficiente en zuinige effect van het gebruik van vlas juist weg. Daarmee gaan mensen dus over het algemeen de mist in.

Bij ons hebben we een gemiddelde van 1 pak per week per paard. En dat is dus ook de bedoeling.
Het is heel erg belangrijk dat je goed aanvult. Beter te veel dan te weinig. Hoe dikker de stal, hoe zuiniger het gebruik.
Wanneer de stal te dun wordt, lopen de paarden de koeklaag los en heb je ene grote puinzooi en moet de dus veel weg gooien.

Ik zweer bij vlas en hoef nooit meer stro.
Ik vind het veel sneller en schoner werken, veel minder inhoud op de mesthoop, goedkoper in gebruik en de paarden staan er altijd dik op. (dat vind ik nog het belangrijkste.
Vooral die 2 bij ons op stal die de halve stal leeg aten toen ze nog op stro stonden, ondanks veel hooi, en daarmee vaak op een dun stalletje stonden en op het beton lagen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:13

Mijn paard staat pas sinds afgelopen oktober op vlas, op haar nieuwe stal.
Hiervoor stond ze op stro op dr oude stal. Wat een bende werd dat altijd. Ik deed daar de stal niet zelf, maar weet dat iedere dag het stro eruit moest.
Stro vind ik echt waardeloos.

En positief punt van vlas vind ik is dat de hoeven veel droger blijven, dus minder snel week raken.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:14

Linndatbenik schreef:
Ik denk dat jullie echt een paard hebben (?). Ik heb een pony en strooi 2 pakken hemparade om de 2 week. Maar bij vlas en paarden kun je denk ik het best 2 en een half pak erin doen, totdat het echt af is. Het is trouwens ook afhankelijk van de grootte van de stal, want mijn stal is wel aardig groot.

Nee hoor. Ik heb een pony van 1.55 ongeveer :)
Stal is 4 bij 3.

quadripes

dat vind ik ook een heel fijne bijkomstigheid van vlas: de mesthoop is klein en het spul verteert goed. we gooien het eens per jaar of per half jaar op het land als compost.

de paarden die op stal staan (er zijn er ook die 24/7 buiten lopen) kunnen we goed op gewicht houden, omdat ze geen stro eten.

Trennie

quadripes schreef:
die stal probeer ik met wat vaker natte plekken eruit te halen een beetje bij te houden, .

Dit is juist fout. Wij hebben er ook zo 1 en je bent dan geneigd dit te doen.
Het helpt om de natte troep er niet uit te halen, maar deze terug te leggen op waar zijn natte plek is. Dan vooral heel dik weer aanvullen en dit even een week volhouden.
Door de dikte en het aankoeken van de natte plek, krijgt ook hij uiteindelijk een stal die die niet meer om kan lopen.
Het duurt even langer en klinkt tegengesteld, maar het werkt echt.
Je hebt juiste het natte spul nodig om die laag te gaan vormen.

Als je nat spul eruit haalt, alleen als het rood gekleurd is en omdat je het omsteekt en daarmee naar boven haalt. Zie mijn andere post.
Is dit nog niet het geval, dan doe je het nog niet goed en moet je gaan zoeken naar de oplossing wat niet goed gaat.
Negen van de tien keer is het omdat de stal nog niet dik genoeg is en er nog geen koeklaag is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:18

ik haal altijd alleen het natte spul eruit (rode laag). maar hij graaft en woelt alles om totdat hij op de tegels staat. alles dat niet rood is, leg ik keurig terug en vervolgens weer nieuwe laag vlas.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:20

in de zomer gooit ie hooi door het vlas heen en dat moet je echt op tijd eruit halen anders wordt het helemaal een rotzooi. in de winter valt het wel mee en dan blijft de stal trouwens wel beter op orde. maar in de zomer heeft ie last van zomereczeem en dan is ie zo nijdig, dan gaat alles door elkaar heen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:25

quadripes schreef:
ik haal altijd alleen het natte spul eruit (rode laag). maar hij graaft en woelt alles om totdat hij op de tegels staat. alles dat niet rood is, leg ik keurig terug en vervolgens weer nieuwe laag vlas.

Wel een erg goede tip trouwens! Had voor 2 maanden terug nog geen ervaring met vlas. Haalde in het begin steeds teveel eruit, zodat ik ook veel vlas nodig had. Nu laat ik al veel meer liggen. Ik mest 4 stallen uit (1 pony en 3 paarden) waar vlas in ligt, waarvan die van mijn eigen paard echt een smerige bende wordt.
Maar wat ik nu begrijp is dat ik ook de zeiknatte nattigheid, echt zompig, (zonder rode kleur) gewoon moet laten liggen en nieuwe vlas eroverheen moet strooien? Ik krijg in 1 deel van de stal maar steeds geen laag doordat het super nat wordt en ik dus de nattigheid eruit haal.
Ik verbruik ongeveer 2 pakken per week voor 4 paarden. vrij netjes wel :j

Fleur787

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:32

Ik doe gewoon vlas normaal mesten.. Haal de drollen eruit en als het vies wordt de natte plekken.. Dan doe ik 12 dagen met een pak vlas.. Ik heb het eens geprobeerd om het nat te laten liggen maar die van mij doet alles op een hoop waardoor je een heuvel in haar stal krijgt... Maar als ik die heuvel weghaal woel ik het om.. Iemand een idee??

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:34

@LiVeTime: ik doe altijd het rode spul eruit, het bruine gaat terug op de plaatsen waar mest en urine terecht zullen komen en het witte, schone vlas doe ik dan als toplaag overal weer overheen. door de weeks doe ik alleen het bruine vlas terug op die plaatsen.

je moet echt stukken minder overhoop halen dan met een strostal, anders werkt het inderdaad niet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:38

Ik haal ook echt niet veel overhoop hoor. Strijk voorzichtig de toplaag even weg, zodat ik kan zien waar het echt heel nat is. Haal ongeveer een kwart kruiwagen (kleine kruiwagen trouwens) aan nattigheid per stal per keer. Alleen op 1 plek waarvan ik denk dat dat echt niet kan blijven zitten. Verder zoveel mogelijk alleen de mest.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:42

dan doen we het hetzelfde :D ik heb ook alleen kleine kruiwagens.

ik heb nu anderhalf jaar vlas liggen. in het begin heb ik stro in een hoekje neergelegd om te zien of ze zich zouden vervelen op stal, trouwens.

daar werd nooit iets mee gedaan. lag er na 2 weken nog keurig op een stapel.

dus wat dat betreft zie ik geen verschil met een strostal.

ik voer ze 'onbeperkt' hooi dat wil zeggen genoeg hooi om de verveling tegen te gaan. ze krijgen hier verder niets anders. en overdag staan ze op de wei. (dit zijn mijn twee paarden in training, de anderen staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi of gras).

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:44

@ LiVetime: juist, idd dat is de bedoeling. En in jouw geval kun je er beter nog meer in doen. Juist bij die lastige stallen is het beter om er te veel in te doen.
Gewoon even goed de mest eruit halen en dan alles weer naar het midden doen en vooral niet geneigd zijn het niet-rode spul eruit te halen.
Dit de eerste week goed opbouwen. ik stamp het ook nog eens aan bij de smeerkezen op stal. Wel komisch, want het lijkt of ik de stal sta te dansen. :P Haha

Juist bij die smeerkezen moet je geduld hebben net zo lang wachten met de natte plek eruit halen tot er een laag is die die niet meer omgewoeld krijgt. Bij ons was er 1 waar het 3 weken duurde voor ik voor de eerste keer de natte plek eruit haalde. Als dat eenmaal zo ver is, dan kun je wel iedere week de rode laag eruit halen.

@ Fleur: het is ook de bedoeling dat je een soort van heuvel naar het midden krijgt. En idd niet omwoelen, maar als een brok uitsteken met een mestvork en omkeren. Moet je echt een beetje voorzichtig doen, zodat je een brok blijft houden.
Dan het rode ervan af halen. Dus als het ware die brok splitsen in doorsnede. dan blijft er een koeklaagje liggen en dat laat je zo. Dat wordt je nieuwe onderlaag.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:47

Mijn paard en de andere paarden die er staan krijgen 3x per dag hooi. 's Avonds halve schep spelt.
Ook geen krachtvoer verder of andere dingen.
Mijn paard doet het er geweldig op. Andere paarden trouwens ook. Maar denk dat er wel een mogelijkheid is de stal van mijn paard schoner te houden. Weet alleen nog niet goed hoe.. Denk dat ik daar toch nog teveel uit haal en idd teveel omwoel nog. Haar stal is ook de enige waar ik om de dag een halve kruiwagen aan nattigheid uit moet slepen.
Ik krijg daar ook geen bodem in de rechter kwart van de stal, omdat mevrouw daar loopt te schrapen en dat haar piesplek is.
De pies komt bijna iedere dag onder de deur door.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:50

ik zal in ieder geval de tips hier in het topic wel in mijn achterhoofd houden als ik weer ga uitmesten, bedankt Trennie