Zelf hooinet maken (guide)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dromen

Zelf hooinet maken (guide)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:17

Hooinetten zijn erg handig, makkelijk om op te hangen in de trailer.
Het is niet moeilijk om ze zelf te maken van strotouwtjes.
Hier een guide hoe je zelf je eigen hooinet maakt.

Benodigdheden:
Schaar
10-12 lange strotouwtjes (bij de knoop doorknippen, want aan de knoop heb je niets) Hoe meer touwtjes, hoe fijner het net
Het hoeven er niet persé
Iets waaraan je het hooinet kan ophangen als je het maakt. Bijvoorbeeld een ring waaraan je normaal je paard aan vast zet.

1) Knip alle touwtjes even lang, alle knopen eruit halen.
2) Alle touwen bij elkaar, 1 grote knop bovenin in leggen
3) 1 strotouwtje onder de knoop vast maken. Andere eind aan de ring vastmaken.
4) Je hebt nu een strotouwtje die vast zit aan een ring, aan de andere kant zitten de touwen die vast zitten in 1 grote knoop.

5) Je pakt 2 touwtjes naast elkaar, op 10 centimeter onder de grote knop maak je je eerste knoop. Maak op dezelfde plek nog een knoop zodat je zeker weet dat die vast zit.
6) ga naar de volgende 2 touwtjes, knoop opnieuw
7) herhalen totdat alle touwtjes zijn geknoopt
8) weer op 10 centimeter afstand knopen, dit keer gebruik je het rechtertouwtje van stap 5 en het linkertouwtje van stap 6.
9) herhalen
10) volgende rij, herhalen
11) je hebt nu bijna al je touw gebruikt. Maak met elk touwtje een knoop waarin nog een lus zit. De lus moet blijven zitten. Haal ander strotouwtje door al deze lussen heen. Knoop deze niet vast!
12) Tadaaaa, je hebt nu je eigen hooinet gemaakt. Waar je het laatst mee klaar was, dat is nu de bovenkant. Trek de knopen nog even goed aan aan het einde.
Hier heb ik afbeeldingen ter verduidelijking. Commentaar over mijn tekenkunst is niet nodig, ik weet dat ik er bar slecht in ben. Zodra ik weer een nieuw net maak zal ik foto’s posten.
Vragen mogen gesteld worden!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Dromen op 17-12-11 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Brittneyx

Re: Zelf hooinet maken (guide)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:22

heb altijd al eens gedacht om zelf een hooinet te maken maar ik wist nooit hoe te beginnen
bedankt !!!!

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:11

Echt hartstikke handig! Deze ga ik dit weekend eens proberen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Leuk om eens te proberen. Maarre is strotouw wel zo geschikt? Gaat dat niet onwijs rafelen en dun worden en snijdt het niet?

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:18

Leuk idee! Ga het eens proberen! Vroeger maakte ik weleens zelf halstertouwen! Hooinet nog nog nooit geprobeerd!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:06

Koop voor een paar eurootjes een goed stevig hooinet.
Ik maakte ook zelf hooinetten, nou ik kan je zeggen dat het werk dat ik eraan besteedde langer was dan de levensduur. Ze trekken die touwtjes zo kapot, ze knagen eraan waardoor ze rafelen, en door altijd knopen te maken en weer los te doen zorg je er ook voor dat het sneller verslijt. Ik dacht idd ook een goedkoop alternatief gevonden te hebben, maar ik ben nu toch terug overgeschakeld op kant-en-klare hooinetten. ;)

desi_urly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:13

leuk idee , echt handig hihi

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:17

Mijn moeder maakte altijd hooi netten van de stro touwtjes, zij is inmiddels al 15 jaar geleden overleden, maar ik heb ze nog steeds!
Je moet trouwens wel de gekleurde stro touwtjes gebruiken! Dus de witte of de roze!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:18

Misschien kun je beter bij de action van dat redelijk dunne touw kopen (het soort waar je ook touwhalsters van maakt maar dan de 3mm volgens mij?) zodat het langer meegaat?

Er gaat zoveel tijd inzitten dat ik dit enkel zou doen voor kleinere maas (bv voor shetjes) of om een extra grote te maken, maar die zijn tegenwoordig ook te koop voor weinig geld.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 20:55

capopjekop schreef:
Leuk om eens te proberen. Maarre is strotouw wel zo geschikt? Gaat dat niet onwijs rafelen en dun worden en snijdt het niet?

Het snijdt niet echt vind ik zelf, het touw van de hooinetten is meestal dunner.
Oranje touwtjes beter niet gebruiken, die rafelen inderdaad sneller en zijn scherper.
Strotouwtjes met de kleuren blauw en paars gebruiken, die zijn dikker en van betere kwaliteit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:56

Toevoeging: ik gebruikte de blauwe touwtjes en mijn paard is een middelmatige sloper.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:00

Gini schreef:
Toevoeging: ik gebruikte de blauwe touwtjes en mijn paard is een middelmatige sloper.

Je kan ook minder touwtjes gebruiken, er valt dan misschien wel meer hooi uit maar het paard gaat minder snel slopen.
Tenzij het echt uit verveling is, dan heb je geen hooinet meer over aan het einde van de dag

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:00

leuk :) maar begrijp ik nou dat de uiteindelijke vulopening beneden zit?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:03

Ik wil eentje maken voor in de trailer..
Myb maar eens ff langs de action hiervoor nu ik hier zie hoe ik het kan maken :)

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 21:03

girlyggirl schreef:

Als je hem maakt ja, maar als je hem af hebt draai je hem om

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:09

Dromen schreef:
Gini schreef:

Je kan ook minder touwtjes gebruiken, er valt dan misschien wel meer hooi uit maar het paard gaat minder snel slopen.

Ik gebruikte op het eind nog maar 8 touwtjes. Minder gaat niet, dan zijn de gaten zo groot dat ruim driekwart er zo al uitvalt, dan kan je het sowieso beter op de grond leggen.
Dit is mijn ervaring en die is jammer genoeg negatief. Maar ik raad niemand het af om het te proberen, als het wel lukt dan heb je er een mooi hooinet bij. ;)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:48

Dromen schreef:
girlyggirl schreef:

Als je hem maakt ja, maar als je hem af hebt draai je hem om

ik zal wel blond zijn :o? :o maar dan hangt t touw met de ring om op te hangen toch onderop?

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 08:01

girlyggirl schreef:
ik zal wel blond zijn :o? :o maar dan hangt t touw met de ring om op te hangen toch onderop?

waar je hem eerst aan ophing, dat knip je af.
Helemaal onderaan zit 1 grote knoop. Bovenaan zitten aparte lussen die je bij elkaar houd door middel van een touw. Als het hooi in het hooinet zit, dan trek je het touw in deze lussen aan, aan dit touw hang je het hooinet op.
Ik maak volgende week wel foto's

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:32

Ik heb ook al verschillende netten gemaakt van touwtjes. Hoe kleinere mazen je wilt hoe meer touwtjes je moet gebruiken. Ik knoop alle touwtjes bij elkaar en dan hang ik hem aan een deurklink, dan hoef je geen extra touw eraan te maken zodat je hem vast kunt hangen tijdens het knopen. Bij mij gaan ze al een paar jaar mee.
Bezigheidsterapie noemen ze het hier.
Ik heb een site in mijn favorieten staan met zelfmaak dingetjes voor paarden. Ik weet niet of ik die hier mag vermelden, maar daar staan vershillende dingen op met uitleg, zoals dekens, dekjes, pesoa e.d