Het is niet moeilijk om ze zelf te maken van strotouwtjes.
Hier een guide hoe je zelf je eigen hooinet maakt.
Benodigdheden:
Schaar
10-12 lange strotouwtjes (bij de knoop doorknippen, want aan de knoop heb je niets) Hoe meer touwtjes, hoe fijner het net
Het hoeven er niet persé
Iets waaraan je het hooinet kan ophangen als je het maakt. Bijvoorbeeld een ring waaraan je normaal je paard aan vast zet.
1) Knip alle touwtjes even lang, alle knopen eruit halen.
2) Alle touwen bij elkaar, 1 grote knop bovenin in leggen
3) 1 strotouwtje onder de knoop vast maken. Andere eind aan de ring vastmaken.
4) Je hebt nu een strotouwtje die vast zit aan een ring, aan de andere kant zitten de touwen die vast zitten in 1 grote knoop.
5) Je pakt 2 touwtjes naast elkaar, op 10 centimeter onder de grote knop maak je je eerste knoop. Maak op dezelfde plek nog een knoop zodat je zeker weet dat die vast zit.
6) ga naar de volgende 2 touwtjes, knoop opnieuw
7) herhalen totdat alle touwtjes zijn geknoopt
8) weer op 10 centimeter afstand knopen, dit keer gebruik je het rechtertouwtje van stap 5 en het linkertouwtje van stap 6.
9) herhalen
10) volgende rij, herhalen
11) je hebt nu bijna al je touw gebruikt. Maak met elk touwtje een knoop waarin nog een lus zit. De lus moet blijven zitten. Haal ander strotouwtje door al deze lussen heen. Knoop deze niet vast!
12) Tadaaaa, je hebt nu je eigen hooinet gemaakt. Waar je het laatst mee klaar was, dat is nu de bovenkant. Trek de knopen nog even goed aan aan het einde.
Hier heb ik afbeeldingen ter verduidelijking. Commentaar over mijn tekenkunst is niet nodig, ik weet dat ik er bar slecht in ben. Zodra ik weer een nieuw net maak zal ik foto’s posten.
Vragen mogen gesteld worden!