Hoe weide ombouwen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe weide ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:12

Nu de nieuwe er is (zie onderschrift :Y) ) en het in principe zou moeten kunnen dat ze samen komen te staan ben ik me aan het afvragen hoe ik dat het beste kan organiseren. Welke voor- en nadelen er zijn enzo en wat het meest interessante is.

Momenteel zijn het 2 stukken weide, van elk ongeveer 15x60 meter, met daarop een schuilstal.
Een linkje: http://img804.imageshack.us/img804/160/pp2begin.png
(zwart is de omheining, donkerbruin de schuilstal, beige de hooibak & blauw het drinken).

[***] heeft nu een soort paddock paradise en mijn idee was om dit uit te breiden.
Dan zou het zo worden:
Afbeelding
Bruin is dan het pad, grijs zijn stoeptegels (al is het wel iets te breed getekend, er zou wel een stukje pad overblijven) en groen de weide.

Op deze manier hebben ze het hele terrein ter beschikking en kunnen ze rond.
Nadeel is wel dat het met het weer zoals nu echt een zooi wordt := Een stukje kan dit opgelost worden door te verharden (dus voor & naast de stal, dit moet nog gebeuren) maar ik kan niet alles verharden.

Dus daarom dacht ik aan iets als dit:
Afbeelding

Hierbij hebben ze dus zeg maar een paddock aan de stallen, met de hooibakken & deels verhard.
Het bruine is dan de winterpaddock, en het groene is de zomerweide (kunnen ze bv. overdag op en dan 's nachts weer in de paddock).

Zijn hier nog nadelen aan?
Wat zouden jullie kiezen?
Het 2e lijkt me wel een stuk eenvoudiger te realiseren, het pp is toch meer verbouwingswerk zeg maar :+
En de winterpaddock zullen ze dan wel gedeeltelijk kapot lopen, maar niet zo erg als dat je een pad zou hebben waar ze constant op rond gaan, omdat de oppervlakte groter is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:44

Kleine oppervlakken worden altijd bagger bij dit soort weer (en 30x60 valt onder klein oppervlak) . Je moet flink met zand en drainage aan de slag (mits dat water ergens naar toe kan) om dat te voorkomen. Uitgezonderd het extreme weer van de laatste paar weken is smal beter, maar met zulk weer blijft weinig droog. Weliswaar snel modder, maar ook bij goed weer snel droog en aangestampt. Met een verharding en schuilstal die droog blijft is een modderpad geen probleem. Het is alleen aan te raden om zowel je hooiplek als waar het water staat te verharden, zodat je daar zelf goed uit de voeten kan. En zorg dat je verharding op je 1e tekening doorloopt tot aan de omheining van je gras, dan kan je nl via je gras ook met slecht weer makkelijk uitmesten ipv door de modder te moeten worstelen.

Gefeliciteerd trouwens. Zijn ze al echt vriendjes inmiddels? Of is dat nog te vroeg om te zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:48

Dank je wel.
Dus ondanks dat het pad met dit weer echt modder wordt is dat toch beter?
Ivm het laten doorlopen van de tegels, dan bedoel je echt zoals het op de tekening staat toch hé? Kan dit verder geen kwaad? Ik zat te denken om het zeg maar tot halverwege te verharden zodat er wel een stuk pad over blijft, voor als ze de kolder in de kop hebben en rond gaan lopen crossen... Of kan dat geen kwaad dat ze dan ineens op stenen terecht komen? (zou het voor mij wel makkelijker maken inderdaad :+ ).

Dingen als zand & drainage enzo is allemaal geen optie, de tegels gaan nog net kunnen maar dat is het dan ook wel weer :Y) :)) (is niet mijn eigen stuk, ik huur gewoon, mag wel doen wat ik wil maar het moet niet al te bont worden :P ).

Edit; Thanks :D
Nou, hij staat er nog maar sinds vanmiddag, dus op zich nog te vroeg om te zeggen. Maar ik heb er wel alle vertrouwen in dat het goed komt, [***] reageerde op de nieuwe al héél anders dan dat hij deed op de kleine merrie bv. (die stond eerst langs hem), en ook op de grote merrie die aan de andere kant staat. Dus als ik daarop moet verder gaan zijn ze binnen no time dikke maatjes :Y) Maar toch eerst maar eens zien hoe ze de eerste nacht overleven :+ :))

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:56

Ik zou voor optie 1 gaan, omdat je daar meer gras hebt.
2 stukjes gras is handiger dan 1 omdat je dan het ene stuk kan laten rusten als de andere gebruikt wordt.

In plaats van een vast tussenraster zou ik met prikpaaltjes en en lint werken, dat kan je dan makkelijk naar behoefte aanpassen.
De omheining van het gras zou ik wel met een stevig, vast hekwerk maken omdat je dan niet het risico loopt dat ze erdoor gaan en je gras omploegen als het slecht weer is.

Anoniem

Re: Hoe weide ombouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:23

Dank je wel :)
Wat bedoel je met vast tussenraster?
De bedoeling is dat sowieso de hoekpalen vaste palen worden (er moeten er 4 uit als ik het pad wil maken, dus die 4 kunnen al gebruikt worden) en hopelijk zijn er nog 2 ter beschikking voor in het midden. De rest wilde ik eventueel opvullen met prikpaaltjes (vanwege makkelijker op te ruimen moest het nodig zijn en ik weet ook niet hoeveel houten palen er zijn/ik mag gebruiken, zou ik nog eens moeten navragen :+ ).

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:30

met vast tussen raster bedoel ik de draad die je tussen de twee gras stukjes hebt:
vast is met palen die in de grond geslagen zijn en dus niet makkelijk te verwijderen zijn.

Ik ben fan van prikpaaltjes en lint omdat die lekker flexibel zijn, wil je het anders dan is het zo verplaatst. Alleen voor de veiligheid wel altijd vaste rasters aan de buitenzijde van het perceel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:33

Oh ok, op die manier. De zwarte lijnen op de tekening zijn sowieso vaste rasters :j Dus om de weide heen en in het midden van de 2 stukken, dat zijn gewoon houten palen met 3 draden :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:37

Modder krijg je hoe dan ook. Dan kan je het beter beperken tot een klein deel. Verharding door laten lopen is geen probleem. Als een pony er niet overheen wil draven/galopperen dan remt die vanzelf wel af. Het scheelt jouw echter wel enorm in hoe makkelijk je alles schoon kan houden.

Voordat ik het vergeet : rond wel je hoeken af, ze zullen als ze willen rennen meer problemen hebben met die rechte hoek dan met een stukje tegels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:40

De details moet ik nog eens bekijken :j
Bij het vorige pp (wat ik nu dus voor [***] alleen heb) hebben ze mij gezegd dat afronden niet nodig was, omdat de uiteinden 2 paddocks zijn (10 meter breed) en ze dan gewoon uitloop hebben. [***] heeft er inderdaad ook totaal geen problemen mee, die heb ik al op en af zien sjezen en nog nooit problemen zien hebben (en toch hou ik elke keer mijn hart vast :') ). Maar dat geldt dan misschien niet als het op tegels uitkomt?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:46

Ik zou gaan voor optie 1, met een flink stuk verhard voor en naast de stal. Het lijkt me handig als je bij zulk weer als nu het pad om de wei kan afsluiten, om glijpartijen te voorkomen. Maar misschien valt het mee als ze rustig zijn en elkaar niet opjagen. Ze zijn natuurlijk maar met z'n tweeën.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:52

Ik denk dat ik het voor mijn gevoel juist liever open zou houden.
Stel dat ik dat zou afsluiten dan zouden ze met z'n 2en een stukje van 10x30 hebben, grotendeels op tegels en met al het eten vlakbij. Denk dat er dan eerder problemen zouden ontstaan := ([***] heeft er sowieso nood aan om zeg maar alles onder controle te kunnen hebben en alles te kunnen overzien en gaan bekijken, die wordt echt niet blij van maar een kleine paddock := ).

[***] heeft nu op zo 1 stukje weide een pad, lekker modderig nu natuurlijk (alhoewel eigenlijk maar 1 helft, het andere uiteinde is best nog wel droog) maar hij draaft en galoppeert daardoor alsof het de normaalste zaak van de wereld is, heb hem nog geen enkele keer zien glijden (ikzelf daarentegen... :') ). Dus in principe kunnen paarden wel met wat modder om, en ik denk niet dat het types zijn die constant gaan zitten rondsjezen... (al blijft alles afwachten natuurlijk :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:54

Ik heb vandaag in ieder geval al [***]'s paddock paradise afgebroken, dus die is weer gelukkig, die heeft gras :D :+ Het had zich al mooi gevormd :Y)
Afbeelding

Nu maar eens kijken hoe & wanneer we de verbouwing gaan doen.
Zou het trouwens op de paarse lijn in de lengte voldoende zijn om 3 houten palen te hebben? Dus 2 hoekpalen en in het midden nog een paal (aan beide zijden uiteraard). En daar tussenin prikpaaltjes met 2 (of 3?) lagen draad?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:30

Moet lukken, mits je isolatoren kiest waar je het lint/draad strak op kunt spannen. Wil je ergens een poort maken doe dat dan wel tussen 2 houten palen, anders hangt je draad over dat hele stuk slap. Erg lastig als je bv maar 1 pony in of uit de wei wil halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:35

Hmmja, voor de poort van/naar het gras zal dat dan moeilijk worden tussen 2 houten palen als ik maar 3 palen zet :+ In principe moet er nooit 1 pony in/uit de weide, ofwel is de weide open, ofwel is de weide dicht. Het moet trouwens ook flexibel zijn, want het moet open kunnen en er moet een paaltje uit kunnen want anders kan de tractor niet door met het hooi voor de beestjes :+