Mok, en alles nat! Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Mok, en alles nat! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:41

Mijn paard had een plekje van de springschoen op zijn linkervoorbeen.

Helaas, regen en regen en dus modder modder en dus alles nat. Ik zag al dat het plekje/wondje wat hardnekkiger werdt. Gister was het been dik. Zoals een stalbeen zou zijn. Het is nu een mooie mok plek geworden :( ondanks het droogmaken bij binnenkomst stal.

Ik heb hem vandaag maar binnengehouden, daar ik het idee heb dat het wat en de modder het erger hebben gemaakt.

Moet ik nu kiezen tussen 2 kwaden en hem maar binnen laten tot het opdroogt buiten?

Maandag haal ik bij de DA de spuitbus waar de plekken als sneeuw voor de zon verdwijnen. Maar wat doe ik met hem totdat het been genezen is?

realmagic

Re: Mok, en alles nat! Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:09

ik smeer meestal als ik weet dat het nat wordt,van leovet huidfix erop,maakt de boel
waterafstotend,maar daar heb je nu weinig aan.

Heb je babypoeder bij de hand?
Ik zou je paard toch naar buiten doen.
Daarna met zachte straal de boel afspoelen, zoveel mogelijk droog deppen
. Niet wrijven. Dat maakt het erger. Dan babypoeder erop,dan wordt het mooi droog.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:12

Voor het naar buiten doen even schoonmaken, de dikste korsten er even afweken (niet tot bloedens toe) en dan een beste laag sudocrem erop. Dat houdt het mooi dicht en schoon en is goed voor de huid. Ik zweer bij dat spul bij mok.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:22

Sudocreme en babypoeder volop aanwezig hoor :+ :+

Dan laat ik hem morgen dan toch maar buiten na een beurt met de sudo en daarna schoonmaken en babypoeder?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:34

Ik zou eerst schoonmaken en dan een dikke laag sudocrem en die er op laten! Weet niet of babypoeder echt werkt, dat is zo weer nat... Sudocrem is lekker vet, dat houdt het vocht buiten ;)

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:36

er is vast ergens in de wei een droog stukje dat moet je gewoon afzetten

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 21:48

rindin schreef:
Ik zou eerst schoonmaken en dan een dikke laag sudocrem en die er op laten! Weet niet of babypoeder echt werkt, dat is zo weer nat... Sudocrem is lekker vet, dat houdt het vocht buiten ;)

de babypoeder is ook voor als hij weer binnenkomt ;)
dan droogt de bewuste plek weer mooi op.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 22:48

shadow38 schreef:
er is vast ergens in de wei een droog stukje dat moet je gewoon afzetten

Nou ik weet niet hoeveel water er bij jullie is gevallen, maar ik heb niks droog en te weinig wei om het maar te laten vertrappen. Helaas....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:02

als je met dit natte weer en natte bodem een klein stukje afzet is het zo kapot.

Ik heb een stuk bestrating rond de stal, mijn paarden kunnen zelf heen en weer lopen tussen stal, bestrating en zandpaddock en staan nu bijna niet in de zandpaddock.

Heb je geen stuk bestrating rond je stal dat je daar een tijdelijke verharde paddock kunt afzetten? Dan staat je paard daar droog en kan een frisse neus halen, eventueel daar hooi eten en als je wel echt beweging wilt geven kun je misschien een blokje om over de weg wandelen of rijden, en anders goed invetten voor je de bak in gaat en daarna goed droog maken. Evt. met koude stand van de föhn nog even föhnen als je paard dat niet eng vind?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 23:11

Ja, bij de bak hebben we wel bestrating. Ik kan morgen wel even kijken of ik daar een tijdelijke afzetting kan maken, maar dat is wel erg klein. Maar de andere 2 hebben nergens last van, die zouden in de naastgelegen bak kunnen.

ideetje! Bedankt!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 23:12

rindin schreef:

en dan bij binnenkomst laten zitten?

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:20

het nadeel van laten zitten met evt vuil van buiten is dat het vuil erdoorheen kan trekken en het afgesloten laten zitten lijkt me ook niet goed voor de huid.
Mijn ervaringen zijn het beste met zo droog mogelijk houden.dus nadat ze van buiten komen,vies en modderig,de boel afspoelen droogdeppen en dan babypoeder. Om het laatste vocht eruit te halen.
Dan als de huid redelijk genezen is een cremetje om de boel soepel te houden.alle paarden die ik heb gehad/verzorgt doe en deed ik zo. Ideaal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 23:26

Oke, dus morgen bij binnenkomen wel weer schoonmaken.

Vorig jaar had hij het ook erg hardnekkig en de DA had toen en nieuwe bus met spuitspul. Dat werkte als bij, binnen een week was het bijna weg en het was echt een hele grote plek. toen heeft hij ook een prik gekregen om het van binnenuit te laten genezen, dus ik laat hem maandag toch even komen.

Nu is het nog redelijk klein, maar dat zijn been dik was bij het binnen zetten zint me dan niks.

Droogmaken deed ik al bij het binnen zetten, alleen ben ik gisteravond erg geschrokken van het dikke been. Dan heb ik hem liever binnen en droog dan dat het naar binnenslaat oid.

Morgen ook buiten een flink eind stappen om het vocht in het been te laten afdrijven. Dan doe ik hem een paar uurtjes buiten. En zal de Sudo erop smeren.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:38

zou ik wel doen ja. Bewegen voor het vocht is altijd goed. Stilzetten is slechter.
Je hebt tegenwoordig ook van die soort beenbeschermers die de hele ondervoet ook droog houden.
Een kennisje van me heeft die ook.
Als je paardje er erg vaak last van heeft is dat misschien ook een optie.
De paardendrogist heeft ze ook.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 23:47

Alleen met dit weer heeft hij last, als ik niet goed oplet. Nu had hij een wondje, wat door de nattigheid dus mok is geworden. Ondanks droogmaken bij binnenkomst. Die uren in de nattigheid hebben geen goed gedaan wat dat betreft.

ProdiseIlona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:17

wat ik meestal dee als mijn paarden mok had . ze hebben alle 2 witte voetjes dus het was altijd snel raak
mokzalf er op smeren of mazena ( van de jus ) dat trekt het vocht er uit

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:11

Vandaag met de sudo aan de slag geweest! Wat een goede tip.

Voor het buiten doen eerst met betadine shampoo zachtjes gewassen en toen de sudo erop.

Bij het binnen zetten en na de buitenrit afgespoeld en gedroogd en weer de sudo. Er zaten toen al heel veel korstjes los. Dus met de Sudo zachtjes gemasseerd en alles is eraf gekomen. Dus de hele plek is gewoon weg!!! Jeej!

Hij heeft heel lang haar, dus ik zal de plek de komende dagen nog wel met sudo smeren met het naar buiten gaan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:00

Goed zo, fijn! Sudo is echt een uitkomst bij mok, dat werkte bij die van mij zelfs beter dan het dure goedje van de DA. Goedkoop, maar goed ;)

Sa_ndraaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:15

ik heb bij mok weleens sudo creme erop gesmeerd en dit hielp prima:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:10

Wat ik zou doen? Nu de mokplek nog relatief klein en beheersbaar is, het paard binnenhouden tot als de mokplek helemaal genezen is. Daarna preventief behandelen en het paard terug buiten zetten.

Ik kan me voorstellen dat je kan behandelen wat je wil, als je paard daarna tot de enkels in de modder staat maakt dat voor de mok niet uit. Daarom even heel droog houden totdat het weg is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:48

Buiten de nattigheid van de rijbak en het weiland, is het ook heel belangrijk om een schone, droge stal te hebben. Urine bijt namelijk erg in de mokplekken en kan het zelfs verergeren. Eén keer per week met een lauw biotex-sopje de plek wassen en daarna sprayen of sponzen met sebacil. Na 2 à 3 keer is het probleem doorgaans over.