Doen ze hierdoor langer met hun hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Unique

Doen ze hierdoor langer met hun hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:53

Ik heb een tijdje geleden een topic geplaatst en daarin stond dat ik eigenlijk vond dat mijn verzorgpaardje lang zonder hooi staat, terwijl ze een flinke berg krijgt, 2x per dag in haar stal op de grond, maar dit is dus niet onbeperkt. Ik heb dit met de staleigenaresse/eigenaresse overlegd en zij heeft voorgesteld dat ze zo'n sorrt: Afbeelding rooiruif kan ophangen. De openingen zijn 5 cm bij 5 cm, zou unique hierdoor langer doen met haar hooi?

8nnemiek

Re: Doen ze hierdoor langer met hun hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:55

Hooiruiven moeten hoog in de stal worden opgehangen, en dat is eigenlijk erg slecht voor de halsspieren, en ook voor de luchtwegen (omdat ze zo veel stof inademen)
Als je wil dat ze niet te veel schrokken en niet te veel knoeien dan is een hooinet laag boven de grond een betere oplossing :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:56

Ik ben er zelf geen voorstander, de gaten zijn vrij groot en ik geef de voorkeur aan een lagere hoofdhouding met eten.
Een hooinet is dan al makkelijker, ik heb een hooinet met 3 cm bij 3 cm :) werkt erg goed!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:05

Wat 8nnemiek al zegt :j

Zo'n ruif heeft meer nadelen dan voordelen... het ziet er wel netter uit als je het daar in gooit en gaat wellicht IETS langzamer dan zo direct vanaf de grond , maar het is verre van ideaal en het hooi zal nog snel op gaan.

Mijn weidegenootje maakt zelf hele fijne duurzame slowfeeder-hooinetten met een maaswijdte van 30 mm , dat scheelt tenminste qua eet-snelheid en verspilling van hooi :j

Zie onderschrift , zoiets kun je beter zoeken :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:09

8nnemiek schreef:
Hooiruiven moeten hoog in de stal worden opgehangen, en dat is eigenlijk erg slecht voor de halsspieren, en ook voor de luchtwegen (omdat ze zo veel stof inademen)
Als je wil dat ze niet te veel schrokken en niet te veel knoeien dan is een hooinet laag boven de grond een betere oplossing :)

Ik zou een hooinet nooit laag boven de grond hangen, dan heb je een risico dat je paard / pony er als het net leeg is met een been in vast komt te zitten.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:11

8nnemiek schreef:

Sluit ik me volledig op aan.
Kijk eens op http://www.paddockparadijs.nl/ daar staan meerdere ideeën mbt slowfeeders

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:12

Saffier schreef:
8nnemiek schreef:

Ik zou een hooinet nooit laag boven de grond hangen, dan heb je een risico dat je paard / pony er als het net leeg is met een been in vast komt te zitten.

Nee hoor, als je paard geen hoefijzers heeft en geen mini hoefjes komt ie echt niet vast te zitten in mazen van 3 cm bij 3 cm :)
Al hebben wij er wel een bak onder, om los hooi nog in op te vangen :)

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:40

Ik persoonlijk zou gaan voor een fijnmazig hooinet van ongeveer 3 x 3 cm
ivm halshouding, stof en 5 cm is dan nog te groot om ze langer bezig te houden..

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:15

Ik leg het hooi altijd op de grond neer, is dit zo slecht?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:17

Ach , slecht...het is maar net wat je wilt / fijn vindt :)

Ik wil niet los op de grond voeren omdat ze het hooi dan veels te snel op hebben , en ze het helemaal uitsmeren en er op kakken enzo waardoor je nog veel weg kunt gooien. En buiten waait het weg :P

Voor 6 euro per baaltje wordt dat een beetje te gek :=

Dan liever een paar tientjes investeren in een goed net zodat ze er langer mee doen en minder verspillen , is minder werk ook met bijvullen van hooi en afvoeren van vertrappelt hooi :P