Wat doe je als de bak en het land te nat is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mowgli23

Wat doe je als de bak en het land te nat is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 01:09

Hoi allemaal,

Wat doen jullie met de paarden als de buitenbak of het land te nat is om in te staan? (we hebben geen binnenbak) De bak is zo nat dat ze met hun voeten in het water staan. Het land maken ze stuk als ze daar nu op gaan. Zoals vandaag heeft het ook veel geregend, en buitenrijden zag ik ook niet echt zitten met al die regen. Vandaag hebben ze 2 x een aantal uur in de te natte buitenbak gestaan. De rest van de dag in de stal, omdat het niet goed is voor hun hoeven en ijzers. We zijn maar met 3 paarden. Mijn paard wordt goed verzorgd als ik er niet ben en we willen allebei dat de paarden zoveel mogelijk naar buiten gaan, mijn paard vindt het lang binnen staan ook niet leuk en gaat tegen de staldeur aan schoppen, tenzij hij eten heeft maar de hele dag door eten kan ook niet.

Groetjes van Marianne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:11

Is er geen mogelijkheid om een stuk van het land af te zetten zodat ze toch naar buiten kunnen? Dan lopen ze wel wat kapot maar dat hersteld wel weer. En je paarden zijn een stuk gelukkiger.

Mowgli23

Re: Wat doe je als de bak en het land te nat is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 01:14

Ik denk niet dat het van de boer mag, hij wil graag dat het land zo goed en mooi mogelijk blijft en het begin stuk waar ze dan al over heen moeten ligt al een grote plas met water.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:16

Ik denk dat je het goed doet zo. Zo lang naar buiten als mogelijk. En dat ze in het water staan is dat nier zo erg, zolang ze dan ook maar 'opdroogtijd' hebben, en dat hebben ze.

Dat waar ze in staan, is dat schoon zand met water of meer modder met mest? Dat eerste is namelijk helemaal niet zo slecht voor de hoeven. Dus als je de bak goed schoon houdt dan kan het prima voor een paar uurtjes per dag.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 01:20

De bak wordt elke dag goed bijgehouden, met mest eruit halen, en in het land ligt nu ook geen mest, maar daar staan ze nu ook niet in. Maar kunnen de ijzers dan niet van de hoeven los weken zeg maar?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:25

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Heb geen ervaring met ijzers. Ik bedoelde het meer ivm rotstraal.

Maar de ijzers zijn gewoon genageld neem ik aan, en niet gelijmd ofzo? En geen dingen als rubber zooltjes?
Dan lijkt me dat ook niet zo'n probleem. In een paar uur kunnen de hoeven niet zo zacht worden dat de nagels er spontaan uit vallen, lijkt mij.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 01:26

ze zitten inderdaad met nagels vast, en dankjewel voor de reactie :)

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:44

ik heb het zelfde probleem.
bij mij staan ze zoveel mogelijk buiten.
maar als het zo als nu erg regent en nat is blijven ze binnen, smiddags een paar uurtjes naar buiten.
het is nu even niet anders, de hele dag in de blub en regen staan is ook niks voor ze.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 02:11

harde bodem met plassen is minder slecht voor de ijzers dan zachte bodem waar ze in weg zakken.
hoeven kunnen wel weker worden door veel nattigheid en daardoor eerder de ijzers kwijt raken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 02:35

joyce B schreef:
hoeven kunnen wel weker worden door veel nattigheid en daardoor eerder de ijzers kwijt raken.

Echt niet, door nattigheid vallen de ijzers er niet af. IJzers zitten genageld in de hoef. Het enige wat echt funest is, is zuigende modder. Daardoor ontstaat speling en terugwerkende kracht en kan het ijzer er uiteindelijk wel afvallen.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 03:02

Heb je geen mogelijkheid om ergens anders in een (binnen)bak te gaan rijden? :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 03:45

Soms is het even een paar dagen niet anders. Niet alles kan altijd perfect zijn en mee zitten.
OVer de ijzers zal ik me niet te druk maken

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 07:06

Hoe nat het ook is ze gaan bij ons overdag gewoon het land op. Hagel, sneeuwbuien of niet ze gaan gewoon na buiten. Ook al is het maar voor een aantal uren. Normaal gaan ze sochtends na buiten en op de namiddag rond een uurtje of 5 weer na binnen in de winter periode. Het moet echt wel stormen buiten als ze 1 dag niet buiten komen, dit komt overigens maar heel zelden voor.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 07:31

WhySoWhite schreef:
Soms is het even een paar dagen niet anders. Niet alles kan altijd perfect zijn en mee zitten.
OVer de ijzers zal ik me niet te druk maken

Beetje sneu voor de paardjes als de regen langer dan een paar dagen aanhoud...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 07:57

Nouja ze komen wel een paar uur buiten. Ik zit er ook mee, paard kan maar even naar buiten omdat de wei blank staat en het is hardstikke druk op mijn werk. Al had ik ook niet zo goed geweten hoe ik hem beweging had moeten geven want de bak is ook nat, in het donker het bos in is ook geen optie en bovendien regent het zo ongeveer de hele tijd. Gelukkig gaat het de komende dagen minder regenen.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 11:27

Er is wel een manege in de buurt om daar binnen te kunnen rijden, maar daar zal je wel weer voor moeten betalen, denk ik. En ik weet ook niet hoe mijn paard reageert op andere paarden, omdat hij nu maar met 2 andere staat. ;)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:33

Hier staan ze overdag buiten in de bak, weer of geen weer nat of droog ze gaan gewoon naar buiten.
Ik heb gister wat geultjes gegraven zodat het water naar de sloot kon en ik moet zeggen, hij is aardig droog nu. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:07

Dan zet ik paardlief op haar paddock, die deels bestraat is zodat ze altijd droog kan staan. Bovendien blijft het grootste deel van de paddock ook altijd goed. Het andere deel zijn we nu aan het opknappen.

Da's een kwestie van vooruitkijken. Je weet dat het een keer winter word, je weet dat het een keer nat word, zorg dat je van te voren maatregelen hebt getroffen!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:14

Ja klopt, maar nu sta ik op een stal waar mijn paard het hele jaar door de hele dag weidegang heeft. Alle stallen in de omgeving met binnenbanen bieden dat niet, zeker niet in de winter. Ze kunnen wel paddocks maken maar dan gaat ten koste van de 10 hectare weide waardoor wee altijd goede kwaliteit ruwvoer van eigen land hebben en de paarden het hele jaar door, hele dag naar buiten kunnen (op een paar extreem natte dagen na, dan kunnen ze maar even naar buiten).

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:16

Rijvereniging met binnenbak.
Zelfs ruitershops hebben binnenbakken tegenwoordig,
Www.countrymill.nl heeft er eentje weet niet of ze die ook verhuren zou maar zo kunnen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:52

PP --> VSW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:36

wij hebben ze momenteel in de bak staan, die ook nat is, en voor even kan dat goed. Wel hebben we ze naast de bak een stukje bestrating gegeven waar ze nog zelf kunnen komen, hierdoor kunnen ze kiezen. Zie nu dat ze steeds een behoorlijke tijd in de bak staan en dan zelf de stenen opzoeken, waar we ook wat hooi neergelegd hebben. Zo zijn ze toch buiten, zonder te veel nadelige gevolgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:04

guenivere schreef:
Hoe nat het ook is ze gaan bij ons overdag gewoon het land op. Hagel, sneeuwbuien of niet ze gaan gewoon na buiten. Ook al is het maar voor een aantal uren. Normaal gaan ze sochtends na buiten en op de namiddag rond een uurtje of 5 weer na binnen in de winter periode. Het moet echt wel stormen buiten als ze 1 dag niet buiten komen, dit komt overigens maar heel zelden voor.

Dan heb je vast geen kleigrond waar je woont?
Geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt paarden op het land te zetten en die spekgladde en zuigende klei.
Helaas is het niet anders en hebben ook mijn pony's al een paar dagen niks anders dan uitloop gezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:13

Een bak hebben we hier helaas niet , wij hebben ons geld uitgegeven aan een fijne zandpaddock , bestrating en een inloopstal zodat de ponies altijd lekker wat rond kunnen banjeren zonder in de derrie te staan :)

De wei is veels te nat nu inderdaad , wij hebben hier ook klei , dat wordt zo snel glad die rommel :n

Ben het dus helemaal eens met Gypsy : vooruit denken en zorgen dat je een fijn plekje hebt voor je paard voor zowel zomer als winter :j

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:48

De pensionstal waar ik sta is op kleigrond maar de paardjes gaan nog gewoon de weides op...... dat gladde leren ze prima mee omgaan....... dit zijn wel grote weides. Sommige dagen als het echt heel erg regent gaan ze wat korter, maar de natte gladde klei interresseert ze niets hoor trekken regelmatig lekker sprintje. Bovendien zomers als het flink regent is het ook glibberig dus ze weten wel wat ze wel en niet moeten doen. De bak is ook nat, de ene kun je wel rijden de andere keer niet. Ach in de winter doen paard en ik het gewoon wat rustiger aan........meer een beetje conditie bijhouden.....