Iemand ervaring met de hooi-automaat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jasia

Iemand ervaring met de hooi-automaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 00:21

Odysseus

Re: Iemand ervaring met de hooi-automaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:22

Als ik m zo zie verwacht ik niet dat het paard hiermee langzamer eet. Die ruimte tussen de spijlen is nog veel te groot. En er past weinig in dat ding. Vind hem ook erg duur, voor dat geld kun je beter zelf wat maken.

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:24

Iemand die ik ken heeft een huisvuilcontainer gebruikt.
Daar spijlen in gemaakt en het hooi blijft droog (staat buiten) en de paarden kunnen lekker eten.
En voor het zakken van het hooi kun je dan een plaat op het hooi leggen met een tegel of iets dergelijks

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:26

Het idee vindt ik niet zo gek maar ik vindt hem wel erg klein voor een groot paard. Veel hooi gaat er niet in passen.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:26

gaat deze niet ipv door het gewicht naar beneden (wanneer hij leger wordt) in etappes naar beneden? Zoals een kookwekker, om het uur een stukje zakt? (euh nouja niet zoals een kookwekker dat doet natuurlijk :+ )

summerHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:43

Zoals ik hem zie vind ik hem erg klein voor een paard.. en wat hier boven al zordt gezegd denk ik ook dat de spijlen te groot zijn. als er een wekker op zit zoals lizzzzz zegt is hij in gebruik beter denk ik.

Maar waarom niet gewoon een fijnmazig hooi net?

gerdina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:13

k heb ervaring met dit apparaat en moet jullie tegenspreken. Dit apparaat drukt het hooi met druk tegen de spijlen waardoor het paard er maar kleine plukjes per keer uit trekt en dus echt wel veel langer over zijn hooi doet. en niet onbelangrijk er wordt ook veel minder verknoeid. Er passen vier dikke plakken hooi in dus groot genoeg naar mijn mening. ik vind het zeker een aanrader.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:56

Gerdina, heb je misschien een foto? Ik ben toch wel erg benieuwd. Hij ziet er inderdaad best klein uit namelijk...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:42

Ik heb twee van deze horse-graze feeders. Agradi verkoopt ze ook.
En: HEERLIJKE APPARATEN !!!
Hij is zeker groot genoeg!! passen genoeg plakken hooi in.
Ik voer om 07.00 uur hooi in beide apparaten ( elke box eentje) om 14.30 nog een keer als ik uit mijn werk kom. Daarna vul ik hem met voeren en indien nodig voor ik naar bed ga.
Ik voer losse baaltjes hooi, er gaan twee dikke plakken in een horsegraze.En ze knoeien niet zoveel.

Ik vind iedereen hier een oordeel geven die hem niet hebben of nooit gezien hebben !!!
Gerdine heeft gewoon gelijk, ze zijn prima!!

Focussed: ze eten wel degelijk langzamer, er komt veel druk tegen de spijlen dus moeten ze echt wel moeite doen om het eruit te krijgen.
Lizzzz: er zitten 4 grote veren in die het rooster omhoog drukken! Er blijft dus hooi tegen de spijlen komen.

foto's zal ik zo maken voor jullie.

Afbeelding

Afbeelding

Nadelen:
Er komt na verloop van tijd een laag "stofhooi, gruis" ónder de bodemplaat, dan moet je de horsegraze uit de houder tillen en leeghalen eronder. Dat is best zwaar en rottig werk. Losse gruis gebruik ik als onderlaag in de stal of ik gooi het weg.
Los neerzetten, dus níet aan de muur vast werkte bij mij niet, paarden gooiden hem om en dan lag hij midden in de stal.

Verder haal ik met bijvullen wel de restjes hooi eruit en gooi ik ernaast, wanneer je het nieuwe hooi erboven op gooit kan soms de bovenkant met spijltjes niet diecht.

Nog een nadeel: de ringetjes om de veertjes springen er na een tijdje af. Dan moet je nieuwe veerringetjes erop zetten. Ik koop ze een maat kleiner, dan blijven ze beter zitten.Dit gebeurde pas na een jaar intensief gebruik.

gerdina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:05

met het gruis weghalen tillen wij hem niet uit de houder maar schroeven de houder altijd even los van de wand :). Dan kun je hem zo met twee man (alleen is wel een beetje zwaar) even opzij zetten, gruis wegharken, terug plaatsen en weer vastschroeven. 5 minuten werk :) Wij plaatsen er altijd 4 dikke plakken in. pakken 3 plakken in 1x als je dat er boven houdt denk je dat past niet maar als je dan het hooi omlaag drukt wordt het vanzelf samengeperst en schuif je het zo het apparaat in. dan passen er aan beide kanten nog een half plak hooi naast maakt totaal 4. Foto's kunnen natuurlijk erg vertekenen qua grote hoe het eruit ziet. vergis je niet hoor het apparaat is 70,5 x 70,5 x 30,5 en het hooi (of kuil) wordt samengeperst. Ik zou het iedereen aanraden.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:13

Even een meelezer hier.. maar als ik het goed begrijp "tilt" het apparaat het hooi dus omhoog naarmate de 'bak' leger raakt? of gaat het op tijd (zoals het voorbeeld van de kookwekker :+ )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:14

in mijn profiel staat een link met een handleiding hoe je van een aanhangernet een slowfeeder kunt maken :D

gerdina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:28

het apparaat drukt het hooi omhoog. geen wekker of zo. op deze manier kun je het apparaat ook voor meerdere paarden gebruiken

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:33

Hoe zit hij bij jou vast dan ? De steunen hebben wij vastgeboord aan de muur zoals de bedoeling is en wanneer ik de schroeven losdraai moet hij toch echt omhoog. Anders kan het niet. Nou ja, het is best zwaar en ik doe het pas wanneer ik er geen hooi meer in krijg.

En 4 plakken werkt niet bij mij, als het allemaal té strak erin zit dan drukt de veer het niet meer omhoog.
Maar ook met 2 plakken zit er ruim voldoende in tot de volgende hooi-beurt.

4 lange veren "drukken" een rooster omhoog tegen de spijltjes aan. Niks met een wekker of zo.

slovehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:47

Het lijkt mij best wel handig maar je pony heeft er waarsschijnlijk geen ervaring mee en zal zo bang kunnen zijn van het apperaat wat in een keer in zijn/haar stal staat
en daardoor er niet van eten om dat hij/zij er bang van is
mijn gedachte het kan zijn dat ik het fout heb :o
en wat gebruik je nu voor je hooi?? ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:16

Wat mij op de foto's wel opvalt is dat er toch vrij veel hooi op de grond ligt,ik zie dat op beide foto's.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:03

Dat heb ik al uitgelegd: Restjes die er nog inzitten Haal ik eruit en gooi ik ernaast wanneer ik hem weer vul. Ik voer onbeperkt hooi en wanneer ik wegga of voor de nacht nog voer wil ik ze optimaal vullen en haal ik de restjes eruit. Wanneer je NIET steeds dat ding vult eten ze dat ook op.

Daarbij heb ik een luchtzuiger die steeds een pluk eruit trekt en aan de andere kant op zijn voerbak gaat staan trekken, dus hooi ligt rondom...