Hoe vaak/wanneer/waarmee ontwormen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Hoe vaak/wanneer/waarmee ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:43

Er is altijd voor mij ontwormd op de stallen waar ik stond, dit werd centraal geregeld door de staleigenaar.

Nu verhuis ik naar een stal waar dit volledig losgelaten is.
Dit wil dus zeggen dat iedereen het voor zichzelf beslist, wanneer, hoe etc.

Mijn paard staat alleen in een paddock en gaat van de zomer alleen op de wei (of als het klikt met een maatje) dus hiermee maak ik de kans van besmetting via anderen aannemelijk kleiner.
Ook ben ik van de hygiene, dus stal, paddock en land worden iedere dag uitgemest.

Nu heb ik geen kaas gegeten van het hele ontworm-gebeuren en heb ik dus ook geen idee hoe/wat/waarmee/wanneer etc.

Mestonderzoek wil ik niet laten doen ivm onbetrouwbaarheid. Ik wil dus preventief ontwormen.
Sowieso ga ik dit ook nog voorleggen aan mijn DA, maar ik was alvast benieuwd hoe/wanneer/waarmee jullie wel of juist niet ontwormen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:37

Ik ontworm 2 keer per jaar; in het voorjaar en in het najaar.
Heb 2 paarden aan huis staan en mest elke dag uit (indien het weer het toelaat en het niet donker is, ook de wei, maar anders toch zeker 1 keer per week de wei).

Ik heb tot nu toe nog geen DA hoeven te raadplegen voor een recept, omdat ik een voorraadje had ingeslagen voordat wormkuren receptplichtig werden.
Nu ik er bijna doorheen ben, denk ik dat ik de VERM-X bij Agradi ga bestellen. Dat is nl. een niet-receptplichtige wormkuur.
Deze heb je in de vorm van poeder,vloeibaar of brokjes. Moet me nog even bedenken wat de paarden het gemakkelijkste innemen.
Ik denk niet dat ik voor de vloeibare ga, want ik heb dit merk ook voor de kippen gekocht en die vonden het niet echt lekker door hun drinken; het stinkt ook nogal.

Ik heb ook nog nooit een mestonderzoek laten doen. Ik kijk zelf elke dag in de mest als ik de stal en uitloop uitmest.
We hebben 1 keer een paard met een wormbesmetting gehad van horzellarven; van die dikke geribbelde larven. We hadden haar gekocht en haar meteen een breedspectrum wormkuur (Equimax) toegediend omdat we niet zeker ervan waren of de mensen haar ontwormd hadden.....en toen lagen er dus allemaal dode horzellarven in de poep. Het helpt dus wel...gelukkig.

Odysseus

Re: Hoe vaak/wanneer/waarmee ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:29

Bedankt voor je reactie!

Wat is voor jou de rede om voor wormenkuren zonder recept te gaan?
In principe komt de DA bij mij 2x per jaar enten (april en oktober) dan zou hij wat mee kunnen nemen. En eventueel een kuur achterlaten om een 3e keer in het jaar te doen.

Ik heb begrepen dat de meeste wormen niet zichtbaar zijn in de ontlasting! Alleen idd de horzellarven en nog 1 andere. Wel smerig zeg, die dikke larven :r _O-

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:38

Ik heb dit ontwormingsschema. (Dit schema is in samenwerking met de DA gemaakt.):

Ontwormingsschema 2012:

Week 1, zaterdag 7 januari: Eqvalan (Ivermectine)
Week 12, zondag 25 maart: Equiworm F (Fenbendazole)
Week 18, vrijdag 4 mei: Equimax (Ivermectine + Praziquantel)
Week 29, zondag 22 juli: Equiworm P (Pyrantel)
Week 37, zondag 16 sept: Eraquell (Ivermectine)
Week 47, zondag 25 nov: Equest Pramox (Moxidectine + Praziquantel)

Equiworm F is alleen voor jonge paarden (paarden onder de 2 jaar). Bij volwassen paarden kun je die weg laten. De Equiworm P hoeft ook niet persé gegeven te worden.

Je kunt de Eraquell vervangen door Equimax, en dan de gewone Equest geven i.p.v. Equest Pramox. (Sommige mensen willen geen Equest Pramox geven).

De intervallen van de kuren zijn op basis van de werkzaamheid van de kuur.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M4ZQW6UK.jpg

Sommige mensen houden niet van op datum ontwormen en doen dat liever tegelijk met start/einde weideseizoen. Dit is voor mij echter niet van toepassing.
Ontwormen op basis van mestonderzoeken, ben ik ook niet van. Mij teveel risico.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:42

Bedankt voor het schema!
5 x (voor een volwassen paard) vind ik wel erg veel, maar als het in overleg met de DA gedaan is zal het wel goed zijn denk ik!

Koop jij 1x 5 spuiten?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:51

Je zou met een volwassen paard gewoon 4 keer kunnen doen. Equiworm P is (meen ik zo uit m'n hoofd) ook vooral voor spoelwormen. En dat komt bij volwassen paarden niet zoveel voor. Maar als je zelf wilt, kun je die toch erbij geven.

Voor Equiworm F zijn veel resistente wormen. Dus die is redelijk kansloos om te geven, als je paard ouder is als 2 en/of geen spoelwormen (komt voornamelijk voor bij paarden jonger dan 2 jaar) of aarsmade (geeft redelijk duidelijke symptomen) heeft.

En de spuiten gaan via m'n werk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 14:51

Bedankt voor je duidelijke antwoord. 4 keer zou ik ook wel een mooie aantal vinden. Ik ga dit ook even voorleggen aan mijn DA.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:46

die van mij gaat in het schema mee van stal
en word om de 10 weken ontwormt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:50

om de 10 weken is echt te gek, niet doen.
4x is redelijk idd, ik ontworm samen met de da, als hij komt dan geeft hij aan welke wormkuur voor dat moment het beste is en mijn paard wordt normaal 2x per jaar ontwormt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 17:51

Isabonny schreef:
Ik heb tot nu toe nog geen DA hoeven te raadplegen voor een recept, omdat ik een voorraadje had ingeslagen voordat wormkuren receptplichtig werden.
Nu ik er bijna doorheen ben, denk ik dat ik de VERM-X bij Agradi ga bestellen.

Bij agradi kan je nu ook weer 'gewone' wormenkuren kopen :j
zie http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/o ... 00123/1103

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:32

4x lijkt mij ook rendabel :j

Alleen is er verschil met wormenkuren van bijv agradi of de DA?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:41

Picasso is moeilijk in zijn spijsvertering enz
hij is zeer moeilijk op gewicht te houden dus ontworm ik hem om de 4 maanden en 1 maal per jaar een spuit door de DA

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:56

Blijheid schreef:
Isabonny schreef:
Nu ik er bijna doorheen ben, denk ik dat ik de VERM-X bij Agradi ga bestellen.

Dat klopt, maar je moet wel een recept van DA kunnen aantonen meen ik.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:56

Focussed schreef:
Bedankt voor je reactie!

Wat is voor jou de rede om voor wormenkuren zonder recept te gaan?
In principe komt de DA bij mij 2x per jaar enten (april en oktober) dan zou hij wat mee kunnen nemen. En eventueel een kuur achterlaten om een 3e keer in het jaar te doen.

Ik heb begrepen dat de meeste wormen niet zichtbaar zijn in de ontlasting! Alleen idd de horzellarven en nog 1 andere. Wel smerig zeg, die dikke larven :r _O-

De reden om zonder recept te gaan? Is me teveel moeite en ik geloof er niet in. Geldklopperij..dat is het.

Klopt idd dat je de meeste wormen niet ziet, maar daarom wisselde ik ook regelmatig af met kuur/werkzame stof.

Blijheid schreef:

Voor deze wormkuur heb je ook een recept nodig en wel van je eigen DA. Alsof die er blij mee is als ik bij hem een recept aanvraag en ergens anders de wormkuur koop. Ik kan me voorstellen dat je dan extra moet betalen voor het aanmaken van het recept. Dan kan ik de kuur ook net zo goed bij de DA kopen i.p.v. bij Agradi.

SteffiiY schreef:
Alleen is er verschil met wormenkuren van bijv agradi of de DA?

Er is geen verschil. Als je Equimax bij de DA koopt, dan is dat dezelfde als bij Agradi. Alleen kocht ik vroeger bij Agradi (of op de paardenmarkt) een grote doos en dan kreeg ik korting. En ik vind het fijn als ik zelf kan bepalen met welke werkzame stof ik het paard ontworm en dat kun je bij Agradi op de site gemakklijk op je gemak met elkaar vergelijken. Als ik aan de kassa bij de DA sta, dan heb ik altijd het gevoel dat ze je alleen "hun" merken willen aansmeren (de merken dus waar ze de meeste marge op hebben). En dat is dus vaak niet het goedkoopste voor mijn beurs :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:59

Aha ik snap hem!

Maar ik kan nu gewoon bij de DA 3 wormenuren meekrijgen in 1x? Of krijg je er steeds maar 1 op recept?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 23:15

Een mestonderzoek kan je beter doen als al die spuiten geven zonder dat je werkelijk weet of je paard wormen heeft.
Aan de hand van je mestonderzoek kan je dierenarts wel vertellen welke spuit je wanneer moet geven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 23:56

Allemaal leuk en aardig maar mest onderzoek is niet betrouwbaar. Dus dan kan het zijn dat er niks wordt gevonden terwijl je paard toch dik besmet is.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:00

Waarom wil je geen mestonderzoek laten doen? Als iedereen zo vaak blijft ontwormen werken straks die wormspuiten niet meer! Resistentie..is al een groot probleem bij de koeien en ook bij mensen werken er steeds minder antibiotica doordat we te makkelijk geven en er dus beestjes reistent van worden. Mestonderzoek is best betrouwbaar hoor, mits goed uitgevoerd. Anders kijk je eens mee, vindt de DA vast geen probleem. Wel eerst even eten voor je door de microscoop kijkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 00:03

Mijn DA zegt zelf dat het niet betrouwbaar is. Het is op zn betrouwbaarst als een drol direct uit de kont onder de microscoop gaat, en daarnaast komen eitjes en wormen niet iedere dag naar buiten. Dus je hebt makkelijk kans om een schone drol te hebben terwijl je wel een besmetting hebt.

Resistentie krijg je niet door het te geven wanneer er geen wormen zijn (nutteloos ontwormen zeg maar) of door het te vaak te doen. Resistentie krijg je door te ONDERdoseren, daar zit de crux.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:19

Op advies van de dierenarts ontwormen wij 4 keer per jaar waarvan 1 x met Equest Pramox (in het najaar). De dierenarts neemt bij de het enten altijd een jaarpakket voor me mee.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:44

Blijkbaar weet je alles heel goed dan heb je ons toch niet nodig?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 14:56

Ik vraag toch een ontworm schema en geef in de OP al aan dat ik niet aan mestonderzoek doe. Beetje loze opmerking dan :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:28

Voor de geinteresseerden, heb dit schema gekregen!

Half februari: Equest Pramox, werkzame stof: Moxidectine en Praziquantel
(kleine (volwassen en intraluminale stadia) strongyliden en grote strongyliden, spoelwormen, veulenworm, aarsmaden, horzellarven én lintwormen)

Half mei: Equimectin 600, werkzame stof: ivectermine
(kleine strongyliden, grote strongyliden, spoelwormen, aarswormen, horzellarven en veulenwormen)

Half augustus: Strongid P, werkzame stof: pyrantelpamoaat
(grote rondwormen, grote strongyliden, kleine strongyliden, aarswormen)

Half november: Equimax, werkzame stof: Ivermectine en Praziquantel
(grote strongyliden, kleine strongyliden, spoelwormen, lintworm, veulenworm, aarsmaden, horzellarven en lintwormen)

Tot mijn verbazing was mijn dierenarts zelfs goedkoper dan bestellen bij bijv. Agradi.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:04

Vonnie84 schreef:
Ik heb dit ontwormingsschema. (Dit schema is in samenwerking met de DA gemaakt.):

Ontwormingsschema 2012:

Week 1, zaterdag 7 januari: Eqvalan (Ivermectine)
Week 12, zondag 25 maart: Equiworm F (Fenbendazole)
Week 18, vrijdag 4 mei: Equimax (Ivermectine + Praziquantel)
Week 29, zondag 22 juli: Equiworm P (Pyrantel)
Week 37, zondag 16 sept: Eraquell (Ivermectine)
Week 47, zondag 25 nov: Equest Pramox (Moxidectine + Praziquantel)

Equiworm F is alleen voor jonge paarden (paarden onder de 2 jaar). Bij volwassen paarden kun je die weg laten. De Equiworm P hoeft ook niet persé gegeven te worden.

Je kunt de Eraquell vervangen door Equimax, en dan de gewone Equest geven i.p.v. Equest Pramox. (Sommige mensen willen geen Equest Pramox geven).

De intervallen van de kuren zijn op basis van de werkzaamheid van de kuur.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M4ZQW6UK.jpg

Sommige mensen houden niet van op datum ontwormen en doen dat liever tegelijk met start/einde weideseizoen. Dit is voor mij echter niet van toepassing.
Ontwormen op basis van mestonderzoeken, ben ik ook niet van. Mij teveel risico.

Het schema van mijnalbum ziet er duidelijk uit. Ik mis alleen de periodes wanneer de wormen actief zijn. Dat zou het nog wat meer inzichtelijk maken welke werkzame stoffen je nodig hebt op dat moment.