Overal modder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Overal modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:10

Hoi,
Voor de mensen van wie hun paard nog buiten staat, hoe doen jullie dat met al die modder? Het is hier gewoon gevaarlijk. Er staan op stal 5 shetlanders en 1 d(?)pony. Ze stonden tot ongeveer 2 weken geleden 24/7 buiten, maar nu gewoon de hele dag op stal. En dat vind ik eigenlijk niet kunnen. De eigenaar komt niet/nauwelijks want die heeft een hernia geloof ik. Van de boer waar ze staan mogen ze het land niet op, en dan is er wel een bak. Of nouja een hoop zand met een omheining die in elkaar stort. Dus het is ook niet verantwoord om ze daar neer te zetten. Ik heb hier geen eigen pony staan, maar mijn vriendin wel. En ik help haar wel eens met die pony's een beetje verzorgen, want er komt verder niemand. Maar nu zitten we dus een beetje met een dilemma, want de pony's binnenhouden is geen optie, want dat zijn ze niet gewent. En het is helemaal erg omdat er dus bijna nooit iemand komt, komen ze er ook niet uit. Heeft iemand een oplossing?

friesiszwart

Re: Overal modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:21

Momenteel zullen veel locaties zo zijn. In dit geval zou ik de paarden zeker op stal zetten en hooguit enkele uren per dag naar buiten, voor sociaal contact en beweging. Heel begrijpelijk dat de weideeigenaar niet wil dat er paarden op het land komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:46

Een oplossing? Andere stal zoeken als er uberhaupt geen mogelijkheid is paarden los te gooien bij een onbegaanbare wei... Dat is toch eigenlijk wel een vereiste bij pensionstalling.
En anders: omheining versterken (bv. samen met staleigenaar en andere pensionklanten) zodat ze wel buiten kunnen. En wandelen of longeren als dat geen optie is.

En verder: er zijn zat paarden die weken boxrust krijgen vanwege een blessure. Ze gaan er niet dood van, en het zal best een keer ophouden met regenen. Kan er absoluut niks, tja, dan zullen ze binnen moeten blijven. Ze staan in iig kennelijk bij elkaar, dat is al heel wat meer dan het gemiddelde blessurepaard dat alleen binnen blijft terwijl de rest wel naar buiten mag.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 19:51

Voor mijn vriendin zou een andere stal zoeken inderdaad een oplossing zijn. Maar dan komt er voor de rest van de pony's helemaal niemand. Omheining versterken kunnen wij niet zelf, hebben we wel eens geprobeerd toen het hek van de wei was omgevallen. Resultaat was dat mijn handen onder de schaafwonden zaten en een spijker in mijn arm. Dat moeten gewoon een paar sterke mannen doen. Er zijn geen andere pensionklanten.

Nee dat klopt, maar aslnog is het alles behalve fijn voor ze. Het zijn ook oude en kleine stalletjes. Waarin de meeste met z'n tweeën staan, dus eigenlijk vind ik dat ze daar niet 24/7 in kunnen staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:10

ik heb zelf 2 shetlanders en die staan ook 24u buiten.
Normaal staan ze overdag op de wei en voor de nacht in een inloopstal met een betegelde uitloop. De wei is nu 1 groot zwembad en dus staan ze al een paar dagen in de uitloop.
Alternatief is ze op een pensionstal te zetten waar ze de hele dag samen in een binnenbox moeten en alleen even buiten komen als ik er ben. Ik vind het verre van ideaal zoals het nu is maar nu hebben ze wat te kijken, frisse lucht en een groot deel van de dag hooi.
Hopelijk word het snel weer wat droger zodat ze weer lekker naar buiten kunnen. Overigens kom ik wel 2x daags voeren en controleren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:01

Tja, hier is het ook blubber.
Ik heb echter de stallen aan de uitloop liggen en voor de stallen (11 meter breed) een stuk van ca. 3 meter verhard door zand te storten en er stoeptegels (gratis op Marktplaats gekocht) gelegd. Maar idd...dat hebben we wel door de mannen laten doen :) .
Dus ze hebben nu 11 x 3 meter verhard om op te lopen...en ze staan er dus heel vaak.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:05

Hier is het ook heel erg nat rond de stallen. We storten elk jaar voor de herft heel veel woudzand. Normaal blijft dat aardig droog maar zelfs dat is nu goed nat. Met de regen staan ze ook alle 8 rond de stallen en wordt het alleen maar meer blubber. Ze kunnen wel verder op 3 HA droog lopen en de stallen zelf zijn ook droog maar tegen zoveel water is niets opgewassen volgens mij.....
Afwachten tot het droger wordt. Wij gaan zelfs voor het eerst toch met een roller eroverheen mocht er vorst aankomen en het rond de stallen nog zo nat zijn.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:38

Het is echt dramátisch hier.. De paarden balen ook, ze staan droog op een groot stuk steen van 8 bij 8 meter ongeveer, en nog een schuilstalletje. Het hooi staat daar ook.
Daarna gaat het steen over in paddock, maar dat is gewoon dramatisch. Geleidelijk loopt het omhoog en na 5 meter is de blubber weg en hebben ze nog een enoooorm stuk droge paddock over, maar ze gaan er niet uit zichzelf over!
Dus ze kunnen hun kont net keren met zijn drietjes, vind het heel vervelend, het hele erf is onloopbaar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:41

wat ik eigenlijk vind als je twijfelt of de paarden wel genoeg verzorgd worden dit eens bij de dierenbescherming neerleggen, of bij jullie da. Want iemand met een hernia heeft natuurlijk een groot probleem op dit vlak

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 01:43

Het is overal een drama, lekker veel voeren dan blijven ze in ieder geval warm en evt een (regen)dekentje

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 02:33

Mijn 4 shetjes staan ook 24/7 in de wei en het is echt blubberig bij de hooiruifen maar gelukkig zijn er ook nog stukken die wel gangbaar zijn.........ik mest zelfs elke dag nog met mijn kruiwagentje de wei uit :+ en soms wordt ik echt vacuum gezogen ;(
Maar mijn hafjes staan al 4 dagen op stal, ze hebben allebei gelukkig wel een grote stal en ik heb ze ook liever buiten maar ik vind het te link, ik hoop echt dat het ophoudt met regenen.
Het is gewoon niet anders en ik denk dat het voor die boer met hernia ook moeilijk is maar er moet toch wel gewoon constant gevoerd worden????

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 08:29

franka75 schreef:
wat ik eigenlijk vind als je twijfelt of de paarden wel genoeg verzorgd worden dit eens bij de dierenbescherming neerleggen, of bij jullie da. Want iemand met een hernia heeft natuurlijk een groot probleem op dit vlak

ik zou dat eerst eens aan de eigenaar vragen ipv meteen de DB eropaf te sturen.
In deze periode ben ik bijna nooit overdag op het land maar steeds in het donker (7u en 17.30u) ik heb ook in het weekend weleens de vraag gehad wie ze doordeweeks voert omdat ze me nooit zagen. Dat hoeft dus niet te betekenen dat er ook niemand komt dus ga het eerst maar eens navragen. Niks zo pijnlijk als je je best doet en elke dag voert en er staat ineens iemand van de DB voor je neus..

Puck1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:58

Ik heb in mijn buurt een stuk weiland waar een boer een paar shetjes heeft staan. en tuurlijk zegt iedereen dat die pony's daar tegen kunnen maar heel dat weiland in verzopen..er staat geen gras en geen beschutting. als het hagelt en hard regent, ze staan gewoon altijd buiten. dat vind ik eerlijk gezegt echt sneu.. maar ja, ze blijven toch gewoon buiten staan..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:21

Met dit soort weertypes krijg je al snel klachten. Er is in december tot nu toe al meer regen gevallen dan normaal in de hele maand november. Niet gek dus dat álles onder water staat. Hier staan de pony's in de uiterwaarden, wel achter een zomerdijkje. Gisteren schrok ik echt van het waterpeil van de IJssel, die is in 2 dagen een meter gestegen :oo
Als je dus pony's in een modderland ziet lopen, niet direct conclusies gaan trekken. Sommige mensen hébben gewoon niks beters te bieden. Misschien zijn de pony's juist naar dat land verhuisd omdat hun andere land er nog veel erger aan toe is? Of staan ze gewoon 's nachts op stal. Ik neem aan dat je niet 24/7 gaat kijken wat er bij die pony's gebeurd.
Aanklagen bij de DB vind ik in dit soort weertypes ronduit gemeen, kijk om je heen en je ziet dat álles nat is. Een paar jaar geleden hebben wij wel eens de DB aan de deur gehad, toen was alles ook zo nat. Reden van hun komst was dat de pony's in een modderwei stonden. Terwijl het land van de buren met daarin hun pony's er nog erger aan toe was, daar zeggen ze dan niks over. (die liepen op sommige stukken tot de knieën in de blubber, die van ons 'slechts' tot de koten op de modderigste stukken, achterin het land was geen modder, wel water maar ook nog droge stukken.)
Wij beschikken over een aardig stuk land en hebben normaal gesproken nooit last van water, modder o.i.d. Maar ook hier staan de plassen op het land en is het bijna schaatsen over modder. Het enige wat we hieraan kunnen doen is hopen dat het stopt met regenen en dat het gaat vriezen, zodat het vocht uit de grond weg trekt.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:19

franka75 schreef:

Nou de pony's krijgen wel gewoon eten, worden ontwormt en de hoefsmid komt regelmatig. Dus de dierenbescherming of da kan hier ook niks aan doen denk ik. Toen de eigenaresse nog geen hernia had kwam ze wel gewoon vaak.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:21

Hier is het ook een modder poel. We zijn nu een andere grotere schuilstal aan het maken, dat ze toch een beetje goed droog kunnen staan. We hebben gisteren het onderstel van een party tent neer gezet, en daar een zeil overheen, zal er straks wel is een foto van maken. Ziet er niet uit, maar ze kunnen nu iig droog eten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:36

Het is ook niet mogelijk wat prikstokken en schriklint te kopen? Snap best dat het even een investering is,helemaal de batterij (of hoe noem je zo'n ding) maar goed dan kun je wel iets afzetten binnen de oude omheining en kunnen de paardjes toch lekker naar buiten.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:45

Forcalquier schreef:
Het is ook niet mogelijk wat prikstokken en schriklint te kopen? Snap best dat het even een investering is,helemaal de batterij (of hoe noem je zo'n ding) maar goed dan kun je wel iets afzetten binnen de oude omheining en kunnen de paardjes toch lekker naar buiten.

Dat zou een oplossing zijn. Alleen dan is de vraag wie het gaat betalen, ik denk dat mijn vriendin dat niet in geheel wil betalen. Maar de eigenaresse ook niet... Want die weet volgens mij niet eens dat de pony's nu binnen staan. Ze is heel slecht te bereiken.
En ik weet niet of de boer dat ook goed vindt, want ondanks het een klein stukje is, wordt het natuurlijk wel één grote modderpoel.